مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

گفت‌و‌گو با مهندس لیلا عراقیان؛ معمار جوان «پل طبیعت»

جام جم سرا: مهندس لیلا عراقیان، روبه‎رویمان نشسته است. طراح پل طبیعت. معماری جوان که در ۲۵ سالگی به تعبیر خودش «این هیولای هراس‌آور» را طراحی کرد. او فارغ‌التحصیل معماری از دانشگاه شهید بهشتی است و در ونکوور کانادا در حال ادامه تحصیل است.

  • چطور شد که گذرتان به اراضی عباس‌آباد افتاد؟

فکر می‌کنم سال ۸۵ بود که به خاطر تبلیغاتی که کرده بودیم برای کار در اراضی دعوت شدیم. کار آلاچیق‌های بوستان را به عهده گرفتیم. یک محوطه بود که سقف اسپیس فریم داشت. یک پوشش ساده و صاف بود و هفت‌صد مترمربع پارچه داشت. در بازار گل هم پلی بود که قرار بود دو طرف پارک را به هم وصل کند. کار ما درواقع طراحی پوشش پارچه‌ای بود که دو طرف قرار گیرد. هر قطعه آن هزار مترمربع بود. آب‌وآتش دارای یکپارچه یک‌تکه است ولی در بازار گل، هر یک از قسمت‌های پل با استفاده از سه‌تکه پارچه درست‌شده است.

  • پروژه پل طبیعت چطور به شما سپرده شد؟

بعد از اینکه پروژه‌های آمفی‌تئا‌تر آب‌وآتش، بازار گل و پل ابریشم دو را به عهده گرفتیم. در مرحله طراحی این پروژه‌ها بودیم که فراخوان طراحی پل طبیعت که آن زمان نامش پل پیاده شهید مدرس بود مطرح شد.

  • آنچه هم‌اکنون در پل طبیعت اجراشده است چقدر به طرح و نگاه اولیه شما نزدیک است؟

طرح چهارپایه طرح دوم من بود. طرح اول که در مسابقه هم شرکت کرد، قسمت روی اتوبانش از این‌که هست خیلی ساده‌تر بود. در مورد این پروژه پنج فکر اساسی وجود داشت. اولین ایده این بود که این پل قرار نیست فقط مکانی برای وصل کردن دونقطه به هم باشد بلکه قرار است ادامه دو پارک و فضایی برای ماندن باشد. نکته دوم این بود که بیاییم به‌جای این‌که دونقطه را در دو پارک به هم وصل کنیم، طوری طراحی کنیم که در هر دو طرف پخش شود و به همه نقاط کلیدی دو پارک هم متصل شود. این ایده تا حدی اتفاق افتاد. در درجه سوم می‌خواستیم نقاطی با کمترین درخت را پیدا کنیم و ستون‌ها را آن‎جا کار بگذاریم.

  • جالب است که اتفاقا سازه‌های پل طبیعت تصویر درخت را در ذهن تداعی می‌کند...

طرح اولیه هم بنابراین بود که فرم به شکل درخت باشد. البته تصور این نبود که یک ستون درختی داشته باشیم. تک‌ستون‌های پراکنده‌ای مدنظر بود. خود بدنه خرپا هم المان‌های نامنظمی داشت. ایده دیگر این بود که بررسی کردیم و دیدیم وقتی با یک دهانه بزرگ طرف هستیم بدون شک یک عمق سازه‌ای خواهیم داشت. درواقع ایده این بود که ابعاد را طوری کنیم که فضا و معماری تبدیل به المان‌های جدایی‌ناپذیر باشند. مسئله دیگری که مدنظرمان قرار گرفت این بود که معمولاً پل‌ها چون قرار است بهینه ساخته شوند، طراحی صاف دارند. این‌یک نوع پرسپکتیو یک نقطه‌ای ایجاد می‌کند که آدم را مجبور به رفتن می‌کند. ما پل را به‌صورت قوسی کشیدیم تا رهگذر انتهای مسیر را نبیند. این پیچ‌وخم سرعت آدم را کم می‌کند.

  • در مرحله دوم طراحی چه اتفاقی افتاد؟

در مرحله دوم قرار شد کار با‌‌ همان ایده اولیه کمی تحقیق شود؛ یعنی قرار شد طرحی بدهیم که تمرکز اولیه آن روی اتوبان باشد ولی زبانی داشته باشد که اگر لازم شد بعدا بتواند ادامه پیدا کند. مسئله دیگر این بود که قرار شد پل کمی نمادگرا‌تر باشد و خیلی ساده و معمولی نباشد. در مرحله دوم مسابقه تمرکز را روی بخش اتوبان گذاشتیم و مسیر‌ها خلاصه شد؛ اما الآن یک سری مسیرهایی داریم که روی خطوط توپوگرافی زمین حرکت می‌کند. در هر دو پارک پخش می‌شود. دوطبقه بودنش دو نوع دسترسی به پل را ایجاد می‌کند. در مرحله دوم چهارپایه بودن مطرح شد و آن چیزی که امروز می‌بینید درواقع پیشرفته شده‌‌ همان طرح مرحله دوم است.

  • در مراحل چهارگانه طراحی خودتان به‌تنهایی پیش رفتید؟

نه اصلاً. این فرمی نبود که من به‌تنهایی به آن رسیده باشم. یک کار تیمی بود. مهندس بهزادی و سحر یاسایی هم در زمینه همکار من بودند و فکر هر سه ما بود که برنده شد. وقتی با مهندس سازه صحبت کردیم گفت شاید به‌جای ۴ ستون با دو ستون هم بشود این کار را پیش برد. بعد بررسی کردیم و کار روی سه ستون نهایی شد. زمان بررسی، قوس‌ها هم تغییراتی ایجاد شد. همچنین رمپ‌ها بیرون فضای پارک بود که حس خطرناکی داشت؛ برای همین تغییر کرد. فرم سرستون‌ها هم که از اول سه‌طبقه و ویوپوینت بود، کمی تغییر کرد.

  • شما فقط ۳۱ سال دارید. طراحی این پل نقطه درخشانی در کارنامه شما است. فکر می‌کردید یک چنین کاری را در این سن انجام دهید؟

راستش آن اول که بحث مسابقه مطرح شد، یک‌طورهایی گفتم که دلت خوش است. این‌همه مهندس بزرگ. امکان ندارد طرح من برگزیده شود. مهندس بهزادی گفت که آن‌ها آدم‌های منصفی هستند و اگر کار خوب بدهیم می‌پذیرند. ولی ته دلم فکر می‌کردم که دارم طرحی را می‌کشم که قرار است روی کاغذ بماند. برای همین تصمیم گرفتم یک‌چیز هیجان‌انگیز و جالب طراحی کنم که چیز خوبی روی کاغذ باقی بماند. آن زمان ۲۵ سالم بود. وقتی‌که برنده شدیم ۲۶ ساله بودم و تا ۲۷ سالگی درگیر طرح بودم. می‌رفتم ایتالیا و کنار دست مهندسان سازه می‌نشستم تا کارشان را ببینم. وقتی برنده شدیم داشتم در کانادا فوق‌لیسانس می‌خواندم. مرخصی گرفتم و برگشتم ایران تا پای‌کار باشم. می‌دانستم دارم با یک گروه سازه‌ای حرفه‌ای کار می‌کنم که کارشان را بلدند و من فقط روی طراحی فرم تمرکز داشتم و نگران مسائل فنی نبودم. همیشه می‌گویم خوشمزه‌ترین قسمت و پز دادنش برای من است ولی حقیقت این است که زحمت و سختی کار بر عهده تعداد زیادی از دوستانم بود. هم حس می‌کنم که خیلی خوش‌شانس بودم و هم از آن‌ها خجالت می‌کشم که همه‌اش اسم مرا می‌برند.

  • وقتی پل ساخته شد، مثل یک غریبه از روی آن رد شده‌اید؟

بله. زیاد.

  • چه حسی داشتید؟

خوب. وقتی آدم‌ها را می‌بینم که روی آن قدم می‌زنند و عکس می‌گیرند حس خوشایندی دارم. رسالت ما معمار‌ها این است که فضاهایی بسازیم که مردم در آن حس بهتری داشته باشند. حتی چند بار مردم دوربین به دستم داده‌اند تا از آن‌ها عکس بگیرم. یک‌بار با همکارم رفته بودم برای عکاسی از پل. تنها کنار سه‌پایه ایستاده بودم. یک زوج رد می‌شدند. فکر کردند ما از آن‌هایی هستیم که از مردم عکس می‌گیرند و به آن‌ها می‌فروشند. از من خواستند از آن‌ها عکس بگیرم. من هم گرفتم و برایشان ایمیل کردم. (همشهری معماری)



لینک منبع :گفت‌و‌گو با مهندس لیلا عراقیان؛ معمار جوان «پل طبیعت»

گفت‌و‌گو با مهندس لیلا عراقیان؛ معمار جوان «پل طبیعت» - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/1753831476208992130‎Cached12 دسامبر 2014 ... خودش هم‌ فکر نمی‌کرد طرحی که روی کاغذ اجرا می‌کند یک روزی به سازه‌ای ۲ هزار تنی تبدیل شود و از آن به‌عنوان پل زیبایی یاد کنند که به‌زودی یکی از ... Images for گفت‌و‌گو با مهندس لیلا عراقیان؛ معمار جوان «پل طبیعت» گفت وگو با لیلا عراقیان www.caoi.ir/fa/بولتن/.../921-طراحی-پل-طبیعت-و-لیلا-عراقیان.html‎Cachedمعمار جوان پل طبیعت برنده یکی از معتبرترین جوایز معماری جهان شد ... با لیلا عراقیان معمار پل طبیعت درباره بردن جایزه مسابقه A+، پل طبیعت و. ... وقتی با مهندس سازه صحبت کردیم، گفت شاید به جای چهار ستون با دو ستون هم بشود این کار را پیش ... معمار جوان پل طبیعت برنده یکی از معتبرترین جوایز ... - روزنامه شرق www.sharghdaily.ir/.../معمار-جوان-پل-طبیعت-برنده-معتبرترین-جایزه-معماری-جهان-شد‎Cached Similarبا لیلا عراقیان معمار پل طبیعت درباره بردن جایزه مسابقه A+، پل طبیعت و... گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید: ‌فکر می‌کردید برنده جایزه شوید؟ ... کار آلاچیق‌های بوستان را از سوی مهندس میرحسینی به عهده گرفتیم. بعد هم که پروژه‌های آمفی‌تئاتر آب و ... گفت‌و‌گو با مهندس لیلا عراقیان؛ معمار جوان «پل طبیعت» - جام جم آنلاین 188.75.89.4/.../گفت‌و‌گو-با-مهندس-لیلا-عراقیان؛-معمار-جوان-پل-طبیعت‎‎Cachedگفت‌و‌گو با مهندس لیلا عراقیان؛ معمار جوان «پل طبیعت». جمعه 21 آذر 1393 ساعت 13: 13. خودش هم‌ فکر نمی‌کرد طرحی که روی کاغذ اجرا می‌کند یک روزی به سازه‌ای ۲ هزار ... لیلا عراقیان طراح جوان پل طبیعت از موفقیت هایش می گوید - سیمرغ seemorgh.com/.../277857-لیلا-عراقیان-طراح-جوان-پل-طبیعت-از-موفقیت-هایش-می-گوید/‎Cached31 دسامبر 2015 ... مصاحبه ای جالب و خواندنی با لیلا عراقیان، طراح جوان پل زیبای طبیعت .... انتقاد می کند و حتی از برنامه کلاه قرمزی هم ناراحت است که معمار را مهندس راه و ... گفت و گو با مهندس لیلا عراقیان؛ معمار جوان «پل طبیعت» | خودش - قطره www.ghatreh.com/.../گفت-مهندس-لیلا-عراقیان-معمار-جوان-طبیعت‎Cached Similar12 دسامبر 2014 ... گفت و گو با مهندس لیلا عراقیان؛ معمار جوان پل طبیعت» " خودش هم فکر نمی کرد طرحی که روی کاغذ اجرا می کند یک روزی به سازه ای 2 هزار تنی تبدیل ... لیلا عراقیان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/لیلا_عراقیان‎Cached Similarلیلا عراقیان (زادهٔ ۱۳۶۲ خورشیدی) مهندس و معمار اهل ایران است. شهرت او به خاطر معماری و طراحی پل طبیعت در تهران است. ... او درخصوص آشنایی با پروژه‌های منطقهٔ عباس‌آباد تهران می‌گوید: «فکر می‌کنم سال ۸۵ بود که به خاطر تبلیغاتی که کرده بودیم برای کار ... مصاحبه با لیلا عراقیان، طراح ایرانی پل طبیعت +عکس www.ravanshenasibartar.com/interview-with-leila-rose-an-iranian-designer-paul-nature-photos/‎Cachedلیلا عراقیان ” ۳۱ ساله یکی از همین استعدادهای جوان کشورماست که این روزها به واسطه ساخت پل طبیعت نام این ... گفت‌و‌گو با مهندس لیلا عراقیان؛ معمار جوان «پل طبیعت». معمار جوان «پل طبیعت» کیست؟ +عکس - مشرق نیوز www.mashreghnews.ir/news/582694/‎Cached1 ژوئن 2016 ... لیلا عراقیان می گوید: بخشی از موفقیت پل طبیعت شاید به خاطر این باشد که من ... معمار جوانی که حالا در سابقه کاری‌اش، اسم بلندترین پل پیاده‌روی ایران می‌درخشد. ... بعد هم با همان تاکسی از زیر پل رد شدیم و من از ابتدا تا انتهای پل تا جایی که ... آن روزها هر کسی از من می‌پرسید می‌خواهی چه کاره شوی می‌گفتم مهندس دوزیدنی!