[ad_1]
نویسنده: محمدحسن قدردان قراملکی
نقدِ شبهاتی دربارهی اصل نصب ائمه (ع)
یکی از ادله اهل سنت مبنی بر نبود اصل نص و نصب بر امامت و خلافت حضرت علی (علیه السلام) استنکاف و سرباز زدن حضرت از پذیرفتن حکومت (1) از سوی مردم بعد از قتل خلیفه سوم است. اهل سنت ادعا میکنند در صورت وجود اصل نصب، حضرت میبایست از آن پیشنهاد بالفور استقبال نموده و حکومت دلخواه خود را تشکیل میداد وگرنه مصداق ترک واجب دینی میشد. (2)
این دلیل یا شبهه امروزه از طرف بعض شیعیان سکولار نیز مطرح و ترویج میشود و از استنکاف حضرت برای مرام سکولار یعنی جدایی دین و حکومت استفاده میکنند و مدعیاند نپذیرفتن حکومت نه دلیل بر ترک امر دینی بلکه ترک یک مسئله حکومتی و دنیوی است که به دین و فریضه الهی ربطی ندارد. (3)
تحلیل و بررسی
پیش از پرداختن به توجیهات مختلف، باید به این نکته و پاسخ کلی اشاره کرد که اگر بر فرض پاسخ شبههی فوق هم روشن نشود، نمیتوان از صرف استنکاف حضرت، بطلان نظریهی انتصاب را استنتاج کرد، چرا که آن نظریه، مبرهن و مؤید با ادله متقن و استوار از پیامبر و ائمه و خصوصاً از خود حضرت علی (علیه السلام) است و ابهام یک قضیهی تاریخی نمیتواند آن را مخدوش و یا تضعیف کند. وانگهی همین خطبهی حضرت و سر باز زدن از حکومت، توجیهات و ادلهای دارد که با نظریهی انتصاب سازگار است که در اینجا به بعضی از آنها اشاره میکنیم:
الف. استنکاف از سیرهی خلفای پیشین
مطابق علم تفسیر و تأویل و هرمنوتیک- که روشنفکران بیشتر به تبیین و دفاع از آن میپردازند- در تفسیر یک سخن و گزاره میبایست امور، شرایط و فرهنگ زمان صدور سخن را مورد ملاحظه و تأمل قرار داد. یکی از اموری که معنا و مفهوم سخن را روشن میکند، تبیین انگیزه و مخاطبان آن است که در علم تفسیر از آن به «شأن نزول» تعبیر میشود.
بر این اساس، نباید در تفسیر خطبهی فوق و اخذ مدعای خود، شتابزده به ظاهر آن استناد و احتجاج کرد، بلکه میبایست «نخست شأن نزول» آن را تبیین کرد.
ابن ابیالحدید
در شرح خود گزارش میکند که بعد از کشته شدن خلیفه سوم «عثمان» بعضی از سران، پیش حضرت علی (علیه السلام) آمده و پیشنهاد بیعت و خلافت را مطرح کردند، آنان بیعت خویش را مشروط به عمل به کتاب و سنت پیامبر و همچنین سنت خلفای پیشین کردند، حضرت با این شرط آنان مخالفت کرد و آن را نپذیرفت، چرا که معتقد بود سیرهی خلفای پیشین نادرست بوده است. (4) قبول این شرط، به معنای امضای سنت خلفای سلف بود. از این رو، حضرت به پیشنهاددهندگان خلافت فرمود که در این صورت، مرا رها کنید و دنبال کسی بروید که با این شرط شما موافق باشد. بنابراین، حضرت از اصل حکومت امتناع نمیکرد، بلکه حکومتی را که جزء قانون اساسی آن سیرهی خلفای پیشین باشد، رد میکرد.
ب. اتمام حجت
حضرت با این سخن خویش، در حقیقت، نمیخواست از پذیرفتن امر حکومت سرباز زند، بلکه میخواست شرایط حکومت آیندهی خویش را- که شاخصترین آنها عمل به کتاب و سنت پیامبر و شیوهی خویش است نه خلفای پیشین- به مردم ابلاغ و اعلام کند تا آنان از روی توجه و بصیرت بیعت کنند و در روزهای پسین حکومت، فریاد وای سنت ابوبکر و عمر سر ندهند و آن را بهانهای برای مخالفت با حکومت نوپای حضرت قرار ندهند، چراکه حضرت در روز اول حجت را بر آنان تمام کرده و تکلیف حکومت آینده را روشن ساخته بود. این توجیه و تفسیر، از ادامهی خطبهی حضرت روشن میشود که متأسفانه مدعیان تفکیک آن را ندیده یا نادیده انگاشتند، حضرت تصریح میکند که:
"ای مردم! بدانید اگر من دعوت شما را بپذیرم، مطابق آنچه خود میدانم، رفتار خواهم نمود و به سخن هیچ گوینده و به سرزنش و توبیخکنندهای، وقعی نخواهم نهاد. (5)"
ج. پیشبینی فتنههای آینده
حضرت بر همین خطبه، به یکی دیگر از ادلهی عدم پذیرش حکومت اشاره میکند و یادآور میشود که در آینده نزدیک حکومت اسلامی وی با حوادث بسیار تیره و تلخ و حیلهها و نیرنگهای متعددی مواجه خواهد شد.
بسیاری از بزرگان و شخصیتها، مانند عایشه، طلحه و زبیر و همچنین سایر مردم، از درون آن حوادث روسفید بیرون نمیآیند و حکومت عادلانهی وی را تحمل نخواهند کرد. (6) و سرانجام، حکومت ایشان در مدت بسیار کوتاه خود، به جای بسط اسلام وقت و نیروی خود را مصروف مخالفان داخلی و همکیشان خود خواهد کرد.
به دیگر سخن، به نظر میرسد، حضرت زمان بیعت را زمان مناسبی برای حکومت خویش نمیدانست، چرا که شبهات و فتنهها از جهات مختلف، اذهان مردم را آماج قرار خواهند داد و مردم هم قادر به تشخیص سره از ناسره نخواهند بود.
اما اجرای عدالت- هرچه در دورهی کوتاه- و عمل به عهد الهی مبنی بر دفاع از حقوق مظلومان و حضور و بیعت مردم، یک تکلیف الهی برای حضرت ایجاد کرده بود و حضرت علیرغم تمایل قلبی خود، خواست مردم را پذیرفت.
حضرت در خطبه دیگر دلیل پذیرفتن خلافت را چنین تشریح میکند:
لولا حضور الحاضر و قیام الحجة بوجود الناصر و ما اخذ الله علی العلماء ان لایقاروا علی کظة ظالم و لاسغب مظلوم لألقیتُ حبلها علی غاربها. (7)
د. رفع اتهام حرص در حکومت
از تأمل در خطبهی فوق، توجیه دیگری نیز استنتاج میشود و آن اینکه حضرت میخواست مردم وی را متهم به طمع و حرص در امر حکومت دنیوی نکنند و اقدامات و شکایتهای آن حضرت در دورهی سکوت، نه به جهت تکیه بر مسند حکومت، بلکه به دلیل عمل به وصیت پیامبر و احیای دین بود. این توجیه را ذیل کلام مولی که میفرماید: ارزش دنیای شما پیش از من از عطسهی بز ماده هم کمتر است، تقویت میکند.
هـ گلایه از مردم
یکی از توجیهاتی که شارحان خطبهی فوق ذکر کردهاند (8) اظهار به گلایه و شکایت حضرت از مردمی بود که در امر خلافت، آن حضرت را تنها گذاشتند، لذا حضرت میخواست اندوه درونی خود را اظهار کند و بگوید که شماها که حق مسلم و انحصاری مرا به مدت بیست و پنج سال در دست دیگران نهادید و خودم را خانهنشین و اسلام را از وجود رهبر شایسته محروم کردید و زمینهی گسترش بدعتها و آسیبهای اسلام را فراهم آوردید، حالا که کار از کار گذشته و بهترین یاوران من از دستم رفتند، چرا به سراغ من آمدید.
این نوع اظهار گلایه و شکایت در محاورات عرفی، معمول و شایع است. و به قول شاعر، «آمدی جانم به قربانت، ولی حالا چرا؟»
و. نفی صلاحیت مردم و استهزا
یکی دیگر از وجوهی که شارحان ذکر کردهاند، حمل کلام حضرت بر «سخریت» و «تحکم» است؛ (9) به این معنا که حضرت، مردم عصر خویش را مردمی فاقد صلاحیت لازم برای برخورداری از نعمت بزرگ رهبری، مانند خود حضرت میدانست، لذا از روی استهزا میفرماید: بروید سراغ کس دیگر، شماها در درجهای نیستید که رهبری مثل من داشته باشید.
این توجیه را ذیل کلام حضرت تأیید میکند که میفرماید:
و أنا لکم وزیراً خیر لکم منی امیراً.
اگر من به جای رهبر و حاکم برای شما فقط یک مشاور باشم، بهتر است.
روشن است که در این بیان حضرت در مقام نفی صلاحیت خود برای رهبری جامعهی اسلامی نیست، در حالی که در موارد متعدد به حق و شایستگی انحصاری خود به امر حکومت تصریح کرده است. (10)
پینوشتها:
1. «دعونی و التمسوا غیری»، (نهجالبلاغه، خطبه 92).
2. ر. ک: ابن ابیالحدید، شرح نهجالبلاغه، ج7، ص 34؛ فخر رازی، الأربعین، فصل 4، ص 76؛ شرح المقاصد، ج5، ص 262؛ دلایل الصدق، ج2، صص 21 و 33؛ احمد کاتب، تطور الفکر السیاسی الشیعی، ص 23.
3. ر. ک: مهدی حائری یزدی، حکمت و حکومت، ص 144؛ مهدی بازرگان، آخرت و خدا هدف بعثت، ص 45.
4. مشابه همین پیشنهاد بعد از درگذشت عمر اتفاق افتاد. عمر خلافت آینده را به عهدهی شورای شش نفری موکول کرد. در این شورا زبیر به نفع علی (علیه السلام)، طلحه به نفع عثمان و سعدبن وقّاص به نفع عبدالرحمن بن عوف، کنار رفتند و تعیین خلیفه به عهدهی علی (علیه السلام)، عثمان و عبدالرحمن نهاده شد، عبدالرحمن گفت: من خود نامزد خلافت نیستم و میتوانم به نفع یکی از دوی شما رأی دهم، نخست سراغ علی (علیه السلام) آمد، اما رأی خویش را به تبعیت از کتاب خدا، سنت رسول و سیرهی شیخین منوط کرد. حضرت فقط آمادگی خود را عمل به کتاب خدا و سنت پیامبر اعلام کرد. بدینسان عثمان با پذیرفتن شرط عبدالرحمن، خلیفه شد. (ر. ک: ترجمه نهجالبلاغه، فیضالاسلام، خطبهی 3).
5. «واعلموا أنی ان اجبتکم رکبت بکم ما أعلم، و لم أصغ الی قول القائل و عتب العاتب»، (نهجالبلاغه، خطبهی 91).
6. «فانا مستقبلون أمراً له وجوه و ألوان لاتقوم له القلوب و لاتثبت علیه العقول و ان الآفاق قد أغامت و المحجة قد تنکّرت». شهید مطهری در توضیح آن میگوید: «مرا رها کنید، بروید دنبال کس دیگری که ما حوادث بسیار تیرهای در پیش داریم، تعبیر عجیبی است، کاری را در پیش داریم که چندین چهره دارد، یعنی آن را از یک وجه نمیشود رسیدگی کرد. از وجههای مختلف باید رسیدگی کرد، خلاصه راه شناختهشدهای که پیغمبر تعیین کرده بود، الآن شناخته شده، فضا ابرآلود گردیده است ... این جمله را امام برای اتمام حجت کامل میگوید». (امامت و رهبری، صص 139 و 140؛ ر. ک: ابن ابی الحدید، ،شرح نهجالبلاغه، ج7، ص 34).
7. «قسم به خداوند اگر حضور مردم نبود و یاری نمیدادند که حجت تمام شود و اگر نبود عهدی که خداوند از علما گرفته تا راضی نشوند بر سیری ظالم و گرسنهماندن مظلوم، هر آینه ریسمان و مهار شتر خلافت را بر کوهانش میانداختیم» (نهجالبلاغه، خطبه 3).
8. ر. ک: ابن ابیالحدید، شرح نهجالبلاغه، ج7، ص 35.
9. همان.
10. «آگاه باش، سوگند به خدا که پسر ابوقحافه (ابوبکر)، خلافت را مانند پیراهنی پوشیده و در حال آنکه میدانست من برای خلافت مانند قطب وسط آسیاب هستم، علوم و معارف از سرچشمهی فیض من مانند سیل سرازیر میشود، هیچ پروازکنندهای به اوج رفعت من نمیرسد». (ر. ک: نهجالبلاغه، خطبهی 3).
منبع مقاله :
زرشناس، زهره؛ (1391)، درآمدی بر ایرانشناسی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ اوّل [ad_2]
لینک منبع بازنشر:
مفیدستان
عبارات مرتبط با این موضوع اگر ابوبکر و عمر، غاصب خلافت بودند، چرا امام علی ع …سؤال کننده فاطمه موسوی توضیح سؤال عبد الرحمن سلیمی مینویسد اگر حضرت على نسبت به پاسخ به ده شبهه در مورد حضرت علی ع و شهادت حضرت …پاسخبهدهشبههدربه گزارش مشرق، به نقل از الفرات نیوز، فالح الفیاض رئیس هیئت حشدالشعبی عراق از وجود علی بن موسی الرضا ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزادعلیبنموسیالرضاشیعیان احادیث زیادی را منتسب به وی میدانند که یکی از مشهورترین آنها حدیثی قدسی به دانلود مداحی های محرم به تفکیک هر شب و هر مداح نیروهای عراقی موفق شدند محله الاعلام را به طور کامل از اشغال داعش آزاد کنند پیشروی ویژه نامه اربعین شامل مداحی صوتی و تصویری …دانلود مداحی های محرم به تفکیک هر شب و هر مداح ویژه نامه اربعین شامل مداحی صوتی و بخش دوم و پایانی حقوق بشر در نهجالبلاغهـ حقوق عمومی حق عمومی مربوط به شخصیت انسان و سلامتی جسمی و روحی او یا ناظر به رابطه چرا اهل تسنن دست بسته نماز می خوانند شهر سوال نمیدانم که شما چرا حضرت علی رض و تمامی اهل بیت را از خود میدانید در حالیکه آنها به الف سرانجام ابراهیم اشتر بعد از مختار چه شدشما مختار را از فیلم مختار شناختید اگر مختار واقعا قصد داشت روش اهل بیت را زنده کند بازخوانی مسئله عدالت اجتماعی با نگاهی دوباره به …بازخوانی مسئله عدالت اجتماعی با نگاهی دوباره به دیدگاهها و سیرهی امام خمینیرهتاریخ شیعه پیدایی تشیع و عوامل مؤثر آن از دیدگاه …صاحبان این دیدگاه معتقدند که تشیع به عنوان یک جریان اصیل و به معنای اعتقاد به امامت و علی بن موسی الرضا ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد شیعیان احادیث زیادی را منتسب به وی میدانند که یکی از مشهورترین آنها حدیثی قدسی به نام پاسخ به ده شبهه در مورد حضرت علی ع و شهادت حضرت زهرا س پاسخبهدهشبهه به گزارش مشرق، به نقل از الفرات نیوز، فالح الفیاض رئیس هیئت حشدالشعبی عراق از وجود تا دانلود مداحی های محرم به تفکیک هر شب و هر مداح تلویزیون مداحی های محرم به تفکیک هر شب از تمامی مداحان دانلود مداحی شب اول محرم با محوریت حضرت اگر ابوبکر و عمر، غاصب خلافت بودند، چرا امام علی ع با خلفا تاریخ آذر تعداد بازدید اگر ابوبکر و عمر، غاصب خلافت بودند، چرا امام علی ع با ویژه نامه اربعین شامل مداحی صوتی و تصویری فیلم و مستند دانلود مداحی های محرم به تفکیک هر شب و هر مداح ویژه نامه اربعین شامل مداحی صوتی و بخش دوم و پایانی حقوق بشر در نهجالبلاغه ـ حقوق عمومی «حق عمومی مربوط به شخصیت انسان و سلامتی جسمی و روحی او یا ناظر به رابطه دولت و چرا اهل تسنن دست بسته نماز می خوانند شهر سوال با عرض سلام در پاسخ به اینکه حضرت علی ع و اهل بیت ع متعلق به تمام جهان هستند، باید عرض بکنم الف سرانجام ابراهیم اشتر بعد از مختار چه شد شما مختار را از فیلم مختار شناختید اگر مختار واقعا قصد داشت روش اهل بیت را زنده کند باید بعد تاریخ شیعه پیدایی تشیع و عوامل مؤثر آن از دیدگاه مستشرقان صاحبان این دیدگاه معتقدند که تشیع به عنوان یک جریان اصیل و به معنای اعتقاد به امامت و رهبری یا خَیرَ حَبیبٍ وَ مَحبوب اهل سنت اینجا را نخوانند چون؟ با سلام این وبلاگ به ندرت بروز رسانی ممکن است بشود وهابیت و اهل سنت اینجا را نخوانند به هیچ
لینک منبع :چرا حضرت علی (ع) بعد از عثمان حکومت را به دست نگرفت؟
چرا حضرت علی (ع) بعد از عثمان حکومت را به دست نگرفت؟ - راسخون
rasekhoon.net/.../چرا-حضرت-علی-(ع)-بعد-از-عثمان-حکومت-را-به-دست-نگرفت/Cached19 دسامبر 2016 ... یکی از ادله اهل سنت مبنی بر نبود اصل نص و نصب بر امامت و خلافت حضرت علی (
علیه السلام) استنکاف و سرباز زدن حضرت از پذیرفتن حکومت از ...
چرا حضرت علی (ع) بعد از عثمان حکومت را به دست نگرفت؟ - جوان ایرانی ...
khabarfarsi.com/u/29948343
19 دسامبر 2016 ... چرا حضرت علی (ع) بعد از عثمان حکومت را به دست نگرفت؟ ... حضرت علی (علیه
السلام) در اهمیت حقوق مردم می فرماید: به خدا قسم اگر شب را روی توده ای ...
چرا علی(ع) بعد از خلافت با خلفا مخالفت نکرد، و بدعتها را از بین نبرد ...
www.islamquest.net/fa/archive/question/fa2851Cached
Similarو اگر خلفا کافر بودند، چرا امام علی(ع) وقتی به قدرت رسید، کفر آنها و غصب بودن ...
فرد این امت بعد از پیامبر ابوبکر است»، و همچنین وقتی به حکومت رسید برای مردم ...
چرا علی(ع) بعد از به دست گرفتن قدرت با خلفای قبل ابراز مخالفت ننمود و آنها را
کافر و ... مردم بعد از پیامبر(ص)، به ترتیب ابوبکر و عمر و عثمان و علی(ع) هستند .
امام ...
چرا حضرت علی(ع) بعد از رسیدن به خلافت فدک را پس نگرفت؟ | گروه ...
www.welayatnet.com/fa/news/7020Cachedچرا حضرت علی(ع) بعد از رسیدن به خلافت فدک را پس نگرفت؟ ... امام در شرایطی
حکومت را در دست گرفت که مردم از سیاستهای عثمان ناخرسند بودند؛ ولی نسبت به ...
پاسخ به ده شبهه در مورد حضرت علی (ع) و شهادت حضرت زهرا (س) | پرسمان ...
www.vahabiat.porsemani.ir/.../پاسخ-به-ده-شبهه-در-مورد-حضرت-علی-ع-و-شهادت-حضرت-زهرا-سCached
Similar۲- چرا بعد از شهادت همسر خود فاطمة الزهرا علیهالسلام انتقام او را نگرفت یا به فکر .... و
حکومت اسلامى را تهدید مى کردند، هرگز صحیح نبود که امام(ع) پرچم دیگرى به دست
گیرد و ..... 6( چرا حضرت علی (ع) سه تن از فرزندان خویش را به نامهای ابوبکر ، عمر ،
عثمان ...
چرا حضرت علی (ع) نام سه فرزند خود را عمر ، ابوبکر و عثمان گذاشت؟
www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5137Cached
Similar4 جولای 2015 ... چرا حضرت علی (ع) نام سه فرزند خود را عمر ، ابوبکر و عثمان گذاشت؟ ... عبد الله بن
علی 25 ساله بود که در کربلا به شهادت رسید. ..... شیعیان در قرنهای بعد کوشیدند با
نامگذاری فرزندان خویش به نام های پیامبر و اهل بیت و صحابه با وفایشان، به .... جانم
فدای امیرالمومنین علی که از دست بزرگان اینا ابوبکر و عمر چه کشیده؟
اگر ابوبکر و عمر، غاصب خلافت بودند ، چرا امام علی (ع) با خلفا همکاری ...
www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5148Cached4 جولای 2015 ... اگر ابوبکر و عمر، غاصب خلافت بودند ، چرا امام علی (ع) با خلفا همکاری می کرد؟ ... شده
به دست می آید و گاهی هم نیازمند رویارویی و دخالت مستقیم و برخورد قاطع خواهد بود. ...
از دلائل قبول حکومت را بعد از کشته شدن عثمان ، عهد و پیمانی می داند که خداوند از ......
نگرفت و بلکه سوم هم نشد تا جایکه در اخیر بدرجه ی سوم خلافت بدست ...
امتناع امام علی(ع) از قبول خلافت پس از عثمان - آیت الله العظمی مکارم ...
makarem.ir/main.aspx?typeinfo=42&lid=0&catid=29463...Cached... و در مرحله بعد با افراد با تجربه مشورت نمود؛ چنانچه نتیجه ای حاصل نشد می توان
استخاره .... پرسش : چرا امام علی(علیه السلام) بعد از سالها دوباره مساله خلافت بعد از
رسول ... مانده و در مبانی اسلام تغییراتى داده شده که ناچارم دست به اصلاحات انقلابى
بزنم. ... 3- هدف امام(ع) از حکومت، احقاق حق و اجراى عدالت بود در حالی که قیام در آن شرائط
به ...
امتناع امام علی(ع) از قبول خلافت پس از عثمان
makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=43&catid...0...Cached... کرد و در مرحله بعد با افراد با تجربه مشورت نمود؛ چنانچه نتیجه ای حاصل نشد می
توان .... پرسش : چرا امیرالمومنین(علیه السلام) از قبول خلافتپس از عثمانامتناع می
کرد؟ ... امت اسلامى به دست بنى امیه، خشم مردم را برانگیخت و چون به اعتراضها و
درخواست ... ضد حکومت وى به وجود آمد و منجر به قتل او گردید و سپس مردم با على(علیه
السلام) به ...
امامت - مواضع سیاسی حضرت علی علیه السلام در قبال خلفای سه گانه
www.sarbazemahdi.blogfa.com/post/8Cachedبعد از وی عمر و بعد ازعمر نیز عثمان حکومت را در دست گرفت و خلافت این سه 25سال
طول کشید. ... مواضع حضرت علی(ع) در جریان به خلافت رسیدن ابوبکر: ... کردند آن چه
در بیعت با ابوبکر کردند، هیچ چیز از فراخوانی امیرمؤمنان به سوی خود مانع نشد، مگر
توجه به مردم وبیم آن .... 6- چرا امام علی علیه السلام به مخالفت علنی با حکومت نپرداخت
:.
دوشنبه 30 مرداد 1396 ساعت 08:22