مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

علت هراس از مرگ چیست؟

[ad_1]

«مرگ» واژه ایست که کمتر کسی با شنیدن آن لحظه ای توقف نمی کند و به آن نمی اندیشد! راستی شما چطور درباره مرگ می اندیشید؟ آیا منتظر آن هستید؟ شاید از آن می ترسید! آیا تاکنون درباره «مرگ آگاهی» چیزی شنیده اید؟ این نوشتار می کوشد به موضوع مهمی چون مرگ به عنوان یک امر اجتناب ناپذیر پرداخته و زوایای گوناگون آن را از منظری نو مورد بررسی قرار دهد.

1581348989

هراس از مرگ

مردمان این روزگار هراس از مرگ دارند و شنیدن سخنانی درباره آن برایشان دشوار است. اما حقیقت آن است که زندگی انسان با مرگ در آمیخته است و بقایش با فنا. پیش از ما میلیاردها نفر بر روی این کره ی خاکی زیسته اند و پس از ما نیز.

اما چرا هراس از مرگ وجود دارد و آدمی می ترسد با این امر اجتناب ناپذیر مواجه شود؟ واقعیت آن است که عواطف انسانها از محبت و نفرت گرفته تا ترس و خشم همگی بر اساس دیدگاه و تفکر آنها نسبت به موضوعات گوناگون ایجاد می شوند.

به عبارت واضح تر احساساتی چون ترس ناشی از اندیشه آدمی درباره آن امر است و انسانها معمولا از چیزهایی که برایشان ناشناخته است می ترسند! ترس کودکان از تاریکی شب و یا وحشت از دیو و غول همگی به دلیل ناشناخته بودن آنهاست.

مردمان از مرگ می ترسند زیرا این پدیده را نمی شناسند و مرگ هراسی بیماری شایع روزگار ماست! چون ما مرگ را نمی شناسیم. پس از آن غول بی شاخ و دمی می سازیم که ما را به ورطه فنا و نابودی خواهد کشاند و ما نمی خواهیم فنا و نابود شویم. پس از آن می هراسیم!

اما اگر اولیای خدا در جستجوی فنای فی الله هستند، بقای حقیقی را طلب کرده اند. بودنی را که از دسترس مرگ و فنا و رنج و غصه و شکست دور باشد. به سخن علی علیه السلام گوش بسپاریم: دلهاتان را از دنیا بیرون کنید، پیش از آنکه بدن های شما را از آن بیرون ببرند

مرگ نزدیک است…

اما حقیقت آن است که با همه هراس از مرگ، او به ما نزدیک است و نفس های انسان گام هایی است که به سوی مرگ برمی دارد. این بیان نورانی از امیرالمؤمنین حضرت علی(علیه السلام) است. اگر کمی بیندیشیم درمی یابیم که زندگی این عالم در میان دو عدم معنا می گیرد؛

عالم پس از مرگ همان عالم پیش از تولد است و انسان در بین این دو عدم فرصت زیستن دارد. زندگی دنیا با مرگ در آمیخته است؛ روشنایی هایش با تاریکی، شادی هایش با رنج، خنده هایش با گریه، پیروزی هایش با شکست، زیبایی هایش با زشتی، جوانی اش با پیری و بالاخره وجودش با عدم. حقیقت این عالم فنا است و انسان را نه برای فنا، که برای بقا آفریده اند:

خلقتم للبقا لا للفناء واسمعو دعوة الموت آذانکم قبل ان یدعی بکم؛ دعوت مرگ را به گوش گیرید، پیش از آنکه مرگ شما را فرا خواند.پس باید دیدگاهمان را درباره آن تغییر دهیم تا پذیرای آن باشیم و همواره برای آن آماده! تعجب نکنید!

پیشوایان ما از این هم فراتر رفته اند! آنها فقط آماده برای مرگ نبودند بلکه منتظر آن هم بودند! نه اشتباه نکنید آنها از همه مردمان هم بهتر زندگی می کردند و به واسطه مرگ آگاهی که داشتند دیدگاهشان درباره مرگ با ما بسیار متفاوت بود!

طلب مرگ

مرگ آگاهی کیفیت حضور مردان خدا را در دنیا بیان می دارد تا آنجا که هر که مقرب تر است مرگ آگاه تر است. مر گ آگاهی یعنی که انسان همواره نسبت به این معنا که مرگی محتوم را پیش رو دارد آگاه باشد و با این آگاهی زیست کند و هرگز از آن غفلت نیابد.

اگر مولا علی علیه السلام می فرماید: «والله ابن ابی طالب با مرگ انسی آن چنان دارد که طفلی به پستان مادرش.» این انس که مولای ما از آن سخن می گوید چیزی فراتر از مرگ آگاهی است؛ طلب مرگ است و بر این قیاس باید چنین گفت که حضور علی علیه السلام در عالم، عین مرگ آگاهی است.

طلب مرگ نه همچون پایانی بر زندگی. مرگ پایان زندگی نیست. مرگ آغاز حیاتی دیگر است؛ حیاتی که دیگر با فنا و نیستی در آمیخته نیست  حیاتی بی فنا و مطلق و همه ی این سخنان از سر مرگ آگاهی است و راستش، لذت زندگی مرگ آگاهانه را جز اولیای خدا کس نمی داند؛ این لذتی نیست که به هر کس عطا کنند.

مردمان هراس از مرگ دارند زیرا این پدیده را نمی شناسند و مرگ هراسی بیماری شایع روزگار ماست! چون ما مرگ را نمی شناسیم. پس از آن غول بی شاخ و دمی می سازیم که ما را به ورطه فنا و نابودی خواهد کشاند و ما نمی خواهیم فنا و نابود شویم. پس از آن می هراسیم!

تنگ نظری است اگر به مقتضای تفکر رایج به این سخن پشت کنیم و بگوییم: «تا کجا از مرگ می گویید؟ کمی هم در وصف زندگی بسرایید! دل بستن در دنیا دل بستن در فناست و مرگ بر ما سایه افکنده است. این علی(علیه السلام) است که چنین می فرماید. همان که راه های آسمان را بهتر از راه های زمین می شناسد.

سخنان او سروده هایی شاد و مفرح در وصف زندگی است. آن زندگی که با زهر فنا و نیستی در نیامیخته است. منتهی غفلت زدگان بیشتر می پسندند که با غفلت از مرگ، به سراب شادی های آمیخته با غصه دل خوش کنند. بگذار چنین باشد.

اما اگر اولیای خدا در جستجوی فنای فی الله هستند، بقای حقیقی را طلب کرده اند. بودنی را که از دسترس مرگ و فنا و رنج و غصه و شکست دور باشد. به سخن علی علیه السلام گوش بسپاریم: دلهاتان را از دنیا بیرون کنید، پیش از آنکه بدن های شما را از آن بیرون ببرند.

منبع:سایت تفریحی پارس ناز

 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

علت ترس از مرگ جهانی بعد از مرگسوال – علت ترس ما از مرگ چیست ؟ پاسخ – این یک چیز عمومی است که همه ی افراد یک ترس و علت دروغ گویی افراد چیست؟ با دروغ گو ها چگونه …رامین رضاییان بازیکن پرسپولیس از زندگی پرحاشیه و رفاقتش با علی کریمی میگوید رامین بیوتروریسم چیست؟ ایسنادر بین جنگ‌افزارهای نوین، سلاح‏‌ها و فن‏آوری میکروبی بیش‏تر از سایرین مورد توجه هراس اجتماعی و نحوه درمان آن مردمانترسهای برخاسته از هراس اجتماعی ۱ نگرانی از آنکه دیگران متوجه علایم اضطرابی گردند عزت نفس چیست عزت نفس از دو بخش مهم تشکیل می شود باور خودتوانمندی به معنای داشتن اطمینان به انسان بعد از مرگ کجا میرود آیا روح انسان بعد مرگ با ما انسان بعد از مرگ کجا میرود آیا روح انسان بعد مرگ با ما ارتباط دارد؟اضطراب چیست و راه کاهش آن چیست جهت استفاده …مطالب مرتبط جهت مطالعه بیشتر دانشمندان در ژن درمانی سرطان در موش‌ها از مغناطیس‌های انواع اظطراب و علایم ان چیست روان شناسیدلهرهخشم انواعاظطرابوعلایماضطراب از جمله اختلالات روحی روانی است که به دلیل شیوع و گسترش آن در اشکال مختلف میان حقیقت را از زبان کسانی بشنوید که دنیای پس از مرگ …حقیقت را از زبان کسانی بشنوید که دنیای پس از مرگ را دیده اندمیگنا ترس چیست؟ و چرا ما می ترسیم؟تا حالا شده که بخواهید کاری را انجام بدهید یا چیزی را به دست آورید، ولی صدایی را از جهانی بعد از مرگ علت ترس از مرگ سوال – علت ترس ما از مرگ چیست ؟ پاسخ – این یک چیز عمومی است که همه ی افراد یک ترس و وحشتی از علت دروغ گویی افراد چیست؟ با دروغ گو ها چگونه برخورد کنیم؟ اکرم محمدی امینی ، اولین زن مدال آور ایرانی در مسابقات بین المللی بیلیارد از زندگیش میگوید بیوتروریسم چیست؟ ایسنا در بین جنگ‌افزارهای نوین، سلاح‏‌ها و فن‏آوری میکروبی بیش‏تر از سایرین مورد توجه تشکل هراس اجتماعی و نحوه درمان آن مردمان ترسهای برخاسته از هراس اجتماعی ۱ نگرانی از آنکه دیگران متوجه علایم اضطرابی گردند مانند عزت نفس چیست عزت نفس از دو بخش مهم تشکیل می شود باور خودتوانمندی به معنای داشتن اطمینان به توانائی فکر انسان بعد از مرگ کجا میرود آیا روح انسان بعد مرگ با ما ارتباط انسان بعد از مرگ کجا میرود آیا روح انسان بعد مرگ با ما ارتباط دارد؟ اضطراب چیست و راه کاهش آن چیست جهت استفاده عموم سایت مطالب مرتبط جهت مطالعه بیشتر دانشمندان در ژن درمانی سرطان در موش‌ها از مغناطیس‌های کوچک انواع اظطراب و علایم ان چیست روان شناسیدلهرهخشمافسردگی انواعاظطرابو اضطراب از جمله اختلالات روحی روانی است که به دلیل شیوع و گسترش آن در اشکال مختلف میان همه حقیقت را از زبان کسانی بشنوید که دنیای پس از مرگ را دیده اند حقیقت را از زبان کسانی بشنوید که دنیای پس از مرگ را دیده اند صادق هدایت و هراس از مرگ هراس از مرگ



لینک منبع :علت هراس از مرگ چیست؟

علت ترس از مرگ چیست؟ و راه غلبه بر این ترس چیست؟ | شهر سوال www.soalcity.ir/node/100‎Cached Similar27 مارس 2013 ... ترس من از مرگ به علت ترس از تنها بودن توی جای تاریکه. ... لباس و خوابیدن و بیدار شدن‌هاى مکرر و ادامه دادن این برنامه خسته کننده تکرارى برای چیست؟ علل هراس از مرگ - تبیان article.tebyan.net/218378/علل-هراس-از-مرگ‎Cached21 آگوست 2012 ... از امام جواد(ع )، سؤ ال شد چرا مردم مرگ را دوست ندارند؟ حضرت فرمود:زیرا به حقیقت مرگ جاهل اند، اگر بدانند مرگ چیست و از دوستان خدا باشند مرگ را دوست ... عواملی که باعث ترس از مرگ می شوند! - تبیان article.tebyan.net/315431/عواملی-که-باعث-ترس-از-مرگ-می-شوند-‎Cached7 آوریل 2016 ... ترس از مرگ به دو بخش تقسیم می شود یکی علل نگرانی از مرگ است که بحث خوبی است و در مقالات گذشته مفصل ... از امام علی (علیه السلام) پرسیدند: منظور از استعداد مرگ چیست؟ ... پس علت ترس از مرگ جهل نسبت به حقیقت مرگ است. جهانی بعد از مرگ - علت ترس از مرگ samtekhoda114.blogfa.com/post/12‎Cached Similarسوال – علت ترس ما از مرگ چیست ؟ پاسخ – این یک چیز عمومی است که همه ی افراد یک ترس و وحشتی از مرگ دارند . حتی برخی از افراد از نام مرگ هم فراری هستند . ما به طور ... ترس از مرگ | علت و پاسخ به ترس از مرگ - نمناک namnak.com/ترس-از-مرگ.p30149‎Cachedترس از مرگ و علت ترس از مرگ و احادیث در مورد ترس از مرگ و ابهام مرگ و توضیح واقعی مرگ و دنیای بعد از مردن ... نمناک دین و مذهبگوناگون دلیل واقعی ترس از مرگ چیست؟ برخی علل ترس از مرگ - روان شناسی.دلهره.خشم.افسردگی .وسواس ... robabnaz.persianblog.ir/tag/برخی_علل_ترس_از_مرگ‎Cached Similarلذا بطور وضوح می توان تاکیید کرد که علت اصلی هراس از مرگ عبارتست از غریزه حیات و زندگی، در حالیکه ... در این زمینه روانی مایه شگفتی است که هراس از مرگ و اضطراب عصبی ناشی از آن، گسترش بیشتری نیافته است. .... علل افسردگی چیست( ۳) دلایل هراس از مرگ چیست؟ - فرارو fararu.com/fa/news/124120/دلایل-هراس-از-مرگ-چیست‎Cached1 سپتامبر 2012 ... یک استاد فلسفه دانشگاه ایالتی مورهد در آمریکا به تشریح دیدگاه الهیون و مادیون درباره مرگ و نسبت تعریف افراد از مرگ با سبک زندگی آنها و علل ... تعبیر قرآن از مرگ/ ریشه ترس از مرگ چیست؟ - خبرگزاری مهر | اخبار ... www.mehrnews.com/.../تعبیر-قرآن-از-مرگ-ریشه-ترس-از-مرگ-چیست‎Cached Similar1 سپتامبر 2012 ... خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: کسی که معرفتی نسبت به مرگ و همچنین آمادگی برای سفر آخرت داشته باشد، مرگ را زیبا دیده و برای پذیرفتنش ... ترس از مرگ | پرسمان دانشجویی اخلاق akhlagh.porsemani.ir/node/465‎Cached Similarاز امام حسن(ع) پرسیدند: مرگ چیست که مردم نسبت بدان نادانند؟ .... وشاید نوع ترس از مرگ، به گونه دیگری به علت بالا رفتن شناخت، تغییر یابد مثلا نکند ملاقات من با ... علت ترس از مرگ چیست؟ - راسخون rasekhoon.net/faq/show/487568/علت-ترس-از-مرگ-چیست/‎Cachedعلت ترس از مرگ چیست؟ پاسخ : بسیارى از اندیشمندان- چه مسلمان و چه غیر مسلمان- کوشیده‌اند تا پاسخى معقول و موجّه، به این پرسش اساسى بدهند که فرصت طرح و بررسى ...