مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

توحید صفاتی در فرمایشات امیرالمومنین(ع)

[ad_1]

بامداد – توحید به معنای یکتا دانستن خدا است. یکی از اقسام توحید، توحید صفاتی است. جز شیعه هیچ یک از فرق اسلامی نتوانستند توحید صفاتی را بفهمند آن هم به برکت فرمایشات امیرالمومنین(علیه السلام) در خطبه اول نهج البلاغه می باشد که در رابطه با توحید است .

9072238105512910223715712222112612879169244

توحید صفاتی در کلام امیرالمومنین علیه السلام

حضرت می فرماید: ” اول الدین معرفته ” آغاز دین شناخت خداست و ” کمال معرفته التصدیق به ” و کمال معرفت این است که انسان خدا را باور داشته باشد و ” کمال التصدیق به توحیده ” کمال باور  به خدا و تسلیم خدا این است که انسان به توحید برسد .
پس توحید آخرین حد معرفت است و” کمال التوحید هی الاخلاص له ” و آخرین حد توحید هم اخلاص است. یعنی در نهایت توحید نظری به توحید عملی منتهی می شود. توحید عملی عصاره توحید نظری است و آخرین حد در توحید نظری اخلاص در توحید عملی است.  بنابراین اخلاص می شود فرآیند، بر آیند و عصاره معرفت انسان . “

من قرنه فقد ثنّاه ” هر کس برای خداوند متعال قرینه ای قرار بدهد در واقع خدا را دو تا کرده. دو گانه یعنی صفت و موصوف هر دو را به عنوان خدا گرفته در حالی که اینها دو تا نیست

” کمال الاخلاص له نفی الصّفات عنه ” کمال اخلاص این است که انسان صفات زائد را از خداوند متعال نفی بکند یعنی صفتی زائد بر ذات برای خدا قبول نداشته باشد، چرا؟ ” لشهادة کلّ صفة أنّها غیر الموصوف ” چون هر صفتی شهادت می دهد او غیر موصوف است.
ولی در انسان این طور است که عالم بودن یک امراست و انسان بودنش ی امر دیگری است . انسان ، ذاتش است و عالم صفتش است. این دو از هم جدا هستند. در خداوند متعال اینگونه نیست. الله و عالم یکی است. الله اگر الله باشد محال است که عالم نباشد. عالم حقیقی هم همان الله است و اینها دو تا نیستند. اگر دو تا باشند شرک می شود.
” شهادة کلّ موصوف أنّه غیر الصفّة ” هر موصوفی هم ، شهادت می دهد که غیر از صفتش ست.
” فمن وصف الله سبحانه قرن ” هر کس که بخواهد خدا را با صفات زائد بر ذات توصیف بکند برای خدا قرینه قرار داده و همراه خدا چیز دیگری قرار داده و او را در واقع دو تا کرده .
” من قرنه فقد ثنّاه ” هر کس برای خداوند متعال قرینه ای قرار بدهد در واقع  خدا را دو تا کرده. دو گانه یعنی صفت و موصوف هر دو را به عنوان خدا گرفته در حالی که اینها دو تا نیست.
” من ثنّئه فقد جزّئه ” هر کس که خدا را دوتا بکند خدا را تجزیه کرده .
” من جزّئه فقد جهله ” و هر کس که خدا را تجزیه بکند در واقع نسبت به خدا جهل داشته.

وحدت حقه حقیقیه

 وقتی می گوییم خداوند یکتاست یعنی یگانه است یعنی دو، بر نمی دارد. در اصطلاح روایات و در اصطلاح اسلامی به آن می گویند وحدت حقه حقیقیه که این با وحدت عددی که در بقیه موجودات هست فرق می کند.
واجب الوجود با لذات واجب من جمیع الجهات و الحیثیات است. بنابراین جایی که خدا هست دیگر هیچ چیز باقی نمی ماند ” لیس فی الدار غیره “. یعنی پهنا و گستردگی ذاتی خداوند آنقدر وسیع است که چیزی را باقی نمی گذارد که تصور بشود هست.
دویی دیگر باقی نمی گذارد ” لیس فی الدار غیره، غیره دیّار ”  او که هست دیگر هیچی نیست. او هستیی است که وقتی او هست دیگر  مثل او چیز دیگری  باقی نمی ماند.

برهان صرف الوجود

برهان صرف الوجود این است که وجود مطلق و وجود صرف تعدد بر نمی دارد. امکان ندارد که ما برای وجود مطلق دو و مثل و مانندی تصور بکنیم. فرض کنید اگر شما آب را بدون هیچ قیدی تصور کنید هر چه هست درون همین آب است که یا جزء آن است  یا عین خودش هست. آب مطلق، آبی که هیچ قیدی ندارد و دیگر دو بر نمی دارد اما یک قید برایش آوردیم  مثلاً گفتیم آب باران  آن وقت دو بردار می شود و می گوییم آب غیر باران، آب چشمه. با گفتن آب شور و اضافه کردن این قید از اطلاق خارج می شود  و دو برداشتنش دیگر محال نیست.

وجود بی حد هم دو بر نمی دارد. هر کدام از این دو حد وسط را که تصور بکنیم به سادگی پی می بریم که وجود بی نهایت دو تا نمی تواند باشد. چنانکه وجود مطلق و وجود محض هم دو تا نمی تواند باشد.

وجود صرف که ذات باریتعالی و واجب الوجود است این گونه است و دیگر دو بر نمی دارد. وجود مطلق همه هستی را فرا می گیرد. این برهان را برهان صرف الوجود می گویند و فقط تصور می خواهد. همین قدر که انسان بتواند وجود محض و وجود صرف را تصور بکند دیگر تعدد معنا ندارد.
البته این برهان به شکل دیگری هم مطرح می شود و آن وجود محض هست. وجود بی نهایت هم دو بر نمی دارد. این برهان می تواند دو تا حد وسط داشته باشد. یک حد وسطش بی نهایت ولا حدّیه است. حد وسط دیگر صرف الوجود و محض الوجود است. وجود محض، دو بر نمی دارد. وجود بی حد هم دو بر نمی دارد. هر کدام از این دو حد وسط را که تصور بکنیم به سادگی پی می بریم که وجود بی نهایت دو تا نمی تواند باشد. چنانکه وجود مطلق و وجود محض هم دو تا نمی تواند باشد.

کلام آخر:

معرفت، بر آیندش توحید است. اگر توحید حاصل شد همه مراتب معرفت و دین را داریم. دین، اول دین، سرآغاز دین و شروع دین معرفت خداست و بر آیند دین هم معرفت خداست.
تنها کافی است وجود محض و وجود صرف را تصور بکنیم تا تصور کردیم می بینیم دو بر نمی دارد و یکی است. یا وجود بی حد و بی نهایت را کافی است فقط تصور بکنیم ، بی نهایت که شد دیگر جائی برای غیر باقی نمی گذارد. این برهان را برهان صرف الوجود گویند.

منبع: پاسخ به سوالات اعتقادی استاد محمدی موجود در سایت رادیو معارف

نوشته توحید صفاتی در فرمایشات امیرالمومنین(ع) اولین بار در بامداد پدیدار شد.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

توحید صفاتی در فرمایشات امیرالمومنینع توحید صفاتی در فرمایشات امیرالمومنینع



لینک منبع :توحید صفاتی در فرمایشات امیرالمومنین(ع)

توحید صفاتی در کلام امیرالمومنین علیه السلام! - تبیان article.tebyan.net/.../توحید-صفاتی-در-کلام-امیرالمومنین-علیه-السلام-‎Cached20 دسامبر 2016 ... جز شیعه هیچ یک از فرق اسلامی نتوانستند توحید صفاتی را بفهمند آن هم به برکت فرمایشات امیرالمومنین(علیه السلام) در خطبه اول نهج البلاغه می ... Images for توحید صفاتی در فرمایشات امیرالمومنین(ع) توحید در بیان امام علی بن ابی طالب علیه السلام www.hawzah.net/fa/Article/View/45207‎Cached Similarامام علیه السلام در روایاتی دیگر از پیامدهای دیگر توحید سخن گفته است; از جمله در خطبه ... از دیدگاه حضرت علی علیه السلام توحید ذاتی به معنای نفی شریک، شبیه و جزء از ذات ... به النوع من الجنس، فهذا ما لا یجوز علیه لانه تشبیه، و جل ربنا عن ذلک و تعالی . ... مراد از توحید صفاتی آن است که چنان که باری تعالی در مقام ذات، یگانه و بی همتا ... ذات و صفات الهی در کلام امام علی علیه السلام www.hawzah.net/fa/.../ذات-و-صفات-الهی-در-کلام-امام-علی-علیه-السلام‎Cached Similarبنابراین، درکلام امیرالمؤمنین علیه السلام، که امیر موحدان است، توحید افعالی موج ... « لم یحجبها عن واجب معرفته فهو الذی تشهد له اعلام الوجود علی اقرار قلب ذی الجحود. ..... اول نهج البلاغه، صفت محدود را از خدا نفی کردند، سپس سخن از مغایرت صفت و موصوف ... توحید در نگاه امام علی (ع) www.hawzah.net/fa/Magazine/View/.../توحید-در-نگاه-امام-علی-(ع)‎Cached Similarنـگـارنـده بـر این باور است که حضرت علی(ع) نیز در نهج البلاغه شـیـوه قـرآنی را اتخاذ ... امام برای ورود به این بحث ابتدا به طور کلی سخن مـی گـویـد سـپـس سـاختمان ..... عنه20؛ کمال تـوحـید و یگانگی او، نفی صفات خارج از ذات است)، زیرا هر صفتی کـه از ... حیات خرد - توحید از دیدگاه امام علی (ع) hayatallah.com/articles/.../38-توحید-از-دیدگاه-امام-علی-ع.html‎Cachedاز میان مباحث مربوط به توحید در این مقاله به توحید ذاتی و توحید صفاتی ... فعلا می‌خواهیم یک دقتی روی لایه اول وحدت ذاتی داشته و نظر حضرت علی (ع) را در مورد آن .... مفاد این فرمایش حضرت این است که اوصاف خداوند مختص به او است و کسی با او در این ... تبیین توحید ذاتی و صفاتی در کلام حضرت علی علیه السلام feqh.miu.ac.ir/index.aspx?siteid=19&pageid=17782&p=62...‎Cached Similar14 جولای 2012 ... در این رساله تبیین توحید ذاتی و صفاتی از کلام حضرت علی(ع) شده است و از کتب متعددی که کلام عرشی آن حضرت(ع) را دارد، نقل مطالب شده است. در توحید الهى - ام الکتاب، پایگاه تخصصی امیرالمؤمنین حضرت علی ... ali.ommolketab.ir/خطبه-162-نهج-البلاغه-در-توحید-الهى/‎Cachedخطبه ۱۶۲ نهج البلاغه – در توحید الهى. و من خطبۀ له ع ... إِنَّ مَنْ یَعْجِزُ عَنْ صِفَاتِ ذِی الْهَیْئَۀِ وَالْاءَدَوَاتِ فَهُوَ عَنْ صِفَاتِ خَالِقِهِ اءَعْجَزُ ، وَ مِنْ تَنَاوُلِهِ بِحُدُودِ الْمَخْلُوقِینَ اءَبْعَدُ . ... نه نگریستن بندگانش بی آنکه پلک بر هم زنند ، از او پنهان است و نه باز گردیدن سخن بر زبانشان و ... متعالی است از هر نسبت که توصیف کنندگانش به او دهند و او را به صفاتی چون ... وحدت وجود از زبان امام علی(ع) vahdatevojood.com/news_40174-utab‎Cachedانواع توحید در قرآن .... طبق فرمایش مولا(ع)وحدت و یکی بودن خداوند از اینگونه نیست که در کنارش ... شبیه همین فرمایش را امام علی(ع)در جای دیگری از نهج البلاغه دارند که:(( تشهد له ..... سپس مولا علی(ع) ادامه می دهند که دلیل نفی صفات از او در مقام کمال اخلاص این است که هر صفتی گواهی می دهد که غیر از موصوف است و موصوف غیر از صفت است. خداشناسی از منظر امام علی(ع)/ خداشناسی با فضلیت‌ترین علم است ... www.mehrnews.com/.../خداشناسی-از-منظر-امام-علی-ع-خداشناسی-با-فضلیت-ترین-علم-است‎Cached Similar8 ژوئن 2013 ... امام علی(ع) در خطبه 49 نهج البلاغه می فرماید: «ستایش مخصوص خداوندى است که از اسرار ... و ده‌ها و صدها خطبه، نامه و سخن قصار از ایشان هست که بهترین راه‌های ... حتی امام علی(ع) توحید و اعتقاد به خدای یگانه را حیات و جان نفس و روح می‌داند: ...