میخواهید افراد از ایدههای شما حمایت کنند؟ بر ترس آنها غلبه کنید
داشتن ایده های فراوان تضمین کننده موفقیت شما نخواهد بود! ایده شما وقتی موثر اسـت که دیگران آنرا باور داشته باشند و از آن حمایت کنند البته به این معنی نیست که ایده آنقدر ابتدایی و تکراری باشد که همه آنرا بشناسند.
به گزارش آلامتو و به نقل از بیزینس ترند؛ «قدیمیترین و قویترین احساس بشری ترس اسـت و قدیمیترین و قویترین نوع ترس، ترس از ناشناختههاست.» اچ. پی. لاورکرفت
یکی از بزرگترین چالشهایی که هنگام نوآوری و تغییر با آن مواجه خواهید شد این اسـت که ایدههای خود را به شیوهای ارائه دهید که بتوانید بر نگرانیهای افراد و مقاومت آنها در برابر تغییر چیره شوید.
یک ایده خوب بهتنهایی کافی نیست. اگر میخواهید از تغییر، نوآوری، محصول، فرایند یا استراتژی تازهای حمایت شود، لازم اسـت نسبت به روانشناسی پشت پرده مقاومتها – ترسها، نگرانیها و دلواپسیهایی که افراد را از پذیرش تغییر بازمیدارد – شناخت داشته باشید.
در ادامه چهار مورد از دلایل کلیدی آمده اسـت که باعث میشود افراد (ازجمله کارکنان، اعضای هیئتمدیره و دیگران) در برابر ایدههای شما مقاومت کنند:
به این فکر کنید که از دیگران چه چیزی را تقاضا میکنید. شما از آنها میخواهید زمان، تلاش و شاید پول خود را صرف پروژهای کنند که عاقبت آن (هرچقدر هم که موفقیت ازنظر شما قطعی به نظر برسد) برای آنها غیرقطعی اسـت. با توجه به اینکه اغلب افراد ریسکگریز هستند، ترس از شکست یک دلیل بدیهی نگرانی و مقاومت اسـت.
بهصورت نظری بسیاری یک جهتگیری جدید را به چالش نخواهند کشید؛ اما زمانی که تغییر در واقعیت آغاز میشود – و رویهها، بودجهها و فرایندهای کاری معمول دستخوش تغییر قرار میگیرند – افراد بهسرعت سنتگرا میشوند. توجه داشته باشید در عین اینکه ممکن اسـت افراد بگویند به ایدههای جدید و نوآورانه تمایل دارند، اما زمانی که مجبور میشوند با پیامدها مواجه شوند ممکن اسـت آنگونه که انتظار داشتید پذیرای وضعیت جدید نباشند.
معرفی ایدههای جدید ممکن اسـت منجر به یک جابجایی در اولویتها و منابع شود و درنتیجه برخی احساس انزوا، دستکم گرفته شدن یا نگرانی کنند. تغییرات گسترده حفظ جایگاهها و شیوههای پیشین انجام دادن کارها را برای افراد دشوار میکند. ایدههای جدید ممکن اسـت منجر به افول جایگاه و قدرت پیشین برخی از افراد شود. شما باید این دغدغهها را جدی بگیرید و به دنبال شیوههایی بگردید تا در عین این که ایدههای جدید خود را پیادهسازی میکنید، جایگاه و منابع ذینفعان کلیدی را حفظ کنید.
ایدههای جدید اغلب پیچیده هستند و بهسادگی قابلدرک نیستند؛ در نتیجه ممکن اسـت ایدههای شما نیازمند صرف انرژی و توجهی فراتر از ظرفیت افرادی باشد که تلاش میکنید با خود همراه کنید.
بهمنظور غلبه بر این موانع و به جنبوجوش آوردن افراد درباره ایدهها، نوآوریها، تلاشهایتان برای تغییر، لازم اسـت هنگام ارائه خود این نگرانیها را تعدیل کنید. در ادامه پنج توصیه برای این کار آمده اسـت:
رهبران، وقتیکه ایده جدیدی را پیشنهاد میدهند اغلب فرض را بر این میگیرند که مزایای ایدههای آنها واضح و بدیهی اسـت. بر مزایا تأکید کنید، فرض نکنید که همه بلافاصله و عمیقاً درک خواهند کرد که شما قصد دارید به چیزی دست پیدا کنید. داستانی بگویید که تکتک مزایای ایده شما را به مخاطبتان نشان میدهد.
همیشه باید به مخاطبان و دنیای آنها فکر کنید. لازم اسـت ایدههای خود را بهگونهای به تصویر بکشید که نشان دهد چگونه ایدههای شما با زندگی آنها ارتباط دارد.
رهبران اغلب هنگام ارائه ایدههای خود به تیمها به ریسکهای ذاتی آنها اشارهای نمیکنند. وقتی را صرف شناسایی ریسکها و شیوههای تعدیل آنها کنید.
ایدهها ممکن اسـت به این دلیل که بیشازحد گسترده یا مبهم باشند، رد شوند. حدود ایده خود را مشخص کنید و بر روی هزینهها و زمانبندیهای واقعگرایانه متمرکز شوید. اجازه ندهید احساسات و قدرت ایدهتان شما را وسوسه کند بیش ازآنچه میتوانید وعده دهید.
با آگاهی از اینکه افراد اغلب به دلیل ترس از دست دادن جایگاه و موقعیت خود در برابر تغییر مقاومت میکنند، بر وجهه و استقبال اجتماعی تأکید داشته باشید که آنها احتمالاً با همراهی و پیوستن به شما به دست خواهند آورد.