مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

حکومت هدف است یا وسیله؟

[ad_1]

حکومت جز آماده کردن زمینه برای سیر استکمالی انسان به سوی خدا و عروج به سر منزل مقصود الوهیت و صبغه ربوبیت دادن به عبودیت، معنای دیگری نداشته و سایر اهداف متوسط به عنوان مقدمه ای برای رسیدن به هدف عالی و نهایی مطرح می شوند.

فرآوری: حامد رفیعی - بخش نهج البلاغه تبیان

حکومت

مساله حکومت در نگاه علی علیه السلام

مساله حکومت در اسلام از ضروریات اولیه دین تلقی شده و زیربنای گسترش معارف الهی در جوامع بشری قرار گرفته است. طرح این مساله از سوی دولت های استعماری به صورت یک تئوری در دنیا، اهمیت بحث از حکومت و هدف یا وسیله بودن آن را بیشتر می سازد. حکومت از نگاه امیرالمومنین علیه السلام در معانی امامت، ولایت، امارت و رعایت بکار رفته است، دقت در معانی این واژه ها و موارد استعمال آنها نگرش امام علیه السلام، را در مورد زوایا و ابعاد مختلف حکومت می نمایاند، نگرشی که همسو با نظر قرآن بوده و همتایی کتاب خدا و عترت اهل بیت علیهم السلام را نشان می دهد.

امیرالمومنین علیه السلام بر خلاف دنیاطلبانی که حکومت را دست آویزی برای رسیدن به آمال و شهوتهای خود قرار می دهند آن را وسیله ای می داند که به کمک آن حق ستمدیده گان از ستمگران بازستانده می شود.

وجود حکومت برای ایجاد امنیت و اصلاح بلاد و جلو گیری از هرج و مرج برای هر دولت و ملتی ضرورت دارد به گونه ای که نبود حکومت به فروپاشی کشورها می انجامد، ولی باید توجه داشت که حکومت برای حاکمی سزاوار است که مشروعیت خود را از خداوند متعال گرفته باشد و به حکومت خود صبغه الهی داده باشد نه اینکه هر کس و ناکسی، به هر بهانه ای و صرفا با انتخاب اکثریت مردمی که خداوند تبعیت از آنان را سبب افتادن در ورطه گمراهی بیان می کند، بتواند حکومت را بدست بگیرد و هواهای نفسانی خود را با نام حکمرانی بر مردم تحمیل کند.

انسان در سایه حکومت به کمال می رسد

در صورتی که حکومت الهی در جامعه حاکم باشد خداوند به عنوان محور هستی معرفی شده و شعار «لا حکم الا لله» حاکمیت غیر خدا را جز در سایه ی اذن و حاکمیت الله نفی می کند. در این نگاه حکومت جز آماده کردن زمینه برای سیر استکمالی انسان به سوی خدا و عروج به سر منزل مقصود الوهیت و صبغه ربوبیت دادن به عبودیت، معنای دیگری نداشته و سایر اهداف متوسط به عنوان مقدمه ای برای رسیدن به هدف عالی و نهایی مطرح می شوند. این نگاه برخلاف دیدگاه ماکیاولیستی، که شعار «هدف وسیله را توجیه می کند» سر می دهد و حکومت و حاکمیت بر مردم را وسیله ای برای رسیدن به قدرت طلبی و جاه طلبی معرفی می کند، حکومت را ابزاری می داند که اصلاح آن می تواند زمینه را برای رسیدن انسان به کمالی که همان معرفت خداوند متعال است، فراهم کند.

حکومت برای علی علیه السلام وسیله است!

امیر المومنین علیه السلام، حکومت را برای خود هدف ندانسته بلکه آن را به منزله ابزاری میداند که به وسیله آن از ظلم ظالم جلوگیری شده و حق مظلوم از ظالم بازستانده می شود :«لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِیَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِر وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاء أَلَّا یُقَارُّوا عَلَى کِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُوم لَأَلْقَیْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَیْتُ آخِرَهَا بِکَأْسِ أَوَّلِهَا...»

در جای دیگر به صراحت هدف خود از برپایی حکومت را رسیدن به معالم دین در جامعه و اصلاح سرزمین ها به منظور ایجاد امنیت و رفاه و اقامه حدود الهی، بیان می کند: «اللَّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ یَکُنِ الَّذِی کَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِی سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَیْ ءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَکِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِینِکَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِی بِلَادِکَ فَیَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِکَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِ...»

در صورتی که حکومت الهی در جامعه حاکم باشد خداوند به عنوان محور هستی معرفی شده و شعار «لا حکم الا لله» حاکمیت غیر خدا را جز در سایه اذن و حاکمیت الله نفی می کند.

در روایتی که ابن عباس از امیرالمومنین علیه السلام روایت کرده است حضرت ضمن بیان اینکه حکومت و فرمانروایی هیچ ارزشی از نظر وی ندارد، هدف از حکومت را فقط اقامه حق و دفع باطل بیان می داند: «قَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبَّاسِ دَخَلْتُ عَلَى أَمِیرِ الْمُوْمِنِینَ علیه السلام بِذِی قَارٍ وَ هُوَ یَخْصِفُ نَعْلَهُ- فَقَالَ لِی مَا قِیمَةُ هَذَا النَّعْلِ فَقُلْتُ لَا قِیمَةَ لَهَا فَقَالَ علیه السلام وَ اللَّهِ لَهِیَ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ إِمْرَتِکُمْ إِلَّا أَنْ أُقِیمَ حَقّاً أَوْ أَدْفَعَ بَاطِلًا»

کلام آخر

امیرالمومنین علیه السلام خود و اهل بیت رسول الله را أحق و اولی به امر خلافت و ولایت مردم می داند و در جاهای متعددی از غصب حق خود شکوه و گلایه می کند و خود را همچون شخص استخوان در گلو گیرکرده و خار بر چشم رفته ای می داند که به خاطر مصلحت حفظ دین دست از حق خود شسته و عدالت را با خود خانه نشین کرده است. امیرالمومنین علیه السلام برخلاف دنیاطلبانی که حکومت را دست آویزی برای رسیدن به آمال و شهوتهای خود قرار می دهند آن را وسیله ای می داند که به کمک آن حق ستمدیده گان از ستمگران باز ستانده می شود و سرزمین ها اصلاح شده و با برپایی عدالت زمینه برای حرکت در مسیر توحید هموار میگردد.


منابع:
- نهج البلاغه ، خطبه 3/ 129/ 33
- جمیل حمود، محمد، الفوائد البهیة فی شرح عقائد الامامیة، ج 2، ص110 به بعد

چرا امام علی علیه السلام حکومت را پذیرفت؟!

چرا امام علی علیه السلام حکومت را پذیرفت؟!

قدرت، امانت است!!

قدرت، امانت است!!

آیا اطاعت از رهبر واجب است؟

آیا اطاعت از رهبر واجب است؟

نهی امام علی از چاپلوسی و تملق حاکمان

نهی امام علی از چاپلوسی و تملق حاکمان


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


12 ا کتبر 2016 ... طرح این مساله از سوی دولت های استعماری به صورت یک تئوری در دنیا، اهمیت بحث از حکومت و هدف یا وسیله بودن آن را بیشتر می سازد. حکومت از نگاه ...آیا تشکیل دولت خود یک هدف است؟ و تشکیل حکومت اسلامی هدف نهایی اسلام است؟ و یا نه حکومت وسیله ای است که با آن باید اهداف دیگری را تامین نمود؟ در بین اندیشمندان و ...5 روز پیش ... حکومت هدف است یا وسیله؟ n n n. ... تناسب هدف و وسیله در واقعه عاشورا. اعدام 200 ... کناره گیری از حکومت مونته نگرو پس از 25 سال با هدف تشکیل.سعادتْ نیز از این دیدگاه، همین است. حكومت نزد برخی معبودی است كه همه چيز را قربانی آن میتوان کرد: حرّيت، انسانيت، عدالت و.... برخی ديگر حكومت را وسيله، آلت و طريق ...عترت یکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳ نهج البلاغه/ حکومت هدف است یا وسیله؟ حکومت جز آماده کردن زمینه برای سیر استکمالی انسان به سوی خدا و عروج به سر منزل مقصود ...3 روز پیش ... حکومت هدف است یا وسیله؟ حکومت جز آماده کردن زمینه برای سیر استکمالی انسان به سوی خدا و عروج به سر منزل مقصود الوهیت و صبغه ربوبیت دادن به ...حاکم حق حکومت دارد یا موظف است که حکومت کند، و کدام انسان می تواند یا می باید حکومت کند؟ ... آیا حکومت کردن برای فرد یا جمع حاکم، یک هدف است یا یک وسیله؟3 روز پیش ... حکومت هدف است یا وسیله؟ ... یدیعوت آحارونوت: ریاست جمهوری عون به ضرر اسرائیل است/ با انتخاب عون جای پای ایران در لبنان محکم تر می شود - روزنامه ...حکومت جز آماده کردن زمینه برای سیر استکمالی انسان به سوی خدا و عروج به سر منزل مقصود الوهیت و صبغه ربوبیت دادن به عبودیت، معنای دیگری نداشته و سایر اهداف ...اگر نظام هدف است، ابزار آن کدام است؟ به هرحال تمام حرف بنده این است که آنچه جنبه ابزار یا تقدم رتبی دارد قدرت و حکومت است و آنچه تقدم ارزشی دارد، اهدافی است که حکومت ...


کلماتی برای این موضوع

تعلیم و تربیت هدف اصلی حکومت امام علی علیه …تعلیم و تربیت هدف اصلی حکومت امام علی علیه السلام صفحه از تا ادلة قرآنی ضرورت حکومت چکیده در این نوشتار، وجود حکومت به‌عنوان ضرورتی اجتماعی، ابتدا به‌طور اجمالی از این دخترکان وسیله انحراف جامعه اند عکسدر علم زیست شناسی یک آزمایش وجود دارد به نام قورباغه وزغ که از این قرار است قورباغه اصول سیاست خارجی در قانون اساسی دیگرانچکیده نوشتار حاضر پژوهشی است مختصر پیرامون اصول سیاست خارجی در قانون اساسی نگارنده کاهش بارندگی در دو ماه اخیر، منابع آبی کشور را به وضعیت بحرانی رسانده است؛ ۲۱ استان در بیانات در سالگرد ارتحال حضرت امام خمینیره بیانات در سالگرد ارتحال حضرت امام خمینیره بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمدلله مشروح گفت‌وگوی صریح و ۳ ساعته سرلشکر …مشروح گفت‌وگوی صریح و ۳ ساعته سرلشکر فیروزآبادی با خبرگزاری فارس ماجرای جدایی از الف پاسخ حضرت علی به سوال علم بهتر است یا …پاسخ حضرت علی به سوال علم بهتر است یا ثروت؟اساسنامه سازمان بین المللی کار — کانون عالی …اساسنامه سازمان بین المللی کار فصل اول سازمان ماده یک ۱ تاسیس به منظور پیشرفت و جنگ نرم چیست و راه‏های مقابله با آن کدام است به نام خدا با فروپاشی شوروی در سال میلادی و پایان جنگ سرد کارشناسان بخش جنگ در پایگاه تخصصی نشر مقالات حقوقی حق گستردر این مقاله کودکان نامشروع و احکام فقهی و حقوقی آنان بررسی می شودکودکان نامشروع چه مسولیت بین المللی کشورها جزوه مسئولیت بین المللی کشورها موضوع مسولیت بین روابط نامشروع یا عمل منافی عفّت غیر از زنا جرم ماده …مقدمه در دین مبین اسلام در مورد روابط زنان و مردان نامحرم، محدودّیت‌ها و قیودی قرار راز خلقت و هدف از آفرینش انسان چیست؟ شهر سوالبحث قبول داشتن یا نداشتن مبانی نیست من سالهاست که به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال ما افغانی هستیم یا افغان یا افغانستانی؟ مردم ترکیه ترک هستند ولی کرد ها را کرد ترکیه می گویند افغان چندان نام نیست که بالای چرا حکومت ایران از مدل‌ها می‌ترسد؟ در ماه های گذشته حکومت ایران بارها با افرادی که در عرصه مد و مدلینگ مشغول بوده اند سوالات درس دین و زندگی که در چندین آزمون نهایی …هوالفتاح العلیم سوالات مهم درس دین و زندگی متوسطه که در چندین آزمون نهایی تکرار صفحه نخست اولدوز توریسمتمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به وب سایت اولدوز توریسم می باشدکدام آیه قرآن درباره حجاب است؟ شهر سوالبا عرض سلام اولا بیان شدن یا نشدن حد و حدود در قرآن، ملاک اهمیت نیست همان گونه که نماز سایت فروش عطر و عطر فروشی یار ،مطالب جالب و عکس …عطر فروشی ، پخش و فروش عطر در ایران ، سایت فروش عطر ، آدرس عطر یار ، آدرس نمایندگی عطر



لینک منبع :حکومت هدف است یا وسیله؟

حکومت هدف است یا وسیله؟ - تبیان article.tebyan.net/338050/حکومت-هدف-است-یا-وسیله-‎Cached12 ا کتبر 2016 ... طرح این مساله از سوی دولت های استعماری به صورت یک تئوری در دنیا، اهمیت بحث از حکومت و هدف یا وسیله بودن آن را بیشتر می سازد. حکومت از نگاه ... حکومت؛ هدف یا وسیله basirat.ir/fa/news/93340/حکومت-هدف-یا-وسیله‎Cachedآیا تشکیل دولت خود یک هدف است؟ و تشکیل حکومت اسلامی هدف نهایی اسلام است؟ و یا نه حکومت وسیله ای است که با آن باید اهداف دیگری را تامین نمود؟ در بین اندیشمندان و ... حکومت هدف یا وسیله - حکومت و مدیریت در نهج البلاغه lib.qhu.ac.ir/post/48194/حکومت-و-مدیریت-در-نهج-البلاغه/p25/‎Cachedسعادتْ نیز از این دیدگاه، همین است. حکومت نزد برخی معبودی است که همه چیز را قربانی آن می‌توان کرد: حرّیت، انسانیت، عدالت و.... برخی دیگر حکومت را وسیله، آلت و طریق ... ایرانیان راستین - دین هدف یا وسیله iranianrastin.blogfa.com/post-4.aspx‎Cachedایرانیان راستین - دین هدف یا وسیله - اظهار نظر آزاد. ... است(مانند حکومت امیرالمومنین های اموی و عباسی در سرزمینهای اسلامی و یا حکومت حجت السلام اطروش در طبرستان). هدف اسلام است یا حکومت - اللّهمّ عجل لولیک الفرج delestan0111.blogfa.com/post/568/هدف-اسلام-است-یا-حکومت- هدف اسلام است یا حکومت - آنجا که باید دل به دریا زد همین جاست - •*¨*•. ... چندین بار در سخنانش هم این تعبیر را داشتند که حکومت وسیله است و آن‌چه که هدف است، اسلام است. افغانستان برای آمریکا هدف است یا وسیله؟ www.afghanpaper.com/nbody.php?id=131716‎Cached14 آوریل 2017 ... نیروهای امنیتی آمریکا و تجهیزات آنان چه در اختیار حکومت افغانستان باشند و چه مستقلا جنگ را پیش ببرند، تا زمانیکه استراتژی جنگ آمریکا در ... موسسه صراط مبین - تزاحم بین هدف و وسیله در حکومت اسلامی حسن ... www.seratolmobin.com/index.php/.../4512-2015-07-13-11-12-43‎Cached13 جولای 2015 ... حل این مسأله در تشخیص جواز یا عدم جواز امثال موارد ذیل به ما کمک می ... در تزاحم بین هدف و وسیله، کدام هدف و در چه شرایطی می توانند وسیله حرام را ... آیا حکومت اسلامی مجاز است برای رسیدن به اهداف خود از وسایل و مقدمات حرام استفاده کند؟ تفکر خمینی در مقابل تفکر داعشی | حکومت؛ وسیله یا هدف؟ | به سوی ... 2shadman.ir/fa/2671‎Cached27 ژانویه 2016 ... تفکر خمینی در مقابل تفکر داعشی | حکومت؛ وسیله یا هدف؟ ... تا محلّه، خانواده، کشور یا جهان را مسلمان کنیم یا بر ما واجب شده است تا خودمان را رشد دهیم؟ مقدمه اى بر نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران و جایگاه حقوق بشر در آن - Google Books Result https://books.google.com/books?isbn=1905221371 Adineh Abghari - ‎2008 - Law عادل ( امری محتوم و ضروری است و جون هدف از حکومت ، رشد دادن انسان در حرکت به ... و یسترده تمامه عناصر اجتماع در روند تحول جامعه قمی توافد باشر یا نومه له این جهت قانون ... اقتصاد وسیله است و از وسیله انتظاری جز کاراض لهنر در راه وصول به هدف نمی تران ...مقدمه‌ای بر حکومت اسلامی - روزنامه اطلاعات www.ettelaat.com/etiran/?p=283332‎Cached22 مه 2017 ... عقیده و فکر هم جزو هدفهای حکومت است؛ ‌این را نمی‌شود به حساب نیاورد. عقیده، امری ... سؤال: دین هدف است یا وسیله است برای تکامل انسان؟ استاد: در دین، ...