چگونه تعلل در قالب قدرتی فوقالعاده سازنده عمل میکند؛
در انجام تصمیمی که گرفته اید تعلل نکنید چرا که … این جمله را همه ما بارها شنیده ایم اما واقعاً تعلل باعث ایجاد مشکل میشود؟
به گزارش آلامتو و به نقل از آی بانو؛ همه ما تعلل را در صدر لیست یا در زمره مشکلات معمول بر سر راه خلاقیت یا عادت افتضاحی برای کار قلمداد میکنیم. و از آنجایی که ما زنان خلاق همواره درصدد کسب عادات خوب و آموزش جهت از بین بردن تعلل هستیم، با دل و جان به دیدگاه تازه خوش آمد میگوئیم.
برای بررسی دیدگاهی دیگر در باب تنبلی مفرط، ما به سراغ سیلویا کریسمن، از مدیران اجرایی الهامبخش و استاد پیشرفت در زمینههای مختلف رفتیم، او قسم میخورد که تعلل همیشه هم امر وحشتناکی نیست. مقاله زیر را مطالعه کنید تا دریابید که این رفتار چگونه به سود شما خواهد بود و چگونه میتوان از آن به عنوان قدرتی عظیم در جهت کارهای خلاقانه بهره برد.
گرچه تعلل عادت وحشتناکی قلمداد میشود، اما گاهی نیز کمک میکند تا اولویتها و ارزشها خود را نشان دهند و برخی مشکلات به خودی خود حل شوند. سیلویا با این تئوری موافق است و میگوید، تعلل میتواند منجر به نتایج مثبت گردد، مشروط بر اینکه یاد بگیریم چگونه از آن به عنوان ابزار استفاده کنیم. هنگامی که چنین میکنیم، انتخابهای بهتری خواهیم داشت. شگرد کار، آموزش استفاده موثر در راستای مدیریت تعللهاست، که سیلویا معتقد است مادامی که با درک صحیح از احساسات و رفتارها مرتبط است، کنترل میشود.
سیلویا میگوید، من دریافتم افرادی که از استرس رنج میبرند، اغلب به اقدامات شتابزده دست میزنند، که منجر به کارهای غیرضروری و اشتباهات فراوان میشود. در واقع، چنانچه صبورانه به ارزیابی موقعیت بپردازیم و از دور نظارهگر موقعیت باشیم، کمک میکند تا به اهمیت موضوع پی ببریم و گاهی در این خلال مشکلات به خودی خود حل میشوند. و میبینیم که گاهی کاملاً کارساز است، مثلاً تعلل در ایمیل زدن به دوستی که حرف ناخوشایندی از او شنیدهاید! یا تاخیر در انجام پروژهایی که در راستای اهداف کلی شما نیست.
سیلویا میگوید، چنانچه فردی هستید که فشارها را به خوبی تحمل میکنید، احتمالاً فواید بیشتری عایدتان میشود. توصیه خردمندانه وی این است که، از تعلل برای خلق احساسات درست، هر چند مصنوعی و موقعیتهای برای حصول نتایج بهتر بهره ببرید. بدین ترتیب، قدرت فوقالعادهایی در جهت خلاقیت کسب خواهید نمود.
سیلویا معتقد است، به خودتان یادآور شوید که همه چیز مستلزم اقدام سریع یا تصمیم فوری نیست، و سپس دیدگاه شما نسبت به تعلل تغییر خواهد کرد. تعلل قطعاً مستلزم کارشکنی نیست. گاه فقط هنر صبر، در جریان امور بودن و صرف زمان کافی برای پی بردن به امور ارزشمند است.
سیلویا توصیه میکند که زمان را به تعویق بیاندازید، تا دریابید که آیا از صمیم قلب به آنچه مجبورید انرژی خود را صرف نمائید، علاقهمند هستید یا خیر. اگر چنین نیست، درباره تغییراتی که به طور طبیعی شما را شادتر و خلاقتر میسازد، بیاندیشید. سیلویا پیشنهاد میکند که، اگر واقعاً مشتاق هستید اما فقط برای مدتی بیانگیزه شدهاید، راهی برای تغییر بیابید.
او به ما گفت، در صنایع خلاقانه تعلل شهرت خوشایندی ندارد، حال آنکه در دانش مدرن اعتقاد بر این است که نوآوری بهتر از افتخار به روند کار است، بدین معنا که کارها را باید مادامی که چیزی به ذهن الهام شود، به تعویق انداخت. فردی خلاق، همچون سیلویا به ما میگوید که او به شخصه تا زمانی که چارچوبی برای ایدههایش در ذهن ایجاد شود منتظر میماند، سپس دست به کار میشود.
او میگوید اغلب وقتگذرانیهای وی با دوچرخهسواری، تغییر محیط و پرداختن به امور مختلف در ساعتهای متوالی پر میگردد. برخی از مردم من را در حال انجام این امور مشاهده میکنند و تصور میکنند در حال وقتگذرانیهای بیهوده هستم، اما در واقع تلاش میکنم تا به نقطهایی عالی دست یابم. در نهایت به این نتیجه میرسند که این امور روندی در جهت فائق آمدن بر کارهاست.
سیلویا خاطر نشان میسازد که محققان بر این باورند که انواع مختلفی از تعلل وجود دارد، که به تعلل فعال و غیرفعال تقسیم میشود.
او انواع مختلف آن را بیان نمود، تعلل فعال در واقع آگاهی و پذیرش مشکل یا تکلیف مورد نظر است، که مستلزم واکنش سریع نیست. بهترین نمونه احتمالاً سپری نمودن زمان با دوستان و آگاهانه نادیده گرفتن سبد لباسهای چرک است.
از طرف دیگر، تعلل غیرفعال عدم پذیرش مسئولیتهای همیشگی است، همچون نشستن و هیچ کاری انجام ندادن، زندگی بدون پذیرش هیچ گونه تعهد است. در این مورد، تعلل مشکلی عظیم است و باید بر تغییر این وضعیت تمرکز نمود. او به ما گفت که پیوند تعلل غیرفعال با افسردگی امریست معمول، پس اگر خودتان یا دوستتان در چنین شرایطی قرار گرفت، آگاه باشید.
سیلویا همچنین خاطر نشان میسازد که دربارهی اهمیت مدیریت تعلل و برقراری تعادل بین آنچه موثر و آنچه بیتاثیر است، تعمق کنید. او میگوید، اگر در زمره افرادی در تیم هستید که هیچگاه کارهایتان را سر موعد انجام نمیدهید و فشار زیادی را بر همتیمیهایتان خود تحمیل میکنید، زمان آن فرا رسیده تا اولویتهای خود را دوباره ارزیابی کنید.