مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

آیا خدا هم توبه می کند؟

[ad_1]

فرآوری: زهرا اجلال- بخش قرآن تبیان

توبه

سه معنی از توبه در یک آیه قرآن کریم

توبه در لغت به معنای رجوع و بازگشت از گناه است و در اصطلاح عبارت است از: «رجوع از طبیعت [حیوانی] به سوی روحانیت نفس بعد از آنکه به واسطه معاصی و کدورت نافرمانی، نور فطرت و روحانیت محجوب به ظلمت و طبیعت شده است.» [چهل حدیث، امام خمینی، ص 231  ? 232] در قرآن هم به معنای « رجوع انسان گناهکار» آمده و هم به معنای «توفیق توبه دادن از طرف خداوند به بنده معصیت کار» و هم به معنای « قبول و پذیرش توبه از جانب خداوند متعال» آمده است.
در نتیجه، می توان گفت: هر توبه انسان، محفوف و پیچیده شده در دو توبه الهی است: یکی توفیق دادن به بنده برای توبه و دیگری پذیرفتن توبه بندگان است و ممکن است هر سه توبه را به معنای لغوی برگشت داد؛ به این معنی که توبه از انسان، رجوع از گناه و بازگشت از معاصی است و توبه اول از خداوند، رجوع به فضل و رحمتش به سوی بنده است و توبه دوم، رجوع به قبول آن از بنده است. [ر.ک تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی، ج 8، ص 173]
در آیه ای از قرآن این سه معنی کنار هم جمع شده است؛ آنجا که فرمود: ثُمَّ تابَ عَلَیهِم لِیَتُوبُوا إِنَّ اللهَ هُوَ التَوّابُ الرَّحِیمُ؛[ توبه/ 118] «سپس خداوند به آنها برگشت (توفیق توبه داد) تا توبه و برگشت کنند. خداوند بسیار توبه پذیر مهربان است.»

چگونه توبه کند که به درگاه خداوند پذیرفته شود؟

«فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِماتٍ فَتابَ عَلَیْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحیمُ» (بقره، 37) سپس آدم از جانب پروردگارش، کلماتى دریافت کرد (و با آنها توبه نمود)، پس خداوند توبه او را پذیرفت، همانا او توبه پذیر مهربان است.
به دنبال خروج از آن محیط آرام و پرنعمت، و هبوط به زمین پررنج و زحمت، آدم متوجه خطاى خود و فریب شیطان گردید، لذا از کار خود پشیمان و در فکر توبه شد. امّا چگونه توبه کند که به درگاه خداوند پذیرفته شود؟
اینجا نیز خداوند آدم را رها نکرد و کلمات و جملاتى را به او آموخت که با آن توبه کند. این کلمات آن گونه که در سوره اعراف آیه 23 آمده، چنین بوده است: «رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَکُونَنَّ مِنَ الْخاسِرین » خداوندا! ما بر نفس خود ستم کردیم و اگر تو ما را نبخشى و بر ما رحم نکنى از زیانکاران خواهیم بود.
در روایات مى خوانیم که خداوند نام پنج نفر از نسل آدم را که قرن ها بعد از او ظاهر خواهند شد به او آموخت تا براى پذیرفته شدنِ توبه اش، آنان را واسطه بخشش و شفیع خود قرار دهد و او چنین کرد: «سَأَلَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ عَلِىٍّ وَ فاطِمَة وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ» «خداوند را به حق محمّد، على، فاطمه، حسن و حسین (علیهم السلام)، سوگند داد و توبه  اش پذیرفته شد.» (دُرّالمنثور ج 1ص 60)

نکاتی که از آیه توبه می آموزیم

*همچنان که توفیقِ توبه از خداست، چگونگى انجام توبه و راه آن را نیز باید از خدا دریافت کنیم. این آیه مى فرماید: کلمات و الفاظ توبه را خداوند به آدم آموخت.
* اگر توبه انسان واقعى باشد خداوند توبه او را مى  پذیرد، زیرا او توّاب و توبه پذیر است.
* عذرپذیرىِ خداوند همراه با رحمت و محبت است، نه عتاب و سرزنش و یا منّت گذاردن و آبرو ریختن.
* اگر توبه شکستیم و گناه کردیم از لطف خداوند مأیوس نشویم، زیرا او توّاب یعنى بسیار توبه پذیر است و اگر دوباره توبه کنیم، بار دیگر توبه ما را مى پذیرد.

«توبه»، در لغت به معناى بازگشت مى  باشد. هرگاه این کلمه به انسان نسبت داده شود، منظور بازگشت انسان از گناه است و هرگاه به خداوند نسبت داده شود، به معنى بازگشتِ رحمتِ الهى است. یعنى رحمتى را که خداوند به خاطر ارتکاب گناه از انسان سلب نموده، به دنبال بازگشت او از گناه به او بازمى گرداند.

نمونه ای از توبه در قرآن

در قرآن داستانهای فراوانی از توبه انبیاء علیهم السلام و غیر آنان بیان و مطرح شده است که ما به جهت استفاده بیشتر و کاربردی تر مطرح کردن توبه، به نمونه ای از توبه غیر معصومان اشاره می کنیم:
توبه غلام وحشی، قاتل حمزه
یکی از مشکل ترین و تلخ ترین حوادث برای رسول خدا صلی الله علیه و آله شهادت فجیع عموی بزرگوارش حضرت حمزه سید الشهداء علیه السلام بود. قاتل حمزه (وحشی) پس از کشتن حمزه، پهلوی او را درید و جگرش را به عنوان هدیه برای هند، همسر ابوسفیان برد. پیامبر با دیدن منظره فجیع شهادت حمزه، سوگند یاد کرد که به تلافی این جنایت، هفتاد نفر از مشرکان را بکشد؛ ولی بعداً نه تنها چنین تلافی نکرد، بلکه همان قاتل را نیز به سوی اسلام دعوت کرد و او را وادار به توبه ساخت.
ابن عباس نقل می کند که پیامبر صلی الله علیه و آله شخصی را نزد وحشی قاتل عمویش فرستاد تا او را به اسلام دعوت کند. وحشی به فرستاده پیامبر صلی الله علیه و آله گفت: به او بگو: تو می گویی آن که مرتکب قتل یا شرک یا زنا شود، در روز قیامت با ذلّت گرفتار عذابی مضاعف خواهد شد و من تمام این کارها و گناهان را مرتکب شده ام، آیا باز هم راه برایم باز است؟ خداوند این آیه را نازل فرمود: [إلاّ مَن تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَأُلئِکَ یُبَدِّلُ اللهُ سَیِّئاتِهِم حَسَناتٍ]؛[ فرقان/ 70] « مگر آن که توبه کند و ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد. پس خدا اعمال زشت ایشان را به اعمال نیک تبدیل می کند.»
وحشی با شنیدن این آیه دوباره به پیامبر صلی الله علیه و آله پیغام داد: توبه و ایمان و عمل صالح شرطهای بسیار مشکلی است و من توان آن را ندارم. پس از مدّتی این آیه نازل شد: [إنَّ اللهَ لایَغفِرُ أن یُشرَکَ بِهِ وَ یَغفِرُ مادُونَ ذلِکَ لِمَن شَاءَ]؛[نساء/ 48] « به راستی که خداوند شرک ورزیدن را نخواهد بخشید، ولی آنچه را کمتر از آن است، برای کسی که بخواهد، خواهد بخشید.»

در روایات مى خوانیم که خداوند نام پنج نفر از نسل آدم را که قرن ها بعد از او ظاهر خواهند شد به او آموخت تا براى پذیرفته شدنِ توبه اش، آنان را واسطه بخشش و شفیع خود قرار دهد و او چنین کرد: «سَأَلَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ عَلِىٍّ وَ فاطِمَة وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ» «خداوند را به حق محمّد، على، فاطمه، حسن و حسین (علیهم السلام)، سوگند داد و توبه اش پذیرفته شد.» (دُرّالمنثور ج 1ص 60)

وحشی در پیام مجدد خود گفت: خداوند در این آیه وعده مغفرت را به کسانی داده است که خود بخواهد و من نمی دانم خدا می خواهد مرا ببخشد یا نه؟ پس از گذشت زمانی آیه ذیل نازل شد: ]قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أسْرَفُوا عَلی أنْفُسِهِم لاتَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللهِ إنَّ اللهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ[؛[زمر/ 53] «بگو ای بندگان من که بر خویش اسراف روا داشته اید! از رحمت خداوند نومید نشوید. به راستی که خداوند همه گناهان را می بخشد. همانا او آمرزنده و مهربان است.»
وحشی با شنیدن این آیه گفت: اکنون آری. آن گاه به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله مشرّف شد، اسلام آورد و از گذشته خود توبه کرد و در ادامه زندگی اش فداکاریهایی در راه مبارزه با دشمنان اسلام کرد.» [حیاة الصحابه، کاهلوندی، 140، ج 1، ص 41]


منابع:
سایت معارف قرآن
سایت مهر نیوز
بیانات حجت الاسلام قرائتی

 

رابطه توبه و بالن شدن

رابطه توبه و بالن شدن

رفتارهای گذشته ناامیدتان نکند

رفتارهای گذشته ناامیدتان نکند

2سطح مختلف نا امیدی در قرآن

2سطح مختلف نا امیدی در قرآن

نتیجه نپذیرفتن عذرخواهی دیگران!

نتیجه نپذیرفتن عذرخواهی دیگران!


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان


عبارات مرتبط با این موضوع

پس از خیانت به شوهرم آیا خدا مرا می‌بخشد؟ شهر سوالبنظر من که نه خدا نه بنده خدا میبخشه با کلمات توبه هم وجدان خودتو راحت نکنمنظور از گناه کبیره چیست؟ آیا توبه از این گناهان …منظور از گناه کبیره چیست؟ آیا توبه از این گناهان ممکن است؟آیا گناهان کبیره هم بخشوده میشوند بعد از تکرار …غرق گنه ناامید مشو ز دربار ما که عفو کردن بود در همه دم کار ما هیچ گناهی استفتائات قضای روزه‏ س الف اگر شخصی می‌داند که تا سال آینده عذرش باقی است و نمی‌تواند روزه بگیرد؛ آیا این حس خدا به بندگان گناهکارش چیست؟شیطان اینگونه القا می‌کند که احساس کنیم رابطه‌مان با خدا تیره شده و او نیز از ما خستهاس ام اس برای همهیاد باد آن روزگاران یاد باد اس ام اس و متن تبریک عید غدیر اس ام اس و متن تبریک عید قرآن درباره توبه چه می‏گوید؟خداوند در قرآن درباره قبول توبه بندگانش چه فرموده است؟ واژه توبه و مشتقاتش بارها قرآن بهترین بنده خدا را معرفی می کند آکابهترین ابن عساکر از جابر بن عبداللَّه روایت کرده که گفت نزد رسول خداصلی الله و علیه بانک سئوالات توبه ؛ توبه از گناه غیبت دروغ دزدی …بانک سئوالات توبه ؛ توبه از گناه غیبت دروغ دزدی زنا لواط حق الناس نماز روزهسایت مراجع عظام تقلید و تلفن دفتر مراجع سایت …بنام خدا با سلام و احترام ضمن تشکر از زحمات تان میخواستم عرض کنم به نظر شما آیت اله خدا هم توبه می کند خدا هم توبه می کند گو اینکه همین که فردی تصمیم به توبه نمودن می‌کند خداوند خود آیا آیا خدا هم توبه می کند؟ آیا خدا هم توبه می کند انسان گناهکار» آمده و هم به معنای «توفیق توبه دادن از طرف خداوند آیا خدا هم توبه می کند؟ تسنیم آیا خدا هم توبه می‌کند تسنیم آیا خدا هم توبه می‌کند تسنیم آیا خدا هم توبه می‌کند یزید هم توبه کند خدا می پذیرد یزید هم توبه کند خدا می پذیرد یزید هم توبه کند خدا می پذیرد می شوی ای صاحب من به زودی داخل جهنم می می شوی ای صاحب من به زودی داخل جهنم می می شوی ای صاحب من به زودی داخل جهنم می آیا با توبه فقط گناهان غیر عمدی بخشیده آیا با توبه فقط گناهان غیر عمدی بخشیده آیا با توبه فقط گناهان غیر عمدی بخشیده ی او را نیز با این همه گناه قبول می کند ی او را نیز با این همه گناه قبول می کند ی او را نیز با این همه گناه قبول می کند آیا خدا هم توبه می کند؟ خدا هم توبه می کند خدا هم توبه می کند ‏توبه در لغت به معناى رجوع است توبه کار از گناه نادم گشته و به سوى خدا آیا خدا هم توبه می کند؟ قدس آنلاین پایگاه خبری تحلیلی آیاخداهم آیا خدا هم توبه می کند؟ آیا خداوند توبه می کند آیا خداوند توبه می کند که واژه « توبه » هم در مورد سازد و وصف خدا با واژه فیلم آیا خداوند هم توبه می کند؟ خبری در تورنتوی کانادا کار می‌کند برای نقل اخبار ساعت شب آیا خداوند هم توبه می کند توبه آیا خدا توبه ی من را می باز هم خدا تو را می وقتی بنده ای توبه می کند وبه سمت خدا می آیا زناکار هم میتواند توبه کند؟ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات ایا خداوند توبه ی هم میتواند توبه کند امید نشوید که خدا همه گناهان را می‌آمرزد آیا خدا هم توبه می‌کند؟ بخش دیگر رسانه‌های پایگاه خبری آیا خدا هم توبه می‌کند فتنه غرق در نفاق آشکار استناصحانه می گویم توبه کن زیرا از گندم تکرار گناه و شکستن توبه پرسمان دانشجویی ـ اخلاق فورا توبه کند و روح کنه بعد توبه کنه آیا باز خدا از آتیش خدا می ترسمآیا منو



لینک منبع :آیا خدا هم توبه می کند؟

خبرگزاری تسنیم - آیا خدا هم توبه می‌کند؟ https://www.tasnimnews.com/fa/news/.../آیا-خدا-هم-توبه-می-کند‏ - ذخیره شده 13 نوامبر 2016 ... «توبه»، در لغت به معناى بازگشت مى باشد. هرگاه این کلمه به انسان نسبت داده شود، منظور بازگشت انسان از گناه است و هرگاه به خداوند نسبت داده شود، ... تصاویر برای آیا خدا هم توبه می کند؟ آیا خدا هم توبه می کند؟ توبه ، در لغت به معنای بازگشت می باشد. هرگاه ... khabarfarsi.com/u/28030569‏ آیا خدا هم توبه می کند؟ توبه ، در لغت به معنای بازگشت می باشد. هرگاه این ... فرآوری: زهرا اجلال- بخش قرآن تبیان سه معنی از توبه در یک آیه قرآن کریم توبه در لغت به ... آیا خداوند توبه از روابط نا مشروع را می پذیرد؟ - گنجینه پاسخ‌ها - اسلام ... www.islamquest.net/fa/archive/question/fa9440‏ - ذخیره شده - مشابه اگر گناه کاری توبه ای با این شرایط انجام دهد نباید از لطف و مهربانی خداوند در حق خودش نا ... شده و قدرت بر ارتکاب گناه ندارد اگر توبه کند این توبه ارزشی نخواهد داشت. ... أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ إِنِّی تُبْتُ الْآنَ وَ لاَ الَّذینَ یَمُوتُونَ وَ هُمْ کُفَّارٌ أُولئِکَ أَعْتَدْنا لَهُمْ عَذاباً أَلیما". آیا خداوند هم توبه می کند؟ - آپارات www.aparat.com/v/cs6Df/آیا_خداوند_هم_توبه_می_کند؟‏ - ذخیره شده 2 آگوست 2014 ... پایگاه رسمی دکتر میرباقری بیان مطالبی پیرامون توبه خداوند بر بندگان و معنی تواب بودن خداوند ... آیا خداوند هم توبه می کند؟ توبه,دکتر سید محسن ... پاسخ به شبهه - آیا واقعاً خدا همه گناهان را می‌بخشد و آیا در آیات یا روایات ... www.x-shobhe.com/shobhe/4507.html‏ - ذخیره شده - مشابه 19 ژانویه 2014 ... و هم چنین در سوره النّجم، آیه 32، تصریح نموده است که خداوند متعال آمرزنده‌ی گناهان ... جابر بن عبدالله انصاری نقل می‌کند: زنى نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمد و عرض کرد: یا رسول اللَّه زنى که فرزند خود را کشته، آیا فرصت توبه دارد؟ گناه زنا | مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی www.pasokhgoo.ir/node/31876‏ - ذخیره شده - مشابه 6 مه 2011 ... و اگر فرد زناکار توبه واقعی بکند باز هم اثروضعی این گناه دراین دنیا درآخرت میبیند یا نه؟و آیا ... و آیا توبه فرد زناکار پذیرفته می شود یا نه؟ ... پس توبه کننده در حالی خدا را در قیامت ملاقات می کند که هیچ چیزی به ضرر او و بر گناهانش ... توبه من را خدا قبول میکند؟ | مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی www.pasokhgoo.ir/node/21437‏ - ذخیره شده - مشابه 6 نوامبر 2010 ... آیا بااینکه چندسال گناه کبیره کرده ام (زنا،شراب،شکستن قلب پدرمادرو...) خدا ... خداوند نیز وعده داده که هم توبه کننده را دوست دارد و هم به او کمک می کند. آیا خداوند هم توبه می کند؟ ( دکتر میرباقری - Dr.Mirbagheri ... ► 5:44https://www.youtube.com/watch?v=IqUK9_-IwZw 8 آوریل 2015 - 6 دقیقه - بارگذاری توسطدکتر سید محسن میرباقری Dr.Mirbagheri برخی معتقدند "تواب" بودن خداوند به معنای" بسیار توبه پذیر" است. در صورتی که ... توبه ch3.ir/index.php?option=com_content&view...‏ - ذخیره شده - مشابه آیا ممکن است کسی که توبه میکند جایگاهش نزدخدا ، مثل همان موقعی است که گناه نمی ... ها وقتی مشکلی پیش می آید و با خدا کار دارند ، توبه میکنند و اشک هم می ریزند ولی ...