مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

اهمیت تغذیه در دوران بلوغ و نوجوانی

[ad_1]

اهمیت تغذیه در دوران بلوغ و نوجوانی

اهمیت تغذیه در دوران بلوغ و نوجوانی 

دو دوران بلوغ و نوجوانی تغذیه فرزندان بسیار مهم است چون آن ها در سن رشد ناگهانی قرار دارند و باید از نظر تغذیه تامین باشند. نوجوانان در این زمان بیشتر مستقل می‌‌شوند و تصمیمات زیادی در مورد غذایی که می‌خورند می‌گیرند.تعداد زیادی از نوجوانانی که جهش رشد را تجربه می‌‌کنند اشتهایشان زیاد و نیازمند دریافت غذاهای سالم برای تامین نیازهای رشدشان می‌‌شوند.

 

نوجوانان نسبت به کودکان بیشتر تمایل دارند که غذای بیشتری را خارج از منزل دریافت کنند و در انتخاب‌هایشان بیشتر تحت تاثیر هم سن و سالان خودشان هستند.این افراد ممکن است بیش از اندازه از یک نوع غذای ناسالم مانند: نوشابه ها، فست فودها یا غذاهای فرآیند شده استفاده کنند.

 

نیازهای تغذیه‌ای نوجوانان به طور عمده تحت تاثیر جهش رشد است که در بلوغ اتفاق می‌افتد. جهش رشد دختران در سنین بین 11 تا 15 سال و در پسران بین سنین 13 تا 16 سال اتفاق می‌‌افتد.نیازهای تغذیه‌ای نوجوانان از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است و دریافت غذای آنها نیز از روزی به روز دیگر متفاوت است.

 

بنابراین افرادی که در یک روز غذای کافی مصرف نمی‌کنند و یا بیشتر از نیازشان غذا می‌خورند، ممکن است در روز دیگر جبران کنند.در این دوره از زندگی خطر کمبود چندین ماده مغذی مخصوصا آهن و کلسیم بیشتر از سایر املاح معدنی و ویتامین ها است.

 

انرژی مورد نیاز نوجوانان

انرژی مورد نیاز نوجوانان در سنین 13 تا 18 سالگی بسیار متفاوت بوده و بسته به سن، جنس و سطح فعالیت بدنی تغییر می‌کند.دختران در سن 13 سالگی به 1600 تا 2200 کیلو کالری انرژی و در سن 18 سالگی به1800 تا 2400 کیلوکالری انرژی نیاز دارند.پسران نیز در سن 13 سالگی به 2000 تا 2600 کیلوکالری انرژی و در سن 18 سالگی به2400 تا 3200 کیلو کالری انرژی نیاز دارند.

 

انرژی مازاد مورد نیاز می‌تواند از لبنیات اضافی، سبزی‌ها، میوه ها، غلات سبوسدار، حبوبات، مرغ، ماهی و چربی‌های سالم تامین شود.البته ذکر این نکته ضروری است که کودکانی که با اضافه وزن وارد سنین نوجوانی می‌‌شوند، ممکن است به انرژی اضافی نیاز نداشته باشند.

 

کربوهیدرات‌های مورد نیاز نوجوانان

65 درصد-45 درصد انرژی روزانه باید از کربوهیدرات‌ها تامین شود، به طوری که بیشتر از 10 درصد انرژی از قند و شکر و کربوهیدرات ساده تامین نشود.غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند میوه‌ها، غلات کامل و حبوبات منبع اصلی فیبر غذایی نیز محسوب می‌‌شوند.

 

پروتئین مورد نیاز نوجوانان

30-10 درصد انرژی روزانه باید از پروتئین‌ها تامین شود. نیاز نوجوانان به پروتئین تحت تاثیر مقدار پروتئین مورد نیاز برای حفظ توده عضلانی موجود و هم چنین افزایش توده عضلانی در طی بلوغ قرار می‌‌گیرد.عدم کفایت پروتئین رژیم غذایی در این دوران می‌‌تواند باعث کاهش رشد قدی، تاخیر بلوغ جنسی و کاهش توده عضلانی بدن شود.

 

چربی مورد نیاز نوجوانان

بدن انسان نیازمند چربی غذایی و اسیدهای چرب ضروری برای رشد و تکامل طبیعی، ساخت هورمون‌ها و تامین انرژی است.توصیه می‌شود که بیشتر از 30 درصد انرژی از چربی و بیشتر از 10 درصد انرژی از چربی‌های اشباع تامین نشود.

 

علاوه بر کمیت چربی‌ها، کیفیت آنها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست. منابع چربی خوب شامل: ماهی چرب، مغزها، دانه‌ها، انواع روغن‌ها از جمله کلزا کانولا، هسته انگور و زیتون و موارد دیگر می‌‌شود.از بین انواع مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز در دوران بلوغ به اختصار به ذکر چندین مورد می‌‌پردازیم.

 

آهن مورد نیاز نوجوانان

در بین نوجوانان کم خونی فقر آهن یکی از متداولترین بیماری‌های مربوط به عدم کفایت رژیم غذایی است.نوجوانان مخصوصا بیشتر مستعد کم خونی فقر آهن هستند که این مورد بیشتر به دلیل افزایش حجم خون و توده عضلانی در طی دوران رشد و تکامل است.نیاز به آهن به دلیل تولید “هموگلوبین” و پروتئین “میوگلوبین” در عضله افزایش می‌یابد.

 

عوامل موثر دیگر در افزایش نیاز به آهن شامل: افزایش وزن بدن و شروع قاعدگی در دختران است.بنابراین، یکی از مهمترین ملاحظات غذایی در دوران نوجوانی افزایش دریافت غذاهای غنی از آهن شامل: گوشت لخم (کم چرب)، ماهی و ماکیان و منابع غیر حیوانی آن از جمله: حبوبات، سبزیجات برگ سبز تیره، مغزها و غلات غنی شده با آهن می‌‌باشد.

 

از آنجایی که آهن موجود در منابع حیوانی نسبت به منابع غیر حیوانی جذب بالاتری دارد، بنابراین نوجوانانی که از رژیم‌های غذایی گیاهخواری پیروی می‌کنند در معرض افزایش خطر کمبود آهن هستند.با این حال، ویتامین C (موجود در مرکبات و سبزیها) به افزایش جذب آهن موجود در منابع غیر حیوانی کمک می‌‌کند.

 

کلسیم مورد نیاز نوجوانان

99درصد کلسیم بدن در استخوان‌ها ذخیره می‌‌شود و در هنگام جهش رشد، افزایش وزن توده استخوانی به بیشترین سرعت خود می‌‌رسد.در حدود 45 درصد توده استخوانی بزرگسالان در زمان نوجوانی شکل می‌‌گیرد.اگرچه رشد آن بعد از زمان نوجوانی نیز ادامه می‌‌یابد.از آنجایی که کارایی جذب کلسیم در حدود 30درصد است، تامین کلسیم مورد نیاز از طریق رژیم غذایی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

دستیابی به بیشترین مقدار توده استخوانی در طی زمان کودکی و نوجوانی می‌‌تواند خطر پوکی استخوان در سالهای آتی را کاهش دهد.مصرف چندین سهم از محصولات لبنی مانند: شیر، ماست، و پنیر می‌‌تواند مقدار کلسیم توصیه شده را به خوبی تامین کند.

 

ویتامین D و فسفر مورد نیاز نوجوانان

علاوه بر کلسیم، ویتامین D و فسفر نیز برای ساخت استخوان و سوخت و ساز طبیعی کلسیم لازم است و باید از طریق رژیم غذایی مناسب و نور آفتاب تامین شود.فعالیت بدنی مخصوصا تمرین‌های بدنسازی در تحریک ساخت و حفظ استخوان موثر است.کمبود ویتامین D در زمان نوجوانی می‌‌تواند از کسب حداکثر توده استخوانی جلوگیری کند و موجب افزایش خطر پوکی استخوان و بیماری‌های دیگر در بزرگسالی شود.

 

با توجه به کمبود همه گیر ویتامین D در جمعیت ایرانی، بررسی وضعیت ویتامین D نوجوانان و تجویز مکمل آن در صورت کمبود توصیه می‌‌شود.

 

روی مورد نیاز نوجوانان

یکی از املاح ضروری برای رشد و تکامل، عملکرد ایمنی، عملکرد عصبی و تولید مثل است.کمبود روی در کشورهای در حال توسعه نسبتا شایع است و می‌‌تواند باعث تاخیر رشد نرمال، اختلال تکامل ادراک و تاخیر بلوغ جنسی شود.نوجوانان به واسطه افزایش نیاز برای رشد در معرض خطر کمبود روی هستند.

 

کمبود این عنصر معدنی تاثیر منفی بر رشد و تکامل می‌گذارد.منابع غذایی آن شامل گوشت قرمز، غذاهای دریایی، مغزها و حبوبات می‌‌شود.

 

 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

تغذیه در دوران نوجوانی و بلوغتغذیه در دوران نوجوانی و بلوغ اهمیت زیادی دارد زیرا نوجوانان و جوانان به دلیل سوخت و تغذیه دختران در دوران بلوغ سایت پزشکان بدون مرزدختران امروز مادران فردا و کلید سلامتی نسل کنونی و آینده می باشندتمام مطالعات انجام بلوغ و نوجوانی بلوغ و نوجوانی نوجوانی، بلوغ و جوانی دوران حساس زندگی هر فردهستند دوران نوجوانی مدت زمان رشد قدی در کودکان و نوجوانانسرعت رشد قدی در دختران، در کنار دیگر عوامل، به میزان ترشح هورمون رشد و هورمون جنسی ویژگی های دوران نوجوانی تقریباً پنج نوع تغییر وجود دارد که در طی دوره ی نوجوانی واقع می شود نخست آن که ، حیات تغذیه و پزشکی رژیم درمانی در پرکاری تیروئیدتغذیه و پزشکی رژیم درمانی چاقی،لاغری ،دیابت،قلب و عروق،پرفشاری خون،کلیوی،سرطان وتحقیق بلوغ و نوجوانیبلوغ و نوجوانی مقدمه واژه نوجوان و بلوغ به گروه سنی سال اطلاق می گردد و در واقع برای کنترل غریزه شهوت در سنّ نوجوانی یا جوانی چه …برای کنترل غریزه شهوت در سنّ نوجوانی یا جوانی چه باید کرد؟رژیم و تغذیه رژیم و تغذیهرژیم لاغریکوچک کردن شکمچگونه لاغر شویمورزش شکمچگونه چاق شویمغذاهای میگنا تغییر بدن هنگام بلوغ دخترانتعریف بلوغ چیست؟ نوجوانی یک دوره بحرانی است که در آن بلوغ اتفاق می افتد از نظر لغوی تغذیه در دوران نوجوانی و بلوغ تغذیه در دوران نوجوانی و بلوغ می شود تغذیه در دوران نوجوانی و بلوغ اهمیت تغذیه و پزشکی تغذیه دوران نوجوانی تغذیه دوران نوجوانی در دوران بلوغ به پروتئین بیشتری نیاز است اهمیت صبحانه تغذیه و بلوغ و نوجوانی بلوغ در دختران دوران بلوغ بلوغ در پسرانبلوغ و نوجوانی و سلامتی ازقبیل تغذیه تغذیه دختران در دوران بلوغ سایت پزشکان بدون مرز تغذیه در دوران نوجوانی و بلوغ شود تغذیه در دوران نوجوانی و ها و املاح بسیار اهمیت نوع تغذیه در دوران بلوغ اهمیت ویژه دارد آکا نوع تغذیه در دوران بلوغ اهمیت نوع تغذیه در دوران بلوغ دوران بلوغ و نوجوانی اهمیت تغذیه در دوران بلوغ و نوجوانی رفتاری تغذیه در سنین بلوغ و نوجوانی رفتاری تغذیه در سنین بلوغ و نوجوانی رفتاری تغذیه در سنین بلوغ و نوجوانی تغذیه دختران در دوران بلوغتاکنون فکر تغذیه دختران در دوران بلوغتاکنون فکر تغذیه دختران در دوران بلوغتاکنون فکر تغذیه در سن بلوغ تغذیه در سن بلوغ تغذیه در سن بلوغ و حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله تغذیهبلوغآکاایرانتاکنوندورهدوره تغذیهبلوغآکاایرانتاکنوندورهدوره تغذیهبلوغآکاایرانتاکنوندورهدوره اهمیت تغذیه در دوران بلوغ و نوجوانی تحقیق بلوغ و نوجوانی تغذیه در دوران بلوغ تغذیه در دوران نوجوانی و بلوغ در دوران نوجوانی و بلوغ اهمیت تغذیه دختران در دوران بلوغ ریشه در تغذیه دوران نوجوانی و جوانی دارد دختران در دوران بلوغ به چه میزان مواد مغذی تغذیه در دوران بلوغ و نوجوانی در دوران بلوغ و حاملگی مقدار نیاز روزانه کلسیم میلی تغذیه در دوران‌های پیش‌دبستانی دانش آموز سالم جامعه سالم تر تغذیه در دوران بلوغ و نوجوانی تغذیه در دوران بلوغ و نوجوانی تغذیه در دوران بلوغ و نوجوانی در دوران بلوغ توده سلامت نوجوانی، بهداشت دوران بلوغ پسران رخ شاد سلامتنوجوانی شناخت بلوغ دوران نوجوانی از به دلایل زیر ورزش کردن در دوران بلوغ اهمیّت تغذیه و سلامت



لینک منبع :اهمیت تغذیه در دوران بلوغ و نوجوانی

تغذیه در دوران نوجوانی و بلوغ - بیتوته www.beytoote.com/psychology/khanevde-m/nutrition.html‏ - ذخیره شده - مشابه تغذیه در دوران نوجوانی و بلوغ اهمیت زیادی دارد . زیرا نوجوانان و جوانان به دلیل سوخت و ساز بالای بدن و فعالیت زیاد به انرژی بیشتری نیاز دارند . البته لازم به ذکر است ... تغذیه دختران در دوران بلوغ – سایت پزشکان بدون مرز www.pezeshk.us/?p=3184‏ - ذخیره شده - مشابه تغذیه در دوران نوجوانی و بلوغ اهمیت زیادی دارد . زیرا نوجوانان و جوانان به دلیل سوخت و ساز بالای بدن و فعالیت زیاد به انرژی بیشتری نیاز دارند . البته لازم به ذکر است ... تغذیه دختران در دوران بلوغ - آنچه مادران لازم است بدانند banovan.blogsky.com/1387/02/15/post-41/‏ - ذخیره شده - مشابه تغذیه در دوران نوجوانی و بلوغ اهمیت زیادی دارد . زیرا نوجوانان و جوانان به دلیل سوخت و ساز بالای بدن و فعالیت زیاد به انرژی بیشتری نیاز دارند . البته لازم به ذکر است ... تغذیه در دوران بلوغ و نوجوانی - راسخون rasekhoon.net/article/show/.../تغذیه-در-دوران-بلوغ-و-نوجوانی/‏ - ذخیره شده تغذیه در دوران بلوغ و نوجوانی. ... ولی در این میان چند ماده معدنی نقش کلیدی در فرایندهای این دوره دارند که کلسیم ، آهن ، روی و منیزیم در درجه اول اهمیت و پس از آنها ید ... تغذیه صحیح در دوران بلوغ - جام جم jamejamonline.ir/online/.../تغذیه-صحیح-در-دوران-بلوغ‏ - ذخیره شده - مشابه 22 دسامبر 2013 ... در حالی که تغذیه صحیح در این دوره از زندگی اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند .... این متخصص تغذیه ضمن بیان این‌که بسیاری از نوجوانان در سنین بلوغ به ... اهمیت تغذیه در دوران بلوغ و نوجوانی - پارس ناز www.parsnaz.com/اهمیت-تغذیه-دوران-بلوغ-نوجوانی.html‏ - ذخیره شده اهمیت تغذیه در دوران بلوغ و نوجوانی ،مواد خوراکی نوجوانان،دوران بلوغ و خوراکی های لازم ،بلوغ دختران و تغذیه،بلوغ پسران و تغذیه مناسب. اهمیت تغذیه در دوره ی نوجوانی - مطالب علمی وتحقیق ahz1377.persianblog.ir/post/156/‏ - ذخیره شده - مشابه 8 ا کتبر 2011 ... دوره نوجوانی دوره انتقال از کودکی به جوانی است که با جهش رشد جسمی و بلوغ همراه است. در این دوره، رشد سریع جسمی و تکامل رفتاری و شناختی، تغذیه ... نیازهای تغذیه‌ای در نوجوانی و بلوغ – دکتر محمدتقی انوشه www.anooshehdiet.com/.../نیازهای-تغذیه‌ای-در-نوجوانی-و-بلوغ/‏ - ذخیره شده همه ساله با بازگشایی مدارس توجه به وضعیت تغذیه دانش آموزان ضرورتی دیگر می‌یابد. ... نیازهای غذایی دوره نوجوانی تحت تأثیر تغییرات طبیعی دوره بلوغ و رشد ناگهانی بدن است. ... با توجه به جهش رشد میزان دریافت کافی ویتامین‌ها اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. تغذیه در نوجوانان - IRTeb www.irteb.com/diet/tinage%20diet.htm‏ - ذخیره شده - مشابه دوره نوجوانی دوره انتقال از کودکی به جوانی است که با جهش رشد جسمی‌و بلوغ توام است. بنابراین تغذیه این دوران از نظر رشد اهمیت زیادی دارد. از آنجایی که یکی از مشکلات ... تغذیه در دوران بلوغ amirweb.persiangig.com/bodybuilding/Index/doran-bloog.htm‏ - ذخیره شده - مشابه تغذیه در دوران نوجوانی و بلوغ اهمیت زیادی دارد. ... انواع ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن که در دوران بلوغ به دلیل تسریع در رشد ، نیاز بدن به آنها افزایش می یابد ، با ...