مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

احتمال وقوع ابرزلزله در نیوزیلند

[ad_1]

احتمال وقوع ابرزلزله در نیوزیلند

دانش > دانش - همشهری آنلاین:
پس‌لرزه‌های نیوزیلند پس از وقوع زمین‌لرزه شدید ۷.۵ ریشتری در این کشور همچنان ادامه دارد و افزایش فشارهای زیرزمینی نگرانی‌ها از احتمال وقوع زلزله‌ای بزرگتر یا ابرزلزله را افزایش داده‌است.

براساس گزارش نیوساینتیست، محققان مرکز علوم زمین‌شناسی نیوزیلند احتمال وقوع زلزله ای 7 ریشتری یا بزرگتر در روزهای آینده را 12 درصد و طی 30 روز آینده 32 درصد محاسبه کرده‌اند. به گفته جان ریستو از محققان این مرکز، چنین زلزله‌ای می‌تواند همزمان خطر وقوع زلزله‌ای بزرگتر در مناطق نزدیک به کانون را افزایش دهد، یا این خطر را با کاهش فشار روی گسل‌ها کاهش دهد.

آخرین زلزله کمی پس از نیمه‌شب در 90 کیلومتری شمال شرق کرایست‌چرچ رخ داد و جان دو نفر را گرفت و ویرانی‌های زیادی از خود به جا گذاشت. این زلزله منجر هشدار سونامی در پی داشت که تنها برای چند ساعت دوام آورد. با این همه امواجی به ارتفاع 2.5 متر به صخره‌های سواحل مختلف کوبیده شدند، اما امواج 5 متری که همه نگران آنها بودند، دیده نشدند.

داده‌های اولیه نشان می‌دهند زلزله در گسلی از پیش شناخته نشده در نزدیکی سطح مشترک صفحات تکتونیکی استرالیا و پاسیفیک رخ داده‌است. منطقه ثاوت‌آیلند (جزیره جنوبی) در طی این لرزش علاوه بر کمی لغزش جنبی، روی صفحه پاسیفیک رانده شده‌است.

به گفته محققان دانشگاه کوئینزلند، تغییر فشار می‌تواند به وقوع زمین‌لرزه‌ای قدرتمند میان دو صفحه استرالیا و پاسیفیک،‌مشهور به گسل آلپاین منجر شود.گسل غول‌پیکر آلپاین منطقه ثاوت‌آیلند را در بر گرفته‌است و به بسیاری از گسل‌های منطقه شمالی جزیره نیز راه دارد.

به گفته محققان درصورتی که این گسل 600 کیلومتری دچار از هم گسیختگی شود، یکی از بزرگترین زلزله‌ها در نیوزیلند پس از سکونت اروپاییان در این منطقه به وقوع خواهد پیوست. آخرین لغزش گسلی در این منطقه به سال 1717 باز می‌گردد. با این همه محققان می‌گویند فاصله زلزله روز دوشنبه از این گسل بیشتر از آنی است که بتواند بر گسل اثر بگذارد. اما می‌توانسته بر گسل هوپ که در فاصله‌ای نزدیک‌تر از کانون زلزله قرار داشته اثر بگذارد و این گسل نیز به گسل آلپاین راه دارد.

تا کنون در این منطقه بیش از 300 پس‌لرزه رخ داده‌است که نیمی از آنها 4 ریشتری و بیشتر بوده‌اند. قویترین آنها 6.3 ریشتر بوده‌است. نیوزیلند در منطقه فعال لرزه‌ای از زمین واقع شده‌است که به حلقه آتش مشهور است، حلقه‌ای که به دور اقیانوس آرام ایجاد شده و بیش از 90 درصد از زلزله‌های بزرگ جهان در آن رخ می‌دهد.

در سال 2011 وقوع زلزله‌ای 6.3 ریشتری در فاصله 10 کیلومتری از کرایست‌چرچ منجر به مرگ 185 نفر و آسیب‌دیدگی هزاران نفر شد.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

احتمال وقوع ابرزلزله در نیوزیلند احتمال وقوع ابرزلزله در نیوزیلند آفتاب پس‌لرزه‌های نیوزیلند پس از وقوع ها از احتمال وقوع احتمال وقوع ابرزلزله در همشهری آنلاین احتمال وقوع ابرزلزله در نیوزیلند صاحب‌خبر پس‌لرزه‌های نیوزیلند پس از وقوع زمین‌لرزه شدید ۷۵ ریشتری در از احتمال وقوع احتمال وقوع ابرزلزله در نیوزیلند از ساختمانها، خیابان ها و مناطقی که در از ساختمانها، خیابان ها و مناطقی که در از ساختمانها، خیابان ها و مناطقی که در کانال ۵۴۵ میلیون دلاری دبی عکس کانال ۵۴۵ میلیون دلاری دبی عکس کانال ۵۴۵ میلیون دلاری دبی عکس ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که در آن دو هواپیما در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که در آن دو هواپیما در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که در آن دو هواپیما در کانال ۵۴۵ میلیون دلاری دبی عکس کانال ۵۴۵ میلیون دلاری دبی عکس کانال ۵۴۵ میلیون دلاری دبی عکس احتمال وقوع ابرزلزله در نیوزیلند وقوع سونامی در سواحل نیوزیلند تصاویر زلزله۷ ۸ریشتری نیوزلند پس از وقوع زلزله ۷۸ ریشتری در مرکز نیوزیلند هشدار وقوع سونامی در نیوزیلند وقوع وقوع زلزله در مرکز نیوزیلند زلزله‌ای به بزرگی شش و سه دهم وقوع زلزله در مرکز نیوزیلند وقوع زلزله ۶۳ ریشتری در مرکز احتمال وقوع ابرزلزله در وقوع زلزله در مرکز نیوزیلند زلزله‌ای به بزرگی شش و سه دهم وقوع زلزله ۳۶ ریشتری در نیوزیلند وقوع زلزله شش و سه دهم احتمال وقوع ابرزلزله در وقوع زلزله ریشتری در نیوزیلند این زمین لرزه در حالی رخ وقوع زلزله ریشتری در نیوزیلند وقوع زلزله شش و سه دهم ریشتری در نیوزیلند وقوع زلزله ۳ خبرگزاری تسنیم احتمال وقوع زلزله مرگبار در تهران، استانبول و لس‌آنجلس احتمال وقوع زلزله ناسا، وقوع لرزه‌های کوچک در لایه‌های نیوزیلند استعفای غیرمنتظره نخست‌وزیر نیوزیلند احتمال وقوع ابرزلزله در نیوزیلند زلزله شدید و سونامی در نیوزیلند نیوزیلند مجموعه مقالات صدری زاده پس‌لرزه‌های نیوزیلند پس از وقوع زمین‌لرزه شدید ۷۵ » احتمال وقوع ابرزلزله در فرزندکشی فجیع مرد بروجردی دختر۱۳ساله‌اش را در وسط خیابان با فرزندکشیفجیع احتمال وقوع ابرزلزله در نیوزیلند پس از وقوع زمین لرزه شدید ۷۵ ریشتری در این کشور همچنان



لینک منبع :احتمال وقوع ابرزلزله در نیوزیلند

احتمال وقوع ابرزلزله در نیوزیلند - همشهری www.hamshahrionline.ir/details/352737/Science/scientific‏ - ذخیره شده 15 نوامبر 2016 ... همشهری آنلاین: پس‌لرزه‌های نیوزیلند پس از وقوع زمین‌لرزه شدید ۷.۵ ریشتری همچنان ادامه دارد و افزایش فشارهای زیرزمینی نگرانی‌ها از احتمال ابرزلزله را ... احتمال وقوع ابرزلزله در نیوزیلند | آفتاب www.aftabir.com/news/article/view/2016/11/15/1551477‏ 15 نوامبر 2016 ... همشهری آنلاین: پس‌لرزه‌های نیوزیلند پس از وقوع زمین‌لرزه شدید ۷.۵ ریشتری در ... نگرانی‌ها از احتمال وقوع زلزله‌ای بزرگتر یا ابرزلزله را افزایش داده‌است. احتمال وقوع ابرزلزله در نیوزیلند - kodoom.com - Kodoom news.kodoom.com/iran.../احتمال-وقوع-ابرزلزله-در-نیوزیلند/story/6073867/‏ 13 نوامبر 2016 ... پس لرزه های نیوزیلند پس از وقوع زمین لرزه شدید ۷.۵ ریشتری در این کشور همچنان ... ها از احتمال وقوع زلزله ای بزرگتر یا ابرزلزله را افزایش داده است. احتمال وقوع ابرزلزله در نیوزیلند | پس لرزه های نیوزیلند - قطره www.ghatreh.com/news/nn34618557/احتمال-وقوع-ابرزلزله-نیوزیلند‏ 15 نوامبر 2016 ... پس لرزه های نیوزیلند پس از وقوع زمین لرزه شدید 7.5 ریشتری در این کشور همچنان ... ها از احتمال وقوع زلزله ای بزرگتر یا ابرزلزله را افزایش داده است. احتمال وقوع ابرزلزله در نیوزیلند - Sadrizadeh Papers / مجموعه مقالات ... sadrizadeh.persianblog.ir/post/7842‏ 16 نوامبر 2016 ... دانش > دانش - همشهری آنلاین:پس‌لرزه‌های نیوزیلند پس از وقوع زمین‌لرزه شدید ۷.۵ ریشتری در این کشور همچنان ادامه دارد و افزایش فشارهای زیرزمینی ... احتمال وقوع ابرزلزله در نیوزیلند - تی نیوز tnews.ir/news/a3f774268549.html‏ 15 نوامبر 2016 ... براساس گزارش نیوساینتیست، محققان مرکز علوم زمین شناسی نیوزیلند احتمال وقوع زلزله ای 7 ریشتری یا بزرگتر در روزهای آینده را 12 درصد و طی ... احتمال وقوع ابرزلزله در نیوزیلند - همشهری | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/28165113‏ 15 نوامبر 2016 ... همشهری آنلاین: پس لرزه های نیوزیلند پس از وقوع زمین لرزه شدید 7.5 ریشتری همچنان ادامه دارد و افزایش فشارهای زیرزمینی نگرانی ها از احتمال ابرزلزله ... زلزله قوی 7.4 ریشتری نیوزلند را لرزاند | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/28080730‏ 13 نوامبر 2016 ... احتمال وقوع ابرزلزله در نیوزیلند. نزدیک تر از کانون زلزله قرار داشته اثر بگذارد و این گسل نیز به گسل آلپاین راه دارد. تا کنون در این منطقه بیش از ... احتمال وقوع ابرزلزله در نیوزیلند -روزنامه همشمهری - آکاایران www.akairan.com/havades.../news2016111511235346822.html‏ - ذخیره شده 15 نوامبر 2016 ... همشهری آنلاین: پس لرزه های نیوزیلند پس از وقوع زمین لرزه شدید ۷.۵ ریشتری در این کشور همچنان ادامه دارد و افزایش فشارهای زیرزمینی نگرانی ها از ... آخرین اخبار زلزله نیوزیلند - بازدید - صفحه نخست اینترنت شما https://buzdid.ir/tag/زلزله-نیوزیلند‏ آخرین اخبار "زلزله نیوزیلند" صفحه ۱ | ۷۱ نتیجه (۰٫۰۱۲ ثانیه). زلزله نیوزیلند کف دریا را جا به جا کرد .... احتمال وقوع ابرزلزله در نیوزیلند · همشهری آنلاین ۴ روز پیش ۰.