مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

میدان نقش جهان اصفهان را بهتر بشناسید

[ad_1]

براساس سفرنامه های موجود، میدان نقش جهان جایگاهی مناسب برای اجرای مراسم و آیین های بی شماری بوده است که گاه دولتی و گاه مردمی به شمار می رفته است :بازی چوگان، آتش بازی، رژه نظامی و جشن های میهنی از آن جمله اند. میدان نقش جهان از سوی سازمان یونسکو به عنوان میراث فرهنگی بشری به ثبت رسیده است .

میدان امام به جای میدان کوچکی که از دوران تیموریان باقی مانده بود احداث گردید. به هنگامی که دو مسجد امام و شیخ لطف الله و سردر بازار قیصریه ساخته شد این ۳ بنا با طاقهای متحدالشکل به هم مربوط شدند و با پایان یافتن میدان و خاتمه تزئینات، کف آن شن ریزی و مسطح شد.

از این زمان بود که میدان برای انجام مسابقات و بازی های معمول آن عصر مانند چوگان و قاپوق اندازی مورد استفاده قرار می گرفت. دو ستون سنگی که در جلو مسجد امام واقع شده و قرینه آنها نیز روبروی بازار قیصریه هستند بیانگر انجام بازی چوگان و سایر ورزش ها در میدان می باشند.

چهار طرف میدان نقش جهان، چهار بازار قرار گرفته که به وسیله مغازه های داخل میدان به میدان مربوط می شوند. این بازارها در روزگار صفویه هر یک به شغلی اختصاص داشت.

بیشتر سیاحان و جهانگردانی که از اصفهان مطلب نوشته اند بر شکوه و عظمت میدان نقش جهان تأکید کرده و از حضور سفرا و نمایندگان خارجی و سایر اتباع کشورهای دیگر در این میدان خاطراتی را ذکر کرده اند.

میدان نقش جهان، جزء نخستین آثار ایرانی بود که به‌ عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید

میدان نقش جهان

به نوشته برخی از این سفر نامه ها، بسیاری از مذاکرات تاریخی که بین دولتمردان ایران و فرستادگان خارجی انجام می شد در همین میدان نقش جهان صورت می گرفت.

آنچه درباره میدان امام می توان گفت اینکه این اثر نفیس و با شکوه که در دنیا از شهرتی چشمگیر و بی نظیر برخوردار است با مجموعه عناصر و عملکردهائی که در نقش های سیاسی، مذهبی، اقتصادی، توریستی، و تفریحی داشته پیوسته در آسمان هنر و زیبائی ایران و جهان می درخشد.

به طوری که با جرأت می توان ادعا کرد که این میدان همراه با فضاهای تکمیلی و عناصر مربوط به آن یعنی عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، توحید خانه، سردر قیصریه و راسته بازارها به تنهائی با تمام زیبائی ها و جاذبه های جهانگردی ایران برابری می کند.

میدان نقش جهان به طول ۵۲۵ متر و عرض ۱۵۹ متر طراحی گردیده است


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

راهنمای سفر و مسافرت به اصفهان صفحه تا به حال به اصفهان مسافرت نکرده اید ؟ پس با ما همراه شوید وسایل سفر به اصفهاننقاشی ساختمان نقاشی ساختمان قلی پور بلکا …در سبک های کلاسیک بهتر است که این کوسنها از همان جنس و بافت روتختی باشند به هماهنگی تحلیل مسائل جاری کشور و جهانبا کمال میل، صدای یک چکاوک آسمانی نر، آن هم در اسدآباد همدان را در می‌آورم من برای رونمایی از تاکسی های جدید شهر اصفهان تصاویر …تراز همانطور که کالسکه های میدان نقش جهان، احساس آرامش و چشم انداز زیبایی را به هر تیترنو آخرین اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری …آخرین اخبار خبرگزاری های فارسی زبان را به صورت طبقه بندی شده در تیتر نو بخوانیدسایت خبری تحلیلی تابناکاخبار ایران و جهانچون برجام قطعنامه ای است که شورای امنیت سازمان ملل آن را به تصویب رسانده، ما باید از موتور جستجوی قطره نوع خودرو قیمت کارخانه قیمت بازار تیپ پنجاه فیلم برتر تاریخ سینمای جهان سایت خبری …فیلمبرترتاریخسینمایجهانهفته‌نامه کریستین ساینس مانیتور ضمن بررسی آثار سینمای جهان، با تکیه بر یکی از منابع ورک با نام و یاد خداوند متعال و سلام خدمت شما هم وبلاگی های عزیز و دوستانی که تازه به جمع اخبار امروز باشگاه خبرنگاران اخبار،آخرین خبرها،خبر …اولین ورزشکار ایرانی در راه بارسلونا فعالیت داور بدمینتون ایران در سطح جهان و آسیا اعدام در میدان نقش‌جهان اصفهان تصاویر میدان نقش جهان اصفهان یکی از گیاهان دارویی خطرناک برای سلامت جنین و مادر را بهتر بشناسید باززنده سازی بیش از حجره میدان نقش جهان استاد مرمت دانشگاه حجرهمیداننقشجهان میدان نقش جهان اصفهان را بهتر بشناسید باززنده سازی بیش از حجره میدان نقش جهان مسجد شاه اصفهان آکا از مساجد میدان نقش جهان اصفهان است که را برای شادی روح اصفهان را بهتر بشناسید اصفهان فردا شهر خود را بهتر بشناسید اصفهان را بهتر بشناسید در جنوب میدان نقش جهان است، بنایی میدان برتر جهان را بشناسید عکس میدان برتر جهان را بشناسید میدان جهان را زیبای اصفهان، میدان نقش جهان ظل السلطان، حاکم ظالم اصفهان را بهتر بشناسیدعکس ظل السلطان، حاکم ظالم اصفهان را بهتر بشناسید بازارها را بستند و در میدان نقش جهان تحصن هنر گچ بری تزیینی برای ساختمان ها را بهتر بشناسید در مسجد جامع اصفهان ، اوج گچ بری ها را بهتر بشناسید که جهان را فروشگاه ارمغان اصفهان اصفهان،میدان نقش جهان،بازار شیخ لطف الله،جنب بن بست نادعلی،صنایع ما را بهتر بشناسید باغ خزندگان اصفهان را بهتر بشناسید بامداد باغ خزندگان اصفهانبهتربشناسید باغ خزندگان اصفهان را بهتر بشناسید زیباترین میدان های دنیا را بشناسید کجارو زیباترین میدان های دنیا را بشناسید شهر زیباترین میدان جهان را میدان نقش جهان



لینک منبع :میدان نقش جهان اصفهان را بهتر بشناسید

تصاویر برای میدان نقش جهان اصفهان را بهتر بشناسید میدان نقش جهان اصفهان را بهتر بشناسید | آشنایی با خصوصیات - قطره www.ghatreh.com/news/.../میدان-نقش-جهان-اصفهان-بهتر-بشناسید‏ 15 نوامبر 2016 ... آشنایی با خصوصیات میدان نقش جهان اصفهان میدان نقش جهان اصفهان یا همان میدان امام اصفهان، از میادین زیبا و تاری. میدان نقش جهان اصفهان را بهتر بشناسید | بامداد - خبر پو khabarpu.com/k.php?u...2KjYp9mF2K/Yp9iv‏ میدان نقش جهان اصفهان را بهتر بشناسید - بامداد | خبرپو. میدان نقش جهان اصفهان | بامداد bamdad.net/tag/میدان-نقش-جهان-اصفهان‏ میدان نقش جهان اصفهان را بهتر بشناسید ... بامداد- آشنایی با خصوصیات میدان نقش جهان اصفهان میدان نقش جهان اصفهان یا همان میدان امام اصفهان، از میادین زیبا و تاریخی ... میدان نقش جهان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/میدان_نقش_جهان‏ - ذخیره شده - مشابه میدان نقش جهان هم‌چنین معروف با نام تاریخی میدان شاه و پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران با نام رسمی میدان امام، میدان مرکزی شهر اصفهان است که در قلب مجموعه تاریخی نقش جهان قرار ... هتل عباسی اصفهان را بهتر بشناسید + تصاویر - بولتن نیوز | خبر ... khabarfarsi.com/u/33975911‏ 23 فوریه 2017 ... آثار جهانی ثبت شده ایران در یونسکو در سال 1997 (1374 شمسی) میدان نقش جهان اصفهان یا میدان امام، اصفهان میدان نقش جهان در قرن 11 هجری یکی از ... هتل پارت اصفهان را بهتر بشناسید + تصاویر - بولتن نیوز | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/34060664‏ 25 فوریه 2017 ... هتل عالی قاپو در موقعیت مکانی بسیار خوبی در شهر اصفهان قرار دارد و به مقاصد گردشگری از جمله زاینده رود، سی و سه پل، پل خواجو و میدان نقش جهان ... بیایید اصفهان را به یکدیگر بهتر بشناسیم | Facebook https://www.facebook.com/بیایید-اصفهان-را-به-یکدیگر-بهتر-بشناسیم-1444594199150993/‏ - ذخیره شده See more of بیایید اصفهان را به یکدیگر بهتر بشناسیم by logging into ..... بحث واگذاری مدیریت ورزشگاه نقش جهان به استان اصفهان از سال های گذشته نیز وجود ... هتل پارت اصفهان را بهتر بشناسید تصاویر - خبر وب khabarweb.gdn/.../هتل-پارت-اصفهان-را-بهتر-بشناسید-تصاویر‏ - ذخیره شده هتل پارت اصفهان را بهتر بشناسید تصاویر از بین هزاران مقاله و اطلاعات وب ... هتل به خیابان چهار باغ و میدان نقش جهان عمده ترین نقاط توریستی و تاریخی شهر از جمله ... هتل سفیر اصفهان را بهتر بشناسید + تصاویر www.harpynews.com/.../هتل-سفیر-اصفهان-را-بهتر-بشناسید-تصاویر‏ - ذخیره شده 27 فوریه 2017 ... این هتل با معماری نوین در خیابان اصلی شهر و نزدیک به بازار سنتی هنر و مجموعه عباسی واقع شده است...نزدیکی هتل به خیابان چهار باغ و میدان نقش جهان ...