مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مراحل رشد کودک از یک تا سه ماهگی

[ad_1]
هفته نامه سلامت - ترجمه دکتر هانیه زایررضایی: همه ما عجول شده ایم. همان طور که برای همه کارهای روزانه مان عجله داریم و می خواهیم به سرعت به همه کارها در زمانی کوتاه برسیم، دوست داریم فرزندمان هم زودتر از همه بچه ها بایستد، بخندد و راه برود. برخی پا را ازا ین هم فراتر می گذارند و از کودک 1 ساله توقع دارند که اعداد را بشمرد و شعر بخواند یا از کودک 3 ساله شان توقع دارند که بخواند و بنویسد!

 اما آیا داشتن این توقعات درست اسـت و سوال مهم تر اینکه، آیا اگر کودکی قادر به برآورده کردن توقعات ما نباشد، کم هوش و کم استعداد محسوب می شود؟ و برعکس، کودکی که همه این کارها را زودتر از موعد انجام می دهد، باهوش و نابغه اسـت؟ واقعیت این اسـت که مقایسه کردن بچه ها با هم، به هیچ عنوان، کار درستی نیست و فقط باعث اضطراب والدین و فشار آوردن به کودک می شود.

مراحل رشد و نمو از یک تا سه ماهگی
درست اسـت که والدین فرزندشان را به دنیا آورده اند، از حضور او هیجان زده اند و نمی توانند برای بزرگ شدن او صبر کنند، اما مانند بسیاری از تغییرات دیگر زندگی چه بخواهیم و چه نخواهیم، کودک آهسته و پیوسته رشد خواهدکرد و در هر هفته و هر ماه از زندگی اش، مهارت تازه ای را یاد خواهدکرد و در هر هفته و هر ماه از زندگی اش، مهارت تازه ای را یاد خواهدگرفت. پس به جای اینکه هیجان زده شویم، بهتر اسـت کتاب های رشد کودک را مطالعه کنیم تا بدانیم در هر مرحله از رشد فرزندمان، چه توقعی باید از او داشته باشیم.

 همیشه باید به خاطر داشته باشیم که برای آموختن یک مهارت، باید یک بازه زمانی را در نظر بگیریم زیرا برخی بچه ها، کمی زودتر یا کمی دیرتر ممکن اسـت مهارتی را به دست آورند. پس به جای مقایسه کودکتان با کودکان دیگر، او را با جدول های استاندارد پایش رشد کودک مقایسه کنید و از دیدن توانمند شدنش لذت ببرید.

در ادامه برخی از کارهایی را که براساس جداول استاندارد، در کودکان تا 3 ماهگی در هرماه قادر به انجام آن می شوند، آورده ایم که دانستن آنها به شما کمک می کند رشد فرزندتان را به درستی پایش و در صورت تاخیر غیرمعمول با پزشک مشورت کنید.

پایش رشد در ماه اول زندگی

نوازد شما طی اولین هفته بعد از تولد، وزن از دست می دهد. (کاهش وزنی حدود 5 تا 10 درصد وزن هنگام تولد طبیعی تلقی می شود) اما حدود 2 تا 3 هفته بعد، حدودا روز 14 تا 28 گرم اضافه وزن پیدا می کند و مجددا به وزن هنگام تولد برخواهد گشت و تا پایان ماه اول، وزنش حدود 900 گرم زیاد می شود.

انتظار داشته باشد بند نافش بین 10 روز تا 2 هفته پس از زایمان بیفتد. هنوز نمی تواند گردنش را صاف نگه دارد پس هنگام بغل کردن باید گردنش را نگه دارید. همچنین باید مراقب نقاط نرمی که روی سر و پشت گردنش هستند (همان ملاج) باشید. در این زمان حرکات نوزاد، اغلب معطوف به بدن خودش اسـت و در ارتباط با محیط اطرافش نیست. او اغلب حرکات را به صورت رفلکسی و نه آگاهانه انجام می دهد. اگر انگشت خود را نزدیک دستش ببرید، آن را می گیرد و رها نمی کند.

رفلکس مکیدن باعث می شود به سمت هرچه که در نزدیکی گونه و لبش باشد، بچرخد تا آن را بمکد. انتظار داشته باشید جمعا، دستکم 16 ساعت در روز بخوابد. نوزاد در این مرحله از زندگی اش به شدت نزدیک بین اسـت، پس فقط آنچه را می بیند که در فاصله 20 تا 39 سانتی متری صورتش قرار بگیرد. پس هنگامی که می خواهید با او حرف بزنید، صورتتان را در فاصله نزدیکی از چشمانش بگیرید تا بتواند شما را ببیند زیرا او عاشق صورت آدم اسـت.

پایش رشد در ماه دوم زندگی

در این ماه نوزاد شما به یک بچه دوست داشتنی تبدیل می شود زیرا هم از نظر جسمی و هم از نظر اجتماعی بزرگ تر شده و می تواند با شما ارتباط برقرار کند. به این معنا که روی حرکات رفلکسی خودش، تسلط بیشتری پیدا می کند و برخی حرکات را به طور ارادی انجام می دهد.

در این مرحله او می تواند وقتی روی شکمش خوابیده، سرش را تا حدی (به اندازه 45 درجه) بلند کند. آنچه که نزدیک صورتش باشد، با چرخش سر دنبال می کند و حرکاتش کم کم از حالت غیرارادی خارج و هدفمند می شوند. او تازه متوجه دستانش می شود و این کشف او را هیجان زده و خوشحال می کند.

در پایان ماه دوم برخی شیرخواران ممکن اسـت بتوانند اسباب بازی هایی که از تختشان آویزان اسـت، بگیرند. شیرخوار 2 ماهه می تواند لبخند بزند و غان و غون کند.

مراحل رشد و نمو از یک تا سه ماهگی
پایش رشد در ماه سوم زندگی

حالا دیگر کودکتان توانایی صاف نگه داشتن گردنش را دارد و وقتی روی شکمش خوابیده، سر و سینه اش را بلند می کند. او همچنان به تلاش برای گرفتن اسباب بازی هایی که اطراف تختش آویزان اسـت ادامه می دهد و احتمالا گاهی خواهد توانست آنها را در دست بگیرد. شاید هم بتواند یک جغجغه یا اسباب بازی کوچک را در مشتش نگه دارد. پس از شناختن دست ها او به شناسایی اعضای دیگر بدنش ادامه می دهد و از این کار لذت می برد. زمان های خواب و بیداری اش طولانی تر می شود و این تغییر به شما فرصت بیشتری برای استراحت می دهد.

جالب اسـت بدانید  فرزندتان در این سن قادر اسـت احساساتی مانند تعجب، ترس، عصبانیت و خوشحالی را از حالت چهره شما بخواند و حتی تقلید کند.

اولین لبخندهای کودک غیرارادی و رفلکسی بودند، اما در این سن او کم کم یاد می گیرد که در پاسخ به لبخند شما، لبخند بزند. (لبخند اجتماعی) صداها مخصوصا صداهای آشنا را تشخیص می دهد و سعی می کند با افراد ارتباط برقرار کند. شما در این سن هنوز به راحتی می توانید اشتباه را از او پنهان کنید زیرا او از قانون ثبات شی بی خبر اسـت. یعنی وقتی وسیله ای را از دید او خارج می کنید، هنوز نمی تواند بفهمد آن شی غیب نشده و فقط جایش تغییر کرده اسـت.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


در لیست زیر، مراحل سنی مختلف تا یک سالگی که اغلب توانایی ها و استعدادهای کودکان شکوفا میشوند، مشخص شده اند. ... تصویری: مراحل رشد نوزاد، 9 تا 12 ماهگی (3).17 سپتامبر 2016 ... در لیست زیر، مراحل سنی مختلف تا یک سالگی که اغلب توانایی ها و استعدادهای کودکان شکوفا میشوند، مشخص شده است.دست نوشته ها - مراحل رشد کودکان از بدو تولدتا 6 سالگی - (یادمان باشد اگر خاطرمان تنها شد) ... تا هنگام چهار ماهگی كودك ، احتمالاً توانسته اید یك برنامه روزانه شامل غذا دادن ، پوشك كردن ... در حدود دو تاسه هفته بعد، كودك مجدداً به وزن هنگام تولد برخواهد گشت .25 مه 2016 ... مراحل رشد کودک از یک تا سه ماهگی. همه ما عجول شده ایم. همان طور که برای همه کارهای روزانه مان عجله داریم و می خواهیم به سرعت به همه کارها در زمانی کوتاه ...مراحل رشد کودک ... حرکات کودک در بدو تولد فقط به یک سری لولیدنها و وول خوردنهای ناهماهنگ و غیر ارادی محدود میشود، اما او کم کم و تا 18 ماهگی، ... از تولد تا سه ماهگی.23 فوریه 2004 ... با روند رشد و تكامل كودك خود آشنا شوید ( قسمت سوم) كودك از ابتدای تولد ، قدرت ... (كولیك نوعی درد شكم است كه معمولاً از سه هفتگی آغاز شده و تا سه ماهگی طول می كشد) . .... بهترین روش برای آموزش نظم و انضباط به یک کودک نوپا چیست؟31 آگوست 2013 ... بررسی مراحل رشد در کودکان یک تا سه ساله. رشد یک پدیده ..... هیجان های خودآگاه شرم، خجالت و غرور از 18 تا24 ماهگی نمایان می شوند. واژگان مخصوص ...فعالیت هایی که موجب تقویت رشد جسمی کودک می شود: از تولد تا سه ماهگی: کودک را نوازش کنید. او را در آغوش بگیرید و ببوسید. ارتباط چشمی با او برقرار کنید.23 مارس 2013 ... برخلاف سایر مراحل رشد کودک , خواب کامل شبانه کودک یک کابوس برای ... در سنین ۹ تا ۱۲ ماهگی کودک کنترل بهتری بر روی دست و انگشتان خود ...25 ژوئن 2013 ... سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند که وزن کودکان تا سن ۳۶ ماهگی هر ماه ... کودکان را در سال اول زندگی هر ۲ ماه یک بار، در سال دوم زندگی هر دو ماه یک بار ...


کلماتی برای این موضوع

مراحل رشد و تکامل طبیعی کودک از وزن و قد کودک تامراحل رشد و تکامل طبیعی کودک از وزن و قد کودک تاپس از سال اول کودک دیگر به این سرعت بررسی مراحل رشد روانی – جنسی از دیدگاه فروید • …بررسیرشدروانیجنسیدیدگاهبررسی مراحل رشد روانی – جنسی از دیدگاه فروید تاریخ ۲ شهریور ۱۳۹۲ نویسنده بهروز آشنایی با مراحل رشد جنین و نوزاد سایت پزشکان …هرجنینی از اختلاط سلولی جنسی ماده تخمک و اسپرم به وجود می آید هر زن درهر ماه تنها استفاده از هورمون رشد خوب یا بد، رشد، هورمون رشد، رشد کودک استفاده از هورمون رشد قد خوب یا بد کوتاه قدی تا چه میزان نقص محسوب می شود همچنین اگر مراحل رشد و تکامل طبیعی کودک سایت پزشکان …یکی از تغییرات آشکار و قابل توجه در سال اول زندگی، رشد جسمانی بچه است سال اول زندگی توانایی کودک سه ماهه دانشنامه فرزندنوزادرشد ذهنی سه ماهگی نوزاد در این زمان پدر و مادرش را می شناسد و با نگاهش می خواهد برنامه تغذیه کودک نه و ده ماهگی دانشنامه فرزندنوزادنوزادان شب زنده دار در نوزادان شب زنده دار نوزادانی که از دیر وقت شب تا فیلم مراحل رشد جنین مادربانو فیلم مراحل رشد جنین عظمت وقدرت خداوند به وضوح دیده می شود برای کسانی که بازیهای آسان برای تقویت هوش و خلاقیت کودک تا ماهگیبازی کردن با نوزادان و خردسالان لذتبخش است حتی نوزادان خیلی کوچک هم از اینکه رشد و تکامل کودک ، خلاقیت کودک کودکرشد و تکامل کودکرشد و تکامل کودکانرشد و تکامل کودک رشد و تکامل کودک سالهرشد و



لینک منبع :مراحل رشد کودک از یک تا سه ماهگی

مراحل رشد کودک از یک تا سه ماهگی - برترین ها www.bartarinha.ir/fa/news/.../مراحل-رشد-کودک-از-یک-تا-سه-ماهگی‏ - ذخیره شده 25 مه 2016 ... مراحل رشد کودک از یک تا سه ماهگی. همه ما عجول شده ایم. همان طور که برای همه کارهای روزانه مان عجله داریم و می خواهیم به سرعت به همه کارها در زمانی کوتاه ... مراحل رشد نوزاد تا یک سالگی - نی نی بان niniban.com/fa/news/53512/مراحل-رشد-نوزاد-تا-یک-سالگی‏ - ذخیره شده - مشابه 17 سپتامبر 2016 ... در لیست زیر، مراحل سنی مختلف تا یک سالگی که اغلب توانایی ها و استعدادهای کودکان شکوفا می‌شوند، مشخص شده اند. مراحل رشد نوزاد، از یک تا سه ماهگی - نی نی بان niniban.com/fa/news/107467/مراحل-رشد-نوزاد-از-یک-تا-سه-ماهگی‏ - ذخیره شده 20 ژوئن 2016 ... پس به جای اینکه هیجان زده شویم، بهتر است کتاب های رشد کودک را مطالعه کنیم تا بدانیم در هر مرحله از رشد فرزندمان، چه توقعی باید از او داشته باشیم. مراحل رشد کودک از یک تا سه سالگی - خانواده موفق khanevadehmovafagh.persianblog.ir/post/118/‏ - ذخیره شده - مشابه 31 آگوست 2013 ... بررسی مراحل رشد در کودکان یک تا سه ساله. رشد یک پدیده ..... هیجان های خودآگاه شرم، خجالت و غرور از 18 تا24 ماهگی نمایان می شوند. واژگان مخصوص ... روند رشد و تکامل کودک از یک ماهگی تا شش ماهگی - بیتوته www.beytoote.com/baby/.../reactions3-children-month.html‏ - ذخیره شده - مشابه رشد نوزاد دانستنی های نوزادان رشد کودک,رشد کودک یک ماهه,رشد کودک دو ماهه,رشد کودک سه ماهه,رشد کودک چهار ماهه,رشد کودک پنج ماهه,رشد کودک شش ماهه,رشد نوزاد,دانستنی های ... : مراحل رشد کودک - دانشنامه رشد daneshnameh.roshd.ir/.../mavara-index.php?page=مراحل+رشد+کودک‏ - ذخیره شده - مشابه مراحل رشد کودک ... حرکات کودک در بدو تولد فقط به یک سری لولیدنها و وول خوردنهای ناهماهنگ و غیر ارادی محدود می‌شود، اما ... از تولد تا سه ماهگی ... شش ماهگی تا یک سالگی. دست نوشته ها - مراحل رشد کودکان از بدو تولدتا 6 سالگی www.r-morsali.blogfa.com/post-2.aspx‏ - ذخیره شده - مشابه دست نوشته ها - مراحل رشد کودکان از بدو تولدتا 6 سالگی - (یادمان باشد اگر خاطرمان تنها شد) ... تا هنگام چهار ماهگی کودک ، احتمالاً توانسته اید یک برنامه روزانه شامل غذا دادن ، پوشک کردن ... در حدود دو تاسه هفته بعد، کودک مجدداً به وزن هنگام تولد برخواهد گشت . پیشرفت و رشد کودک از ماه اول تا ماه چهارم زندگی - مهدیاب mahdyab.ir/.../145-پیشرفت-و-رشد-کودک-از-ماه-اول-تا-ماه-چهارم-زندگی‏ - ذخیره شده - مشابه رتبه: ۳٫۶ - ۴۶ رأی 28 نوامبر 2014 ... پیشرفت و رشد کودک از ماه اول تا ماه چهارم زندگی، سلامت و پزشکی کودک،خواب کودک، رشد کودک،کودک یک ماهه،کودک دو ماهه، کودک سه ماهه،کودک چهار ماهه. مراحل رشد و تکامل طبیعی کودک – سایت پزشکان بدون مرز www.pezeshk.us/?p=29723‏ - ذخیره شده - مشابه در هر بار معاینه منحنی رشد او باید به سمت بالا بوده و در یک بار ویزیت جهش ناگهانی ... که وزن کودکان تا سن ۳۶ ماهگی هر ماه اندازه گیری و میزان رشد آنان ارزیابی شود. ... کارت پایش رشد دارای حداقل سه خط منحنی به عنوان مرجع و خطوط افقی و عمودی است که ... مراحل رشد کودک تا 3 سالگی چگونه است؟ - نمناک namnak.com/مراحل-رشد-کودک.p18958‏ - ذخیره شده رتبه: ۴٫۶ - ۵۴ نقد نمناک سبک زندگیکودک مراحل رشد کودک تا 3 سالگی چگونه است؟ ... دور سر بچه در سال اول، هر ماه باید یک سانتی متر رشد کند که این میزان در سه ماهه اول کمی بیشتر از ...