مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

چه وقت پرده گوش پاره می‌شود؟

[ad_1]

مجله زندگی ایده آل: مدتی پیش کامبیز دیرباز در صفحه اینستاگرامش عکسی را منتشر کرد که تا حدودی سبب نگرانی هوادارانش شد. داستان از این قرار بود که دیرباز بر اثر یک سهل‌انگاری ساده کارش به بیمارستان کشید. این سهل‌انگاری هم چیزی نبود جز استفاده از «گوش‌پاک‌کن»!

 

درواقع یک استفاده نا بجا از گوش‌پاک‌کن سبب شده بود که پرده صماخ کامبیز دیرباز آسیب ببیند و کارش به بیمارستان بکشد. همین اشتباه بهانه خوبی اسـت تا درباره پرده صماخ و البته وسیله خطرناکی به نام گوش‌پاک‌کن اطلاعات بیشتری داشته باشید و با توجه به چند توصیه ساده مراقب باشید تا مانند این بازیگر کارتان به بیمارستان نکشد.  

کامبیز دیرباز با انتشار این عکس در حالی که چهره‌ای غمگین دارد و یک پزشک دستگاه عجیبی را برای درمان داخل گوشش برده پایین عکس اینستاگرامش نوشته بود: امروز سر صحنه فیلمبردارى ادامه پشت‌بام تهران متاسفانه به وسیله یک فروند! گوش‌پاک‌کن، پرده گوش چپم پاره شد. ضمن تشکر از پرسنل و پزشکان بیمارستان امیراعلم ازتون خواهش می‌کنم به هیچ عنوان از این وسیله خطرناک استفاده نکنید. دعاى شما خوبان قطعا حال گوش من رو زودتر خوب خواهد کرد.»


نکاتی که باید در مورد پرده گوش و مراقبت از آن بدانید

چه وقت پرده گوش پاره می‌شود؟

گاهی یک بی‌دقتی و سهل‌انگاری ساده مانند استفاده از گوش‌پاک‌کن می‌تواند شما را مانند کامبیز دیرباز راهی بیمارستان کند. اما موارد دیگری هم وجود دارد که شاید کمی عجیب به نظر برسد اما در این موارد هم پرده گوش پاره می‌شود؛ مثلا گاهی اوقات سیلی خوردن، شیرجه یا شنیدن صدایی مهیب و ناگهانی مانند انفجار هم می‌تواند با بروز نشانه‌های پارگی پرده گوش در ارتباط باشد و در نهایت عفونت شدید گوش میانی ایجاد کند.

البته بعضی وقت‌ها عفونت‌های گوش هم سبب پارگی پرده گوش می‌شود که دلیل رایجی اسـت. عفونت گوش میانی سبب بالا رفتن فشار داخلی گوش شده و به پرده گوش فشار وارد می‌کند. در نتیجه احتمال آسیب‌دیدگی بیشتر می‌شود. در این شرایط، شاید ناگهان درد و فشاری را در گوش‌تان احساس کنید.

جرم گوش را پاک نکنید

یکی از اشتباه‌های رایج بعضی از ما این اسـت که فکر می‌کنیم ترشحات گوش را باید جدا کنیم و در نتیجه با گوش‌پاک کن به جان بخش‌های داخلی گوش‌مان می‌افتیم؛ غافل از اینکه این ترشحات چسبناک باید به‌طور طبیعی در گوش ما باشند تا مجاری داخلی گوش نرم و سالم باقی بماند. این را هم بدانید این ترشحات به طور طبیعی خودشان به سمت خارج گوش حرکت می‌کنند و نیازی نیست که در روند طبیعی حرکت گوش دخالت کنید و با وسیله دیگری ترشحات را بیرون بکشید.

افرادی که خودشان را به استفاده از گوش‌پاک‌کن عادت می‌دهند در عملکرد طبیعی گوش دخالت کرده و به این ترتیب اختلالاتی در سیستم شنوایی‌شان ایجاد می‌شود. علاوه بر این در بعضی از افراد استفاده از گوش‌پاک‌کن سبب خارش گوش می‌شود. وقتی گوش‌تان می‌خارد مجبور می‌شوید به کمک یک وسیله تیز این خارش را از بین ببرید و همین‌جاست که احتمال آسیب‌دیدگی پرده گوش بیشتر می‌شود.

این را هم بدانید که جرم طبیعی گوش از رشد قارچ، باکتری و ورود گرد و غبار، حشرات و ... به داخل مجرای گوش پیشگیری می‌کند. این ماده چسبناک بعد از حمام یا شنا مانع از تجمع آب در داخل گوش می‌شود. با این وجود اگر بعد از حمام کردن متوجه شدید که داخل گوش‌تان آب جمع شده باد ملایم سشوار را به مدت دو دقیقه از فاصله نیم‌متری مقابل گوش بگیرید تا گوش خشک شود و نیازی به استفاده از گوش‌پاک‌کن نباشد.

اگر به‌طور مداوم با وسایلی مانند گوش‌پاک‌کن، نوک انگشت یا وسایل تیزی مانند سنجاق سر به جان گوش‌تان بیفتید این کار به‌تدریج سبب نازک شدن پرده گوش شده و زمینه برای آسیب های جدی و عفونت فراهم می‌شود.


نکاتی که باید در مورد پرده گوش و مراقبت از آن بدانید

چه نشانه‌هایی دارد؟

ممکن اسـت بعد از وارد کردن گوش‌پاک‌کن یا شیء تیز دیگری به داخل گوش مشکلاتی برای‌تان پیش بیاید اما از کجا باید بفهمید که پرده گوش‌تان پاره شده اسـت؟ علائم و زنگ‌خطرهایی وجود دارد که به شما می‌گوید باید مانند کامبیز دیرباز هرچه سریع‌تر خودتان را به  مراکز درمانی برسانید تا مشکلات جدی‌تری برای‌تان به وجود نیاید.

درد ناگهانی گوش، ناشنوایی نسبی، وز وز گوش، سرگیجه و گاهی هم خونریزی یا خروج  ترشح از گوش از جمله علائم هشداردهنده‌ای اسـت که ممکن اسـت شما را با مشکلاتی روبه‌رو کند. اگر شما یا فرد مصدوم به‌موقع خودش را به مراکز درمانی نرساند، ممکن اسـت که بعد از پاره شدن پرده گوش عفونت پیش بیاید و مشکلات جدی‌تری سلامت گوش و شنوایی‌اش را تهدید کند. در چنین مواقعی از اقدامات خودسرانه و نسخه‌های خانگی مادربزرگ‌ها فرار کنید و با مراجعه به پزشک شنوایی‌تان را به‌موقع نجات دهید.

وای اگر جراحی لازم شود

پارگی پرده گوش با درجات مختلفی ایجاد می‌شود. گاهی اوقات خفیف اسـت و بعضی وقت‌ها به قدری شدید اسـت که فرد آسیب‌دیده ممکن اسـت پایش به اتاق عمل هم برسد! اگر پرده گوش پاره شده بنابر تشخیص پزشک با عفونت همراه نبود و اصلا به عفونت گوش ربطی نداشت، احتمال دارد که بعد از دو تا سه ماه و با رعایت مراقبت‌های لازم خوب شود اما اگر بعد از گذشت این مدت متوجه شدید که دچار کاهش شنوایی شده‌اید یا عفونت ثانویه ناشی از آسیب به وجود آمده، احتمال دارد که با نظر پزشک لازم باشد که به کمک جراحی این مشکل را برطرف کنید.

نکات مراقبتی که کامبیز دیرباز باید بداند

به افرادی مانند کامبیز دیرباز که پارگی پرده گوش را تجربه کرده‌اند توصیه می‌شود که تا چند ماه به استخر نروند و هنگام دوش گرفتن مراقب باشند تا آب به داخل مجرای گوش‌شان وارد نشود. علاوه بر این در فصل زمستان زمانی که برف یا باران می‌بارد کلاه ضد آب سرشان بگذارند یا چتر داشته باشند تا گوش و مجرای داخلی آن مرطوب نشده و شنوایی‌شان به خطر نیفتد.

 باور اشتباه درباره گوش‌پاک‌کن

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید گوش‌پاک‌کن اصلا وسیله مناسبی برای پاک کردن داخل گوش نیست. معلوم نیست چه کسی این اسم را بر رویش گذاشته و باعث شده هر سال عده زیادی مانند کامبیز دیرباز کار دست خودشان بدهند و کارشان به بیمارستان و حتی جراحی برسد. همین‌جا فرصت خوبی اسـت که بدانید با گوش‌پاک‌کن فقط می‌توانید لاله خارجی گوش را تمیز کنید و اصلا به این فکر نکنید که این وسیله باریک و خطرناک را به مجرای داخلی گوش‌تان برسانید؛ البته جدای از پاک کردن برای تمیز کردن داخل بینی کودکان، مالیدن پماد روی زخم‌ها، مصرف بعضی از داروها و تمیز کردن آرایش دور چشم هم از گوش‌پاک‌کن استفاده می‌شود.

نکاتی که باید در مورد پرده گوش و مراقبت از آن بدانید

دومین نکته مهمی که باید بدانید این اسـت که اصلا گوش شما به تمیز کردن مداوم نیاز دارند؛ یعنی لزومی ندارد که ماده چسبنده داخل آن را پاک کنید چون به‌طور طبیعی باید داخل گوش بماند.

سومین نکته این اسـت که بیشتر ما نمی‌دانیم عمق گوش میانی‌مان چقدر اسـت و ممکن اسـت به دلیل همین ندانستن گوش‌پاک کن را به اعماق گوش وارد کنیم و با فشرده کردن ترشحات گوش به پرده صماخ صدمه بزنیم.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


پارگی پرده گوش به طور معمول جدی نمی باشد که اغلب پس از یک مدت ترمیم می شود و ... روش هايي جهت بهبود یافتن پرده گوش پاره شده وجود دارد البته در صورتی که خود به ...18 سپتامبر 2016 ... چه وقت پرده گوش پاره میشود؟ گاهی یک بیدقتی و سهلانگاری ساده مانند استفاده از گوشپاککن میتواند شما را مانند کامبیز دیرباز راهی بیمارستان کند.28 آگوست 2016 ... شایع ترین دلیل پارگی پرده گوش بیماری های عفونی هستند که کودکان زیر 3سال بیشتر در معرض آن قرار دارند.چه وقت پرده گوش پاره می شود؟,دقت های لازم برای حفاظت از پرده گوش,خطر از بین رفتن پرده گوش با این نشانه ها,دلایل پارگی پرده گوش، اقدامات اولیه و درمان,علت پاره شدن ...24 جولای 2012 ... گوش به سه بخش خارجی، میانی و داخلی تقسیم می شود. لاله گوش پس از جمع آوری امواج صوتی، آنها را توسط مجرای (کانال) گوش به پرده صماخ می رساند.5 ژانويه 2014 ... دکتر کامروا توضیح میدهد: اگر پرده گوش دچار آسیب شود، باید حتما آن را ترمیم .... پاره شده دکتر هم رفتم بهم 2تا قطره داد و استفاده کردم بعد چند وقت ...18 ا کتبر 2016 ... چه وقت پرده گوش پاره می شود؟ باآکا پرده گوش یک بازیگرمحبوب ظاهرا بر اثر یک سهل انگاری پاره شد. او باید به چه نکاتی توجه می کرد؟پارگی پرده گوش میتواند به علتهای گوناگونی ایجاد شود. ... وقتی گوش عفونت می کند، عفونت تجمع یافته می تواند در صورت حجیم بودن پرده گوش را پاره کند.9 ا کتبر 2014 ... وی درباره علل پاره شدن پرده گوش خاطرنشان کرد: پرده گوش میتواند به دنبال وارد کردن یک شیء مثل گوش پاککن یا گیره کاغذ برای تمیز کردن یا رفع ...چه وقت پرده گوش پاره میشود؟ گاهی یک بیدقتی و سهلانگاری ساده مانند استفاده از گوشپاککن میتواند شما را مانند کامبیز دیرباز راهی بیمارستان کند. اما موارد دیگری هم ...


کلماتی برای این موضوع

دکتر رهام صادقی معاینه پزشک و ترس پاره شدن پرده توسط گوش تاریخ شنبه فروردین عنوان معاینه پزشک و ترس پاره شدن پرده توسط گوش پاک کنگوش درد دارید؟ گوش درد ناشی از عفونت گوش عفونت گوش معمولا در کودکان رخ می دهد معمولا عفونت گوش آموزش جنسی شب زفاف پاره کردن پرده دختر آموزش …پاره کردن پرده دختر، خوردن آلت زن وشوهر، طریقه ی حامله کردن زن، آموزش کردن، تصاویر دکتر رهام صادقی در رابطه با پاره کردن پرده بکارتتاریخ شنبه شهریور عنوان در رابطه با پاره کردن پرده بکارت پست عفونت گوش خارجی و عفونت گوش میانی سایت …عفونت گوش خارجی مرور کلی نام دیگر این بیماری گوش شناگران می باشد، زیرا بیشتر در عفونت گوش؛ علل، علائم و درمانعلل عفونت گوش همانطور که گفته شد، عفونت گوش به دلیل باکتری و یا ویروس در گوش میانی برای برآورده شدن حاجات چه دعایی بخوانیم و شیوه دعا …برای برآورده شدن حاجات چه دعایی بخوانیم و شیوه دعا کردن چگونه است؟خسرو گورابی چرا گوش ها به صدا در می …وزوز گوش یک مشکل شایع شنوایی است که از قدیم الایام در آثار پزشکی پیشینیان در بابل دکتر اصغر پیوندی متخصص گوش و حلق و …آقای دکتر علی اصغر پیوندی متخصص گوش و حلق و بینی سوال – چطور باید از گوش استفاده جرم گوش و راههای درمان سایت پزشکان بدون مرزجرم گوش مفید است یا مضر؟ پاک کردن گوش شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که هر از چند



لینک منبع :چه وقت پرده گوش پاره می‌شود؟

چه وقت پرده گوش پاره می‌شود؟ - برترین ها www.bartarinha.ir/fa/news/315533/چه-وقت-پرده-گوش-پاره-می‌شود‏ - ذخیره شده 18 سپتامبر 2016 ... چه وقت پرده گوش پاره می‌شود؟ گاهی یک بی‌دقتی و سهل‌انگاری ساده مانند استفاده از گوش‌پاک‌کن می‌تواند شما را مانند کامبیز دیرباز راهی بیمارستان کند. پارگی پرده گوش - بیماری‌ها www.myhealth.ir/ent/1091-perforatedeardrum‏ - ذخیره شده پارگی پرده گوش به طور معمول جدی نمی باشد که اغلب پس از یک مدت ترمیم می شود و ... روش هایی جهت بهبود یافتن پرده گوش پاره شده وجود دارد البته در صورتی که خود به ... چه وقت پرده گوش پاره می‌شود؟ | امروز آنلاین www.emruzonline.com/1395/.../چه-وقت-پرده-گوش-پاره-می‌شود؟/‏ - ذخیره شده 18 سپتامبر 2016 ... پرده گوش یک بازیگرمحبوب ظاهرا بر اثر یک سهل انگاری پاره شد. او باید به چه نکاتی توجه می‌کرد؟ پارگی پرده گوش - بیتوته www.beytoote.com/health/malady.../ruptured1-eardrum.html‏ - ذخیره شده - مشابه پارگی پرده گوش به طور معمول جدی نمی باشد که اغلب پس از یک مدت ترمیم می شود و ... روش هایی جهت بهبود یافتن پرده گوش پاره شده وجود دارد البته در صورتی که خود به ... علائم پارگی پرده گوش - شفا آنلاین shafaonline.ir/fa/news/36768/علائم-پارگی-پرده-گوش‏ - ذخیره شده - مشابه 9 ا کتبر 2014 ... وی درباره علل پاره‌ شدن‌ پرده‌ گوش خاطرنشان کرد: پرده گوش می‌تواند‌ به‌ ...... و هر وقت تمیز میکنم دوباره عفونت میکنم فقط گوش سمت چپم اینجوریه. چطور پرده گوش پاره می‌شود؟ - تبیان article.tebyan.net/215925/چطور-پرده-گوش-پاره-می-شود-‏ - ذخیره شده 24 جولای 2012 ... گوش به سه بخش خارجی، میانی و داخلی تقسیم می شود. لاله گوش پس از جمع آوری امواج صوتی، آنها را توسط مجرای (کانال) گوش به پرده صماخ می رساند. چرا پرده گوش پاره می شود ؟ - بیماری - مراقبت - سلامت نیوز www.salamatnews.com/news/104829/چرا-پرده-گوش-پاره-می-شود-‏ - ذخیره شده - مشابه 2 فوریه 2014 ... سلامت نیوز : پرده گوش که از سلول‌های پوستی تشکیل شده است بسیار نازک است. فضای گوش میانی و گوش خارجی توسط این پرده از هم جدا می‌شود. پارگی پرده گوش شما را ناشنوا نمی‌کند - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/online/1333128975628758673‏ - ذخیره شده - مشابه 5 ژانویه 2014 ... دکتر کامروا با بیان این‌که مهم‌ترین عاملی که باعث پاره شدن پرده گوش می‌شود، ضربه‌های ناشی از تصادف یا برخورد با گوش است، می‌گوید: این برخورد ... دکتر فرامرز معماری iranotology.com/sickFA.html‏ - ذخیره شده گاهی اوقات پرده گوش پاره می شود و چرک به خارج گوش تخلیه می شود. اما اغلب به ..... کلستئاتوم گوش می تواند خطرناک باشد و هیچ وقت نباید نادیده گرفته شود. خوردگی ... پاره شدن پرده گوش قابل درمان است/ تاثیر 30 درصدی پرده گوش در شنوایی danakhabar.com/.../پاره-شدن-پرده-گوش-قابل-درمان-است-تاثیر-30-درصدی-پرده-گوش-در-شنوایی‏ - ذخیره شده - مشابه 5 ژانویه 2014 ... به گزارش گروه سلامت خبرگزاری دانا (داناخبر) و به نقل از جام جم، بسیاری‌ تصور می‌کنند اگر پرده گوششان آسیب ببیند، کاملا ناشنوا خواهند شد در ...