مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مخترع ایرانی تبار لیزر گازی درگذشت

[ad_1]

 

مخترع ایرانی تبار لیزر گازی درگذشت

تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۴

 

پروفسور علی جوان دانشمند ایرانی تبار که اختراع لیزر گازی را در کارنامه علمی اش دارد، در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

مخترع ایرانی تبار لیزر گازی درگذشت
به گزارش " رویکرد " به نقل از ماهنامه لیزرفوکوس ورلد، پروفسور علی جوان ساکن آمریکا و استاد بازنشسته دانشگاه 'آم آی تی' که به خاطر پیشتازی و فعالیت هایش در عرصه لیزر و کوانتوم الکترونیک شناخته شده اسـت، در سال ۱۹۶۰ به واسطه ساخت نخستین لیزری که به طور مستمر، با درجه خلوص رنگ بی سابقه و دقت فراوان کار می کند، به شهرت جهانی رسید.
لیزر گازی یک نقطه عطف در تاریخ فناوری های نوین دنیا به حساب می آید. در این نوع ویژه لیزر، گازی درون یک لوله شفاف، مانند لامپ مهتابی، می رود. عبور جریان از این لوله باعث رفت وآمد فوتون می شود. به عبارت دیگر، جریان الکتریکی، برای تولید نور، در یک گاز تخلیه می شود. نخستین نوع این لیزرها هلیم–نئون بود که در لیزرهای خانگی و مدارس کاربرد دارد.
پروفسور جوان قبل از اختراع لیزر گازی، تئوری لیزر سه سطحی را پایه گذاری کرد و اهمیت همگرایی فازی را در این وسیله میکروویو (ریزموج) نشان داد. این عمل، ایده لیزر بدون پراکندگی را معرفی کرد و او سپس این ایده را در استفاده از اثر رامان تحریک شده گسترش داد که نهایتاً منجر به بسط نوظهور رژیم نوری شد.
جوان از کودکی به ریاضیات و بازی با اعداد علاقه داشت، دوران دبیرستان را در دبیرستان البرز تهران گذراند و تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه تهران انجام داد. وی سپس در سال ۱۹۴۸ میلادی به آمریکا رفت و تحصیلات خود را در مقطع دکترای فیزیک در دانشگاه کلمبیا ادامه داد. این دانشمند ایرانی تبار که نشریه انگلیسی تلگراف در سال ۲۰۰۷ او را دوازدهمین انسان نخبه جهان معرفی کرد، ۲۲ شهریورماه در سن ۸۹ سالگی درگذشت.
Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 79804

 

 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان



لینک منبع :مخترع ایرانی تبار لیزر گازی درگذشت

ایرنا - مخترع ایرانی تبار لیزر گازی درگذشت www.irna.ir/fa/News/82231888/‏ - ذخیره شده 16 سپتامبر 2016 ... تهران- ایرنا- پروفسور علی جوان دانشمند ایرانی تبار که اختراع لیزر گازی را در کارنامه علمی اش دارد، در سن 89 سالگی درگذشت. مخترع ایرانی تبار لیزر گازی درگذشت - سلام خبر salamkhabar.com/fa/.../مخترع-ایرانی-تبار-لیزر-گازی-درگذشت‏ - ذخیره شده 16 سپتامبر 2016 ... پروفسور علی جوان دانشمند ایرانی تبار که اختراع لیزر گازی را در کارنامه علمی اش دارد، در سن 89 سالگی درگذشت. تصاویر برای مخترع ایرانی تبار لیزر گازی درگذشت درگذشت مخترع ایرانی تبار لیزر گازی – موسسه بین المللی توسعه ... iranknowledge.net/درگذشت-مخترع-ایرانی-تبار-لیزر-گازی/‏ - ذخیره شده 28 سپتامبر 2016 ... درگذشت مخترع ایرانی تبار لیزر گازی. دکتر علی جوان روز چهارشنبه 24 شهریور ماه در سن 89 سالگی دیده از جهان فروبست. دکتر علی جوان یکی از ... مخترع ایرانی تبار لیزر گازی درگذشت - ایرنا | خبر فارسی 7.khabarfarsi.com/u/25289547‏ 17 سپتامبر 2016 ... **مخترع ایرانی تبار لیزر گازی درگذشت پروفسور 'علی جوان' دانشمند ایرانی تبار که اختراع لیزر گازی را در کارنامه علمی اش دارد، در سن 89 سالگی ... مخترع ایرانی تبار لیزر گازی درگذشت - تی نیوز tnews.ir/news/841a70589559.html‏ - ذخیره شده 16 سپتامبر 2016 ... تهران- ایرنا- پروفسور علی جوان دانشمند ایرانی تبار که اختراع لیزر گازی را در کارنامه علمی اش دارد، در سن 89 سالگی درگذشت. مخترع ایرانی تبار لیزر گازی درگذشت - خبرگزاری علم و فرهنگ tnews.ir/news/32ca70590872.html‏ - ذخیره شده 16 سپتامبر 2016 ... پروفسور علی جوان دانشمند ایرانی تبار که اختراع لیزر گازی را در کارنامه علمی اش دارد، در سن 89 سالگی درگذشت. مخترع ایرانی تبار لیزر گازی درگذشت - رویکرد - تی نیوز tnews.ir/news/198f70621600.html‏ - ذخیره شده پروفسور علی جوان دانشمند ایرانی تبار که اختراع لیزر گازی را در کارنامه علمی اش دارد، در سن ۸۹ سالگی درگذشت. دوازدهمین انسان نخبه جهان، مخترع ایرانی تبار لیزر گازی درگذشت - کلیک click.ir/1395/06/26/12th-world-takent-died-in-89/‏ - ذخیره شده 16 سپتامبر 2016 ... علی جوان مخترع ایرانی تبار و دانشمند پیشتاز در زمینه لیزر کوانتوم الکترونیک در سن ۸۹ سالگی درگذشت. به گزارش کلیک، این دانشمند و ... مخترع ایرانی تبار لیزر گازی درگذشت - سرویس خبری servicekhabari.com/138332‏ 19 سپتامبر 2016 ... تهران- ایرنا- پروفسور علی جوان دانشمند ایرانی تبار که اختراع لیزر گازی را در کارنامه علمی اش دارد، در سن 89 سالگی درگذشت.