مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

تفاوت میان استرس و اضطراب

[ad_1]

، درست اسـت اگر این‌گونه فرض کنیم که بیشتر ما استرس را به شکلی تجربه کرده‌ایم، چه مربوط به یک ضرب‌العجل کاری باشد، چه یک اختلاف خانوادگی و یا یک تصمیم مهم. ترسی نفس‌گیر و محدودکننده که انگار هرگز تمام نمی‌شود و می‌تواند بیقرار و مشوش‌مان کند.


با عوامل استرس‌برانگیزی که در ذهن‌مان می‌خروشد، نظم و ترتیب دادن به احساس‌مان و از همه مهمتر، تشخیص سطح استرسی که تجربه می‌کنیم، کار سختی خواهد بود.

بزرگنمایی، طبیعت بشر اسـت، بنابراین، خیلی وقت‌ها احساس‌مان درمورد چیزی را بیشتر از مقدار واقعی آن ابراز می‌کنیم. بیان جملاتی مانند ” این موقعیت مضطربم می‌کند” و ” این موضوع دارد مرا می‌کشد”.

بنابراین از کجا بدانیم چه زمانی استرس ما واقعا دارد به چنین شرایطی می‌رسد؟ دیوید اسپیگل، کرسی‌دار علوم روانپزشکی و رفتاری در دانشگاه استنفورد می‌گوید، هرچند تفاوت میان استرس و اضطراب اغلب قابل تشخیص نیست اما نکات قطعی و آشکاری وجود دارند که باید به آنها آگاه باشیم، شامل این‌که این هیجانات چگونه بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند و علت ریشه‌ای هرکدام‌شان چیست.

در ادامه، پنج نکته‌ای را که باید درباره اضطراب و استرس و نحوه مقایسه‌شان بدانید برای‌تان می‌گوییم.

استرس و اضطراب، علائم فیزیکی مشابه زیادی دارند.
به گفته اسپیگل، چه عصبی و پرتنش باشید و چه از چیزی رنج ببرید، احساسات پراسترس و تشویش‌انگیز هردو منجر به احساس برانگیختگی می‌شوند. احساسات پرتنش یا تشویش‌برانگیز، ضربان قلب را بالا برده، تنفس سریع را موجب شده و باعث کشیدگی عضلات می‌شوند. زمانی که اضطراب، حملات آسیمگی را در بر داشته باشد این تشابهات کاهش پیدا می‌کنند چون علائم در نوع خود شدیدتر می‌شوند، شامل لرز، سردرد، گرگرفتگی و درد قفسه سینه.

دلیل استرس حاد، کاملا با دلیل اضطراب تفاوت دارد
هرچند تداخل حتمی میان استرس و اضطراب وجود دارد، اما به گفته اسپیگل، نهایتا این دو احساس از دو منشا متفاوت می‌آیند. در مورد استرس، ما می‌دانیم چه چیزی نگران‌مان می‌کند اما در مورد اضطراب، آگاهی کمتری نسبت به چیزی که مضطرب‌مان می‌کند داریم(در لحظه) و واکنش نشان دادن تبدیل به یک معضل می‌شود و شروع می‌کنیم به احساس اضطراب کردن درباره مضطرب بودن!

بخش عمده اضطراب می‌تواند ناشی از ترس باشد
فوبیای حوادث، فعالیت‌ها یا موقعیت‌های اجتماعی همگی ریشه در وحشت دارند و باعث می‌شوند وقتی فرد با این عامل استرس روبرو می‌شود، از اختلا آسیمگی رنج ببرد. اسپیگل این‌طور توضیح می‌دهد که، اضطراب مانند یک گلوله برفی اسـت و ترس را به احساسات تبدیل می‌کند، کسانی که از این حالت رنج می‌برند می‌خواهند از چیزهایی که ترس و دلهره‌شان را دربر دارد اجتناب کنند و همین، اضطراب را تشدید می‌کند.

مگان دوین، مشاور بالینی، در هافینگتون پست می‌نویسد و توضیح می‌دهد که ترس همیشگی‌اش ازمنبعی ناشناخته، چطور باعث اضطرابی فلج کننده شده بود. او توصیه می‌کند، برای غلبه بر این ترس با آن شاخ به شاخ شوید و سپس از آنجا شروع کنید.

یادتان باشد فرونشاندن اضطراب‌تان کوچک‌ترین ارتباطی به این ندارد که آیا چیزی غیرمنتظره روی می‌دهد یا نه، آرام کردن اضطراب تنها مربوط به آرام کردن اضطراب اسـت! سلسله ترس‌های احمقانه، شما را از حضور داشتن در چیزی که هست باز داشته و مطمئنا مانع لذت بردن شما از چیزی که در این لحظه وجود دارد می‌شود.

هرچند بخش عمده استرس حاد، از مسائل بیرونی ناشی می‌شود…
اسپیگل می‌گوید:” در مورد استرس، شما می‌دانید که با چه چیزی سرکار دارید؛ ضرب‌العجلی که رو به اتمام اسـت، صورتحساب‌ها، دنبال بچه‌ها رفتن،… . این‌ها استرس‌برانگیزهای بیرونی هستند که می‌توانند الویت بندی شده و هرکدام در زمان خودشان مورد رسیدگی قرار گیرند.

اسپیگل توصیه می‌کند فکر انجام همزمان چندکار را از سر بیرون کنید تا بتوانید استرس را بهتر مدیریت کرده و از این ایده که باید همه‌چیز را حل و فصل نمایید رها شوید. ببینید چه کاری می‌توانید انجام دهید و چه‌کاری را نمی‌توانید انجام دهید. کارهایی را که می‌توانید انجام دهید در پیش بگیرید و وقتی کاری را به انجام رساندید تاحدودی خودتان را باور کنید.

اضطراب و استرس معمولا به‌جای هم به‌کار برده می‌شوند، اما دو تجربه متفاوت هستند.
از نظر تعریفی، اضطراب و استرس با احساسات جداگانه طبقه‌بندی می‌شوند. استرسی که در زندگی روزمره‌مان تجربه می‌کنیم همراه با استیصال و بیقراری اسـت، اما اضطراب معمولا از ترس، ناراحتی و نگرانی ناشی می‌شود. علی رغم این تفاوت‌ها، بسیاری از افراد از این دو کلمه به‌جای هم استفاده می‌کنند.

در مقاله‌ای در Psychology Today، هریت لرنر، روانشناس و روانپزشک، توضیح می‌دهد که چرا ما مایلیم راجع به واکنش‌های هیجانی، این دو را باهم یکی کنیم:

"در مکالمات روزمره، زبانی از هیجانات را استفاده می‌کنیم که با آن راحتیم و این با نهاد و شخصیت روانشناسی ما تناسب دارد. من با مراجعه‌کنندگانی کار کرده‌ام که احساس اضطراب یا ترس را گزارش نکردند: ” من استرس عجیبی دارم…” زبانی اسـت که انتخاب می‌کنند.

 ” استرس”، رمزواژه‌ای برای ” کلا ازخودبی‌خود شدن” آنهایی اسـت که از شناسایی و به اشتراک گذاشتن آسیب‌پذیری خودشان گریزانند. یا درحالتی دیگر از زبانشناختی نامتعارف، خانمی هنگام درمان به من می‌گفت، وقتی به این فکر می‌کرد که لباس عروسی دخترش ممکن اسـت کاملا اندازه‌اش نباشد، احساس” وحشت محض” می‌کرده اسـت.

من به اندازه کافی او را می‌شناختم تا بتوانم ” وحشت محض” را به "واقعا واقعا نگران” ترجمه کنم. واژه‌نامه احساسی شما هرچه که باشد، هیچ‌کس آن را به اضطراب، ترس و شرمندگی و یا هرنوع سختی و هیجان ناراحت‌کننده‌ای تعبیر نمی‌کند. اما ما از این احساسات هم نمی‌توانیم اجتناب کنیم.”

اسپیگل توضیح می‌دهد:” تفاوت کلیدی بین این دو، حس درماندگی و ناتوانی اسـت. وقتی استرس داشته باشید، می‌توانید به امور رسیدگی کنید و آنها را تحت کنترل درآورید. آستین‌های‌تان را بالا بزنید و استرس را مهار کنید تا کمتر احساس درماندگی کنید.”


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


17 سپتامبر 2016 ... دیوید اسپیگل، کرسیدار علوم روانپزشکی و رفتاری در دانشگاه استنفورد میگوید، هرچند تفاوت میان استرس و اضطراب اغلب قابل تشخیص نیست اما ...27 آوريل 2015 ... امیرمحمد شهسوارانی در گفتوگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره اضطراب و تفاوت آن با استرس و ...استرس و اضطراب در لغت جنبیدن، لرزیدن، تپیدن، ... توجه چندانی به تفاوت موجود میان آن دو نداریم؛ ولی به طور ...9 سپتامبر 2016 ... تفاوت استرس و اضطراب را نمی توان به راحتی مشخص کرد. ... این احساس استرس است یا احساس اضطراب، و آیا واقعا تفاوتی میان این دو وجود دارد یا خیر؟1 ژانويه 2014 ... خود فروید که برای اولین بار اضطراب را به طور علمی تعریف کرد، اساساً از تفاوت میان اضطراب و ترس که اولی نسبت به موضوعی ناخودآگاه و واپس زده ...18 ژوئن 2011 ... ولی به طور مثال هنگام سخن گفتن از مشکلات روحی شایع در کودکان و نوجوانان، باید دقیق تر بود و تفاوت میان استرس و اضطراب را به خوبی درک کرد.دم کرده عَلَف گربه، داروی اِسترِس ... اضطراب واژه ای عربی از ماده ض ر ب به معنای تکان خوردن و لرزیدن است. ... اضطراب نیز همان چهار مولّفه ترس را دارد ، ولی با یک تفاوت مهمّ؛ مولّفه شناختیِ ترس، انتظارِ خطری واضح و بخصوص است، در حالی که مولّفه ...استرس بر اضطراب تاثیر دارد یعنی اضطراب مرحله پیشرفته استرس هستش ... mohammad n : اینا همه اسمه هیچ فرقی با هم ندارن بابا سر کارین استرس امتحان داشتن و ...23 ژانويه 2014 ... تعریف اضطراب و تفاوت آن با استرس در واقع اضطراب همانگونه که قبلاً به آن اشاره شد پاسخ غیرارادی و درونی بدن به تغییرات خارجی است اما این که ...مقالات مشاوره و راهنمایی - تفاوت استرس با اضطراب - - مقالات مشاوره و راهنمایی. ... و نوجوانان، باید دقیق تر بود و تفاوت میان استرس و اضطراب را به خوبی درک کرد.


کلماتی برای این موضوع

مقالات مشاوره و راهنمایی تفاوت استرس با اضطرابتفاوت استرس با اضطراب خانم زیبا نازار زاده فوق لیسانس روانشناسی عمومی از لرستاناضطراب چیست و تفاوت آن با استرس کدام است؟ …اضطراب عبارت است از یک احساس منتشر، ناخوشایند و مبهم هراس و دلواپسی با منشاء ناشناخته مروری بر استرس و اضطراب و راه های پیشگیری و …استرس یا اضطراب؟ استرس و اضطراب کلماتی هستند که در زندگی روزمره، برای توصیف حالات و غذاهایی برای کاهش استرس و اضطراباضطراب از ترس و پیش‌بینی‌های ناشی از ترس در فرد ایجاد می‌شود استرس و اضطرابی که از عزت نفس و تفاوت آن با اعتماد به نفس و استرس …اعتمادبهنفس،عزتنفسو نظر بر روی پست عزت نفس و تفاوت آن با اعتماد به نفس و استرس اجتماعی میگنا تفاوت میان اختلالات سایکوتیک و نوروتیک روانپریش و اختلالات و نوروتیک در فارسی به روان نژندی اختلال خفیف و طبیعی ترجمه شده و استرس و راههای مبارزه با آن دنیای امروز جهانی است پرتنش ؛ فشارهای روحی و عصبی ، اندوه و افسردگی ، دلهره و تشویش ، و انواع استرس و روشهای مقابله با آن مقاله در راهکار …عنوان مقاله انواع استرس و روشهای مقابله با آن نویسنده محی الدینی، پریسا زبان فارسیمقابله با استرس از دیدگاه قرآن و علمعلائم تنیدگی یا استرس اگر استرس از حدی فراتر نرود می تواند مثبت و مفید باشد، وقتی استرس شغلی و مدیریت آن مقاله در راهکار مدیریتعنوان مقاله استرس شغلی و مدیریت آن نویسنده علی پور، لطف اله زبان فارسی سال انتشار



لینک منبع :تفاوت میان استرس و اضطراب

تفاوت میان استرس و اضطراب - مجله سلامت www.majalesalamat.com/mental/stress-anxiety-difference/‏ - ذخیره شده رتبه: ۳ - ۹ رأی 21 ا کتبر 2015 ... دیوید اسپیگل، کرسی‌دار علوم روانپزشکی و رفتاری در دانشگاه استنفورد می‌گوید، هرچند تفاوت میان استرس و اضطراب اغلب قابل تشخیص نیست اما ... ۵ تفاوت استرس و اضطراب | اقتصاد آنلاین www.eghtesadonline.com/بخش.../144726-تفاوت-استرس-اضطراب‏ - ذخیره شده 9 سپتامبر 2016 ... تفاوت استرس و اضطراب را نمی توان به راحتی مشخص کرد. ... این احساس استرس است یا احساس اضطراب، و آیا واقعا تفاوتی میان این دو وجود دارد یا خیر؟ استرس و اضطراب و ترس چه تفاوت هایی دارند - فرشید پاکذات tabikaran.com/esteress/‏ - ذخیره شده 21 سپتامبر 2016 ... خود فروید که برای اولین بار اضطراب را به طور علمی تعریف کرد، اساساً از تفاوت میان اضطراب و ترس; که اولی نسبت به موضوعی ناخودآگاه و واپس زده ... اضطراب - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/اضطراب‏ - ذخیره شده - مشابه استرس و اضطراب در لغت جنبیدن، لرزیدن، تپیدن، ... توجه چندانی به تفاوت موجود میان آن دو نداریم؛ ولی به طور ... یک روانشناس: تفاوت استرس، ترس و اضطراب چیست/انواع اضطراب در ... www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940207000553‏ - ذخیره شده - مشابه 27 آوریل 2015 ... امیرمحمد شهسوارانی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره اضطراب و تفاوت آن با استرس و ... اضطراب چه بر سر ما می‌آورد و راه حل آن چیست؟ | فارنت farnet.ir/.../what-anxiety-does-to-your-brain-and-what-you-can-do-about-it/‏ - ذخیره شده - مشابه همه‌ی ما به نحوی اضطراب و استرس را تجربه کرده‌ایم، ولی سؤالی که اینجا مطرح می‌شود ... به آن نسبت داد ترس است و تفاوت اساسی اضطراب با استرس در این است که استرس ... تفاوت استرس و اضطراب و ترس چیست؟ (درس 7 مدیریت استرس) | متمم https://motamem.org/تفاوت-استرس-و-اضطراب-و-ترس-چیست؟-درس-7-مد/‏ - ذخیره شده به همین دلیل تصمیم گرفتیم در ادامه سلسله بحثهای #مدیریت استرس، بررسی تفاوت استرس و اضطراب و ترس بپردازیم تا در درس‌های بعدی بتوانیم این مبحث را ساده‌تر ... فرق ترس و اضطراب www.hawzah.net/fa/Magazine/View/3814/.../فرق-ترس-و-اضطراب‏ - ذخیره شده - مشابه دو واژه «ترس» و «اضطراب» نیز با همین مسئله رو به رو شده اند. «واژه های ترس و اضطراب اغلب مترادف هم به کار برده می شوند»؛(1) در حالی که تفاوت زیادی بین آنهاست. تفاوت استرس و اضطراب چیست؟ - آقای روان‌شناس mrpsychologist.com/.../difference-between-stress-and-anxiety/‏ - ذخیره شده 24 فوریه 2017 ... بیش‌تر مردم تفاوت استرس و اضطراب را نمی‌دانند و گمان می‌کنند هر دو یک چیز هستند. ... اما بسیاری از مردم میان این دو اختلال تفاوتی نمی‌بینند. اضطراب، ترس، استرس و تفاوت آنها - راسخون rasekhoon.net/article/.../اضطراب-ترس-استرس-و-تفاوت-آنها/‏ - ذخیره شده 1 ژانویه 2014 ... خود فروید که برای اولین بار اضطراب را به طور علمی تعریف کرد، اساساً از تفاوت میان اضطراب و ترس که اولی نسبت به موضوعی ناخودآگاه و واپس زده ...