مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

4 معیار جانمایی مجتمع‌های گردشگری بین‌راهی

[ad_1]
 
مدت زمان خستگی رانندگی
پژوهشگران در تحقیق مذکور به تفصیل معیارهای چهار گانه موثر در شکل‌گیری یک استراحتگاه را برشمرده‌اند. یکی از این چهار معیار مدت زمان خستگی رانندگی و مبتنی بر نتایج تحقیقی است که پیش‌تر توسط موسسه حمل‌ونقل اوکلاهاما منتشر شده و 22 درصد از 2هزار و 128 تصادف رانندگی در خلال سال‌های 1952 تا 1964 را ناشی از به خواب رفتن راننده پشت فرمان وسیله نقلیه عنوان کرده است. 

از آنجا که رانندگان می‌توانند هر زمان که تصمیم گرفتند، از رانندگی دست کشیده و زمانی را به توقف و استراحت اختصاص دهند، با علم بر خطرات احتمالی پس از درک زمان خواب‌آلودگی، این امکان وجود دارد تا به صورت قابل توجهی از تعداد تصادفاتی که به این دلیل رخ می‌دهد، کاسته شود.

از این رو در پژوهش مذکور تاکید شده که از طریق تشویق یا الزام رانندگان به داشتن استراحت کافی قبل و هنگام رانندگی طولانی‌مدت، این حوادث قابل پیشگیری است.  همچنین از آنجا که کارشناسان موکدا توصیه کرده‌اند که از سفرهای طولانی بیش از یک‌ساعت در هنگام خستگی پرهیز شود و در کنار آن به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که در طول سفر به تعداد کافی توقف وجود داشته باشد، فراهم کردن امکاناتی که رانندگان را برای پایبندی به این اصول تشویق کند، بسیار الزامی به نظر می‌رسد. 

بر همین اساس این پژوهش یادآوری کرده توقف‌های 15‌دقیقه‌ای به ازای هر 2ساعت، یکی از نکاتی است که باید در جانمایی و تعیین موقعیت استراحتگاه‌ها نسبت به هم در نظر گرفته شود.
 
سرویس اتومبیل و وسیله نقلیه
این پژوهش با پرداختن به ضرورت ارائه خدمات و سرویس‌های لازم به وسایل نقلیه در جاده‌ها، دسترسی به این امکانات را یکی دیگر از ملزومات مسیرهای بین شهری دانسته و بر امکان ارائه این خدمات در استراحتگاه‌های بین راهی تاکید کرده است. براساس پژوهش قلیچ‌خانی و احمدی، در فواصل بین شهری امکانات کمی از لحاظ سرویس‌رسانی به خودروها موجود است. ازاین رو وجود یک مرکز خدمات‌رسانی در فضای بین شهری امری ضروری به نظر می‌رسد.
 
عوامل معنوی کیفی
در مورد سوم اما، عوامل معنوی کیفی تاثیرگذار بر سفر مورد توجه پژوهشگران بوده است. در این باره این تحقیق تصریح کرده است که یکی از مهم‌ترین دلایلی که سفر زمینی به وسیله اتومبیل در دستور کار گردشگران قرار می‌گیرد، بحث کیفیت مسیر گردشگری و لذت بردن از سفر است؛ از این‌رو بسیار مهم است که مقصد یا مسیر گردشگری، استعدادهای بالقوه طبیعی را در بطن خویش داشته باشد؛ الگویی که امروزه با مباحثی جدید همچون گردشگری جاده‌ای و حتی اکوتوریسم گره خورده است.

بر اساس این معیار، ساخت استراحتگاه‌های بین‌راهی، به بهترین شکل ممکن، امکان بهره‌مندی مسافران از جاذبه‌های گردشگری مسیر را فراهم می‌کند و از این رو، مکان ساخت این گونه از تاسیسات گردشگری باید در نتیجه مطالعات مسیر و ظرفیت‌های گردشگری آن انجام شود. از این طریق مفهوم سفر به معنای طی مسیر برای رسیدن به مقصدی مشخص اصلاح شده و لذت بردن از مسیر مورد نظر نیز به عنوان قسمتی از سفر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ عاملی که با کاستن از شتاب رانندگان در رسیدن به مقصد، به نوعی دیگر احتمال حوادث جاده‌ای را کاهش خواهد داد.
 
نقاط برجسته شهری
مورد چهارم و نهایی که در این پژوهش به آن پرداخته شده و بررسی آن در ساخت و ایجاد استراحتگاه‌های بین شهری مورد تاکید قرار گرفته، نقاط برجسته و عوارض شهری است. پژوهشگران در این خصوص معتقدند وجود شهرها به لحاظ امنیت و آبادانی یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‌دهنده ایستگاه‌های گردشگری در جهان است و از سوی دیگر، هر عارضه شهری حول یک موقعیت بالقوه طبیعی رشد یافته.

در برخی از شهرها، دریا عامل طبیعی شکل‌گیری هسته اصلی شهرها بوده و به همین ترتیب در برخی نقاط جنگل یا کوه اساس رشد و توسعه مظاهر تمدنی و تجمع جمعیت ذکر شده است. بنابراین توجه به این مساله در جانمایی استراحتگاه‌های بین راهی بسیار حائز اهمیت است.

به باور نویسندگان این پژوهش، صرف هزینه‌های هنگفت در مناطقی که از لحاظ امنیت و رونق جایگاه مناسبی ندارند کار معقول و درخوری نیست. از همین‌رو، وجود نقاط برجسته شهری که خود دربردارنده نقاط بالقوه گردشگری‌اند، از مهم‌ترین عوامل تعیین اولویت مکانی در ساخت استراحتگاه‌های بین‌راهی به شمار می‌روند.

در قسمت دیگری از این تحقیق سطح‌بندی استراحتگاه‌های گردشگری مورد توجه قرار گرفته است و بر این اساس، کلیه بخش‌های اصلی واقع در یک استراحتگاه گردشگری به چهار قسمت اصلی بهداشتی، رفاهی (شامل اقامتی و فرهنگی)، سرگرمی و تفریحی و خدماتی (شامل خدمات تجاری و امنیتی) تقسیم می‌شود که با توجه به موقعیت مقاصد و مسیرها می‌توان این سطوح را اولویت‌بندی کرد.

عدم دسترسی گردشگران به امکانات مناسب در مسیرهای بین شهری از جمله نبود سرویس‌های بهداشتی مناسب، رستوران‌های با کیفیت و نیز مکان‌هایی برای ارائه خدمات فنی مناسب به اتومبیل‌ها، به عنوان یکی از نقاط ضعف نظام گردشگری کشور همواره از سوی کارشناسان این صنعت مورد اشاره قرار گرفته و بر رفع آن تاکید شده است؛ اما در عمل و تا به امروز تحول چشمگیری در این حوزه ایجاد نشده و مسوولان گردشگری کشور، فرابخشی بودن این حوزه را دلیلی بر عدم پیشبرد طرح‌های ساماندهی مسیرهای بین راهی عنوان کرده‌اند.

  در واقع به نظر می‌رسد بحث امکانات و خدمات بین راهی همچون بسیاری دیگر از حوزه‌های گردشگری کشور، به‌دلیل نبود نظام یکپارچه‌ای که همه دستگا‌ه‌ها را نسبت به حل مسائل موجود در این حوزه مسوول به پاسخگویی کند، به سرانجام نرسیده است.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

سیستم یکپارچه اطلاع رسانی و بانک دایرکتوری …سیستم یکپارچه اطلاع رسانی و بانک دایرکتوری مشاغل جمهوری اسلامی ایرانگردشگری چیست و اهمیت آن کدام است؟کشورها و جوامع توسعه یافته، برای رونق متوازن هر سه شکل گردشگری برنامه دارند سیستم یکپارچه اطلاع رسانی و بانک دایرکتوری مشاغل جمهوری سیستم یکپارچه اطلاع رسانی و بانک دایرکتوری مشاغل جمهوری اسلامی ایران گردشگری چیست و اهمیت آن کدام است؟ کشورها و جوامع توسعه یافته، برای رونق متوازن هر سه شکل گردشگری برنامه دارند؛ گردشگران آنان



لینک منبع :4 معیار جانمایی مجتمع‌های گردشگری بین‌راهی

4 معیار جانمایی مجتمع های گردشگری بین راهی - دنیای اقتصاد donya-e-eqtesad.com/news/1081067‏ - ذخیره شده ... گردشگری بین‌راهی. روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 3921 تاریخ چاپ:1395/09/07 بازدید:627بار کد خبر: DEN-1081067. 4 معیار جانمایی مجتمع های گردشگری بین راهی ... 4 معیار جانمایی مجتمع های گردشگری بین راهی - دنیای سفر www.donyayesafar.com/n/8856‏ - ذخیره شده 27 نوامبر 2016 ... 4 معیار مدت زمان خستگی رانندگی، سرویس اتومبیل و وسیله نقلیه، عوامل معنوی کیفیت سفر و نقاط برجسته و عوارض شهری از جمله نکاتی هستند که ... 4 معیار جانمایی مجتمع های گردشگری بین راهی - تی نیوز tnews.ir/news/029474955564.html‏ 4 معیار جانمایی مجتمع های گردشگری بین راهی. دریافت خبر : یکشنبه 07 آذر 1395 ساعت 9:20. 4 معیار جانمایی مجتمع های گردشگری بین راهی. تین نیوز| پژوهش ها نشان ... 4 معیار جانمایی مجتمع های گردشگری بین راهی | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/28738839‏ 27 نوامبر 2016 ... 4 معیار جانمایی مجتمع های گردشگری بین راهی. اصلاح شده و لذت بردن از مسیر مورد نظر نیز به عنوان قسمتی از سفر مورد توجه قرار می گیرد؛ عاملی که با ... طرح توجیهی مجتمع گردشگری و مراکز تفریحی بین راهی درجه 1 تا ... ebooking24.weblogyad.xyz/.../طرح+توجیهی+مجتمع+گردشگری+و+مراکز+تفریحی+بین+راهی+درجه+1+تا‏ - ذخیره شده 4 معیار جانمایی مجتمع های گردشگری بین راهی · درخواست حذف این مطلب. 4 معیار مدت زمان خستگی رانندگی، سرویس اتومبیل و وسیله نقلیه، عوامل معنوی کیفیت سفر و ... 15 - اخبار گردشگری - جدیدترین و آخرین اخبار گردشگری khabare24.com/categories.aspx?id=11&page=15‏ وقتی گردشگران خارجی از کباب خوردن در رستوران‌های ایران خسته شده اند. [2 بازدید]. 1 روز پیش ... 4 معیار جانمایی مجتمع‌های گردشگری بین‌راهی. 27 روز پیش. کارناوال. لیست پیام های کانال "اخبار گردشگری و محیط زیست" telegchannel.com/channel?channelId=7832‏ 26 نوامبر 2016 ... ✅رییس گروه مالی گردشگری و نایب رییس اتاق بازرگانی تهران، در گفت‌وگویی اختصاصی با ... 4 معیار جانمایی مجتمع های گردشگری بین راهی مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی - ایطرح www.etarh.com/binrahi.htm‏ - ذخیره شده - مشابه نظربه اهمیت رونق صنعت گردشگری و اطلاع ازروند اجرا و وضعیت پروژه های گردشگری ... سوابق مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی 1-سوابق تاریخی سوای آنکه در طول ... معیار اصلی در بررسی نقش اقتصادی مجتمع های خدماتی – رفاهی بین راهی توجه به اصل .... کل فضای مجتمع نیز محوطه سازی و کف سازی, طراحی گیاه و آب اهمیت زیادی خواهد داشت. راه اندازی مجتمع های تفریحی و بین راهی با جدید ترین استانداردهای جهان mfb-company.mihanblog.com/post/245‏ - ذخیره شده 29 ژوئن 2016 ... در طرح توجیهی احداث مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی سعی شده است تا با معرفی ... بین راهی می باشد که در راستای گسترش گردشگری در کشور خدمات زیر را ... خارجی که نیاز های محدود و حجم وسیع خدمات برخوردارند ،‌طراحی می شوند . ... معیار اصلی در بررسی نقش اقتصادی مجتمع های خدماتی – رفاهی بین ... 4- نقش سیاسی و اداری [PDF] دانلود autocad.6te.net/wp-content/uploads/.../Motaleat-Khadamat-Refahi-Motel.pdf‏ رﻓﺎﻫﯽ و ﮔﺮدﺷﮕﺮی ،. ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﺗﺮدد روزاﻧﻪ ... ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺗﺎرﯾﺨﯽ در وﻫﻠﻪ اول ﺑﻪ ﻣﺎ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﻣﺠﺘﻤﻊ ﻫﺎی ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ ﺑﯿﻦ راﻫﯽ در واﻗﻊ. ﻣﻔﺎﻫﯿﻤﯽ ﺟﺪﯾﺪ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ و از زﻣﺎن .... ﮐﻪ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ﮐﺎرﺑﺮی زﻣﯿﻦ. 1 ... ﺗﺼﻮﯾﺮ. : 02. ﻣﺤﺪوده ی ﺳﺎﯾﺖ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدی ﺑﺮای ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﺠﺘﻤﻊ ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ. –. رﻓﺎﻫﯽ ﺑﯿﻦ راﻫﯽ ،. ﻣﺤﻮرﻗﻢ. _. ﮔﺮﻣﺴﺎر. 4 -1.