مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

آیا به قرآنی که در خانه مانده و خوانده نمیشود خمس میگیرد؟

[ad_1]
بامداد-۱٫ در عرف گفته می شود که قرآن های موجود در منزل حتماً باید یک بار در سال باز گردند و خوانده شوند و چنانچه روی قرآن غبار بنشیند افراد آن خانه معصیت کرده اند. حدیث و روایت و حکمی در این خصوص ندیده ام. راهنمایی بفرمایید.

 ۲٫ حکم خمس این مورد را هم بیان بفرمایید که ظاهراً کتابی که در خانه داشته باشیم و در یک سال استفاده نگردد باید خمس پرداخته شود؟ و آیا قرآن هم مشمول این موضوع می گردد و یا حکم سنگین تری دارد؟ موونه آن چه می شود؟ شاید بتوان از روایت زیر فهمید که چنین کاری پسندیده نیست و در شأن یک مسلمان نمی باشد:
امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «سه چیز به درگاه خداوند عزیزِ جلیل شکایت می برند: مسجد خرابى که اهلش در آن نماز نخوانند، عالمى که میان جاهلان باشد [و از او استفاده اى نشود] و قرآنى که رها شده و بر آن گرد و غبار نشسته و از رویش خوانده نشود».ابن فهد حلّی، جمال الدین احمد بن محمد، عدة الداعی و نجاح الساعی، ص ۲۹۰، دار الکتب الاسلامی، چاپ اول، ۱۴۰۷ق.

78362081581471451120158361421063314318996

با این وجود، این روایت بیشتر ناظر به آن است که در هر خانه ای باید تلاوت قرآن به گوش برسد، نه آنکه لزوماً تمام قرآنهای موجود در خانه خوانده شوند.
البته جدا از این روایت، شاید ادب اقتضا کند که تا امکان دارد تمام قرآن های موجود خوانده شوند، اما به هر حال نمی توانیم به فردی که تمام قرآنهای منزلش را نخوانده گناهکار بگوییم، زیرا اصل خواندن قرآن امری واجب نیست که تارک آن را گناهکار بدانیم.

البته جدا از این روایت، شاید ادب اقتضا کند که تا امکان دارد تمام قرآن های موجود خوانده شوند، اما به هر حال نمی توانیم به فردی که تمام قرآنهای منزلش را نخوانده گناهکار بگوییم، زیرا اصل خواندن قرآن امری واجب نیست که تارک آن را گناهکار بدانیم

۲٫ قرآن جزو مؤونه های ضروری زندگی محسوب می شود و خمس ندارد. به طور کلی؛ اگر کتاب ها، مورد نیاز و براى مراجعه و مطالعه بوده و مقدار آن هم مناسب شأن عرفى باشد، خمس ندارد، حتى اگر در سال های بعد استفاده شود. و برخی از فقها ،آیت الله سیستانی. گفته اند اگر تا سر سال از آنها استفاده مناسب نشود خمس دارد.

استفتائاتی مربوط به خمس مطابق با  فتاوای مقام معظم رهبری:

س۷۳: بنده بعد از بازنشسته شدن هر ماه حقوقی را دریافت می کنم و هر مدت یکبار مبلغی را به عنوان حق همسر دریافت و به او پرداخت می کنم. ولی او آن را در بانک نگه می دارد. آیا به این پول خمس تعلّق می گیرد یا خیر؟

ج) حق همسر که از طرف اداره استخدامی مربوطه به او می پردازند، یا همسر به او هدیه می کند خمس ندارد، اگرچه پس انداز کند و سال بر آن بگذرد.

س۷۴: آیا به مالی که انسان برای تحصیل درآمد و انجام معاملات تجاری مصرف می کند، خمس تعلّق می گیرد یا خیر؟

ج) آنچه را که از درآمد سال برای به دست آوردن درآمد از کارهای تجاری و غیر آن مصرف می کند از قبیل هزینه های انبارداری، حمل و نقل، وزن کردن، واسطه معامله و مانند آن، از درآمد همان سال استثنا می شود و خمس ندارد.

س۷۵: شخصی ملکی را با مال غیر مخمّس به قیمت بالایی خریده و مبلغ زیادی هم خرج اصلاح و تعمیر آن کرده است و بعد آن را به فرزند غیر بالغ خود هبه کرده و به طور رسمی به اسم او نموده است، با توجه به اینکه آن فرد در قید حیات است، مسأله خمس مکلّف مذکور چگونه است؟

ج) اگر آنچه را برای خرید ملک و اصلاح و تعمیر آن صرف کرده، از درآمدهای سال باشد و بخشش آن ملک به فرزندش در همان سال و متناسب با شأن عرفی او باشد، خمس ندارد. در غیر این صورت واجب است که خمس آن را بدهد.

س۷۶: آیا جایز است که انسان مالی را قبل از گذشت سال بر آن، به همسرش هدیه دهد، با آن که می داند وی آن مال را برای خرید خانه در آینده و یا مخارج ضروری، ذخیره خواهد کرد؟

ج) این کار جایز است و مالی که به همسرتان بخشیده اید، اگر به مقداری باشد که عرفاً مناسب شأن شما و افراد مانند شماست و بخشش صوری و به قصد فرار از خمس هم نباشد، خمس ندارد.

ج) این کار جایز است و مالی که به همسرتان بخشیده اید، اگر به مقداری باشد که عرفاً مناسب شأن شما و افراد مانند شماست و بخشش صوری و به قصد فرار از خمس هم نباشد، خمس ندارد.

س۷۷: به دخترم یک واحد مسکونی به عنوان هدیه عروسیش داده ام، آیا این واحد مسکونی خمس دارد؟

ج) اگر هبه واحد مسکونی که به دخترتان بخشیده اید، عرفاً مطابق شأن شما محسوب شود، و در بین سال خمسی بخشیده باشید، دادن خمس آن واجب نیست.

س۷۸: اگر به عنوان شیربها برای داماد اجناسی را تعیین کنند که به عنوان جهیزیه بخرد آیا بر این اجناس که بیشتر از یک سال بدون استفاده می مانند خمس تعلّق می گیرد؟

ج) اگر اجناس مذکور را خریده و به عروس یا خانواده آنها تحویل داده است، خمس آن بر هیچ یک واجب نیست.
س۷۹: بعضی اوقات تعدادی بن کالا یا بن کتاب به ما هدیه می دهند. از آن جا که به هدیه خمس تعلّق نمی گیرد و بن بعنوان پول نقد برای فروشگاه ها محسوب می شود، آیا می توانم بن ها را با پول نقد معادل آن از درآمد جاری ام جابجا کرده و به عنوان پول مخمّس پس انداز کنم؟ یا با دست گردان کردن و خرید و فروش صوری یا واقعی با فردی دیگر این کار را انجام دهم؟

ج) عمل مذکور موجب سقوط خمس از درآمد نمی شود مگر در صورتی که واقعاً با رعایت مقررات مربوطه به دیگری فروخته شود که در این صورت به پول فروش آن خمس تعلّق نمی گیرد.

س۸۰: کتاب هایی که دانشجو از مال پدر خود یا از وامی که دانشگاه به دانشجویان می دهد، می خرد و منبع درآمدی هم ندارد، آیا خمس دارد؟ در صورتی که بداند پدر خمس پول کتاب ها را نداده، آیا پرداخت خمس آن واجب است؟

ج) کتاب هایی که با پول وام و یا با پولی که پدر به او بخشیده، خریده شده است، خمس ندارد.

س۸۲: آیا به بن کارمندی و یا به اجناسی که از طریق بن کارمندی خریداری می شود خمس تعلّق می گیرد؟
ج) هدیه و بخشش خمس ندارد.

منبع:

اسلام کوئیست

سایت مقام معظم رهبری

نوشته آیا به قرآنی که در خانه مانده و خوانده نمیشود خمس میگیرد؟ اولین بار در بامداد پدیدار شد.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

پاسخ به سؤالات شرعی مخاطبان درباره مسائل …آیا به کتب درسی خمس تعلق میگیرد؟ کتابهای درسی مورد نیاز خمس ندارد، یعنی اگر کتاب نظر مراجع در مورد اذن پدر در ازدواج موقت چیست؟ شهر …به طور کلی در این که در ازدواج دائم یا موقت دختر باکره ای که به حد بلوغ رسیده و رشیده یا خَیرَ حَبیبٍ وَ مَحبوب اهل سنت اینجا را …اعتراف علماء اهل سنت به فضائل ساختگی خلفاء اگر کسی اهل مطالعه و تحقیق باشد و مراجعه به کدام آیه قرآن درباره حجاب است؟ شهر سوالسلام همانطور که در متن ذکر شده این آیه دلالت بر لزوم پوشاندن موی سر دارد یا أَیُّهَا نسخه چاپی فیش‌های بیانات در دیدار خانواده‌های شهدای …چـاپ مربوط به بیانات در دیدار خانواده‌های شهدای هفتم تیر و جمعی از خانواده بررسی حدیثی منسوب به امام حسینع در مذمت …پس در واقع علامه مجلسیره اینجا می خواسته بفرماید منظور از عرب در این روایت دوستان تیر سیر الی الله از حکیم فرزانه آیت الله سیدعبدالکریم کشمیری نقل شد که روزی خدمت آقای مجتهدی رفته و در ‌طب اسلامی وسنتی حکیم عقیلی خراسانی طب سنتیطبسنتیبه نظر میرسد روند بحث در طول تاریخ دچار نوساناتی است که ناشی از سطح درک و فهم انسانهای پاسخ به سؤالات شرعی مخاطبان درباره مسائل تحصیلی آیا به کتب درسی خمس تعلق می­گیرد؟ کتاب­های درسی مورد نیاز خمس ندارد، یعنی اگر کتاب مورد نظر مراجع در مورد اذن پدر در ازدواج موقت چیست؟ شهر سوال به طور کلی در این که در ازدواج دائم یا موقت دختر باکره ای که به حد بلوغ رسیده و رشیده است یا خَیرَ حَبیبٍ وَ مَحبوب اهل سنت اینجا را نخوانند چون؟ اعتراف علماء اهل سنت به فضائل ساختگی خلفاء اگر کسی اهل مطالعه و تحقیق باشد و مراجعه به کتب کدام آیه قرآن درباره حجاب است؟ شهر سوال سلام همانطور که در متن ذکر شده این آیه دلالت بر لزوم پوشاندن موی سر دارد «یا أَیُّهَا نسخه چاپی فیش‌های بیانات در دیدار خانواده‌های شهدای هفتم تیر چـاپ مربوط به بیانات در دیدار خانواده‌های شهدای هفتم تیر و جمعی از خانواده‌های بررسی حدیثی منسوب به امام حسینع در مذمت ایرانیان برهان پس در واقع علامه مجلسیره اینجا می خواسته بفرماید منظور از عرب در این روایت دوستان اهل بیتع تیر سیر الی الله از حکیم فرزانه آیت الله سیدعبدالکریم کشمیری نقل شد که روزی خدمت آقای مجتهدی رفته و در ‌طب اسلامی وسنتی حکیم عقیلی خراسانی طب سنتی طبسنتی به نظر میرسد روند بحث در طول تاریخ دچار نوساناتی است که ناشی از سطح درک و فهم انسانهای مقاطع



لینک منبع :آیا به قرآنی که در خانه مانده و خوانده نمیشود خمس میگیرد؟

آیا به قرآنی که در خانه مانده و خوانده نمیشود خمس میگیرد؟ | سایت خبری ... bamdad.net/قرآن-4.html‏ - ذخیره شده 29 نوامبر 2016 ... آیا به قرآنی که در خانه مانده و خوانده نمیشود خمس میگیرد؟ - خمس , قرآن های موجود در منزل, حکم خمس,جاهلان ,تلاوت قرآن ,پول مخمّس,پول وام. استفتائات - مستثنیات خمس - khamenei.ir farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=222‏ - ذخیره شده - مشابه ج) عمل مذکور موجب سقوط خمس از درآمد نمی‌شود مگر در صورتی که واقعاً با رعایت ... در صورتی که پدر از مالی که به آن خمس تعلّق می‌گیرد این پول را بدهد و نهایتاً سال آینده دولت .... ساقط شدن خمس تمام آن دوره می ‌‌شود یا اینکه باید از هر جلد کتاب یک صفحه خوانده شود؟ .... آیا به آنها که در حال حاضر بدون استفاده در خانه مانده است، خمس تعلّق می ‌‌گیرد؟ آیا به قرآنی که در خانه مانده و خوانده نمیشود خمس میگیرد؟ | بامداد - خبر پو khabarpu.com/k.php?u.../bjNix2K/Ynw...2KjYp9mF2K/Yp9iv‏ آیا به قرآنی که در خانه مانده و خوانده نمیشود خمس میگیرد؟ - بامداد | خبرپو. خمس - تبیان article.tebyan.net/175692/خمس‏ - ذخیره شده حکم قرآنی که در خانه ای خوانده نمی شود! ... اگر در آمد مستقلی دارید که به آن خمس تعلق می گیرد باید خودتان مستقلاً خمس آنرا ... آنچه تا سر سال خمسی باقی مانده خمس دارد; از نیازهاى مصرفى روزمره مانند برنج و روغن و غیر ... آیا به این طلاها خمس تعلق می گیرد؟ آیا هدیه خمس دارد؟ - تبیان article.tebyan.net/262231/آیا-هدیه-خمس-دارد-‏ - ذخیره شده 15 دسامبر 2013 ... به هدیه و امثال آن خمس تعلق نمی گیرد اگرچه که چیز با ارزشی محسوب شود و از مخارج سال زیاد بیاید البته احتیاط مستحب آن است که در صورتی که از ... خمس پولِ پیش پرداخت - تبیان article.tebyan.net/346790/خمس-پولِ-پیش-پرداخت‏ - ذخیره شده 10 ژانویه 2017 ... خمس تعلّق می گیرد ولی اگر به این پول برای اجاره منزل نیاز دارد می ... سؤال: معمول است که برای اجاره خانه مقداری پولِ پیش پرداخت می کنند، ... با خریدن منزل جدید آیا بر منزل قدیم که قبلا در آن سکونت داشتیم خمس ... مى مانده و بدون پرداخت خمس مصرف نموده اید خمس آن در ذمه شما باقى است . ... حکم قرآنی که در خانه ای خوانده نمی. آیا داروهای اضافی خمس دارد؟ - تبیان article.tebyan.net/267252/آیا-داروهای-اضافی-خمس-دارد-‏ - ذخیره شده 9 ژانویه 2014 ... خرید دارو؛ که به علت نیاز و احتیاج است، خمس ندارد، علاوه بر این که؛ بعد از ... از شما خریده نمی‌شود، بنابراین چیزی که مالیت نداشته باشد، خمس ندارد. ... متن قرآن کریم ... داروهای ضروری و کمکهای اولیه در خانه جزء هزینه های زندگی محسوب می شود و ... خمس تمام وسایلی که از آنها استفاده نشده و مواد غذایی باقی مانده پرداخت شود،. آیا به خانه، طلا و سکه، خمس تعلق می گیرد؟ - گنجینه پاسخ‌ها - اسلام ... www.islamquest.net/fa/archive/question/fa12570‏ - ذخیره شده - مشابه بنابراین و با توضیحاتی که گذشت، به منزل مسکونی خمس تعلق نمی گیرد.2- اگر منظور از ... این که جزء مئونه زندگی حساب نمی شود لذا سر سال به آن خمس تعلق می گیرد. آیت الله العظمی سیستانی (مدظله)-خمس - پورتال انهار portal.anhar.ir/node/2273‏ - ذخیره شده - مشابه 2- پیش پول خانه که مستأجرها بعد از مدتى آن را از صاحبخانه مى گیرند و قصد خرید خانه .... خانه باشد خمس واجب نیست ولی بدهی که در مقابل ان جنس دارید مانع ثبوت خمس نمیشود. ... سؤال: آیا به اجناس مصرفی یا سرمایه ای که قسطی هستند خمس تعلق می گیرد ؟ .... اولین حقوق اگر چیزی از این پول باقی مانده بود به آن خمس تعلق می گیرد یا نه ؟ چند پرسش و پاسخ از احکام دینی www.abfa-kb.ir/.../News/NewsView.aspx?TabID...‏ - ذخیره شده - مشابه 6 نوامبر 2014 ... خود مسلمان‌هایی هم که رسول الله (ص)، قرآن و مولا علی (ع) را قبول دارند، حتی اگر ... 2) هیچ آدم عاقل و فهمیده‌ای چندساعت وقت خود را صرف این نمی‌کند که مثلاً سرِ الاغ را .... 5- بعد از نماز بیشتر مواقع شک می‌کنم که آیا نماز را صحیح و با حضور قلب خوانده ام یا نه . ..... 18- آیا به ارثی که از پدر به فرزند می رسد خمس تعلق می گیرد؟