مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

تبدیل زباله‌های هسته‌ای به باتری‌های الماسی

[ad_1]

تبدیل زباله‌های هسته‌ای به باتری‌های الماسی

دانش > فناوری‌ - همشهری آنلاین:
دانشمندان شیوه‌ای جدید را برای تبدیل کردن زباله‌های هسته‌ای به منبع انرژی یافته‌اند، به این ترتیب می‌توانند گازهای رادیواکتیو را به الماسی مصنوعی تبدیل کنند که می‌توان از آن به عنوان باتری استفاده کرد.

براساس گزارش ساینس الرت، این الماس‌ها که از توانایی تولید جریان الکتریکی برخوردارند، می‌توانند به لطف مواد رادیو‌اکتیوی که درون خود دارند، به منبع انرژی پایداری تبدیل شوند و هزاران سال مورد استفاده قرار گیرند.

به گفته محققان دانشگاه بریستول، این باتری‌ها از هیچ قطعه متحرکی برخوردار نیستند، هیچ آلودگی ایجاد نمی‌کنند، و به تعمیر و نگهداری نیازی ندارند و مستقیما برای تولید برق استفاده می‌شوند. با گنجاندن مواد رادیواکتیو درون الماس‌ها، مشکل قدیمی و کهنه زباله‌های رادیواکتیو اکنون به باتری‌های هسته‌ای برای تولید انرژی پاک تبدیل شده‌است.

محققان نمونه‌ای از این باتری رادیواکتیو را مورد آزمایش قرار داده‌اند که در آن از ایزوتوپ ناپایدار نیکل (nickel-63) به عنوان منبع پرتوزایی استفاده شده‌است.

این ایزوتوپ نیمه‌عمری برابر 100 سال دارد و این به آن معنی است که باتری نمونه ساخته شده می‌تواند 50 درصد از شارژ خود را برای 100 سال حفظ کند. با این همه محققان می‌گویند منبع بهتری از انرژی وجود دارد که می‌توان آن را به کار گرفت، و به این واسطه می‌توان راه‌حلی برای حجم عظیم زباله‌های هسته‌ای ارائه کرد.

نسل اول رآکتورهای هسته‌ای مگ‌ناکس که از دهه 1950 تا 1970 برای ایجاد واکنش‌های اتمی از بلوک‌های گرافیتی استفاده کرده‌است، اما این تکنیک بسیار پرهزینه‌ بود. طی این فرایند بلوک‌های گرافیت رادیواکتیو شده و ایزوتوپی ناپایدار به نام کربن 14 ایجاد می‌کردند. آخرین این رآکتورها در سال 2015 بازنشسته شدند، اما پس از چندین‌دهه تولید انرژی، حجم زیادی از زائدات و زباله‌های ناخوشایند از خود به جا گذاشتند، تقریبا 95 هزار تن از این بلوک‌های گرافیتی باید در جایی امن مدفون شوند و به صورت دائم تحت نظر باشند تا مواد رادیواکتیو از آنها نشت نکند. این درحالی است که نیمه عمر ایزوتوپ کربن 14 درحدود 5730 سال است.

اگرچه این به آن معنی است که کربن 14 باید برای مدتی بسیار طولانی ذخیره شود، اما در عین حال به این معنی است که می‌توان از این ماده برای ساخت باتری‌های بادوام استفاده کرد، البته درصورتی که بتوان آنها را به شیوه جدید به الماس تبدیل کرد.

به گفته دانشمندان درصورتی که این کربن‌ها به الماس تبدیل شوند، تماس آنها با بدن هیچ خطری در پی نخواهد داشت زیرا الماس سخت‌ترین ماده موجود در طبیعت است و می‌تواند به خوبی از این مواد در برابر نشت و آلودن محیط زیست محافظت کند.

به گفته محققان باتری‌های کربنی تنها برای کاربری‌های کم‌مصرف مناسب‌خواهند بود، اما پایداری آنها متفاوت از هر باتری دیگری است. باتری‌های آلکالینی وزنی برابر 20 گرم دارند، و گنجایش ذخیره انرژی آن 700 ژول بر گرم است می‌توان از این انرژی برای 24 ساعت مداوم استفاده کرد.

این درحالی است باتری‌های الماسی حاوی یک گرم از کربن 14 می‌تواند روزانه 15 ژول انرژی تولید کند و برای 5730 سال این تولید روزانه انرژی تداوم خواهد داشت. میزان خروجی انرژی این باتری‌ها می‌تواند آنها را به جایگزین‌هایی مناسب برای باتری‌های رایج تبدیل کند.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

لیست پایان نامه های کارشناسی دانشگاه علم و …شماره عنوان پایان نامه نام دانشجو استاد راهنما تاریخ دفاع طراحی بویلرها لیست پایان نامه های کارشناسی دانشگاه علم و صنعت ایران شماره عنوان پایان نامه نام دانشجو استاد راهنما تاریخ دفاع طراحی بویلرها



لینک منبع :تبدیل زباله‌های هسته‌ای به باتری‌های الماسی

تبدیل زباله های اتمی به باتری های الماسی - کلیک click.ir/1395/09/.../converting-nuclear-wastes-to-diomand-batteries/‏ - ذخیره شده 29 نوامبر 2016 ... بر طبق مطالعات دانشمندان انگلیسی، یک باتری الماسی نوظهور در دنیای دیجیتال قادر است هزاران تن از زباله های اتمی را به منبعی پاک برای تولید ... تبدیل زباله‌های هسته‌ای به باتری‌های الماسی - همشهری www.hamshahrionline.ir/details/353966/Science/Hi-Tech‏ - ذخیره شده 29 نوامبر 2016 ... دانشمندان شیوه‌ای جدید را برای تبدیل کردن زباله‌های هسته‌ای به منبع انرژی یافته‌اند، به این ترتیب می‌توانند گازهای رادیواکتیو را به الماسی مصنوعی ... امکان تبدیل زباله‌های هسته‌ای به الماس - آفتاب aftabnews.ir/fa/news/.../امکان-تبدیل-زباله‌های-هسته‌ای-به-الماس‏ - ذخیره شده 29 نوامبر 2016 ... یکی از بزرگترین مشکلات در مورد زباله‌های هسته‌ای این است که نمی‌توان آنها ... تن زباله هسته‌ای به ظاهر بی‌ارزش را به باتری‌های الماسی دست‌ساز تبدیل ... الماس زباله‌های هسته‌ای را به باتری تبدیل می‌کند - دیجی کالا https://www.digikala.com/mag/مقاله.../الماس-زباله‌های-هسته‌ای/‏ - ذخیره شده 29 نوامبر 2016 ... به‌تازگی گروهی از محققان توانسته‌اند روش جدیدی پیدا کنند که به واسطه‌ی آن می‌توان زباله‌های هسته‌ای را به باتری تبدیل کرد. تبدیل زباله‌های هسته‌ای به باتری با الماس - ایسنا www.isna.ir/news/.../تبدیل-زباله-های-هسته-ای-به-باتری-با-الماس‏ - ذخیره شده 29 نوامبر 2016 ... زباله‌های هسته‌ای معمولا یک مشکل عمده زیست محیطی هستند اما ممکن است به زودی به یکی از منابع انرژی پاک تبدیل شوند. محققان دریافتند امکان تبدیل زباله‌های هسته‌ای به الماس - خبرگزاری فارس www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950909000010‏ - ذخیره شده 29 نوامبر 2016 ... خبرگزاری فارس: امکان تبدیل زباله‌های هسته‌ای به الماس ... آن می‌توان هزاران تن زباله هسته‌ای به ظاهر بی‌ارزش را به باتری‌های الماسی دست‌ساز تبدیل کرد. تبدیل زباله های هسته ای به باتری های الماسی -روزنامه همشمهری - آکاایران www.akairan.com/havades.../news2016112915264434530.html‏ - ذخیره شده 29 نوامبر 2016 ... همشهری آنلاین: دانشمندان شیوه ای جدید را برای تبدیل کردن زباله های هسته ای به منبع انرژی یافته اند، به این ترتیب می توانند گازهای رادیواکتیو را ... تبدیل زباله‌های هسته‌ای به باتری‌های الماسی - اخبار www.wikinegar.com/news/.../تبدیل-زباله‌های-هسته‌ای-به-باتری‌های-الماسی‏ 29 نوامبر 2016 ... همشهری آنلاین: دانشمندان شیوه‌ای جدید را برای تبدیل کردن زباله‌های هسته‌ای به منبع انرژی یافته‌اند، به این ترتیب می‌توانند گازهای رادیواکتیو را به ... دانشمندان در حال تبدیل زباله های هسته ای به باتری های الماس فوق العاده ... www.irsci.com/تبدیل-زباله-های-هسته-باتری-الماس/‏ - ذخیره شده 29 نوامبر 2016 ... دانشمندان در حال تبدیل زباله های هسته ای به باتری های الماس فوق العاده ... با طول عمر خیلی زیاد ساخت به شرطی که آنها را در قالب الماسی شکل ارائه کرد. زباله های هسته ای به باتری‌های الماسی تبدیل می‌شوند | انجینیک enginik.com/2016/11/30/nuclear-waste-diamond-batteries/‏ - ذخیره شده 30 نوامبر 2016 ... زباله های هسته ای از مشکلات بزرگ کشورهای صاحب این تکنولوژی هستند. تا کنون روش‌های زیادی برای بازیافت این مواد ارائه شده و جدیدترین روش، آنها ...