مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

کاش باد مهمان شهرمان باشد!

[ad_1]

کاش باد مهمان شهرمان باشد!

کودک و نوجوان > فرهنگی - اجتماعی - این‌جا تهران است؛ به باد نیاز دارد. لطفاً باد را هرجایی دیدید بگویید بین گشت‌وگذارهای روزانه‌اش سری هم به تهران بزند. کاش باز هم باد مهمان شهرمان باشد.

این‌جا تهران است؛ درباره‌ی اقلیم تهران خوانده‌ایم که رشته کوه البرز و بادهای مرطوب غربی بر روی هوای آن اثر‌گذارند؛ حالا وقتی کوه سرجایش سفت و محکم ایستاده است، خودروها زیاد و وسایل گرمایشی هم فعالند، هوا وارونه‌ شده و باد و بارانی در کار نیست! با این وصف، همین وضعی پیش می‌آید که الآن داریم. مدرسه‌ها تعطیل می‌شوند و آلودگی هوا پایدار می‌ماند.

* * *

1. اصلاً به باد فکر کرده‌ای، وقتی زوزه می‌کشید و شیشه‌ها می‎‌لرزیدند؟ یا وقتی در خیابان راه می‌رفتی و شال یا کلاهت را تکان می‌داد؟

پارسا، 14ساله، او هیچ‌وقت باد را دوست نداشته؛ چون وقتی در خیابان راه می‌رود باد لباسش را به هم می‌پیچد و یا خاک را بلند می‌کند، چشمش اذیت می‌شود. او از باد فقط همین آزارها را می‌شناسد!

یلدای 13ساله، اما از باد می‌ترسد، همه‌اش می‌ترسد توفان بیاید و صدای باد برایش دلشوره می‌آورد!

باربد 16ساله در برنامه‌های تلویزیون شنیده که برای شهر تهران، وزیدن باد بسیار مفید است و هرزمانی در تهران باد وزیده، هوا پاک شده است. البته منظور او باد است نه توفان!

سعیده، 15‌ساله، وزش باد را دوست دارد و از آن لذت می‌برد. صدای باد را وقتی از لای در و پنجره‌ها زوزه می‌کشد دوست دارد. سعیده بادهای آخر اسفند را قدرتمندتر از باد پاییز می‌داند؛ همان بادهایی که درخت‌ها را از خواب بیدار می‌کنند و آسمان را آبی.

2. تعریف باد را خوانده‌ایم؛ به جریان تند هوا و به عبارتی دیگر حرکت گاز در اتمسفر، باد می‌گویند. درواقع باد وقتی ایجاد می‌شود که هوا از مناطق پرفشار به مناطق کم‌فشار منتقل می‌شود و به تعریفی دیگر، باد از طریق گرم‌شدنِ نابرابرِ سطح زمین در اثر تابش خورشید پدید می‌آید.

چه حرکت طبیعی، سینمایی و قشنگی! یاد نمایش‌نامه‌های رادیویی و فیلم‌های سینمایی می‌افتم. «باد» اصلاً خود هنر است، همین که دیده نمی‌شود اما نشانه‌هایش هست، زیباست! اگرچه  این‌روزها هم باد دیده نمی‌شود و هم نشانه‌هایش نیست در این پاییز خاکستری.

3. بسیاری از شهرها و استان‌ها بادهای محلی و موسمی دارند؛ این بادها اسم‌های زیبایی دارند مثل «هفت باد منجیل» یا باد «راز یا شره» در قزوین، «سیاه باد» در خراسان جنوبی، «باد سام» در آبادان، «شوباد یا شب باد» در کرمان و «تش‌باد» در بوشهر، هرمزگان و خراسان و در آخر بادهای 120روزه‌ی سیستان.

اما باد محلی تهران چیست؟ کارشناسان محیط‌زیست و اقلیم شناسان«نسیم توچال» را مهم‌ترین جریان محلی تهران می‌دانند، چون این نسیم از گذشته‌های دور به‌عنوان «باد توچال» معروف بوده؛ یک جریان هوای شمالی به جنوبی که در شب جریان آن برعکس می‌شود و هوا به سمت شمال می‌وزد.

4. به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، باد، انتقال و پخش آلاینده‌ها را در جهت افقی و قائم به عهده دارد. اگر باد به‌طور مداوم در یک جهت خاص بوزد، آلاینده‌ها در آن جهت انتقال می‌یابند، اما اگر جهت باد متغیر باشد؛ مانند شرایط آرام نزدیک سطح زمین، آلاینده‌ها در یک سطح گسترده پراکنده می‌شوند.

یعنی کم و زیاد‌شدن و جهت وزش باد بسیار مهم است. به ‌نظر کارشناسان، وزش باد در شهری مانند تهران می‌تواند به دور‌شدن آلودگی‌ها از شهر و پاک‌شدن هوا کمک کند.

پارسا که باد را دوست نداشت، وقتی از تأثیر وزش باد، در پاک شدن هوا می‌شنود، می‌گوید: «فکر می‌کنم باید بیش‌تر درباره‌ی باد فکر کنم. من همیشه در زمان وزش باد فقط به خودم فکر می‌کردم که از باد کلافه می‌شوم.»

یلدا که خاطره‌ی خوبی از توفان‌ ندارد، فکر می‌کند با این تعریف‌ها شاید دیگر از وزیدن باد نترسد.

باربد هم می‌گوید: «من که به شما گفتم خودم این خاصیت باد رو می‌دانستم.»

و سعیده به این بخش از خواص باد فکر نکرده بود. او باد را همیشه یک عنصر سینمایی می‌دانسته و چون خودش سینما را دوست دارد، وزش باد هم برایش جالب بوده است. ‌

او می‌گوید که حالا وقتی در برابر باد می‌ایستد، می‌داند وزش باد با خودش لذت دیگری را همراه می‌آورد؛ لذت پاک‌شدن هوای شهر.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

دل‌نوشته‌ها راهیان نور خانهدل نوشته ها متن دل نوشته های خود را در قسمت نظرات روی این خبر وارد کنید بعد از تأیید همشهری آنلاین کودک و نوجواننگاهی به ظرایف مرزهای اخلاقی چگونه اخلاقی رفتار کنیم؟ فرهنگی اجتماعی پگاه زنگــ انشا انشاء دانش آموزانمن یک معلم هستم، همان آشنای دلهای شما مدرسه برایم بهشت روی زمین است و کلاس اعلی ترین گل واژه های شهدایـادمان باشد شهیدان زنده اند تا ابد اِستـــاده وپاینـــده اند بخریم یا نخریم؟ تجربه من در …قبل از دانشگاه کاری که قبل از سالگی باید انجام دهید خانم ها در چه رشته هایی موفق بافران بافرانبافران اِخ دهی است از بخش حومه ٔ شهرستان نائین که در هزارگزی جنوب خاور نایین متصل جدول لیگ دسته سوم فوتبال ایرانبرد قاطــــــــــــــــــــــــــــــع از سری رقابت های لیگ دسته سوم باشگاه های سروده ها ـ شعری از سهیل محمودی شبکه امام رضا علیه …کاش یک شب باز مهمان دو چشمت می‌شدم ریزه خوار مشرق خوان دو چشمت می‌شدم کـاش یک شب می جدول لیگ دسته دوم فوتبال ایرانمطلب مرتبط با این موضوع جدول لیگ برتر فوتبال ایران جدول لیگ دسته اول فوتبال ایراناستان شدن سبزوار ، نیشابور و تربت حیدریه با رمز …چنین است که امروز مشاهده می کنیم شهرهای بزرگی چون سبزوار ، تربت حیدریه و نیشابور و راهیان نور دل‌نوشته‌ها دل نوشته ها متن دل نوشته های خود را در قسمت نظرات روی این خبر وارد کنید بعد از تأیید مدیر زنگــ انشا انشاء دانش آموزان من یک معلم هستم، همان آشنای دلهای شما مدرسه برایم بهشت روی زمین است و کلاس اعلی ترین درجه ی همشهری آنلاین کودک و نوجوان نگاهی به ظرایف مرزهای اخلاقی چگونه اخلاقی رفتار کنیم؟ فرهنگی اجتماعی پگاه شفتی گل واژه های شهدا یـادمان باشد شهیدان زنده اند تا ابد اِستـــاده وپاینـــده اند بافران بافران بافران اِخ دهی است از بخش حومه ٔ شهرستان نائین که در هزارگزی جنوب خاور نایین متصل به بخریم یا نخریم؟ تجربه من در مورد خرید قبل از دانشگاه کاری که قبل از سالگی باید انجام دهید خانم ها در چه رشته هایی موفق تر هستند؟ جدول لیگ دسته سوم فوتبال ایران برد قاطــــــــــــــــــــــــــــــع از سری رقابت های لیگ دسته سوم باشگاه های کشور و در سروده ها ـ شعری از سهیل محمودی شبکه امام رضا علیه السلام کاش یک شب باز مهمان دو چشمت می‌شدم ریزه خوار مشرق خوان دو چشمت می‌شدم کـاش یک شب می‌گذشتم جدول لیگ دسته دوم فوتبال ایران مطلب مرتبط با این موضوع جدول لیگ برتر فوتبال ایران جدول لیگ دسته اول فوتبال ایران استان شدن سبزوار ، نیشابور و تربت حیدریه با رمز اتحاد مجله اما این پرونده تا کنون حرکتی بسیار کند و پرفراز و نشیب داشته است با این حال یک چیز مشخص این



لینک منبع :کاش باد مهمان شهرمان باشد!

کاش باد مهمان شهرمان باشد! - همشهری hamshahrionline.ir/details/353872/Children/sociocultural‏ - ذخیره شده 4 دسامبر 2016 ... این‌جا تهران است؛ به باد نیاز دارد. لطفاً باد را هرجایی دیدید بگویید بین گشت‌وگذارهای روزانه‌اش سری هم به تهران بزند. کاش باز هم باد مهمان شهرمان باشد. تصاویر برای کاش باد مهمان شهرمان باشد! کاش باد مهمان شهرمان باشد! - تی نیوز tnews.ir/news/6e0e75371838.html‏ 5 دسامبر 2016 ... این جا تهران است؛ به باد نیاز دارد. لطفاً باد را هرجایی دیدید بگویید بین گشت وگذارهای روزانه اش سری هم به تهران بزند. کاش باز هم باد مهمان شهرمان باشد. همشهری دوچرخه | کاش باد مهمان شهرمان باشد! 2charkheh.hamshahrilinks.org/.../کاش-باد-مهمان-شهرمان-باشد!?...‏ - ذخیره شده این‌جا تهران است؛ به باد نیاز دارد. لطفاً باد را هرجایی دیدید بگویید بین گشت‌وگذارهای روزانه‌اش سری هم به تهران بزند. کاش باز هم باد مهمان شهرمان باشد. این‌جا تهران است؛ ... کاش باد مهمان شهرمان باشد! -روزنامه همشمهری - آکابانو www.akabanoo.com/article/akanews/.../news201612422312280882.html‏ کودک و نوجوانgt;فرهنگی - اجتماعی - این جا تهران است؛ به باد نیاز دارد. لطفاً باد را هرجایی دیدید بگویید بین گشت وگذارهای روزانه اش سری هم به تهران بزند. کاش باز هم ... خبرگزاری مهار - کاش باد مهمان شهرمان باشد! - مهار نیوز www.moharnews.com/ext/show/10492.html‏ 4 دسامبر 2016 ... به گزارش مهار نیوز به نقل از خبر فارسی - استان بوشهر : زمان دریافت خبر: یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۳۲منبع خبر: روزنامه همشهریدسته بندی خبر: ... کاش باد مهمان شهرمان باشد روزنامه همشمهری - ویوا تفریح vivatafrih.ir/search/?q=کاش+باد+مهمان+شهرمان+باشد+روزنامه+همشمهری‏ مجله سرگرمی ویوا تفریح تفریحی سرگرمی اخبار روز ایران و جهان پزشکی سلامت سبک زندگی زناشویی مد و زیبایی مجله تفریحی سرگرمی کامپیوتر و موبایل. #شهدا_گمنام_شهرستان_ماسال Instagram tag - Instagir.com www.instagir.com/tag/شهدا_گمنام_شهرستان_ماسال‏ تا کی دل من چشم به در داشته باشد ای کاش کسی از تو خبر داشته باشد آن باد که .... * آمدم ای شاه پناهم بده* خادمان امام رضا ع به همراه پرچم گنبد حضرت مهمان شهرمان خواهند بود ... عاشقانه های پاک- Pure Love - جملات عاشقانه: شعر (showing 1-50 of 288) www.goodreads.com/topic/show/65788‏ - ذخیره شده - مشابه 288 discussion posts. mohammad reza said: با تو دنیا بهشت می باشد بی تو اما ... از همان روزی که چشم هایت را بستی و مهمان خاک گشتی .... شاید به زخم من که می پوشم ز چشم شهر آن را ... ای کاش دست روز و شب با تار و پودش ..... رقص عطر گل یخ را با باد #شهدا_گمنام_شهرستان_ماسال Instagram image and video pinsta.co/tag/شهدا_گمنام_شهرستان_ماسال‏ - ذخیره شده جای خطرناکی است؛ خیلی باید آدم مراقب باشد. ۹۵/۹/۱ خدا می بیند... ... @ shahid_gomnam_masal ♥کاش ما هم دلی همچون شهیدان داشتیم♥ ... آن باد که آغشته به بوی نفس توست از کوچه ما .... خادمان امام رضا ع به همراه پرچم گنبد حضرت مهمان شهرمان خواهند بود