مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

کاخ ساسانی سروستان (کاخ ساسان) در استان فارس

[ad_1]

کاخ ساسانی سروستان جزو قدیمی ترین کاخ های کشور محسوب می شود که حدود 30 هکتار وسعت داشته است. کاخ ساسان در استان فارس و در 9 کیلومتری شهر سروستان قرار دارد.

کاخ ساسانی سروستان


آشنایی با کاخ ساسان سروستان

کاخ ساسانی سروستان که قدیمی‌ترین گنبد آجری کشور محسوب می ­شود در زمان بهرام گور ساسانی ساخته شده است. آخرین بررسی های باستان شناسی در مجموعه کاخ سروستان نشان می­ دهد که این مجموعه ساسانی در دوره اوج شکوه خود حدود 30 هکتار وسعت داشته است. کاخ سروستان در استان فارس و در نه کیلومتری جنوب شهر سروستان و در مسیر روستای نظرآباد در دشتی وسیع جای گرفته است. این کاخ از جنس سنگ و گچ است و ایوانی مربع شکل بخش مرکزی آن را تشکیل می‌دهد که دارای ۱۳ متر طول و عرض و ۱۸ متر ارتفاع است. همچنین در مرکز و حیاط دارای گنبدی می‌ باشد.

کاخ تاریخی ساسانی استان فارس

کاخ تاریخی ساسانی سروستان

در مورد این بنا پژوهش گران و باستان شناسان اظهارات متفاوتی ارائه کرده‌اند. اما اکثریت قریب به اتفاق محققین و پژوهشگران داخلی و خارجی این اثر را مربوط به دوره ساسانی و به احتمال بسیار زیاد دوره سلطنت بهرام پنجم (قرن ۵ میلادی) دانسته‌اند. برخی با توجه به عدم وسعت کافی و بنایی که در خور یک کاخ شاهی باشد آن را بعنوان آتشگاه معرفی کرده‌اند و برخی دیگر با توجه به گسترش آن که بیش از محدوده یک آتشگاه است مکان را به یک استراحت گاه و یا شکارگاه سلطنتی معرفی کرده‌اند.

نمایی از غروب آفتاب کاخ ساسانی سروستان

کاخ ساسانی،سروستان استان فارس

معماری کاخ سروستان

برای تقویت گنبدهای مدور از گوشواره استفاده شده است. علاوه بر این شیوه، استفاده از ستون‌ ها به عنوان محافظ سقف در اتاق‌ها دیده می‌شود. همچنین تپه‌ها و ناهمواری‌های زمین‌های مجاور نشانگر ابنیه‌ای است که در اطراف کاخ بنیاد بوده‌ است. روی هم رفته نقشه کاخ سروستان شیوه بسیار بدیع و جالب معماری عهد ساسانی را به نمایش می‌گذارد. برخی از پژوهشگران معماری ساسانی، با توجه به تکنیک پیشرفته‌تر در طرحی کلی و جزئیات بنا آن را متعلق به اواخر دوران ساسانی می‌دانند و معتقدند که ساخت این بنا یکی از نخستین قدم‌ها در جهت سبک ساختمانی ویژه‌ای بود که معماری گوتیک را می‌توان تحقق نهایی آن دانست.

کاخ سنگی و آجری سروستان

کاخ ساسانی، استان فارس شهر سروستان


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

فهرست جاذبه‌های گردشگری استان فارس ویکی‌پدیا، …این یک مقالهٔ خرد پیرامون یک مکان جغرافیایی است با گسترش آن به ویکی‌پدیا کمک کنیدآتشکده آذرفرنبغ ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادآتشکدهآذرفرنبغنام تل آتشکده کشور ایران استان استان فارس شهرستان شهرستان لارستان اطلاعات اثر لیست جاذبه های گردشگری و تاریخی فارسلیستجاذبههایبرای سهولت دسترسی کاربران سایت گردشگری مکانبین به تمامی جاذبه های گردشگری استان فارس جاذبه محبوب و دیدنی ایران معرفی جاذبه های …کوه سهند سهند نام قله‌ای در شمال شهرمراغه واقع در استان آذربایجان شرقی ایران است فهرست جاذبه‌های گردشگری استان فارس ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد آباده • ارد • اردکان • ارسنجان • استهبان • اسیر • اشکنان • افزر • اقلید • امام آتشکده آذرفرنبغ ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد آتشکدهآذرفرنبغ نام تل آتشکده کشور ایران استان استان فارس شهرستان شهرستان لارستان اطلاعات اثر کاربری لیست جاذبه های گردشگری و تاریخی فارس لیستجاذبه برای سهولت دسترسی کاربران سایت گردشگری مکانبین به تمامی جاذبه های گردشگری استان فارس و جاذبه محبوب و دیدنی ایران معرفی جاذبه های گردشگری ایران کوه سهند سهند نام قله‌ای در شمال شهرمراغه واقع در استان آذربایجان شرقی ایران است



لینک منبع :کاخ ساسانی سروستان (کاخ ساسان) در استان فارس

کاخ ساسانی سروستان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/کاخ_ساسانی_سروستان‏ - ذخیره شده - مشابه مجموعه کاخ ساسانی سروستان در استان فارس و در ۹ کیلومتری جنوب شهر سروستان در شهرستان ... در منابعی تاریخی-جغرافیایی اطلاعاتی در باب کاخ ساسان یافت می‌شود. کاخ ساسانی سروستان کجاست؟ - کجارو www.kojaro.com/2016/11/30/.../where-is-sarvestan-palace/‏ - ذخیره شده 3 دسامبر 2016 ... کاخ ساسانی در سروستان استان فارس، یکی از بهترین معماری‌های باستانی ایران را به نمایش می‌گذارد تا صحه‌ای بر هنر و نبوغ ایرانی باشد. - کجارو. معرفی کاخ ساسانی سروستان-جاذبه های تاریخی شهرستان سروستان www.citypedia.ir/معرفی-کاخ-ساسانی-سروستان/‏ - ذخیره شده کاخ ساسان یا کاخ ساسانی سروستان که در فاصله نه کیلومتری جنوب سروستان در استان فارس در شرق شهر شیراز قرار دارد یکی از کاخ های دیدنی م. کاخ ساسانی سروستان (کاخ ساسان) در استان فارس - مجله اینترنتی ستاره setare.com/.../کاخ-ساسانی-سروستان-کاخ-ساسان-در-استان-فارس‏ - ذخیره شده - مشابه 1 ژوئن 2015 ... کاخ ساسانی سروستان جزو قدیمی ترین کاخ های کشور محسوب می شود که حدود 30 هکتار وسعت داشته است. کاخ ساسان در استان فارس و در 9 کیلومتری ... آشنایی با کاخ ساسان - بیتوته www.beytoote.com/iran/bastani/house2-sasan.html‏ - ذخیره شده - مشابه کاخ ساسان,کاخ سروستان,کاخ سروستان استان فارس ... این کاخ در زمان بهرام گور ساسانی ساخته شده که بوسیله مهر نرسی وزیر معروف او که صدارت یزدگرد اول و یزدگرد ... کاخ ساسان سروستان (شکارگاه بهرام ساسانی)... - حسن آباد سروستان ... https://www.facebook.com/HsnAbadSrwstan/.../561429590544241‏ - ذخیره شده کاخ ساسان سروستان (شکارگاه بهرام ساسانی) کاخ ساسان در ۱۳ کیلومتری نیم‌روز ... مجموعه کاخ ساسانی سروستان در استان فارس و در ۹ کیلومتری جنوب شهر سروستان در ... کاخ ساسان سروستان - خبرگزاری فارس www.farsnews.com/imgrep.php?nn=13920522000339‏ - ذخیره شده 13 آگوست 2013 ... مجموعه کاخ ساسان سروستان در استان فارس و در ۹ کیلومتری جنوب شهر سروستان قرار دارد. این کاخ در زمان بهرام گور ساسانی ساخته شده که شامل یک ... کاخ ساسان سروستان - تریپ یاب tripyab.com/travelguide/iran/فارس/کاخ-ساسان/‏ - ذخیره شده 30 نوامبر 2016 ... امروز میخوایم در مورد یکی از کاخ های قدیمی ایران که در استان فارس قرار داره براتون صحبت کنیم. کاخ ساسان سروستان توسط بهرام گور ساسانی بنا ... کاخ ساسان – سروستان +عکس - رازق www.razegh.com/fa/news202026.aspx‏ - ذخیره شده 13 جولای 2016 ... مجموعه کاخ ساسانی سروستان در استان فارس و در ۹ کیلومتری جنوب شهر سروستان در شهرستان سروستان قرار داشته و کل مجموعه ۲۵ هکتار وسعت دارد. کاخ ساسانی سروستان - سایت گردشگری ایران tripyar.com/.../فارس/سروستان/.../باستانی.../کاخ-ساسانی-سروستان.html‏ - ذخیره شده مجموعه کاخ ساسانی سروستان در استان فارس و در ۹ کیلومتری جنوب شهر سروستان در شهرستان ... در منابعی تاریخی-جغرافیایی اطلاعاتی در باب کاخ ساسان یافت می‌شود.