مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

یزید و دوران خلافت فاجعه بار او

[ad_1]

یزید پسر معاویه فردی هوسباز و شرابخوار بود. یزید در طول سه سال خلافتش مسبب فجایع گوناگونی بوده است. یزید عامل اصلی رخ دادن فاجعه عاشورا بود.

یزید بن معاویه بن ابوسفیان دومین خلیفه اموی است که در سال 25 هجری متولد شد.

یزید چگونه خلیفه شد؟

مادر یزید، میسون دختر بجدل ابن انیف کلبی است. در اواخر سلطنت معاویه، گروهی از یارانش مانند مغیره بن شعبه از او خواستند تا یزید را به جانشینی خود منصوب نماید. معاویه نیز در سال 56 هجری او را به ولایتعهدی خود برگزید و از مردم برای بیعت با او پیمان گرفت. یزید جوانی بود هوسباز که از فسق و فجور در ملاء عام هیچ گونه باکی نداشت و علناً شراب می خورد و با میمون بازی می کرد.

چه کسانی با یزید بیعت نکردند؟

پس از مرگ معاویه، چهار نفر از بیعت با یزید سر باز زدند: امام حسین (ع)، عبدالله بن زبیر، عبدالرحمن بن ابوبکر و عبدالله بن عمر؛ این چهار تن در مدینه بودند.

یزید به حاکم مدینه نوشت که حتماً از حسین بن علی و عبدالله بن زبیر برایش بیعت بگیرد وگرنه آنها را بکشد. امام حسین (ع) حاضر به بیعت نشد و از مدینه همراه با اهل بیت پیامبر خارج شد که این حرکت بعدها به واقعه کربلا و شهید شدن ایشان منتهی گردید.

پشیمانی یزید از فاجعه کربلا

فاجعه کربلا در نخستین سال خلافت یزید رخ داد. در ابتدا یزید از کشتن آن حضرت و سرکوبی قیام کربلا بسیار خوشحال بود، اما پس از مدتی به سبب خشم و نفرتی که مردم نسبت به او پیدا کردند سخت از این کار پشیمان گشت.

یزید چگونه کشته شد . مرگ یزید . اشعار یزید . قبر یزید

واقعه حره لکه ننگ دیگری بر دامن یزید

در سال 63 هجرت مردم مدینه بر ضد او شورش کردند. لذا او مسلم بن عقبه را مامور سرکوبی این شهر کرد. مسلم بن عقبه شهر مدینه را ویران و مردم آن را قتل عام نمود و به سپاهیانش اجازه داد هر کاری که می خواهند با مردم مدینه انجام دهند. این واقعه هولناک در تاریخ به نام واقعه حره معروف است.

یزید و دستور حمله به کعبه

در سال 64 برای محاصره و نابودی عبدالله بن زبیر، سپاهی را به سوی مکه گسیل داشت. سپاه یزید با استفاده از منجیق کعبه را که پناهگاه عبدالله بن زبیر بود به آتش و سنگ بستند به طوری که خانه خدا ویران گردید. اما قبل از اینکه کار دیگری بکنند، خبر رسید که یزید مرده است. لذا محاصره را نیمه تمام گذاشتند و باز گشتند.

او در چهاردهم ماه ربیع الاول سال 64 هجری در سن 38 سالگی در گذشت. پس از او فرزندش معاویه دوم به خلافت رسید.

فضاحت های یزید در دوران خلافتش

در طول سه سال و نیم خلافت، یزید کارهای ناشایست زیادی کرد که مهمترین آن ها از این قرار هستند:

  • کشتن حسین ‏بن علی (ع) با هفتاد و دو رادمرد دیگر به وضعی که تاکنون هیچ مورخی، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، بدون لرز و وحشت و ناراحتیِ روحیِ شدید، نتوانسته است پیرامون آن حادثه مطالعه‏ای کند و چیزی بنویسد.
  • قتل عام اهالی مدینه، که به قول مورخان درباره جلادان خون آشام مغول آمدند و کشتند و تارومار کردند و سوزاندند و رفتند؛ با این تفاوت که در هیچ تاریخی دیده نشده است که چنگیز و هلاکو و آباقاخان به فرماندهان خود دستور بدهند که کسانی را که از لبه شمشیر شما سالم ماندند، دور خود جمع کنید و از یکایک آنان برای برده شدن به من بیعت بگیرید. این دستور را یزید صادر کرده است. دستور یزید به جلادش مسلم‏بن عقبه چنین بود که اگر کسی از اهل مدینه زنده بماند، باید برای بردگیِ محض با من (یزید) بیعت کند و اگر کسی از پذیرش بردگی امتناع ورزید، گردنش از بدنش جدا شود.
  • سوزاندن بیت ‏الله الحرام و کشتار اهل مکه؛ علامه حلی در صفحه 95 از «منهاج الکرامه» درباره یزید اینگونه می نویسد: «مردم در دریاى خون شناور بودند به طوری که خون به قبر رسول خدا (ص) رسیده، روضه و مسجد پر از خون شده بود. بعد از آن به دستور یزید در شهر مکه منجنیق‌ها نصب کرده کعبه را آتش زده و ویران کردند.
یزید چگونه کشته شد . مرگ یزید . اشعار یزید . قبر یزید

یزید چگونه مرد؟

در مورد نحوه مرگ یزید چند روایت متفاوت وجود دارد؛

روایت اول

سیدبن طاووس در لهوف می گوید:

«یزید روزی با اصحابش به قصد شکار به صحرا رفت. به اندازه دو یا سه روز از شهر شام دور شد. ناگاه آهویی ظاهر شد، یزید به اصحابش گفت: خودم به تنهایی در صید این آهو اقدام می‌کنم کسی با من نیاید. آهو او را از این وادی به وادی دیگر می‌برد. نوکرانش هر چه در پی او گشتند اثری نیافتند. یزید در صحرا به صحرانشینی برخورد کرد که از چاه آب می‌کشید. مقداری آب به یزید داد ولی بر او تعظیم و سلامی نکرد. یزید گفت: اگر بدانی که من کیستم بیشتر من را احترام می‌کنی! آن اعرابی گفت ای برادر تو کیستی؟ گفت: من امیرالمومنین یزید پسر معاویه هستم. اعرابی گفت: سوگند به خدا، تو قاتل حسین بن علی (ع) هستی! ای دشمن خدا و رسول خدا. اعرابی خشمگین شد و شمشیر یزید را گرفت که بر سر یزید بزند، اما شمشیر به سر اسب خورد، اسب در اثر شدت ضربه فرار کرد و یزید از پشت اسب آویزان شد. اسب سرعت می‌گرفت و یزید را بر زمین می‌کشید، آنقدر او را بر زمین کشید که او قطعه قطعه شد. اصحاب یزید در پی او آمدند، اثری از او نیافتند، تا این که به اسب او رسیدند فقط ساق پای یزید روی رکاب آویزان بود».

روایت دوم

شیخ صدوق می فرماید: «یزید شب با حال مستی خوابید و صبح مرده او را یافتند در حالی که بدن او تغییر کرده، مثل آن که قیر مالیده باشند. بدن نحسش را در باب الصغیر دمشق دفن کردند».

روایت سوم

هبی از محمد بن احمد بن مسمع نقل می‏کند که گفت: «یزید مست کرد و بلند شد که برقصد. اما با سر بر زمین خورد که سرش شکافت و مغزش آشکار شد».

بلاذری در انساب الاشراف می‏نویسد: «پیری از شامیان به من گفت: علت مرگ یزید این بود که او در حالت مستی بوزینه ‏اش را بر الاغ سوار کرد. سپس به دنبال او آن گونه دوید که گردنش شکست، یا چیزی در درونش [احتمالا زهره اش] پاره گردید».

روایت چهارم

در "الکامل فی التاریخ" آمده است: «یزید بن معاویه در پانزدهم ربیع الاول سال ۶۴ قمری در اطراف دمشق به علت برخورد پاره‌سنگی که از منجنیقی پرتاب شده‌ بود و به یک طرف صورت وی برخورد کرده بود به بیماری‌ای مبتلا شد و این بیماری مرگ وی را به همراه داشت. پس از آن، وی در قبرستان باب الصغیر که در حوالی همان شهر است دفن گردید».

همچنین گزارش شده که صورت او پس از مرگ، همچون قیر، سیاه شد و با ظاهری چون باطنش به عالم آخرت منتقل شد.

گفتنی است که عباسیان، در سال‌های نخست حکومت شان، قبرهای یزید، معاویه و عبدالملک بن مروان را نبش کردند و استخوان‌های باقی‌مانده آنان را آتش زدند.


گردآوری: مجله اینترنتی ستاره


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

نگاه اجمالی به تاریخ امویان خلیفه اموی که دشنام به …بسیاری از مورخین عبدالملک را موسس اصلی حکومت امویان می دانند و برخی او را موسس دوم سوالات حماسه ی حسینی جلد ضمن خدمت گردشگری …١ﻣﻨﻈﻮر از ﺳﺮ ﻣﻐﻨﯿﻪ ﮐﯿﺴﺖ؟ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﮐﺎروان زاﺋﺮان ﮐﺮﺑﻼ ﻣﺴﺌﻮل تلویزیون اینترنتی شیعیاندانلود مداحی های محرم به تفکیک هر شب و هر مداح ویژه نامه اربعین شامل مداحی صوتی و ائمه اطهار زندگینامه ی امامانآن حضرت در اعلى درجه صفات کریمه انسانى بود و از این جهت، هم‏ردیف پدران گرامى خویش و هم اثرات قیام امام حسینع وب سایت حجت الاسلام و …مقالاتنوع اثر مقاله عنوان اثرات قیام امام حسین ع صاحب اثر سید جعفرعادلی حسینی منشی حکومت ازنگاه امام علی ع دانشگاه علم و صنعت ایران دفعات مشاهده بار دفعات چاپ بار دفعات ارسال به دیگران بار نظرسرانجام ابراهیم مالک،مصعب ابن زبیر،ابن حر و …شاید برای شما این سؤال پیش آمده باشد که عاقبت مصعب ابن زبیر،ابراهیم مالک ،ابن حر و زندگی نامه امام حسین عو حضرت ابوالفضل ع مسجد …خلاصه ای از زندگی نامه امام حسین عحضرت ابالفضل العباسع خاندان حضرت عباس ع در سال حمله اعراب به ایران سرزمین من آریابه گفته طبری سپاه اعراب بار به شهر جلولا حمله کرد زیرا نیروزهای ایرانی به مقابله زندگینامه امام حسن مجتبی علیه السلامامام حسن هفت سال و خرده اى زمان جد بزرگوارش را درک نمود و در آغوش مهر آن حضرت بسر برد و نگاه اجمالی به تاریخ امویان خلیفه اموی که دشنام به امام علی بسیاری از مورخین عبدالملک را موسس اصلی حکومت امویان می دانند و برخی او را موسس دوم، بعد از سوالات حماسه ی حسینی جلد ضمن خدمت گردشگری در کوهدشت ١ﻣﻨﻈﻮر از ﺳﺮ ﻣﻐﻨﯿﻪ ﮐﯿﺴﺖ؟ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﮐﺎروان زاﺋﺮان ﮐﺮﺑﻼ ﻣﺴﺌﻮل ائمه اطهار زندگینامه ی امامان آن حضرت در اعلى درجه صفات کریمه انسانى بود و از این جهت، هم‏ردیف پدران گرامى خویش و هم‏دوش تلویزیون اینترنتی شیعیان دانلود مداحی های محرم به تفکیک هر شب و هر مداح ویژه نامه اربعین شامل مداحی صوتی و اثرات قیام امام حسینع وب سایت حجت الاسلام و المسلمین سید مقالات سمینار «زندگی و کارنامه اهل بیت پیامبر عظیم الشان اسلامص» در کابل برگزار می شود وزارت حکومت ازنگاه امام علی ع دانشگاه علم و صنعت ایران گروه معارف بسم اللّه الرحمن الرحیم» حکومت از نگاه علی علیه السلام نخست باید دانست که حکومت و سرانجام ابراهیم مالک،مصعب ابن زبیر،ابن حر و عبدالله زبیر در شاید برای شما این سؤال پیش آمده باشد که عاقبت مصعب ابن زبیر،ابراهیم مالک ،ابن حر و عبدالله زندگی نامه امام حسین عو حضرت ابوالفضل ع مسجد بلال حبشی زندگی نامه امام حسین عو حضرت ابوالفضل ع مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان اخبار،پرسش و حمله اعراب به ایران سرزمین من آریا به گفته طبری سپاه اعراب بار به شهر جلولا حمله کرد زیرا نیروزهای ایرانی به مقابله نقاشی قهوه‌خانه‌ای معمارنتسایت معماری وشهرسازی معاصرایران نقاشی قهوه‌خانه‌ای و تأثیر سنت‌های تاریخی و هنری بر پیدایش آن در ایران مقدمه حضرت علی در دوران خلافت دوران خلافت عثمان دوران خلافت ابوبکر دوران خلافت امام علی دوران خلافت عمر بن خطاب دوران خلافت عمر دوران خلافت معاویه دوران خلافت



لینک منبع :یزید و دوران خلافت فاجعه بار او

یزید و دوران خلافت فاجعه بار او - مجله اینترنتی ستاره setare.com/fa/news/6901/یزید-و-دوران-خلافت-فاجعه-بار-او‏ - ذخیره شده 31 ا کتبر 2016 ... یزید و دوران خلافت فاجعه بار او. یزید پسر معاویه فردی هوسباز و شرابخوار بود. یزید در طول سه سال خلافتش مسبب فجایع گوناگونی بوده است. یزید و دوران خلافت فاجعه بار او - ستاره | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/27404443‏ 31 ا کتبر 2016 ... یزید و دوران خلافت فاجعه بار او. یزید پسر معاویه فردی هوسباز و شرابخوار بود. یزید در طول سه سال خلافتش مسبب فجایع گوناگونی بوده است. یزید - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/یزید‏ - ذخیره شده - مشابه اجرای خواست یزید با موانع زیادی روبرو شد و اعلام خلافت او اعتراضات ... گراییدو فاجعه کربلا و کشته و اسیر شدن خاندان پیامبر را به بار آورد. جنایات یزید در دوران خلافت کوتاهش - آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir/main.aspx?lid=0&mid=246552&typeinfo...‏ - ذخیره شده - مشابه پرسش : یزید در دوران خلافتکوتاهش چه جنایات عظیمی به بار آورد؟ ... امام حسین(علیه السلام)، عبداللّه بن عمر و عبداللّه بن زبیربراى او بیعتبگیرد. ... 2 کشتار وسیع مردم مدینه: این فاجعه در ذى حجّه سال 63 هجرى واقع شد(3) و به واقعه «حرّه» نیز معروف است . معاویة بن ابی‌سفیان - ویکی شیعه fa.wikishia.net/view/معاویة_بن_ابی‌سفیان‏ - ذخیره شده او در زمان ابوبکر در فتح سرزمین شام حاضر بود و در زمان عمر بن خطاب استاندار اردن و سپس ... معاویه خلافت را به سلطنت تغییر داد و برای بیعت گرفتن برای پسرش یزید، ... پس از مرگ برادرش در حادثه طاعون عمواس، عمر همه قلمرو شام را نیز به معاویه سپرد و ...... یزید بن معاویه، بار دیگر عقبة بن نافع را به استانداری برگزید و ابومهاجر را ... الذین ظغوا فی البلاد فاکثروا فیها الفساد (الفجر: 11 و 12) www.valiasr-aj.com/sarallah/include/VIEW.php?bankname...‏ - ذخیره شده از نیمه ی دوم خلافت عثمان تا پایان دوران حکومت معاویه بتدریج، اصول و یا بعضی از ... تا گرد هم آیند و یزید را که گذشته از نداشتن شرایط اخلاقی لازم برای عهده داری خلافت ... اگر عراقیان او را به سوی خود می خواندند، و اگر او بپا می خاست ، دمشق با فاجعه ای ... و یا کار او را بسازند، تا بار دیگر عراقی سر جایش بنشیند، و جنگی نظیر آنچه در ... ابن زیاد امیر عراق و خراسان در عهد معاویه و یزید sarallah.valiasr-aj.com/include/VIEW.php?bankname...RADIF...‏ - ذخیره شده زیاد از والیان مهمّ اموی بود که ابتدا در روزگار عمر و عثمان و سپس در دوران خـلافـت حـضـرت ... حـتـّی یـک بـار مـعاویه از زیاد خواست که عبیداللّه را نزدش روانه کند تا او را بیازماید. .... امـّا یـزیـد که ابتدا از حادثه کربلا سرمست بود و از ابن زیاد با اکـرام و بـخـشـش و ... مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن - کتابخانه معارف اسلامی - عاشورا (ریشه ... ketaab.iec-md.org/.../ashura_rishehhaa_angizehhaa_daawoodi_rostamnejaad_12.html‏ - ذخیره شده - مشابه فصل هشتم: حکومت جنایت بار یزید ... پس از مرگ یزید وانتقال خلافت به مروانیان، اخطل در دوران خلافت عبدالملک مروان،از ... آنچه را که تاریخ از افکار و اندیشه هاى این عامل فساد و تباهى و رفتارهاى او نقل مى کند،همه حکایت از فسق و فجور و رفتارهاى الحادى دارد. ... یزید گفته اند که از عمق فاجعه اى که مسلمین گرفتار آن شده بودند،حکایت مى کند. حکومت آل مروان - مرکز اسلامی انگلیس www.ic-el.com/Show_book_inside.asp?idnum=154&idsub=7‏ - ذخیره شده - مشابه امـام سـجـاد(ع )در دوران حـکـومـت 34 سـاله خـود، بـا پـنـج تـن از خـلفـاى امـوى از (آل ... این سه حـادثـه عـبـارت بـودنـد از: واقـعـه جـانـسـوز عـاشـورا، کـشـتـار و قـتـل عـام مردم ... بـا مرگ یزید خلافت تجزیه شد: در شام با معاویة بن یزید و در حجاز با عبداللّه بن ... مروان که عبداللّه بن زبیر او را از حجاز بیرون کرده بود با هواداران کَلبْى خود رهسپار دمشق شد. خلافت حق حسین [ع] بود یا یزید ؟! / شایعه 0633 - اخبار فارسی chionline.ir/خلافت-حق-حسین-ع-بود-یا-یزید-؟-شایعه-0633-2/‏ 29 نوامبر 2016 ... تحقیق نوشت که پژوهشگران دریافتند که یک «تغییر شگرف از انتشارات و به یزید و دوران خلافت فاجعه بار او. یزید پسر معاویه فردی هوسباز و ...