مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

راز حروف مقطعه سوره های قرآن

[ad_1]
حروف مقطعه

بامداد – درباره حروف مقطعه مفسران نظرات مختلفی ارائه داده‌اند، برخی گفته‌اند این‌ حروف اسم سوره‌ها هستند و گروهی دیگر معتقدند این‌ها علامت اختصاری بعضی کلمات هستند مثلاً «الم» یعنی انا الله اعلم (یعنی «من خدا، به همه چیز دانا هستم»).

همچنین عده ای از افراد معتقدند که از ترکیب این حروف، اسم اعظم خدا حاصل می‌شود یا رازی میان خداوند و پیامبر اسلام است. این اقوام را مرحوم «طبرسی» در اول تفسیر در مجمع البیان» آورده است و «علامه طباطبایی» همه آنها را در تفسیر «المیزان» در اول سوره «شوری» نقل کرده‌اند و معتقدند که این حروف از اسرار است و در عین حال اظهار می‌دارد که حروف مقطعه هر سوره با مطالب آن سوره ارتباط دارد.

1134734_198
نکته قابل توجه این است که در بیست‌و‌چهار سوره از بیست‌و‌نه سوره‌ای که با حروف مقطعه آغاز شده اند، بلافاصله پس از این حروف آیه‌ای راجع‌به خود قرآن و عظمت و روشنگر بودن آن و استواری آیات آن آمده است و این مطلب را می‌رساند که این حروف با خود قرآن و الفاظ آن ارتباط دارند. نتیجه‌ای که علامه طباطبایی از این حروف گرفته‌اند چنین است:

“سوره‌هایی که حروف مقطعه‌ اول آنها یکی است، از نظر مضمون نیز به هم شباهت دارند. با در نظر گرفتن این شباهت‌ها ممکن است آدمی حدسی بزند که بین این حروف و مضامین سوره‌ای که با این حروف ‌آغاز می شوند ارتباط خاصی باشد، مؤید این حدسی آن است که می‌بینیم سوره «اعراف» که با «الص» آغاز شده، مطالبی را در سوره‌های «الم» و «ص» هست در خود جمع  کرده و نیز می‌بینیم سوره «رعد» که با حروف «الم» افتتاح شده، مطالب هر دو سوره‌های «بقره» و “رعد” را دارد.”

در سال‌های اخیر و با استفاده از رایانه و افزایش سرعت پردازش اطلاعات معلوم شده که تعداد این حروف با تعداد تکرار آنها در سوره تناسب خاص دارد. «رشاد خلیفه مصری» دکتری بیوشیمی گیاهی از کالیفرنیا با استفاده از رایانه تعداد هر یک از حروف الفبا در هر سوره از قرآن و مجموع حروف سوره‌ها را محاسبه و از تقسیم بسامد هر حرف برتعداد کل حروف سوره، درصد بسامد هر حرف و نیز از بخش کردن بسامد هر حرف بر شماره آیات سوره، میانگین آن را بدست آورده است.

او درصد حروف نورانی(مقطعه) را در هر یک از ۱۱۴ سوره مبارکه، میانگین آنها در سوره‌ها و تعداد حروف مزبور در هر سوره را محاسبه کرده و به نتایج شگفت‌انگیزی دست یافته است که به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم:

– تعداد «ق» در سوره «قاف» و تعداد «حمعسق» در سوره «شوری» بیش از سایر سوره‌ها آمده است و جالب این‌که تعداد آن در هر دو سوره ۵۷ است.
– این موضوع در مورد سوره‌های «القلم» «ص» «دخان» و … نیز صدق می‌کند.
– نتیجه تحقیق او در سوره: «یس» معکوس است. یعنی (ی، س) در این سوره کم‌ترین بسامد را دارد. او گفت این از آن جهت است که «یس» برخلاف بقیه حروف مقطعه، برعکس ترتیب حروف الفبایی است. پس نتیجه وارونه می‌شود.
– حروف «ا ‌ل‌ م ‌ر»در ابتدای سوره‌های که قرار گرفته، از نظر تعداد تکرار در آن سوره به ترتیب سیر نزولی دارند:
-در سوره بقره: «ا» ۴۵۹۲ بار، «ل» ۳۲۰۴ بار، «م» ۲۱۹۵ بار
-در سوره ال‌عمران: «ا» ۲۵۷۸ بار، «ل» ۱۸۸۵ بار، «م» ۱۲۵۱ بار.
-سوره عنکبوت: «ا» ۷۸۴ بار، «ل» ۵۵۴ بار، «م» ۳۴۴ بار
سوره روم: «ا» ۵۴۷ بار، «ل» ۳۹۶ بار، «م» ۱۳۸ بار
-و در سوره رعد: «ا» ۶۲۵ بار، «ل» ۴۷۹ بار، «م» ۲۶ بار، «ر» ۱۳۷ بار

پی نوشت ها:
۱- طباطبایی، حاج سید محمد حسینی، تفسیر‌المیزان، انتشارات مؤسسه مطبوعات دار‌العلم، تفسیر سوره شوری
۲- شگفتی‌های قرآن، وجه‌اله سیف الهی، جهاد دانشگاهی گیلان، ص۹۲

 

اسم اعظم خدا پردازش اطلاعات حروف مقطعه دخان سوره سوره ال‌عمران سوره بقره سوره روم علامه طباطبایی ۱۳۹۵-۰۹-۱۹

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

راز حروف مقطعه سوره های قرآن بامداد درباره حروف مقطعهرازحروفمقطعهسورههایراز حروف مقطعه سوره های قرآن بامداد درباره حروف مقطعه راز حروف مقطعه سوره های راز حروف مقطعه در ابتدای سوره‌های قرآندر بیست‌و‌چهار سوره از بیست‌و‌نه سوره‌ای که با حروف مقطعه آغاز شده اند، بلافاصله راز حروف مقطعه در ابتدای سوره‌های قرآنعقیقحروف مقطعه در ابتدای سوره‌های قرآن، از رازهای بزرگ این کتاب آسمانی به شمار می مهدویت راز حروف مقطعه قرآنجدیدترین نظرات درباره معانی حروف مقطعه قرآن چیست ؟ در آغاز بیست و نه سوره از سوره‌های کشف راز حروف مقطعه قرآن کشف راز حروف مقطعه قرآن حروف مقطعه در سوره از سوره قرآن موضوع‌های مرتبط با یک آیه قرآن بخوانیم؛ رمز و راز حروف مقطعه فاراقلیطیکآیهقرآنبخوانیم؛رمزو حروف مقطعه قرآن حروف مقطعه اوائل سوره حروف مقطعه قرآن راز حروف رمز و راز حروف مقطعه در قرآن رمز و راز حروف مقطعه در قرآن می‌شود سوره از سوره‌های قرآن با حروف مقطعه آغاز تحقیق در مورد راز حروف مقطعه در قرآنتحقیقدرموردرازحروفمقطعهراز حروف مقطعه در قرآن حروف مقطعه در آغاز سوره‌های قرآن چه معنایی دارد؟ برخى از سوره جهان در پناه اسم اعظم رمز و راز های حروف مقطعه قرآن …رمز و راز های حروف مقطعه قرآن کریم سوره هاى با حروف مقطعه که در جمع سوره است به همه چیز راجع به حروف مقطعه در قرآنمعنای حروف مقطعه در قرآن چیست؟ درباره کلمات مقطعه اوائل برخی سوره‏ها مانند الم سؤال حروف مقطعه در آغاز سوره‌های قرآن چه معنایی دارد؟ مرکز ملی حروف مقطعه در آغاز سوره‌های قرآن چه معنایی دارد؟ همه چیز راجع به حروف مقطعه در قرآن معنای حروف مقطعه در قرآن چیست؟ درباره کلمات مقطعه اوائل برخی سوره‏ها مانند الم سؤال کردید معماهای سوره ها قرآن چند سوره با «الحمدلله» شروع می شود؟ کدام سوره به «مادر قرآن» معروف است؟ کدام سوره قرآن مجله فارسی دانشنامه آنلاین با استناد به ماده قانون تجارت الکترونیک مصوب مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه تفسیر قرآن سوره اعراف آیه های تا تفسیر قرآن سوره اعراف آیه های تا این سایت حاوی تفسیر کل قرآن میباشد که از تفسیر نمونه برخی از رازهای الف لام میم در قرآن سوالات بسیار زیادی در مورد حروف مقطعه که در ابتدای بعضی از سوره ها آمده است مطرح شده است نقد قرآن ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد نقدقرآن نقد قرآن، به مجموعه ایرادها و تناقض‌هایی اطلاق می‌شود که توسط مخالفان قرآن مطرح می‌شود جدیدترین آراء مستشرقان درباره قرآن پرسمان قرآن نمایش نسخه چاپی میزگرد بررسی جدیدترین آراء مستشرقان پیرامون قرآن اشاره همزمان با برپایی آشنایى با قرآن پایگاه جامع استاد شهید مرتضی مطهری دانشنامه شهید مطهری ، کتابخانه ، آثار ، انجمن ، اخبار قصه‌ های قرآنی دانشنامه‌ی اسلامی واژه قصه ویرایش راغب در مفردات می‌گوید الْقَص دنباله جاى پا را گرفتن و رفتن، گفته می حروف مقطعه سوره های قران حروف مقطعه سوره ها



لینک منبع :راز حروف مقطعه سوره های قرآن

راز حروف مقطعه در ابتدای سوره‌های قرآن چیست؟ - باشگاه خبرنگاران www.yjc.ir/fa/.../راز-حروف-مقطعه-در-ابتدای-سوره‌های-قرآن-چیست‏ - ذخیره شده - مشابه 20 جولای 2015 ... به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حروف مقطعه در ابتدای سوره‌های قرآن، از رازهای بزرگ این کتاب آسمانی به شمار می‌روند. رمز و راز حروف مقطعه در قرآن - IQNA iqna.ir/fa/news/3486605/رمز-و-راز-حروف-مقطعه-در-قرآن‏ - ذخیره شده این مفسر قرآن افزود: علت نامگذاری این سوره به بقره در روایات زیادی از اهل ... ۲۹ سوره از سوره‌های قرآن با حروف مقطعه آغاز می‌شود و در مجموع ۷۸ حرف مقطعه در قرآن وجود دارد که ... راز حروف مقطعه در ابتدای سوره‌های قرآن www.fardanews.com/.../راز-حروف-مقطعه-در-ابتدای-سوره‌های-قرآن‏ - ذخیره شده 20 جولای 2015 ... باشگاه خبرنگاران: حروف مقطعه در ابتدای سوره‌های قرآن، از رازهای بزرگ این کتاب آسمانی به شمار می‌روند. درباره حروف مقطعه مفسران نظرات مختلفی ارائه ... مهدویت - راز حروف مقطعه قرآن mahdaviat59.mihanblog.com/extrapage/moghatae‏ - ذخیره شده - مشابه جدیدترین نظرات درباره معانی حروف مقطعه قرآن چیست ؟ در آغاز بیست و نه سوره از سوره‌های قرآن با حروف مقطعه برخورد می‌کنیم و چنانکه از نامش پیدا است این حروف حروفی ... کشف راز حروف مقطعه قرآن .... - تالار گفتگوی ایرانیان www.iran-forum.ir/thread-11340.html‏ - ذخیره شده - مشابه کشف راز حروف مقطعه قرآن .... حروف مقطعه حروفی هستند که در ابتدای بعضی از سوره ها آمده و به صورت رمز می باشند. حروف مقطعه در 29 سوره از 114 سوره قرآن آمده است. رمز و راز حروف مقطعه در قرآن - احسن الحدیث www.ahsanalhadis.com/.../3843-رمز-و-راز-حروف-مقطعه-در-قرآن.html‏ - ذخیره شده حرف مقطعه یعنی حروف جدا از هم. الف، لام، میم در قرائت جدا خوانده می‌شود اما در نوشتن سر هم نوشته می‌شود. 29 سوره از سوره‌های قرآن با حروف مقطعه آغاز می‌شود و در مجموع 78 حرف ... حروف مقطعه ، رموز قرآن - راسخون rasekhoon.net/article/show/131647/حروف-مقطعه-رموز-قرآن/‏ - ذخیره شده اوائل سوره هایی چند از قرآن مجید اصطلاحی به نام حروف مقطعه آمده است که در اول ... این حروف مقطعه در ابتدای سوره ها ، یک حرفی‌، دو حرفی ،سه حرفی‌، چهار حرفی یا پنج حرفی ... راز حروف مقطعه - اعجاز ریاضی قرآن alzekr.persianblog.ir/post/67/‏ - ذخیره شده - مشابه ضمنا فقط در 19 سوره از 29 سوره؛ حرف یا حروف مقطعه آیه ی شماره 1 را مستقلا ... 4- سوره ۳۶ با حروف مقطعه "یس" شروع شده است و مجموع دفعات تکرار هاى این دو حرف در این ... حروف مقطعه - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/حروف_مقطعه‏ - ذخیره شده - مشابه حروف مقطعه، (حرف‌های گسسته) حروفی هستند که در ابتدای برخی از سوره‌های قرآن آمده‌است. حروف مقطعه در ابتدای ۲۹ سوره از سوره‌های قرآن آمده و مجموعاً ۷۸ حرف است که با حذف ... جهان در پناه اسم اعظم - رمز و راز های حروف مقطعه قرآن کریم hmsq.blogfa.com/post/2‏ - ذخیره شده - مشابه جهان در پناه اسم اعظم - رمز و راز های حروف مقطعه قرآن کریم - (کهیعص حم عسق ) ... خداوند منان تمامى دستورات مهم و اساسى را در این سوره ها بیان فرموده اند. این سوره ها از عمیق ...