مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

یک کاردستی ساده و آموزشی؛ موتور سلونوئیدی ساده بسازید

[ad_1]

در این ساختنی طرز ساخت یک موتور سلونوئیدی ساده را یاد می‌گیرید که با وسایل ارزان ساخته می‌شود. برای ساخت این موتور نیاز به مهارت خاص یا آشنایی با الکترونیک ندارید. اما می‌توانید از آن به عنوان ابزار آموزشی و یادگیری بیشتر درباره فیزیک استفاده کنید. موتور سلونوئیدی به خوبی نشان می‌دهد چطور خاصیت مغناطیسی می‌تواند یک چرخ را بچرخاند و حرکت خطی سلونوئید را به حرکت دایره ای تبدیل کند. با ساختنی همراه باشید.

موتور سلونوئیدی بسازید
موتور سلونوئیدی بسازید

قبل از اینکه سراغ آموزش ساخت موتور سلونوئیدی برویم، بهتر است در ویدیوی زیر ببینید. در این ویدیوی طرز ساخت و کار موتور را می‌بینید:

گام اول : وسایل مورد نیاز

  • یک ورق آکریلیک ۱۳ در ۱۴ سانتیمتر به عنوان پایه
  • کویل سلونوئیدی – آموزش ساخت این کویل را در ادامه می‌خوانید
  • یک میل لنگ – این قطعه را از سیم آهنی مقاوم مثل اسپوک دوچرخه بسازید
  • پیچ و مهره
  • چند تکه سیم مقاوم – ابعاد در تصاویر مشخص شده است
  • یک چرخ – چرخ باید کمی‌وزن داشته باشد تا بتواند شتاب بگیرد
  • کمی‌سیم برق

گام دوم : کویل سلونوئیدی را بسازید

کویل سلونوئیدی را بسازید
کویل سلونوئیدی را بسازید

برای ساخت کویل از سیم مسی سایز ۳۶ AWG استفاده کنید. یک لوله مسی یا نی مقاوم با ضخامت ۵ میلیمتر پیدا کنید. شروع به پیچیدن سیم مسی دور این لوله کنید و حواستان باشد طول کویل را ۴٫۵ سانتیمتر نگه دارید. سیم را حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ دور و کاملاً یکدست دور لوله بپیچید.

حالا روکش هر دو سر سیم پیچ را با سوزاندن سیم از بین ببرید. حالا کویل سلونوئیدی برای اتصال به منبع تغذیه آماده است. دقت کنید که قدرت کویل به طور مستقیم به تعداد دورها و به طور معکوس به طول کویل بستگی دارد. این یعنی افزایش تعداد دورهای سیم، قدرت کویل را بیشتر و افزایش طول کویل قدرتش را کمتر می‌کند.

گام سوم : موتور سلونوئیدی را مونتاژ کنید

بهتر است برای درک بهتر مراحل مونتاژ ویدیوی آموزشی را ببینید. در هر صورت باید به ترتیب زیر پیش بروید:

  1. پایه‌های میل لنگ را دو طرف ورق آکریلیک قرار بدهید.
  2. کویل سلونوئیدی را روی پایه اش قرار بدهید.
  3. یک مته با اندازه مناسب را آنطور که در تصاویر می‌بینید به کویل وصل کنید.
  4. یک میله اضافی را به عنوان شفت به مته وصل کنید.
  5. این شفت را به میل لنگ وصل کنید.

حالا مته را چندبار به سمت داخل و بیرون سلونوئید حرکت بدهید تا موتور شروع به چرخیدن کند. برای این موتور با این ابعاد از منبع تغذیه ۱۲ ولتی DC استفاده کنید.

اگر از ساخت موتور سلونوئیدی لذت بردید، حتماً ساخت کویل تسلا و موتور ساده را امتحان کنید. با این کاردستی‌ها می‌توانید درک بهتری از فیزیک و برق پیدا کنید.

منبع

خلاصه مطلب

عنوان مطلب

یک کاردستی ساده و آموزشی؛ موتور سلونوئیدی ساده بسازید

توضیح کوتاه

با این موتور ساده می‌توانید اصول فیزیک و خاصیت مغناطیسی را به کودکان آموزش بدهید.

نویسنده

عاطفه اسدزاده

در ساختنی بخوانید :


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

یک کاردستی ساده و آموزشی؛ موتور سلونوئیدی ساده بسازید یک کاردستی ساده و آموزشی؛ موتور سلونوئیدی ساده بسازید



لینک منبع :یک کاردستی ساده و آموزشی؛ موتور سلونوئیدی ساده بسازید

تصاویر برای یک کاردستی ساده و آموزشی؛ موتور سلونوئیدی ساده بسازید یک کاردستی ساده و آموزشی؛ موتور سلونوئیدی ساده بسازید | ساختنی saakhtani.ir/archive/1395/09/49803‏ - ذخیره شده 10 دسامبر 2016 ... در این ساختنی آموزش ساخت موتور سلونوئیدی ساده با وسایل ارزان را یاد می گیرید. این کاردستی ساده یک ابزار آموزشی خوب کارآمد و ارزان است. چی بسازیم chibesazim.blogsky.com/‏ - ذخیره شده 5 آوریل 2016 ... ویدیو : ساخت ماشین متحرک اسباب بازی با بطری و ساده ترین وسایل. نوشته شده توسط ادمین در ... آموزش,ساخت,میز,تخته نرد,چوبی,فیلم,عکس,تصویری · ادامه مطلب . ... یک کاردستی ساده (هواپیما با چوب بستنی و گیره لباس). نوشته شده ... آموزش ساده ساخت موتور الکتریکی - آپارات www.aparat.com/v/seO7c/آموزش_ساده_ساخت_موتور_الکتریکی‏ - ذخیره شده - مشابه 7 ژانویه 2015 ... عبدالمجید در فصل 10 کتاب علوم تجربی پایه هشتم (سال دوم دوره اول متوسطه) فصل مغناطیس صفحه 90 روش ساخت یک موتور الکتریکی ساده داده شده . چگونه یک موتور سلونوئید ساده بسازید | صنعت بازار - آپارات www.aparat.com/.../چگونه_یک_موتور_سلونوئید_ساده_بسازید_%7C_صنعت_بازار‏ - ذخیره شده 24 نوامبر 2016 ... صنعت بازار در این ویدئو نحوه ساخت یک موتور سلونوئید ساده را مشاهده می کنید. مقالات الکترونیک، رباتیک و مکانیک در سایت صنعت ... آپارات - ساخت یک موتور ساده www.aparat.com/result/ساخت_یک_موتور_ساده‏ - ذخیره شده آپارات - ساخت یک موتور ساده. ... چگونه یک موتور سلونوئید ساده بسازید | صنعت بازار · صنعت بازار. 4,484 بازدید ... فیلم آموزش ساخت یک چرخ ساده که بدون موتور حرکت می کند · شرکت فنی و ... کاردستی باحال، ساخت موتور سیکلت خفن | صنعت بازار. کاردستی باحال، ساخت موتور سیکلت خفن | صنعت بازار - آپارات www.aparat.com/.../کاردستی_باحال،_ساخت_موتور_سیکلت_خفن_%7C_صنعت_بازار‏ - ذخیره شده 29 دسامبر 2016 ... صنعت بازار در این ویدئو نحوه ساخت یک موتور سیکلت ساده و جالب رو با استفاده از ابزار و وسایل دورریختنی و در دسترس مشاهده می کنید. مجموعه مقالات ... فیلم آموزش ساخت یک موتور الکتریکی ساده در خانه | روبوخلاق: آموزش ... robocreativity.ir/فیلم-آموزش-ساخت-یک-موتور-الکتریکی-ساده/‏ - ذخیره شده - مشابه فیلم آموزش ساخت یک موتور الکتریکی ساده در خانه. سلام به همه شما عزیزان. آیا می دانید موتور الکتریکی چیست و در چه جاهایی کاربرد دارد؟ در اینجا می خواهیم اطلاعات کلی ... آموزش چگونه ساخت موتور الکتریکی ساده - سرزمین دست ساخته ها diys.ir/آموزش-چگونه-ساخت-موتور-الکتریکی-ساده/‏ - ذخیره شده - مشابه 4 ا کتبر 2015 ... آموزش پروژه چگونه ساخت موتور الکتریکی ساده مناسب بردن کاردستی برای مدرسه همراه با آموزش کامل ... چگونه یک موتور الکتریکی ساده بسازیم. 2 :. موتور الکتریکی و مولد - تبیان article.tebyan.net/39824/موتور-الکتریکی-و-مولد‏ - ذخیره شده استارتر در ماشین ها یک موتور الکتریکی است. ... به کمک مواد اولیه ساده موتوری بسازید . موتور ... مولد شبیه موتور است با این تفاوت که سیم پیچ توسط یک نیرومحرکه یا ...