مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

ویژگی های منحصر به فرد المیزان

[ad_1]

بامداد – المیزان به حق، درةالتاج تفاسیر قرآن در جهان اسلام است ولی حجاب معاصرت مانع شده است از درک عظمت آن، لذا قرن‌ها باید تا قدر و قیمت این تفسیر قویم، شناخته شود.

علامه ذوالفنون، محمد حسین طباطبایی(رحمه الله علیه) نادره روزگار ماست که شاهکاری چون المیزان را آفرید که اهل تدقیق در تحقیق، تا قرن‌های متمادی می‌توانند از سفره رنگین آن، لقمه معرفت برگیرند.
المیزان به حق، درةالتاج تفاسیر قرآن در جهان اسلام است ولی حجاب معاصرت مانع شده است از درک عظمت آن، لذا قرن‌ها باید تا قدر و قیمت این تفسیر قویم، شناخته شود.

192216122041962241611069315719412222511717554
مرحوم علامه در این اثر، به بیش از ۱۸۰ منبع علمی اعم از تفاسیر، مجامع روایی و حتی کتاب‌های دیگر ادیان آسمانی چون فصول تورات والخ، مراجعه کردند که برخی از این منابع، مشتمل بر چندین مجلد قطور است.
المیزان بسان موسوعه و دایرة‌المعارفی است که گستره انبوهی از اصطلاحات علمی و موضوعات فرعی را دربرگرفته است. به همین دلیل، کتاب‌هایی چون “مفتاح المیزان” به رشته تحریر درآمده و فهارس عناوین و اصطلاحات و مباحث گوناگون را از پهنه دریای المیزان، استخراج نموده تا خوانندگان بتوانند با سهولت بیشتر، ماهی مقصود را از این بحر مواج، صید کند. با این همه، بسا هست که دیدگاه نهایی مولف در لابلای نقل و نقد سخنان دیگران، پنهان می‌ماند. در این گونه مواقع، چه باید کرد؟

برای دانستن قصص انبیا، کار ایشان یکی از بهترین منابع است. علاوه بر اینکه وی کتب عهدین را هم با قرآن مقایسه نموده و موارد تحریفی آنها را مشخص می‌کند.

استاد جوادی آملی در این باره سخنی دارند نکته‌آموز:
«همانطوری که قرآن مخزن همه علوم است تفسیر استاد علامه نیز مخزن آراء و افکار علومی است که این حکیم الهی از آن بهره‏مند شده و به دیگران رسانده است و لذا عده زیادی از میوه‏های این شجره طوبی می‏گیرند منتهی باید این شاخه را تکان داد تا رطب علم و معرفت از آن فرو بریزد، کتابهای علامه را هم باید ورق زد و با نوشته‏های ایشان باید مأنوس شد و اگر تکانی به شاخه شجره طوبای تفسیر، حدیث و علوم عقلی ایشان داده شود نکته‏های تازه و ناب بدست می‏آید.»[۱] آری، المیزان کتابی نیست که با یک مرور ساده بتوان به ژرفای کلمات و جملات آن رسید. چون مرحوم علامه، از یکسو بسیاری از معارف را در قالب کلماتی کوتاه و در نهایت ایجاز، بیان کرده‌ و از سوی دیگر، پیرامون یک موضوع واحد، در چند موضع از کتاب، بحث کرده است. لذا فهم مبانی و روش علمی‌ مولف، در پرتو تورق و دقت‌ورزی و در نهایت، انس با آثار ایشان، حاصل خواهد شد.

به طور خلاصه، امتیازات انحصاری المیزان نسبت به سایر تفاسیر را می‌توان در چند ویژگی زیر شماره کرد:

۱٫ مهمترین ویژگی المیزان همان جنبه تفسیر قرآن به قرآن است.
۲٫ در تفاسیر سابق معمولا اگر آیه‌ای احتمال چند معنا را داشت مفسّر احتمالات را نقل می‌کرد بدون اینکه ترجیحی بین آنها بدهد اما امتیاز المیزان این است که یکی از آن چند معنا را با کمک آیات دیگر یا قرائن موجود در خود آیه ترجیح داده و مقصود را روشن می‌نماید.ایشان برخی اصطلاحات دینی و قرآنی مانند استجابت دعا، توحید، توبه، رزق، برکت، جهاد، احباط… را نیز با کمک آیات توضیح می‌دهد.
۳٫ در گذشته مرسوم نبوده مفسران آیات یک موضوع را کنار هم بگذارند و آنها را جمع بندی کرده و نتیجه گیری کنند، اما مرحوم علامه در موارد بسیاری چنین کاری کرده‌اند. مثلا کل آیات مربوط به احباط را جمع کرده و نتیجه می‌گیرد که معنی احباط در قرآن چیست.
۴٫ یکی از امتیازات مهم المیزان قصص قرآن آن است. علامه همۀ آیاتی که در سوره‌های مختلف در این زمینه آمده را یکجا جمع و تفسیر کرده‌اند و در موارد دیگر که در قرآن به همان مطلب اشاره می‌کند گذرا اشاره می‌کند. برای دانستن قصص انبیا، کار ایشان یکی از بهترین منابع است. علاوه بر اینکه وی کتب عهدین را هم با قرآن مقایسه نموده و موارد تحریفی آنها را مشخص می‌کند.
۵٫ از مسائل بارز در تفسیر المیزان، توجه به شبهات و اشکالات مخالفان و نقد و بررسی آنها از یک سو و تلاش برای انطباق دین با تحولات زمان و عنایت به بحثهای علمی و فلسفی و کلامی از سوی دیگر است.[۲]

پی‌نوشت‌ها:

۱٫ یادها یادگارها، علی تاج دینی، ص ۱۸، پاورقی
۲٫ ویکی شیعه


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

ویژگی های حیات طیبه برای حضور در عالم عنداللّه و تحقق حیات طیبه، باید عوامل درونی وابستگی به حیات دنیا بخش اول بخشش از دیدگاه روان‌شناسی و قرآن‌کریمدر روان‌شناسی،به جای پرداختن به علت بخشش،به روابط بخشش با متغیرهای دیگر مثل برون خبرگزاری فارس روش‌شناسی تفسیر اجتماعی قرآنچکیده قرآن کریم به رغم حجم محدود، گسترة عظیمی از معارف بشری را در خود جای داده است؛ از خانواده از منظر قرآن واژه ی بیت به معنای خانه ، هفتاد و یک بار با مشتقات آن در صیغه های بیت و جمع آن بیوت در از زمان خلقت حضرت آدم ابوالبشر چه مدت می گذرد؟ … طبا طبائی،محمد حسین، المیزان ترجمه، ج‏، ص وی می گو ید قرآن کریم به طور حکم زناشویی در شب های ماه رمضانسلام بر شما دوست گرامی و معذرت از بابت تاخیر برای پاسخ به این سوال شما دو بحث جدا از دان دانلود بازی موتور سواری برای اندروید بدون شک طرفداران بازی‌های آیا مردم زرتشتی ایران به زور مسلمان شدند؟ شهر سوالبا عرض سلام اسلام منحصر به رفتار و عملکرد عمر نبوده است و فاکتورهای بسیاری در پیش روی سحر از نظر شیعه چیست؟ چگونه می توان آنرا باطل کرد سحر از نظر قرآن به دو بخش تقسیم مى‏شود آنجا که مقصود از آن فریفتن و تردستى و شعبده و سوالات و پاسخ نامه تشریحی دین و زندگی پیش …سوالات و پاسخ نامه تشریحی دین و زندگی پیش دانشگاهی شش درس اول کتاب جدیدالتالیف چاپ القرآن الکریم بخش اول بخشش از دیدگاه روان‌شناسی و قرآن‌کریم چکیده هدف از این تحقیق، بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های بخشش بخشودن، بخشایش از دیدگاه قرآن خبرگزاری فارس روش‌شناسی تفسیر اجتماعی قرآن چکیده قرآن کریم به رغم حجم محدود، گسترة عظیمی از معارف بشری را در خود جای داده است؛ از این خانواده از منظر قرآن واژه ی بیت به معنای خانه ، هفتاد و یک بار با مشتقات آن در صیغه های بیت و جمع آن بیوت در قرآن از زمان خلقت حضرت آدم ابوالبشر چه مدت می گذرد؟ گنجینه پاسخ طبا طبائی،محمد حسین، المیزان ترجمه، ج‏، ص وی می گو ید قرآن کریم به طور صریح حکم زناشویی در شب های ماه رمضان سلام بر شما دوست گرامی و معذرت از بابت تاخیر برای پاسخ به این سوال شما دو بحث جدا از هم سوالات و پاسخ نامه تشریحی دین و زندگی پیش دانشگاهی شش درس اول سوالات و پاسخ نامه تشریحی دین و زندگی پیش دانشگاهی شش درس اول کتاب جدیدالتالیف چاپ دان دانلود بازی موتور سواری برای اندروید بدون شک طرفداران بازی‌های موتور آیا مردم زرتشتی ایران به زور مسلمان شدند؟ شهر سوال با عرض سلام اسلام منحصر به رفتار و عملکرد عمر نبوده است و فاکتورهای بسیاری در پیش روی آمیزش جنسی در انسان ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد آمیزشجنسیدر آمیزش جنسی در انسان یا سکس و یا خفت‌وخیز معمولاً به ورود اندام تناسلی مرد در اندام تناسلی عکس های منحصر به فرد



لینک منبع :ویژگی های منحصر به فرد المیزان

5 ویژگی منحصر به فرد المیزان - تبیان www.tebyan.net/QuranIndex.aspx?pid=343686‏ - ذخیره شده 10 دسامبر 2016 ... 5 ویژگی منحصر به فرد المیزان ... شد و اگر تکانی به شاخه شجره طوبای تفسیر، حدیث و علوم عقلی ایشان داده شود نکته های تازه و ناب بدست می آید.»[1] ویژگی های منحصر به فرد المیزان | بامداد المیزان به حق، درهالتاج - قطره www.ghatreh.com/news/nn34994329/ویژگی-های-منحصر-فرد-المیزان‏ 10 دسامبر 2016 ... بامداد المیزان به حق، درهالتاج تفاسیر قرآن در جهان اسلام است ولی حجاب معاصرت مانع شده است از درک عظمت آن، لذا. ویژگی های منحصر به فرد المیزان | بامداد - خبر پو khabarpu.com/k.php?u=2YjbjNqY2q/...2KjYp9mF2K/Yp9iv‏ ویژگی های منحصر به فرد المیزان - بامداد | خبرپو. ... بذل و بخشش بانک سرمایه به دوستان از جیب فرهنگیان + سند ... اوت لت‌ های سنگاپور، مکان هایی برای خرید ارزان. ویژگی های منحصر به فرد میکروکرم ایجلس (instantly agelesse ... instantly-ageless.ir/.../ویژگی-های-منحصر-به-فرد-میکروکرم-ایجلس-instan/‏ - ذخیره شده ویژگی های ایجلس : * رفع پف و تیرگی زیر چشم. * قابل استفاده در کل صورت. * کاهش عمق فررفتگی زیر چشم. * قابل استفاده برای آقایان و خانم ها. * کمترین هزینه ... ویژگی های بارز تفسیر المیزان و سبک و شیوههای تفسیری علامه ... old.ido.ir/a.aspx?a=1388082302‏ - ذخیره شده - مشابه 14 نوامبر 2009 ... هرچند روش علامه طباطبایی در میان مفسّران و محققان پس از او رواج یافت، اما تفسیر المیزان همچنان منحصر به فرد، بیرقیب و ممتاز برجای مانده و تفاسیر ... 8 ویژگی کارمند منحصر به فرد - بانی سایت www.banisite.com/articles/.../8-ویژگی-کارمند-منحصر-به-فرد‏ - ذخیره شده 5 آوریل 2016 ... در تحقیقی که اخیراً صورت گرفت، از 500 رهبر کسب وکار در مورد ویژگی های کارمندان منحصر به فردشان سوال شد. طبق نتایج تحقیق" شخصیت " افراد ... نگاهی به امکانات و ویژگی های منحصر به فرد جنگنده نیروی هوایی آمریکا ... rooziato.com/139573328/جنگنده-اف-35/‏ - ذخیره شده در حال حاضر، جنگنده ها و هواپیماهای جنگی نقشی اساسی در منازعات و درگیری های بین المللی ایفا می کنند. همانطور که می دانید، بیشتر حملات به گروه تروریستی داعش با ... ویژگی های منحصر به فرد امام حسین (ع) به روایت زیارت نامه ها www.hawzah.net/.../ویژگی-های-منحصر-به-فرد-امام-حسین-(ع)-به-روایت-زیارت-نامه-ها‏ - ذخیره شده - مشابه برخی نیز در تبیین و توضیح اینکه چرا امام حسین(ع) به این لقب اختصاص یافته گفته اند که ایشان در اهل بیت(ع) فردی نمونه و منحصر به فرد از جهاتی بوده است. معرفی پنج ویژگی منحصر به فرد در Samsung Galaxy S6 - کوی دانش kooy.ir/News1802.html‏ - ذخیره شده - مشابه بیاید پنج ویژگی منحصر به فرد پرچمدار جدید سامسونگ را بررسی کنیم. ... این سیستم قادر است به صورت بیسیم داده های ذخیره شده در کارت شما را به کارت خوان های ... ویژگی‌های منحصربه‌فرد بدن خود را بشناسید - فرادید faradeed.ir/fa/.../ویژگی‌های-منحصربه‌فرد-بدن-خود-را-بشناسید‏ - ذخیره شده 18 ژانویه 2017 ... برخی از این ویژگی‌ها غیرمعمول، اما کاملاً منحصربه‌فرد بدن خود را بشناسید. ... اما با وجود تمام شباهت‌ها، ویژگی‌های خاصی آن‌ها را متمایز می‌کند. ... اندازه جمجمه، میزان بافت نرم اطراف آن و حفره‌های توخالی‌اش، سبب می‌شود این ارتعاشات در هر فرد ...