مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

هر دست که دادند همان دست گرفتند

[ad_1]

شما اگر سیبی را افقی و به سمت مقابل پرتاب کنید هرگز به سمت شما باز نمی گردد، اما اگر همین سیب را مستقیم و به سوی آسمان پرتاب کنید دیر یا زود به خود شما باز می گردد.
یادمان باشد خداوند دنیا را افقی نیافریده، بلکه کاملاً عمودی است، پس آدم ها هر چه می کنند به خودشان باز می گردد.
هر دست که دادند همان دست گرفتند [فروغی بسطامی]

فرآوری: زهرا اجلال- بخش قرآن تبیان

 

بازتاب رفتار

هرچه کنی به خود کنی

بر اساس قوانینی که در عالم وجود دارند و یکی از آن ها این است که خداوند دنیا را افقی نیافریده، بلکه کاملاً عمودی است، بنابر این آدم ها هر چه می کنند به خودشان باز می گردد؛ چرا که همه ی اتفاقات بازتاب رفتار انسان ها است؛ «کُلُّ نفْسٍ بِما کَسَبَتْ رَهینَةٌ» و «کُلُّ امْرِی بِما کَسَبَ رَهینٌ»; تو در گرو اعمال و اکتسابات خویشی.

دنیا درست مثل آینه می باشد؛ همان طور که اگر آدمی در مقابل آینه خندان باشد چهره ی خندان می بیند و اگر گریان باشد، گریان می بیند؛ دنیا هم آینه وار عمل می کند؛ ما همان می بینیم که هستیم و انجام می دهیم... هر دست که دادند همان دست گرفتند؛ این قانونی است که خداوند می فرماید: إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لأنْفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا: اگر نیکى کنید به خود نیکى کرده اید و اگر بدى کنید به خود [بد نموده اید] (اسراء، 7)

آنگاه می فرماید: نیکی هایی که می کنید به خود می کنید و ضرر بدی های شما نیز به خود شما بر می گردد; و بدین وسیله انسان را به خوبی و پرهیزاز زشتی دعوت، بلکه وادار می کند.
از این رو قرآن در جایی می فرماید: یَمُنُّونَ عَلَیْکَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لا تَمُنُّوا عَلَیَّ إِسْلامَکُمْ بَلِ اللَّهُ یَمُنُّ عَلَیْکُمْ أَنْ هَدَاکُمْ لِلإیمَانِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ: ای پیغمبر، بر تو به سبب اسلام آوردن منّت می گذارند. به آنان بگو: بر من منّت نگذارید. اسلام نیکی و خیری است که سودش عاید شما می شود .این خداست که بر شما منت گذاشته و این خیر را به شما ارزانی فرموده است.(حجرات، 17)

دنیا همچون آئینه عمل می کند

دنیا درست مثل آینه می باشد؛ همان طور که اگر آدمی در مقابل آینه خندان باشد چهره ی خندان می بیند و اگر گریان باشد، گریان می بیند؛ دنیا هم آینه وار عمل می کند؛ ما همان می بینیم که هستیم و انجام می دهیم... هر دست که دادند همان دست گرفتند؛ این قانونی است که خداوند می فرماید: إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لأنْفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا: اگر نیکى کنید به خود نیکى کرده اید و اگر بدى کنید به خود [بد نموده اید] (اسراء، 7)
و در جایی دیگر می فرماید: اگر منافقان اهل ایمان را مسخره می کنند، این مسخرگی به خود ایشان باز می گردد و از آنجایی که این هندسه و قانون را خدا تقدیر کرده است می توان نسبت به خداوند داده و گفتا:
اللَّهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ: خداوند آنان را به استهزاء می گیرد.
بازتاب اعمال و نیات به سوی خودمان است، تمام اعمال و نیات ما به خودمان باز می گردد،به قولی:
"هر چه کنی به خود کنی، گر همه نیک و بد کنی"
و یا "از ماست که بر ماست"
و یا بهتر از همه این شعر مولانا :"این جهان کوه است و فعل ما ، صدا "

امام علی (علیه السلام) در بیانی فرمودند: «تو اگر نیکی کنی، خودت را گرامی داشته ای و به خودت نیکی کرده ای; و اگر بدی کنی، خودت را خوار کرده ای و به خودت زیان رسانده ای.»

در قرآن کریم آمده است :"فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره" یعنی تمام اعمالی که انجام می دهیم به خودمان باز می گردد و بازتاب آنها را در زندگی خود خواهیم دید.
روایت داریم که هر گرفتاری و رنج و عذابی که به شما می رسد نتیجه ی کردار شماست و بسیاری را هم خدا می بخشد.
امام علی (علیه السلام) در بیانی فرمودند: «تو اگر نیکی کنی، خودت را گرامی داشته ای و به خودت نیکی کرده ای; و اگر بدی کنی، خودت را خوار کرده ای و به خودت زیان رسانده ای.»

کلام آخر

همه ی اعمال و نیات مثبت و همه ی اعمال و نیات منفی به سوی ما باز می گردند.پس با نیات و اعمال خوب ، از طبیعت ،"خوب" دریافت کنیم.
گیرم که خلقی را به طریقی فریفتی            با دست انتقام طبیعت چه می کنی


منابع:
فرهنگ نیوز
سایت رادیو قرآن
کتاب همه چیز با خدا ممکن است؛ نوشته سید مجتبی حورایی

 

هر چه کنی، به خود کنی!

هر چه کنی، به خود کنی!

نفوذ از طریق حاکمیت

نفوذ از طریق حاکمیت

بهترین افراد را برای اداره ی کشور انتخاب کنید

بهترین افراد را برای اداره ی کشور انتخاب کنید

بهشت را به بها می دهند نه بهانه!

بهشت را به بها می دهند نه بهانه!


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

بابکاحمدی در مراسم آذر بابک احمدی، منتقد و مترجم در مراسم بزگداشت آذر انجمن دوستانی که تزریق چربی داشتند بفرمایید تو لب، صورت ، دست دوستانی که تزریق چربی داشتند بفرمایید تو لب، صورت ، دست، باسن، مچ و ساق پابیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان بیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌ کاروفناوری کَلالهجواب پرسش صفحه کتاب کاروفناوری پایه نهم پودمان برق سوال آیا لامپ هایی که به عنوان الف شرمندگی و سکوت گوهر گرانی است که به هر …شرمندگی و سکوت گوهر گرانی است که به هر کس ندهندنقاشی ساختمان نقاشی ساختمان قلی پور بلکا …در سبک های کلاسیک بهتر است که این کوسنها از همان جنس و بافت روتختی باشند به هماهنگی روایت ۲ اسیر آزاد شده لشکر فاطمیون از دست داعش با …روایت ۲ اسیر آزاد شده لشکر فاطمیون از دست داعش با تبر و قمه بالای سرمان ایستادند و جستار پیشرفت علمی ایران جستار بیانات رهبری کلیدواژه پیشرفت علمی ایران پیشرفت تولید علمشهر من بابل دکتر علیرضا حقانی – متخصص …نام شناسی اولین نامی که از بابل در تاریخ ذکر شده دین تیر می‌باشد که کوروش کبیر در فان وسرگرمیمتن آهنگ جدید بهنام صفوی بنام الهی الهی خوشی هم قدم باشه با تو الهی که چشمام نبینه دوستانی که تزریق چربی داشتند بفرمایید تو لب، صورت ، دست دوستانی که تزریق چربی داشتند بفرمایید تو لب، صورت ، دست، باسن، مچ و ساق پا کاروفناوری کَلاله کاران ارجمند، سلام و عرض ادب خداوند را شاکریم که براساس سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش و تدوین استراتژی جدید نظامی آمریکا؛ «ایران یکی از تهدیدهای اصلی است » ژنرال دیوید گولدفین بیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان بیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌ الف شرمندگی و سکوت گوهر گرانی است که به هر کس ندهند شرمندگی و سکوت گوهر گرانی است که به هر کس ندهند روایت ۲ اسیر آزاد شده لشکر فاطمیون از دست داعش با تبر و قمه روایت ۲ اسیر آزاد شده لشکر فاطمیون از دست داعش با تبر و قمه بالای سرمان ایستادند و مصاحبه سربازی یا فرصت‌هایی که می‌سوزند تقریبا ۲ ماه پیش بود که رفتم سربازی٬ سربازی با دوران آموزشی آغاز میشه٬ دورانی که با تمام نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان قلی پور بلکا کاتالوگ بلکا در سبک های کلاسیک بهتر است که این کوسنها از همان جنس و بافت روتختی باشند به هماهنگی موجود جستار پیشرفت علمی ایران جستار بیانات رهبری کلیدواژه پیشرفت علمی ایران پیشرفت تولید علم



لینک منبع :هر دست که دادند همان دست گرفتند

گنجور » فروغی بسطامی » دیوان اشعار » غزلیات » غزل شمارهٔ ۲۲۶ ganjoor.net/forooghi/divan-forooghi/ghazalf/sh226/‏ - ذخیره شده - مشابه هر دست که دادند از آن دست گرفتند. هر نکته که گفتند همان نکته شنیدند. یک طایفه را .... جمعی که “نکوشیده رسیدند به مقصد” همان جمعیند که “به در پیر خرابات خرابند”. تصاویر برای هر دست که دادند همان دست گرفتند فروغی بسطامی (غزلیات)/مردان خدا پرده‌ی پندار دریدند - ویکی‌نبشته https://fa.wikisource.org/wiki/.../مردان_خدا_پرده‌ی_پندار_دریدند‏ - ذخیره شده - مشابه 21 مارس 2013 ... مردان خدا پرده‌ی پندار دریدند, یعنی همه جا غیر خدا یار ندیدند. هر دست که دادند از آن دست گرفتند, هر نکته که گفتند همان نکته شنیدند. یک طایفه را بهر ... مردان خدا پردهٔ پندار دریدند - YouTube ► 5:25https://www.youtube.com/watch?v=3kJKVXgFNgA 3 نوامبر 2011 - 5 دقیقه - بارگذاری توسطAkas Bashi مردان خدا پرده ی پندار دریدند یعنی همه جا غیر خدا هیچ ندیدند هردست که دادند ازآن دست گرفتند هرنکته که گفتند همان نکته شنیدند یک طایفه را بهر ... دانلود سرود خاطره انگیز *مردان خدا* با صدای:سیدجلال الدین محمدیان ... nasimegovdeh.persianblog.ir/post/39/‏ - ذخیره شده - مشابه 16 آوریل 2012 ... مردان خدا پرده پندار دریدند. یعنی همه جا غیر خدا یار ندیدند. هر دست که دادند از آن دست گرفتند. هر نکته که گفتند همان نکته شنیدند. یک طایفه را بهر ... دیوان فروغی بسطامی - غزلیات - شماره ٢٢٦: مردان خدا پرده پندار دریدند www.nosokhan.com/Library/Topic/0TB5‏ - ذخیره شده شماره ٢٢٦: مردان خدا پرده پندار دریدند. مردان خدا پرده پندار دریدند. یعنی همه جا غیر خدا یار ندیدند. هر دست که دادند از آن دست گرفتند. هر نکته که گفتند همان نکته شنیدند. هر دست که دادند همان دست گرفتند - فردا www.fardanews.com/fa/.../هر-دست-که-دادند-همان-دست-گرفتند‏ - ذخیره شده 19 دسامبر 2016 ... هر دست که دادند همان دست گرفتند؛ این قانونی است که خداوند می‌فرماید: إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لأنْفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا: اگر نیکى کنید به خود نیکى کرده‌اید و ... رادیــــــــــــو110 - دانلود آهنگ زیبای « مردان خدا » با صدای شهرام ناظری+ ... radio110.blogfa.com/post-3049.aspx‏ - ذخیره شده - مشابه هر دست که دادند از آن دست گرفتند هر نکته که گفتند همان نکته شنیدند. جمعی به در پیر خرابات خرابند ... زیرا که یکی را ز دو عالم طلبیدند. آهنگ مردان خدا با صدای شهرام ... درنگستان/ هر دست که دادند همان دست گرفتند - گیلان خبر www.gilankhabar.com/.../16207-درنگستان-هر-دست-که-دادند-همان-دست-گرفتند‏ - ذخیره شده 15 ژوئن 2016 ... درنگستان/ هر دست که دادند همان دست گرفتند. در مجموعه ای که با عنوان "درنگستان" ارائه شده است آیه ای از قرآن، همراه با مثالی گویا عنوان شده است. درنگستان/ هر دست که دادند همان دست گرفتند | فرهنگ نیوز www.farhangnews.ir/content/208185‏ - ذخیره شده 15 ژوئن 2016 ... درنگستان/ هر دست که دادند همان دست گرفتند. در مجموعه ای که با عنوان "درنگستان" ارائه شده است آیه ای از قرآن، همراه با مثالی گویا عنوان شده است.