مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

آرامگاه کوروش بزرگ

[ad_1]

بامداد – آرامگاه کوروش بزرگ مهم ترین اثر مجموعه پاسارگاد که در دوره ای به “مشهد مادر مقدس” شهرت داشت، از سال ۱۸۲۰  به بعد به عنوان آرامگاه کوروش شناسایی شد. فاصله مجموعه پاسارگاد از تخت جمشید حدودا ۷۵ کیلومتر است. دشتی که آرامگاه کوروش و مجموعه پاسارگاد در آن قرار دارد، دشت مرغاب نام دارد.

این آرامگاه همچون گوهری در میان دشت مرغاب خودنمایی می کند. در گذشته بنای آرامگاه کوروش بزرگ میان باغ های سلطنتی قرار داشت و از سنگ های عظیم که درازای بعضی از آنها به هفت متر می رسد، بنا شده بود. تخته سنگ های آرامگاه با بست های فلزی به هم متصل شده بود. این بست ها بعدها دزدیده شد، هر چند بیشتر این آسیب ها بعدها ترمیم شد، اما جای خالی برخی از آنها به صورت حفره هایی در دل سنگ برجای مانده است.

آرامگاه کوروش بزرگ در پاسارگاد، حدوداً در ۵۳۰ تا ۵۴۰ قبل از میلاد از سنگ آهکی به رنگ سفید ساخته شده است. بنای آرامگاه دو قسمت مشخص دارد، یکی سکویی ۶ پله ای که قاعده آن مربع مستطیلی به وسعت ۱۶۵متر مربع است و دیگری اتاقی کوچک به وسعت ۷٫۵ متر مربع که سقف شیب بامی دارد و ضخامت دیوارهایش به ۱٫۵متر می رسد.

%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d9%88%d8%b1%db%8c%d8%b3%d8%aa%db%8c-%d9%be%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d8%b1%da%af%d8%a7%d8%af-1368299337

پایه بنا (۱۳٫۳۵×۱۲٫۳۰ متر) از شش لایه پلکانی تشکیل شده است که از آنها اولی به بلندی ۱۷۰سانتی متر، دومی و سومی ۱۰۴ سانتی متر، و سه عدد آخری ۵۷٫۵ سانتی متر هستند. ارتفاع کلی بنا در حدود ۱۱ متر است. در ورودی آرامگاه در سمت شمال غربی قرار داشته و ۷۵ سانتی متر پهنای آن است. این درگاه کوتاه نیز دارای دو در سنگی بوده که از بین رفته است. خزانهٔ آرامگاه، در بالاترین نقطه، شکل یک خانهٔ شیروانی ساده با یک ورودی کوچک در غرب را دارد.

پس از  کشته شدن کوروش بزرگ در جنگ با ساکاها یا ایرانیان شمالی، جسد وی را مومیایی کرده و درون تختی از زر نهاده و اشیای مهم سلطنتی و جنگی او را در کنار وی گذارده بودند. در حمله اسکندر مقدونی ، یک شخص  در این آرامگاه را شکسته و اشیای آن را تاراج کرده و کالبد را گزند رسانده بود.

در شیب سقف آرامگاه دو حفرهٔ بزرگ وجود دارد که برای سبک کردن سنگها و کم کردن از بار سقف ایجاد شده است و برخی به اشتباه، جای نگهداری کالبد کوروش و همسر وی دانسته اند.

تا حدود صد سال پیش باور بر این بود که این بنا آرامگاه مادر سلیمان باشد و در دوره اتابکان در زمان آل بویه با استفاده از ستون‌های باقی مانده از کاخ‌های باستانی مسجدی با نام «مسجد اتابکی» در گرد آن ساخته و یک محراب کوچک در خزانهٔ آرامگاه کنده‌کاری شد. در دههٔ ۱۹۷۰ بقایای مسجد پاکسازی شده و تکه‌های تاریخی به نزدیکی مکان‌های اصلی‌شان بازگردانده شدند.

%d9%87%d8%ae%d8%a7%d9%85%d9%86%d8%b4%db%8c-1368300636

آرامگاه کوروش در همه دوره هخامنشی مقدس به شمار می‌آمده است.  این امر باعث گردیده که در دوران اسلامی هم این تقدس حفظ شود. اما تعبیر اصلی بنا دیگر مشخص نبوده‌است و از سوی دیگر مردم هم ساختن بناهای با عظمت سنگی را خارج از قوه بشری می‌دانسته‌اند و به حضرت سلیمان که دیوان را برای کارهای دشوار در خدمت داشته‌است، نسبت می‌داده‌اند. به همین جهت آرامگاه کوروش را هم از بناهای آن حضرت می‌شمردند و آن را به مادر او نسبت می‌دادند و “مشهد مادر سلیمان” می‌خواندند.

منبع : مکانبین

نوشته آرامگاه کوروش بزرگ اولین بار در بامداد پدیدار شد.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

آرامگاه کوروش بزرگ ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادآرامگاهکوروشبزرگآرامگاه کوروش بزرگ نام آرامگاه کوروش بزرگ کشور ایران استان فارس شهرستان پاسارگادکوروش بزرگ ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادکوروشبزرگکوروش دوم به پارسی باستان ، کوروش بزرگ یا کوروش کبیر، همچنین سیروس و کورُس برگردان سجده بر آرامگاه کوروش هخامنشی عکسآرامگاهکوروشهخامنشیعکسبرخی بازدیدکنندگان مقبره کوروش هخامنشی در پاسارگارد استان فارس، طی یک بدعت عجیب در دختر کوروش اگر بنا باشد تندیسی برای گرامیداشت کوروش بزرگ در ایران برپا گردد، چه طرحی را برای این جملات زیبای کوروش بزرگ به صورت اس ام اسدستانی که کمک می کنند پاکتر از دستهایی هستند که رو به آسمان دعا می کنند اگر میخواهید کارهای شگفت انگیز و جالب داریوش و کوروش بزرگآیا میدانید اولین سیستم استخدام دولتی به صورت لشگری و کشوری به مدت ۴۰ سال خدمت و سپس رزرو هتل بزرگ شیراز تخفیف تا درصد …هتل بزرگ شیراز هتلی نوساز در قلب شهر شیراز و نزدیک به دروازه قرآن و مکانهای تاریخی شهر دختران پارسی مانی، پیامبر بزرگ و پاکدل و صلح‌جوی ایرانی، همه عمر شصت و یکساله خود را صرف گسترش نگاهی به مراسم پاسارگاد آیا کوروش از خواب برخاسته …نگاهی به مراسم پاسارگاد آیا کوروش از خواب برخاسته است؟چنین گفت کوروش کبیر چنین گفت کوروش کبیر وبلاگ سینوهه پیام اور مظاهر اندیشه و رنسانس ایران کشتن فکر ادمی آرامگاه کوروش بزرگ ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد آرامگاهکوروش آرامگاه کوروش بزرگ که به احتمال زیاد پیش از مرگ وی و به فرمان خودش ساخته شده‌است ، در همه کوروش بزرگ ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد کوروشبزرگ کوروش دوم به پارسی باستان ، کوروش بزرگ یا کوروش کبیر، همچنین سیروس و کورُس برگردان آن از سجده بر آرامگاه کوروش هخامنشی عکس کوروشهخامنشیعکس آگاه باشید مبارزه با کوروش بزرگ چند سالی است آغاز شده اینها بهانه ای است که اصل موضوع را دختر کوروش اگر بنا باشد تندیسی برای گرامیداشت کوروش بزرگ در ایران برپا گردد، چه طرحی را برای این تندیس جملات زیبای کوروش بزرگ به صورت اس ام اس دستانی که کمک می کنند پاکتر از دستهایی هستند که رو به آسمان دعا می کنند اگر میخواهید دشمنان کارهای شگفت انگیز و جالب داریوش و کوروش بزرگ آیا میدانید اولین سیستم استخدام دولتی به صورت لشگری و کشوری به مدت ۴۰ سال خدمت و سپس رزرو هتل بزرگ شیراز تخفیف تا درصد هتل بزرگ شیراز هتلی نوساز در قلب شهر شیراز و نزدیک به دروازه قرآن و مکانهای تاریخی شهر با دختران پارسی مانی، پیامبر بزرگ و پاکدل و صلح‌جوی ایرانی، همه عمر شصت و یکساله خود را صرف گسترش پیام دین نگاهی به مراسم پاسارگاد آیا کوروش از خواب برخاسته است؟ نگاهی به مراسم پاسارگاد آیا کوروش از خواب برخاسته است؟ چنین گفت کوروش کبیر چنین گفت کوروش کبیر وبلاگ سینوهه پیام اور مظاهر اندیشه و رنسانس ایران کشتن فکر ادمی جنایت ارامگاه کوروش کبیر سجده به ارامگاه کوروش کبیر عکس ارامگاه کوروش آرامگاه کوروش



لینک منبع :آرامگاه کوروش بزرگ

آرامگاه کوروش بزرگ - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/آرامگاه_کوروش_بزرگ‏ - ذخیره شده - مشابه آرامگاه کوروش بزرگ که مقبره کوروش دوم هخامنشی ملقب به کوروش بزرگ یا کوروش کبیر است، بنایی بی‌پیرایه ولی با معماری منحصربه‌فرد، در فاصله حدود یک ... ‏۱ مشخصات بنا - ‏۲ کتیبه‌های آرامگاه در منابع یونانی - ‏۳ سرگذشت آرامگاهتصاویر برای آرامگاه کوروش بزرگ آرامگاه کوروش کبیر کجاست؟ - باشگاه خبرنگاران www.yjc.ir/fa/news/4785738/آرامگاه-کوروش-کبیر-کجاست‏ - ذخیره شده - مشابه مجموعه میراث جهانی پاسارگاد شامل آرامگاه کوروش بزرگ، کاخ های دروازه، بارعام، اختصاصی و بنای برج سنگی(آتشکده)، دژ (تل تخت)، باغ شاهی، پل و محوطه مقدس است . “آرامگاه کوروش کبیر” بنیان گذار سلسله هخامنشی + تصاویر - نمناک namnak.com/آرامگاه-کوروش-کبیر.p30478‏ - ذخیره شده رتبه: ۴٫۸ - ۲۳ نقد مقبره کوروش بزرگ که آرامگاه کوروش دوم هخامنشی ملقب به کوروش بزرگ یا کوروش کبیر است، بنایی بی پیرایه ولی با معماری منحصربه فرد، در فاصله حدود یک ... آرامگاه کوروش بزرگ کجاست ؟ - آسمونی www.asemooni.com/tourism/historical/tomb-cyrus-great‏ - ذخیره شده آرامگاه کوروش بزرگ کجاست,آرامگاه کوروش بزرگ,آرامگاه کوروش,درباره آرامگاه کوروش, آشنایی با آرامگاه کوروش,معرفی آرامگاه کوروش,بناهای آرامگاه کوروش,آرامگاه کوروش ... مقبره کوروش، بنیان گذار سلسله هخامنشی (+تصاویر) - بیتوته www.beytoote.com/iran/bastani/koroush3-great2-tomb.html‏ - ذخیره شده مقبره کوروش بزرگ که آرامگاه کوروش دوم هخامنشی ملقب به کوروش بزرگ یا کوروش کبیر است، بنایی بی‌پیرایه ولی با معماری منحصربه‌فرد، در فاصله حدود یک ... آرامگاه کوروش هخامنشی - پاسارگاد - مکان بین www.makanbin.com/fars/place/آرامگاه-کوروش/‏ - ذخیره شده - مشابه آرامگاه کوروش هخامنشی. آرامگاه کوروش بزرگ مهم ترین اثر مجموعه پاسارگاد که در دوره ای به “مشهد مادر مقدس” شهرت داشت، از سال 1820 به بعد به عنوان آرامگاه کوروش ... آرامگاه خواهر کوروش کبیر + عکس - فردا www.fardanews.com/fa/.../آرامگاه-خواهر-کوروش-کبیر-عکس‏ - ذخیره شده - مشابه این آرامگاه سنگی چون آرامگاه کوروش کبیر سرسلسله هخامنشی است که احتمالا مربوط به مادر یا دختر کوروش بوده است. که البته هیچ مدرک یا سند قطعی که دال بر این ... آرامگاه «کوروش» یا قبر «مادر سلیمان» - ایسنا www.isna.ir/news/.../آرامگاه-کوروش-یا-قبر-مادر-سلیمان‏ - ذخیره شده 30 ا کتبر 2014 ... «دشت مرغاب» در محوطه‌ی پاسارگاد در استان فارس بیش از 2550 سال پیش یک باغ بزرگ بود، باغی با نگهبانان و خدم و حشم که از آرامگاه «کورش» ... اگه به کوروش کبیرافتخارمی کنی کلیک کن - آرامگاه کوروش کبیر shahramkhirkhah.blogfa.com/post-4.aspx‏ - ذخیره شده - مشابه طرح آرامگاه کوروش بزرگ از نمای بالا، اثرارنست هرتسفلد. هرتسفلد این طرح را بین سال‌های ۱۹۰۵ و ۱۹۲۸ (به احتمال زیاد ۱۹۰۵) کشیده‌است. در این نما سقف آرامگاه برش ...