مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

اجر و مزد رسالت نبوت چیست؟

[ad_1]

بامداد – دو نفر وقتی با هم دوستی و معاشرت می کنند اگرچه مبنای معاشرتشان مطامع و منافع مادی باشد، چه بخواهند چه نخواهند روح آنها با یکدیگر مخلوط می شود و از همدیگر متأثّر می شوند و خود به خود در این بین تخلل و اختلاط و امتزاج پیدا می شود .

137217218201372551752095115724628255137211

باور و فکر، عقاید و رفتار و اعمال هر کدام ما بر یکدیگر تاثیر می گذارد و رفته رفته عقاید و آمال و آرزو هایمان یکی می شود به همین دلیل دوست و همنشین بر هم تاثیر می گذارد، پس شرط تأثیر گذاری قبول و باور طرف مقابل به عنوان دوست و همراه است .
انسان بخش مهمی از افکار و صفات اخلاقی را از دوستان خود می گیرد. کمال و نقص همنشین و دوست آنچنان روح انسان را تحت تأثیر قرار می دهد که بعد از مدت زمانی طرز فکر و اندیشه و اعمال انسان شبیه دوست او می شود.

جاذبه و کششی به نام محبت

وقتی دوستی بین دو نفر حاصل شد، بذر و جوانه محبت در دلها رویانده می شود. محبت یک نوع جاذبه، میل و کششی است که در یک موجود صاحب شعور نسبت به چیزی که با وجود او ملایمت و با تمایلات و خواسته های او تناسبی داشته باشد پدید می آید.

انسان با قرار دادن محبت اهل بیت در قلب خود و مودت و دوستی با آنان رفته رفته همرنگ و هم شکل اهل بیت می گردد. هدف آنان، هدف محب می شود و مسیر اصلی زندگی خود را می یابد. هرچقدر این مودت و دوستی پر رنگ تر شود، عینیت با این حضرات تمثل می یابد و به جایی می رسد که مانند آنان فکر می کند، مانند آنان راه می رود و بالواقع مانند آنان زندگی می کند و آنچنان طی طریق می کند که گویا سالها با علی و اولاد علی (علیه السلام) همسفره بوده است.

محبت افراد با یکدیگر با قلب آنها ارتباط دارد و بر اساس الفت میان قلوب آنها محبت ایجاد می شود؛ چنانچه در دعای کمیل می خوانیم خدایا قلبم را با دوست داشتنت رام گردان.

تضاد دو محبت در یک دل

کسی که با گروهی دوستی کند و محبت آنان را در دل بپروراند، نمی تواند همزمان محبت دشمنان آنان را هم در قلب و جان خویش داشته باشد. به همین جهت در آیات و روایات وارده بسیار تاکید شده که محبت اهل بیت و دوستی آنان موجب شفاعت دنیا و آخرت می شود و اجر و مزد رسالت فقط دوستی با علی و اولاد علی است.
حضرت امیر (علیه السلام) می فرماید: محبت ما و محبت دشمنان ما در یک دل نمی گنجد چرا که خداوند برای هیچ کس دو دل قرار نداده که با یکی قومی را دوست بدارد و با دیگری دشمنان آنها را دوست داشته باشد. پس روح است که به محبوب میل پیدا می کند و چه بسا جسم را نیز به سمت او می کشاند و این خارج از ماده و زمان است و به روح از آن جهت که دارای ادراک و عواطف است قلب اطلاق می شود. (تفسیر المیزان -علامه محمد حسین طباطبایی )

اجر و مزد رسالت

قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی: بگو من از شما مزد رسالت نمی خواهم مگر مودت و دوستی خاندانم را. (شوری، ۲۳)
در این آیه ارزش و جایگاه این خاندان نزد خداوند به خوبی روشن می شود چرا که در حقیقت خداوند است که از پیامبر می خواهد تا چنین خواسته ای را بیان کند. آیا در ازای آن همه رنج و سختی هایی که رسول خدا در راه هدیه کردن این دین به امتش دید، دوستی خاندانش تا آن اندازه با ارزش بود که شرط مزد رسالت باشد؟ این چه سرّ و رازی است که این خواسته تنها راه رستگاری انسانهاست و چه اسراری در آن نهفته است که با اجرای آن قله های فتح و حقیقت متجلی می شود؟

حضرت امیر (علیه السلام) می فرماید: محبت ما و محبت دشمنان ما در یک دل نمی گنجد چرا که خداوند برای هیچ کس دو دل قرار نداده که با یکی قومی را دوست بدارد و با دیگری دشمنان آنها را دوست داشته باشد.

سرّ مودت و مزد رسالت

انسان با قرار دادن محبت اهل بیت در قلب خود و مودت و دوستی با آنان رفته رفته همرنگ و هم شکل اهل بیت می گردد. هدف آنان، هدف محب می شود و مسیر اصلی زندگی خود را می یابد. هرچقدر این مودت و دوستی پر رنگ تر شود، عینیت با این حضرات تمثل می یابد و به جایی می رسد که مانند آنان فکر می کند، مانند آنان راه می رود و بالواقع مانند آنان زندگی می کند و آنچنان طی طریق می کند که گویا سالها با علی و اولاد علی (علیه السلام) همسفره بوده است؛ مانند میثم تمار، سلمان فارسی، ابوذر غفاری که جز کلام مولا علی (علیه السلام) حرفی بر زبان نمی راندند.(تفسیر نور -آقای قرائتی)
مصداق عینی و اتم و اکمل این آیه در کلمه ی القربی طبق تفاسیر شیعه و سنی وجود مقدس ائمه معصومین (علیهم السلام) می باشد. از وجود حضرت رسول اکرم تا بقیه الله اعظم …

رمز دوستی با اهل بیت همین است و تمام روایاتی که عشق به حسین بن علی و اشک بر مصیبت او را مایه نجات از آتش جهنم دانسته اند، همین امر است؛ دوستی با اباعبدالله علیهم السلام باعث همرنگ و هم شکل شدن در ابعاد روحی انسان می شود و راه نجات او را سهل و یسیر می کند.

منبع:تبیان


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

جمع بندی شده شأن نزول آیه قل لا أسألُکُم علیهِ …قرآن خود در آیه مورد بحث ما به این سؤال جواب مى‏دهد قل ما سالتکم من اجر فهو لکم ان محبت به پیامبر و اهل بیت از دیدگاه قرآن و روایاتهمان‏طور که بیان کردیم، محبت به پیامبر الهی و خاندانش، محبتی در عرض مهرورزی نسبت به دین و زندگی فلسفه و منطققرآن و تعلیمات دینی درس سوم سوالات چهار گزینه ای موضوعات مرتبط تست دین و زندگی سوم حسین آرام جانم حسین روح و روانمای کوکب آسمان ایمان ای شیرزن نبرد و میدان ای هم‏چو پدر فصیح و گویا رسواگر ظالمان دین وزندگی تایبادفایل راهنمای معلم کتاب دین و زندگی پایه دهم و همچنین بودجه بندی دین و زندگی دهم و سوم و سوره قلم مکى ، متن ، ترجمه ، تفسیر در خط زندگیمعناى اینکه فرمود پیامبر اجر غیر ممنون دارد و بر خلق عظیم است کلمه ممنون از ماده الف قرآن، انسانی و خطاپذیر استبسط تجربه نبوی، اینک به قرائت بی‌تکلف سروش انسانی و خطاپذیر بودن قرآن بنا به روایات شعرِشاعراشعار شهادت امام حسن عسگریع – محمد علی کاروان مستیم، مست باده ی انگور عسگری پس حد به مسجد و کلیسا پاسخ به سؤالات شما در مورد مسیحیتدر مورد آغاز نبوت حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ خداوند عزوجل در قرآن کریم بعد از ذکر بافران بافراناز بافران می نویسیم و نوشتن از دیارمان تنها دلخوشیمان است برای فرار از روزمرگی های شأن نزول آیه قل لا أسألُکُم علیهِ أَجراً إِلاّ المَوَدَّةَ قرآن خود در آیه مورد بحث ما به این سؤال جواب مى‏دهد قل ما سالتکم من اجر فهو لکم ان اجرى الا محبت به پیامبر و اهل بیت از دیدگاه قرآن و روایات خداوند به صورت صریح، پاداش رسالت پیامبر گرامی اسلام را«موده فی القربی»معرفی کرده است و می دین و زندگی فلسفه و منطق قرآن و تعلیمات دینی درس سوم سوالات چهار گزینه ای موضوعات مرتبط تست دین و زندگی سوم دبیرستان دین وزندگی تایباد فایل راهنمای معلم کتاب دین و زندگی پایه دهم و همچنین بودجه بندی دین و زندگی دهم و سوم و پیش حسین آرام جانم حسین روح و روانم ای کوکب آسمان ایمان ای شیرزن نبرد و میدان ای هم‏چو پدر فصیح و گویا رسواگر ظالمان دوران شعرِشاعر اشعار شهادت امام حسن عسگریع – محمد علی کاروان مستیم، مست باده ی انگور عسگری پس حد به ما سوره قلم مکى ، متن ، ترجمه ، تفسیر در خط زندگی معناى اینکه فرمود پیامبر اجر غیر ممنون دارد و بر خلق عظیم است کلمه ممنون از ماده من و الف قرآن، انسانی و خطاپذیر است بسط تجربه نبوی، اینک به قرائت بی‌تکلف سروش انسانی و خطاپذیر بودن قرآن بنا به روایات سنتی مسجد و کلیسا پاسخ به سؤالات شما در مورد مسیحیت در مورد آغاز نبوت حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ خداوند عزوجل در قرآن کریم بعد از ذکر جریان بافران بافران از بافران می نویسیم و نوشتن از دیارمان تنها دلخوشیمان است برای فرار از روزمرگی های زندگی مزد رسالت پیامبر مزد رسالت



لینک منبع :اجر و مزد رسالت نبوت چیست؟

اجر و مزد رسالت نبوت چیست؟ | سایت خبری تحلیلی بامداد | مزد رسالت bamdad.net/مزد-رسالت.html‏ - ذخیره شده 22 دسامبر 2016 ... اجر و مزد رسالت نبوت چیست؟ بامداد - دو نفر وقتی با هم دوستی و معاشرت می کنند اگرچه مبنای معاشرتشان مطامع و منافع مادی باشد، چه بخواهند چه نخواهند ... اجر و مزد رسالت نبوت چیست؟ | بامداد دو نفر وقتی با هم دوستی - قطره www.ghatreh.com/news/nn35185229/اجر-مزد-رسالت-نبوت-چیست‏ 22 دسامبر 2016 ... بامداد دو نفر وقتی با هم دوستی و معاشرت می کنند اگرچه مبنای معاشرتشان مطامع و منافع مادی باشد، چه بخواهند چه ن. مزد رسالت پیامبر چیست ؟ - تبیان article.tebyan.net/179935/مزد-رسالت-پیامبر-چیست-‏ - ذخیره شده 17 سپتامبر 2011 ... در آیه مورد بحث سخن از عدم مطالبه اجر و مزد در برابر رسالت است. ... مى کند چرا که مودت ذى القربى بازگشت به مسأله" امامت و ولایت" و" تداوم خط نبوت" است ... مودّت اهل بیت، مزد رسالت www.hawzah.net/fa/Article/View/.../مودّت-اهل-بیت،-مزد-رسالت‏ - ذخیره شده - مشابه مودّت اهل بیت، مزد رسالت ... است پیامبر اکرم آن را مزد رسالت قرار داده و به امر خدا فرموده است: «قل لااسئلکم علیه اجراً الّا المودة فی القربی؛(7) ... این مذهب است آن ها اعتقاد به امامت منصوص داشته و معتقدند که امامت با قید منصوص بودن دنباله رسالت و ضامن حفظ ... مجله اینترنتی مَت مَگ - اجر و مزد رسالت نبوت چیست؟ matmag.ir/news/17736‏ 22 دسامبر 2016 ... اجر و مزد رسالت نبوت چیست؟ بامداد - دو نفر وقتی با هم دوستی و معاشرت می کنند اگرچه مبنای معاشرتشان مطامع و منافع مادی باشد، چه بخواهند چه نخواهند ... اجر رسالت پیامبر - پرسمان دینی masjedaliasghar.ir/?p=602‏ 2 ا کتبر 2015 ... اجر رسالت ، چرا رسول خدا (ص) اجر رسالت خواسته است؟ ... اسلام(ص) اجر و مزد می خواهد چیست در صورتی که دیگر پیامبران اجر رسالت نخواسته اند؟ ... بگو: «من براى دعوت نبوّت هیچ پاداشى از شما نمى طلبم، و من از متکلّفین نیستم » (ص :۸۶) مزد نخواستن پیامبر(ص) برای رسالت و گرفتن خمس و انفال - islamquest www.islamquest.net/fa/archive/question/fa36178‏ - ذخیره شده - مشابه برچسب خمس|انفال|مزد|اجر رسالت|مودت قربی|آیه 7 سبأ ... آیاتی که می‌فرماید پیامبر( ص) برای رسالتش مزد نمی‌خواهد، آیا با آیات دیگری که انفال و خمس را متعلق به ایشان و بستگانشان - به عنوان پاداش رسالت .... بگو: من براى دعوت نبوّت هیچ پاداشى از شما نمی‌طلبم، و من از متکلّفین نیستم! ..... نماز غفیله چگونه خوانده شده و پاداش آن چیست؟ مزد پیامبر(ص) * شوری، آیه 23 * | پرسمان دانشجویی - علوم قرآن و معارف ... quran.porsemani.ir/node/4345‏ - ذخیره شده - مشابه در سوره شورى مى فرماید: من مزد رسالت نمى خواهم؛ الاّ محبت به اهل بیتم. 2. در سوره فرقان ... بنابراین آنچه که از آیات قرآن در مورد اجر ومزد رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله استفاده میشود را در قالب نکات زیر مندج است: ... بگو: «من براى دعوت نبوّت هیچ پاداشى از شما نمى طلبم، و من از متکلّفین نیستم » (ص :86) ... دو أثر گرانبهاى شما چیست؟ آن آیه ای را که پیامبر(ص) اجر رسالتش را دوستی با نزدیکانش قرار داده و porseman.org/q/show.aspx?id=175755‏ - ذخیره شده - مشابه پرسش و پاسخ ، آن آیه ای را که پیامبر(ص) اجر رسالتش را دوستی با نزدیکانش قرار داده و چند تا از آیاتی را که پیامبر ... 1 در سوره شورى مى فرماید : من مزد رسالت نمى خواهم الاّ محبت به اهل بیتم . ... بگو : « من براى دعوت نبوّت هیچ پاداشى از شما نمى‌طلبم ، و من از متکلّفین نیستم » ( ص : 86 ) همچنین فرمود : « قُلْ مَا ... دو أثر گرانبهاى شما چیست ؟ پیامبر در برابر انجام وظیفه ی رسالت، چه دستمزدی طلب کرده است ... www.askquran.ir/showthread.php?t=18920‏ - ذخیره شده 22 فوریه 2010 ... گفته میشود که پیامبر اسلام نه دستمزد و انعام مالی برای خویش خواست، نه برای ... شوری 23 : بگو : بر این رسالت مزدی ازشما ، جز دوست داشتن خویشاوندان ، نمی خواهم. ..... که خشنود گردند و خدا می داند که در دلهای شما چیست و خداست که دانا و بردبار است. ... ینالون من عدو نیلا الا کتب لهم به عمل صالح ان الله لا یضیع اجر المحسنین