مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

با عمیق ترین اقیانوس زمین بیشتر آشنا شویم

[ad_1]

بامداد – یک نگاه اجمالی به کره زمین از طریق نقشه یا تصویر گرفته شده از فضا برای درک بزرگی و اهمیت اقیانوس های زمین کفایت می‌کند. اقیانوس ها ۷۲ درصد از سطح سیاره را پوشش داده و حجمی در حدود ۱٫۳۵ میلیارد کیلومتر مکعب را اشغال کرده اند. اهمیت آنها برای حیات بر همگان آشکار است. رازهای بسیاری در اعماق آنها نهفته است که هنوز به کشف نرسیده‌اند.

به پاس علم نوین، ابزارها و دستگاههای اکتشاف پیشرفته یکی از مسائل دشوار حل و فصل شده است و آن محل قرارگیری عمیق ترین اقیانوس زمین می باشد. این محل، اقیانوس آرام نام دارد که عمق متوسط آن تقریبا ۴۲۸۰ متر بوده و عمیق ترین قسمت شناخته شده(گودال ماریانا) را در میان تمامی اقیانوس ها درون خود جای داده است.

روش

البته تعیین عمق عمیق ترین اقیانوس بنابه دلایل کاملا مشخص، کار دشواری است که دقت بسیار زیادی را می طلبد. کف اقیانوس ها شدیداً پهناور بوده و ارتفاعشان از سطح دریا به شدت متغیر است. درست مانند توده های قاره‌ای، آنها هم از گودال ها و دامنه های کوهی برخوردارند. در برخی موارد، گودال ها بسیار عمیق تر از عمق متوسط هستند.

 

با این حال، اقیانوس آرام از لحاظ عمق متوسط به عنوان عمیق ترین اقیانوس شناخته می شود. اگرچه محاسبات متغیر اند، اما کل کف اقیانوس با مقدار تقریبی ۴۲۸۰ متر تخمین زده شده است که ۵۰۰ متر عمیق تر از متوسط جهانی یعنی ۳۷۰۰ متر میباشد. گودال ماریان به عنوان یکی از دلایل احتمالی مطرح شده چرا که بطرز قابل توجهی ژرف است!

ویژگی‌ها

گودال ماریان در بخش غربی اقیانوس آرام در مجاورت جزایر ماریانا، با فاصله ای برابر نسبت به فیلیپین و ژاپن واقع شده است. گودال هلالی شکل بوده و طول و عرض متوسط آن به ترتیب به ۲۵۵۰ کیلومتر و ۶۹ کیلومتر می رسد. این گودال در دره ی کوچک واقع در کف اش که به ژرفای چلنجر(challenger) معروف است، عمق بیشینه ای معادل ۱۰۹۹۴ متر دارد. کشورهای نزدیک این گودال عبارتنداز ژاپن، پاپوا گینه جدید، اندونزی و فیلیپین.

ویژگی‌های هندسی نتیجه‌ی پدیده فرو روی اند که در مرز میان دو صفحه تکتونیک(صفحه اقیانوس آرام و فیلیپینو) به وقوع می پیوندند. نتیجه حاصله را سیستم فرو روی ایزو-بونین-ماریانا نامیده‌اند. حاشیه غربی صفحه اقیانوس آرام به زیر صفحه کوچکتر ماریانا فرو می رود.

با عمیق ترین اقیانوس زمین بیشتر آشنا شویم

حرکت صفحات آرام و ماریانا به شکل گیری جزایر ماریانا نیز ختم شد که جزایری آتش فشانی به حساب می آیند. آنها در نتیجه گداز آبدهی(سرد شدن گدازه داغ توسط آب) ناشی از آب محبوس شده در قسمت فرو رفته صفحه اقیانوس آرام می باشد. برای فهمیدن این موضوع که گودال ماریانا چقدر عمق دارد، بگذارید آن را با کوه اورست مقایسه کنیم. اگر کوه اورست را درون گودال ماریانا قرار دهید، بیش از دو هزار متر از آب آن کوه را در بر خواهد گرفت.

فشار آب موجود در گودال ماریانا در حدود ۱۵۷۵۰ psi میباشد که صد برابر بزرگتر از فشار اتمسفری استاندارد در سطح دریاست. این بدان معناست که اگر می توانستید در بخش تحتانی گودال ماریانا قرار بگیرید، فشار شما را نابود می ساخت!

اندازه گیری

اندازه گیری های مختلفی از گودال در طی چند سال به کمک روش های مختلف صورت پذیرفته است. اولین عملیات “چلنجر” نام داشت که بین سالهای ۱۸۷۲ و ۱۸۷۶ میلادی به انجام رسید. آنان با استفاده از شیوه های مناسب به اندازه گیری عمیق ترین اقیانوس ، نقطه گودال ماریانا تا ۹۶۳۶ متر پرداختند.

چلنجر HMS در سال ۱۹۳۱ میلادی بررسی دیگری نیز انجام داد. پژوهشگران در این عملیات به روش دقیق ژرفا سنجی پژواکی تکیه ورزیدند و مقدار ۱۰۹۰۰ متر را به عنوان عمیق ترین عدد بدست آمده اعلام کردند. بعدها این ناحیه را ژرفای چلنجر نامگذاری نمودند. در طول نیمه دوم قرن بیستم، عملیات متعددی انجام گرفت. در سال ۱۹۵۷، کشتی شوروی در محلی به نام “حفره ماریانا”، عمق  ۱۱۰۳۴ متر را ثبت کرد. کشتی بازرگانی آمریکایی به نام اسپنسر اف. بیرد در سال ۱۹۶۲ عمق بیشینه ۱۰۹۱۵ متر را با استفاده از ابزارهای دقیق اندازه گیری عمق ثبت نمود.

کشتی پیمایشی ژاپن با نام تاکویو در سال ۱۹۸۴ از یک دستگاه ژرفا سنج پژواکی استفاده کرده و عمق بیشینه ۱۰۹۲۴ متر را گزارش کرد. یک کشتی دیگر ژاپنی در سال ۱۹۹۵ به عمیق ترین ناحیه گودال ماریانا دست یافت. بنابراین، ۱۰۹۱۱ متر به عنوان عمیق ترین ناحیه ثبت گردید. در سال ۲۰۰۹، ناو تحقیقاتی آمریکا به نام کیلو موانا دقیق ترین اندازه گیری را از گودال ماریانا تا به امروز انجام داد. در این پروسه از یک ردیاب آوایی استفاده شد که نقطه‌ای را با عمق بیشینۀ ۱۰۹۷۱ متر شناسایی کرد.

 

کاوش

تا کنون چهار عملیات در گودال ماریانا به انجام رسیده است. نخستین عملیات با نام تریست به کمک ناو طراحی شده توسط سوئیس و ساخته شده توسط ایتالیا صورت گرفت که نیروی دریایی آمریکا مالک آن ناو بود. ناو و دو سرنشین آن در بیست و سوم ژانویه ۱۹۶۰ به بخش تحتانی گودال رسیدند، یعنی عمقی معادل ۱۰۹۱۶ متر. عملیات توسط ناو گمنامی در سال ۱۹۹۶ و ناو مستقلی به نام نریوس در سال ۲۰۰۸ ادامه یافت. در سه عملیات نخست، عمق مشابه ۱۰۹۰۲ تا ۱۰۹۱۶ متر مستقیما مورد اندازه گیری قرار گرفت. چهارمین عملیات در سال ۲۰۱۲ انجام شد که طی آن، کارگردان کانادایی جیمز کامرون با استفاده از زیردریایی چلنجر عملیاتی را ترتیب داد. او در ۲۶ مارس به بخش تحتانی گودال ماریانا رسید.

از ماه فوریه ۲۰۱۲ عملیات متعددی برنامه‌ریزی شده است که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد: زیردریایی های تریتون (شرکت فلوریدایی که به طراحی و ساخت زیردریایی های خصوصی می پردازد) و شرکت فناوری های دریایی DOER در نزدیکی سانفرانسیسکو که در نظر دارد دو یا سه نفر را به بستر دریا بفرستد. دنیای اقیانوس ها در ورای خط ساحلی، ژرف و رازآلود است. قسمت اعظمی از آن هنوز کشف نشده و آثار حیاتی که دانشمندان در آن جا پیدا کرده‌اند بسیار مرموز می باشد، بطوریکه می تواند سرنخ هایی هم در خصوص حیات در دنیا های دیگر بدست دهد. این مسئله معقول بنظر می رسد که فضای درونی می تواند بینش ما را نسبت به حیات در فضای بیرونی ارتقأ بخشد.

چند اقیانوس در دنیا وجود دارد؟ چه عواملی منجر به جزر و مد می شود؟ آیا شهاب سنگ ها نقشی در پیدایش اقیانوسهای زمین داشته‌اند؟ چند درصد زمین را آب تشکیل می دهد؟ اگر درصدد کسب اطلاعات بیشتر هستید، می توانید مقاله ی انتشار یافته در National Geographic پیرامون حیات در گودال ماریانا مراجعه کنید.

سایت علمی بیگ بنگ

نوشته با عمیق ترین اقیانوس زمین بیشتر آشنا شویم اولین بار در بامداد پدیدار شد.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان قلی پور بلکا …نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان قلی پور بلکا کاتالوگ بلکا نقاشی ساختمان در کرج عصر ایران تصاویری بی نظیر و فوق العاده دیدنی از ویتنام پرطرفدارترین هتل های دنیا در اینستاگرام اطلاعات عمومی،دانستنیها،معلومات عمومی،آیا می دانید اطلاعات عمومیدانستنیهاآیا می دانید دانستنیهای طبیعتمقالات اطلاعات عمومی معلومات زیست نیوزگلدان هایی برای تمام طول سال آنتی بیوتیکی قدرتمند از دل طبیعت پس از ترک مصرف قند چه افیولیت چیست ؟ سنگ یا رخساره ؟ • انجمن زمین …قوانین انجمن با توجه به اینکه علم زمین شناسی به عنوان علم پایه زیربنا و زیرساخت اس ام اس برای همهروزانه با جدیدترین و برترین اس ام اس ها و مطالب و عکس های جالب و دیدنیمجله اینترنتی برترین ها پورتال خبری و سبک …در روزگاری که جامعه مجازی و شبکه های اجتماعی یکی از ارکان اصلی ارتباط افراد با یکدیگر آشنایی با سنگ کهربا آشنایی با سنگ کهربا کهربا شیره فسیل‌شده درخت است که به خاطر رنگ زیبایش برای ساخت چگونه زود حامله شویم؟ چگونه حامله شوم؟ نمی دانید چگونه حامله شوید؟ در این مقاله به شما آموزش می دهیم که چطور نوشته های خواندنی روح‌اله یکشنبه ‏ ‏ سه نفر آمریکایی و سه نفر ایرانی با همدیگر برای شرکت در عصر ایران تصاویری بی نظیر و فوق العاده دیدنی از ویتنام پرطرفدارترین هتل های دنیا در اینستاگرام عکس نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان قلی پور بلکا کاتالوگ بلکا نقاشی ساختمان در شهریار تهران نمونه کارهای نقاشی ساختمان نمونه کارنقاشی ساختمان نمونه اطلاعات عمومی،دانستنیها،معلومات عمومی،آیا می دانید مقالات مفید با این فناوری جدید از آمپول زدن لذت ببرید عکس پیام رسان پینگل رقیب جدی تلگرام با امکان تماس زیست نیوز گلدان هایی برای تمام طول سال آنتی بیوتیکی قدرتمند از دل طبیعت پس از ترک مصرف قند چه اتفاقی افیولیت چیست ؟ سنگ یا رخساره ؟ • انجمن زمین شناسی اقتصادی نظر به اینکه استان ما اولین استانی است که شاخص ترین رخساره سنگهای مجموعه افیولیت ها را با اس ام اس برای همه روزانه با جدیدترین و برترین اس ام اس ها و مطالب و عکس های جالب و دیدنی مجله اینترنتی برترین ها پورتال خبری و سبک زندگی مجله هارپرز بازار بریتانیا و چند نشریه مد اینترنتی دیگر، هر هفته فهرستی از خوش پوش ترین و تاریخچه انرژی تجدیدپذیر ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد تاریخچهانرژی با توجه به نیاز روزافزون به منابع انرژی و کاهش منابع سوخت فسیلی ضرورت سالم نگهداشتن محیط آشنایی با سنگ کهربا آشنایی با سنگ کهربا کهربا شیره فسیل‌شده درخت است که به خاطر رنگ زیبایش برای ساخت اشیاء چگونه زود حامله شویم؟ چگونه حامله شوم؟ نمی دانید چگونه حامله شوید؟ در این مقاله به شما آموزش می دهیم که چطور تخمک



لینک منبع :با عمیق ترین اقیانوس زمین بیشتر آشنا شویم

با عمیق ترین اقیانوس زمین بیشتر آشنا شویم | سایت خبری تحلیلی ... bamdad.net/عمیق-ترین-اقیانوس.html‏ - ذخیره شده 24 دسامبر 2016 ... عمیق ترین اقیانوس - حفره ماریانا , جزایر ماریانا , گودال ماریان , اقیانوس آرام , عمیق ترین اقیانوس , عمیق ترین اقیانوس زمین , کره زمین. عمیق‌ترین نقطه جهان کجا واقع شده اســت؟ - مجله مطالب خواندنی iranmg.blogsky.com/1396/02/06/post-4594/‏ - ذخیره شده 6 روز پیش ... ولی هم‌اکنون با بررسی‌های علمی عمیق‌ترین نقطه زمین شناسایی با عمق دقیق شده اســت. بررسی‌های جدید نشان داد عمق آب در منطقه جنوب شرقی ژاپن بیشتر از تصورات قبلی اســت و عمیق‌ترین نقطه زمین در همین ... آیا تا به حال شده است که با همسر ، دوست و یا رییس تان در مورد موضوع .... چگونه از سردرد سینوسی خلاص شویم؟ اقیانوس آرام - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/اقیانوس_آرام‏ - ذخیره شده - مشابه گسترهٔ این پهنه ۱۶۵٬۷۲۱٬۰۰۰ کیلومتر مربع است که ۴۶٪ تمام آب‌های روی زمین را شامل ... عمیق‌ترین گودال جهان که گودال ماریانا نام دارد، با ژرفای ۱۱۰۳۴ متر یعنی ۱۱/۰۳۴ ... این مردم از جزیره تایوان حرکت کرده و رفته‌رفته بیشتر جزیره‌های اقیانوس آرام را کشف ... تصاویری از سفر به عمیق ترین نقطه زمین - سایت خبری تحلیلی ... www.tabnak.ir/fa/.../تصاویری-از-سفر-به-عمیق-ترین-نقطه-زمین‏ - ذخیره شده 27 مارس 2012 ... کامرون شش ساعت را در عمیق ترین نقطه کره زمین گذراند و فیلم تهیه کرد و ... یازده کیلومتر عمق دارد و که عمق آن از ارتفاع قله اورست هم بیشتر است. ... جیمز کامرون به این زیر دریایی "اژدر عمودی" لقب داده است که آب را می شکافد و با سرعت به اعماق زمین می رود. ... آشنایی بیشتر با C-HR .... خواب شوم دختر ترامپ برای دنیا ... آشنایی با عمیقترین دریاچه های جهان+عکس - سایت خبری تحلیلی ... www.tabnak.ir/fa/.../آشنایی-با-عمیقترین-دریاچه-های-جهان-عکس‏ - ذخیره شده 25 ا کتبر 2011 ... این دریاچه در عمیقترین نقطه 586 متر عمق دارد. ... بیشتر شهرت این دریاچه به واسطه داشتن یک آب با رنگ آبی بسیار زیبا که نظیر آن به ندرت یافت ... عمیق ترین دریاها و اقیانوس های جهان - کجارو www.kojaro.com/2016/9/26/.../deepest-oceans-seas-world/‏ - ذخیره شده 2 ا کتبر 2016 ... در این مطلب با عمیق‌ترین آنها آشنا می‌شوید. - کجارو. ... گاهی ژرفای آب‌های روی کره‌ی زمین به اندازه‌ای می‌رسد که تصورش هم غیر ممکن خواهد بود. نقاط عمیقی ... این اقیانوس را باید به خاطر کشتی معروف تایتانیک بیشتر بشناسید. جایی که ... عمیق ترین اقیانوس زمین کجاست؟ max-news.ir/search/?q=عمیق%20ترین%20اقیانوس%20زمین%20کجاست؟...‏ متن پیامک ارسالی از سوی حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس‌جهمور کشورمان به شرح زیر است: بیاییم با حقوق خود بیشتر آشنا شویم و قدرتمندانه آن را پاس ... عمیق ترین اقیانوس زمین کجاست؟ max-news.ir/search/?q=عمیق%20ترین%20اقیانوس%20زمین%20کجاست؟...‏ 22 نوامبر 1996 ... در ادامه با برخی عوامل که پیری پوست را تسریع می کنند، بیشتر آشنا می شویم. آسیب های ناشی... سانسور جلیلی برای حمایت از قالیباف. ۱۰ حقیقت خارق‌العاده از اعماق اقیانوس - مجله علمی ایران | irsci www.irsci.com/10-حقیقت-خارق‌العاده-اعماق-اقیانوس/‏ - ذخیره شده صفحه اصلی سیاره زمین حیوانات ۱۰ حقیقت خارق‌العاده از اعماق اقیانوس ... طبق یک قانون کلی، هر قسمتی با عمق بیشتر از ۲۰۰ متر، “دریای عمیق”در نظر گرفته ... حدود ۳. ۵ کیلومتر است و عمیق‌ترین قسمت آن –گودال چلنجردرغرب اقیانوس آرام –کمی ... ما دانشمندان دوست داریم همه چیز را دسته بندی کنیم و اعماق اقیانوس ازین قاعده مستثنی نیست. درمورد کره ی زمین - زمین و زمینیان شادمان zamineshademan.persianblog.ir/tag/درمورد_کره_ی_زمین‏ - ذخیره شده - مشابه راستى این کره زمین که ما بر روى آن زندگى مى کنیم چه شناسنامه اى دارد. بد نیست در جدول ذیل اطلاعاتى درباره اش بیاوریم و با ساکنان آن و کشورها و قاره ها بیشتر آشنا شویم: مرز بین روز و شب ... مساحت آب ها و اقیانوس هاى زمین: ۳۶۵۳۲۰۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت نقاط ... عمیق ترین تنگه جهان تنگه «فلوریدا» با ۱۸۳۰ متر ژرفا پست ترین ...