مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

تدابیر طب سنتی در فصل زمستان

[ad_1]

یک متخصص طب سنتی گفت: نخستین قدم برای سلامتی در فصل زمستان، پرهیز از مصرف سردیها چه به صورت خوردنی و چه به صورت موضعی است و باید از مصرف خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های سرد از جمله مصرف لبنیات و میوه‌های ترش و آبکی پرهیز کرد.

به گزارش مشرق، سید مهدی غضنفری در مورد تدابیر طب سنتی در مورد فصل زمستان اظهار کرد: هر فصلی دارای مزاجی است، مزاج فصل زمستان سرد و تر است بنابراین سردی و تری در این فصل بیشتر می‌شود؛ به این ترتیب اکثر افراد و به خصوص افراد دارای مزاج سرد و تر باید تدابیر فصل زمستان و مخصوصاً تدابیر غذایی مربوطه به آن را رعایت کنند.
 
وی افزود: همیشه قدم اول برای حفظ سلامت پرهیز است و نه خوردن؛ پرهیز از خوردنیها و نوشیدنیهای تولید‌کننده خلط بلغم (سرد و تر) شامل آب (مخصوصاً آب سرد و به ویژه آب یخ)، لبنیات مخصوصاً دوغ و ماست، آشها و سوپهای خیلی لعابدار که محتویات غذایی زیادی ندارند.
 
غضنفری در مورد دیگر خوارکیهایی که از مصرف آنها در فصل زمستان باید پرهیز کرد، یادآور شد: مسلماً منظور همه انواع آش مثلا آش حلیم یا شله‌ قلم‌کار نیست زیرا این موارد دارای گوشت و بلغور گندم فراوان بوده و غذای کاملی  به حساب می‌آیند؛ مقصود غذاها و سوپهای آبکی دارای سبزیجات و لعابدار (مثل سیراب شیردان) است.
 
این متخصص طب سنتی ادامه داد: همچنین می‌توان به میوه‌‌های ترش و آبکی (مرکبات، هندوانه) و در کل طعمهای ترش و بی‌مزه (بدون طعم خاص) و نیز غذاهای مانده و فریز شده که عمدتاً غذاهای با غلبه سردی و تری مولد بلغم هستند، سس‌ها به خصوص سس ماینوز و موادی مانند کاهو، خیار و بیشتر غذاهای خام و خام‌خواری اشاره کرد.
 
وی در مورد خوارکیهایی که مصرف آنها در این فصل برای بدن مفید است، خاطرنشان کرد: در کل از موادی که طبع آنها رو به گرمی هستند باید استفاده کرد البته باید مزاج را هم در نظر گرفت؛ برای مثال افرادی که دارای حرارت زیاد هستند حتی در زمستان هم ممکن است نیاز باشد از گرمیها پرهیز کرده و به مصرف خنکیها روی بیاورند اما بهتر است این افراد از غذاهای گرم کباب شده، پخته، بو داده یا تفت داده شده و تا حدی سرخ کرده استفاده کنند.
 
غضنفری در مورد تدابیر دیگر طب سنتی در این فصل تاکید کرد: در فصل زمستان هضم انسان قویتر کار می‌کند، زیرا حرارت از سطح به داخل بدن معطوف بوده و سیستم گوارش گرم و قوی است برای مثال با توجه به این مورد مصرف غذاهایی همچون حلیم، کبابها مثل کباب گوشتهای قرمز از قبیل چنجه، کباب برگ یاکوبیده و دل مرغ، آبگوشت همراه با کمی پودر زیره سیاه با چند تکه سیب درختی یا به مفید است البته نفخ نخود باید گرفته شده باشد.
 
وی ادامه داد: همچنین استفاده بیشتر از گوشتهای با طبع گرمتر مثل گوشت پرندگانی چون کبک، بلدرچین و جوجه مرغ یا گوشت شتر، چاشنی‌های رو به گرمی مثل دارچین، زعفران، زیره، آویشن، مرزه، فلفل و درکل ادویه‌ها و قدری نمک در این فصل توصیه می‌شود.
 
این متخصص طب سنتی در مورد دیگر خوارکیهای مفید برای فصل سرد سال گفت: مصرف تخم‌ پرندگان همچون مرغ، بلدرچین، کبوتر و یا نوشیدنی‌های گرم، گرم مزاج مثل چای حاوی هل، زنجفیل، چای زعفران، چای دارچین نیز مفید است، پس باید سعی شود از خوردنیها و نوشیدنیهای گرم بالفعل (گرما و داغی ظاهری) و بالقوه (مزاج گرم) استفاده شود تا نهایت گرمی مناسب و کافی در این فصل به بدن برسد.
 
وی در مورد پیشگریهای لازم در فصل زمستان و بیماریهای این فصل یادآور شد: در این فصل بیماریهایی مثل سرماخوردگی، زکام یا خلط ته حلق بیشتر است و مصرف کمتر مواد با مزاج سرد به رفع کردن این مشکلات کمک می‌کند، به خصوص در شبهای سرد زمستان باید در مصرف سردیجات بیشتر احتیاط کرد؛ خلط و ترشحات ته حلق به سیستم تنفسی یا گوارش ریزش کرده و در طولانی مدت و آن را  آسیب می زند برای مثال منجر به بیمارهایی همانند برونشیت، آسم، آلرژی، سرفه های مکرر، التهاب یا زخم معده و دوازدهه، نفخ و رفلاکس می شوند.
 
غضنفری در مورد لزوم فعالیت بدنی و ورزش مستمر در فصل زمستان تاکید کرد: در این فصل باید فعالیتهای بدنی و ورزش بیشتر شود و انسان خود را از قرار گرفتن در مقابل باد و سرمای مستقیم مصون بدارد و اقداماتی مثل خونگیری و حجامت را انجام ندهد مگر در صورت نیاز زیاد با تجویز پزشک چون این کار سبب سردتر شدن بدن خواهد شد.

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

سایت جامع طب سنتی ایرانی اسلامیکافی شاپ‌های سنتی احداث می‌شود کدسازی طب سنتی ایران در دنیا پنجمین جلسه شورای تـغـذیه بـهـاری از دیـدگاه طب سنتیسبک‌ترین رژیم غذایی در طی سال را باید در فصل بهار داشته باشیم، بنابراین در تمام وعده مرجع طب سنتی ایرانی توصیههایبهداشتیطب سنتی ،روزاده،دکتر روازاده،حجامت،فیلم،کلیپ،اخبار،خبر،درمان سرطان،آشپزی ایرانی طب سنتی برترین طب دنیا قابل توجه علاقه مندان به تهیه محصولات مورد تایید طب سنتی و موسسه حجامت ایران شما طرز تهیه بستنی و یخ در بهشت مرجع طب سنتی …آشپرخانهطب سنتی ،روزاده،دکتر روازاده،حجامت،فیلم،کلیپ،اخبار،خبر،درمان سرطان،آشپزی ایرانی رفع خشکی و خارش پوست با طب سنتیاعتقاد طب سنتی این است که خشکی پوست در میان افرادی با مزاج‌های گرم و خشک و سرد و بارداری و جنین و ویار و سقط جنین تجارب طب سنتیبارداریوجنینوانتشارات چوگان توزیع کتب قدیم و جدید طب سنتی سایت آدرس پزشکان طب سنتی در سراسر کشوردرسنامه مزاج شناسی مقاله سوّم؛ مزاج شناسی …سلام و احترام به زحمت شما در کل شما تجربه و علمی را که به زحمت فراوان بدست اوردید را در ‌طب اسلامی وسنتی حکیم عقیلی خراسانی طب سنتیطبسنتی‌طب اسلامی وسنتی حکیم عقیلی خراسانی طب سنتی درمان بیماریها بدون مصرف دارو ‌طب لیست مواد غذایی به تفکیک طبع سایت شخصی …با سلام استاد علایمی که من در خودم دارم بینابین است و نتوانستم طبع خود را تشخیص دهم، سایت جامع طب سنتی ایرانی اسلامی سایت مرجع علمی آموزشی خبری در حوزه طب سنتی ایرانی اسلامی و طب مکمل مهم قابل توجه کلیه ی طب سنتی برترین طب دنیا قابل توجه علاقه مندان به تهیه محصولات مورد تایید طب سنتی و موسسه حجامت ایران شما تـغـذیه بـهـاری از دیـدگاه طب سنتی بنابراین فصل بهار زمان پاک‌سازی کبد از سموم است و قطعاً تغذیه صحیح، نقش کلیدی در این امر دارد طرز تهیه بستنی و یخ در بهشت مرجع طب سنتی ایرانی اسلامی آشپرخانه طب سنتی ،روزاده،دکتر روازاده،حجامت،فیلم،کلیپ،اخبار،خبر،درمان سرطان،آشپزی ایرانی،آموزش مرجع طب سنتی ایرانی اسلامی مقالات طب سنتی ،روزاده،دکتر روازاده،حجامت،فیلم،کلیپ،اخبار،خبر،درمان سرطان،آشپزی ایرانی،آموزش رفع خشکی و خارش پوست با طب سنتی اعتقاد طب سنتی این است که خشکی پوست در میان افرادی با مزاج‌های «گرم و خشک» و «سرد و خشک بارداری و جنین و ویار و سقط جنین تجارب طب سنتی بارداریوجنین مزاج شناسی برای دموی مزاجها بر مبنای طب سنتی پیاده روی بزرگ اربعین حسینی علیه السلام و درسنامه مزاج شناسی مقاله سوّم؛ مزاج شناسی انسانی؛ مزاج بلغم ارزش های پست مدرن، نارضایتی از پزشکی؛ گرایش به طب مکمل اهمیت طب و طبیب در نگاه علامه حسن ‌طب اسلامی وسنتی حکیم عقیلی خراسانی طب سنتی طبسنتی مخلوط عسل و گلیسیرین در مقادیر مساوی بهترین درمان خشکی و ترک خوردکی پوست دست و صورت می باشد لیست مواد غذایی به تفکیک طبع سایت شخصی محمدباقر فیروزی سلام متاسفانه در این زمانه بسیاری مردم به علت مصرف غذاهای زودپزشده و ساندویچی و روغن نباتی تدابیر طب سنتی در درمان سوزش معده



لینک منبع :تدابیر طب سنتی در فصل زمستان

تدابیر طب سنتی در فصل زمستان - مشرق نیوز www.mashreghnews.ir/news/.../تدابیر-طب-سنتی-در-فصل-زمستان‏ - ذخیره شده 25 دسامبر 2016 ... به گزارش مشرق، سید مهدی غضنفری در مورد تدابیر طب سنتی در مورد فصل زمستان اظهار کرد: هر فصلی دارای مزاجی است، مزاج فصل زمستان سرد و تر ... خبرگزاری تسنیم - تدابیر طب سنتی در فصل زمستان/ لزوم پرهیز از ... https://www.tasnimnews.com/.../تدابیر-طب-سنتی-در-فصل-زمستان-لزوم-پرهیز-از-مصرف-لبنیات-میوه-های-ترش-و-آبکی‏ - ذخیره شده 25 دسامبر 2016 ... یک متخصص طب سنتی گفت: نخستین قدم برای سلامتی در فصل زمستان پرهیز از مصرف سردیها چه به‌صورت خوردنی و چه به‌صورت موضعی است و باید ... تدابیر فصل زمستان از دیدگاه طب سنتی ایران - تندرستان www.tandorostan.org/.../137/تدابیر-فصل-زمستان/default.aspx‏ - ذخیره شده - مشابه روش های حفظ تندرستی برای افراد سالم 1.افراد دارای مزاج سرد و تر باید در زمستان و شب‌ها در مصرف غذاهای سردی‌بخش احتیاط کنند. 2.در فصل‌های سرد بویژه زمستان، ... تدابیر طب سنتی برای فصل زمستان www.taamolnews.ir/fa/news/97277‏ - ذخیره شده 21 دسامبر 2016 ... متخصص طب سنتی در آستانه ورود به فصل زمستان توصیه کرد در این فصل بهتر است بیشتر غذاهایی با طبع گرم استفاده شود و میوه‌هایی با طبع سرد ... تدابیر طب سنتی برای فصل زمستان - افکارنیوز www.afkarnews.ir/.../384971-تدابیر-طب-سنتی-برای-فصل-زمستان‏ - ذخیره شده 26 دسامبر 2014 ... با ورود به فصل زمستان توصیه می‌شود در این فصل بیشتر از غذاهای با طبع گرم استفاده شود. پزشک و محقق طب اسلامی گفت: با ورود به فصل زمستان ... پاد: طب سنتی- فصل زمستان و تدابیر آن pad.um.ac.ir/discussion/view/5408604‏ - ذخیره شده در هر سه نظام طب ایرانی، طب هندی و طب چینی این باور وجود دارد که به‌طور کلی در فصل زمستان، سموم و مواد زاید، بیشتر از دیگر فصول سال در بدن انباشته می‌شوند. تدابیر طب سنتی برای فصل زمستان - خبرگزاری فارس www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930927000741‏ - ذخیره شده - مشابه 19 دسامبر 2014 ... متخصص طب سنتی در آستانه ورود به فصل زمستان توصیه کرد در این فصل بهتر است بیشتر غذاهایی با طبع گرم استفاده شود و میوه‌هایی با طبع سرد ... تدابیر طب سنتی برای فصل زمستان - تعامل | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/30089831‏ 21 دسامبر 2016 ... تدابیر طب سنتی برای فصل زمستان. متخصص طب سنتی در آستانه ورود به فصل زمستان توصیه کرد در این فصل بهتر است بیشتر غذاهایی با طبع ... تدابیر طب سنتی در فصل زمستان | یک متخصص طب سنتی گفت ... www.ghatreh.com/news/nn35232139/تدابیر-سنتی-فصل-زمستان‏ 25 دسامبر 2016 ... یک متخصص طب سنتی گفت: نخستین قدم برای سلامتی در فصل زمستان پرهیز از مصرف سردیها چه به صورت خوردنی و چه به صورت مÙ. تدابیر غذایی فصل زمستان از دیدگاه طب سنتی | سایت سلامت دات لایف salamat.life/طب-سنتی.../تدابیر...طب-سنتی/تدابیر-غذایی-فصل-زمستان-دیدگاه-طب-سنتی‏ - ذخیره شده 17 ژانویه 2017 ... مزاج فصل زمستان سرد و تر است، اکثر افراد و به خصوص افراد دارای مزاج سرد و تر باید تدابیر غذایی فصل زمستان و توصیه های طب سنتی مثل دمنوش ها ...