مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

طبع خاکشیر سرد است یا گرم؟

[ad_1]

خاکشیر یکی از گیاهان قدیمی است که خواص بسیار زیادی داشته و در طب سنتی از آن برای تسکین و درمان بیماری استفاده می‌شود.طبع خاکشیر گرم و تر است

امروزه خواص بی‌نظیر گیاهان دارویی بر هیچکس پوشیده نیست. خاکشیر یکی از معروف‌ترین این گیاهان است که به خصوص در فصول گرم سال بسیار مورد مصرف قرار می‌گیرد. درواقع خاکشیر بهترین نوشیدنی برای جلوگیری و درمان گرمازدگی در فصل تابستان است و از قدیم به عنوان یک نوشیدنی سنتی بین مردم رواج داشته است. اما خیلی افراد بدون اینکه از طبع خاکشیر باخبر باشند به صورت مداوم از آن مصرف می‌کند که این خود می‌تواند باعث بروز ناراحتی‌های جسمی در بدن گردد. در ادامه به بررسی طبع خاکشیر و خواص آن می‌پردازیم.
طبع خاکشیر - خواص خاکشیر - خوردن خاکشیر

خاکشیر

خاکشیر گیاهی است علفی یک ساله یا دو ساله که ارتفاع ساقه آن تا یک متر نیز می‌رسد، قسمت پایین گیاه کرک‌دار و بالای آن بدون کرک است. تخم این گیاه که همان خاکشیر است، ریز و کمی دراز و معمولا به دو رنگ وجود دارد: قرمز که دارای طعم کمی تلخ است و دیگری قرمز تیره. اما این دو در حقیقت یک نوع خاکشیر هستند و از یک گیاه به وجود می‌آیند و تغییر رنگشان به خاطر کهنگی یا تازگی‌شان است. سال‌هاست مردم برای گرمازدگی و خنک شدن طبعشان از خاکشیر استفاده می‌کنند. خاکشیر به طور کلی فاقد اثر شیمیایی است و خوردنش بدون تغییر دفع می‌شود.

طبع خاکشیر گرم یا سرد؟

برخلاف باور عامه مردم که طبع خاکشیر خنک است باید گفت طبیعت آن معتدل و گرم است. سال‌هاست مردم برای گرمازدگی و خنک شدن طبعشان از خاکشیر استفاده می‌کنند اما در حقیقت طبع خاکشیر گرم است و مصرف آن برای افراد گرم مزاج و دارای ناراحتی‌های گرم حاد توصیه نمی‌شود.

خواص خاکشیر

  • خواص خاکشیر بسیار زیاد است و در عین حال که بی‌ضرر است، در حالات مختلف اثرات مختلفی بر بدن دارد. مصرف خاکشیر صبح ناشتا در آب جوش یا آب سرد، بدون شکر یا با شکر، قبل از غذا یا بعد آن، با فاصله‌ای از غذا یا بدون فاصله و یا حتی شب و روز و همچنین چگونگی استفاده از آن دارای اثرات متفاوتی است. کوبیده شده آن دارای خاصیت ضد اسهالی و در صورت بو دادن برای بیمار اسهالی موثر است. خاکشیر با شربت سکنجبین صفرا زدا و با آب جوش حالت ضد بلغمی و با ترنجبین ضد سودایی است.
  • دانه‌های خاکشیر وقتی در مجاورت آب قرار می‌گیرند می‌توانند چندین برابر وزن خود آب جذب کرده و متورم شوند. در نتیجه این دانه‌ها آب زیادی را در بدن نگه داشته و وقتی بدن به تعریق افتاده و با کمبود آب مواجه می‌شود از ذخیره آب آن‌ها استفاده می‌کند. بنابراین مصرف این شربت در روزهای گرم سال و در ساعات اوج گرما که مجبور به خروج از منزل هستید یا اگر به گرما حساسیت دارید توصیه می‌شود.
  • از آنجاییکه طبع خاکشیر گرم است اگر این دانه‌ها با کمی شکر، گلاب و آب سرد بسیار ملین و خنک بوده و از سرگیجه، تب، بی حالی، تهوع و بی اشتهایی ناشی از گرمازدگی می‌کاهند. همچنین شربت خاکشیر مقوی معده و هاضمه بوده، اشتها و شهوت را زیاد می‌کند و مصرف آن در دوران بارداری بسیار مفید است.
  • این گیاه نیز برای رفع گرفتگی صدا مفید است و از گل‌ها و برگ‌های آن می‌توان برای رفع بیماری ناشی از کمبود ویتامین C استفاده کرد.

بهترین زمان مصرف خاکشیر چه به صورت منفرد و چه در ترکیب با داروهای دیگر صبح ناشتا می‌باشد که بهترین اثر را در تقویت کبد و معده و پاکسازی سموم دارد و در طول روز زمانی که معده خالی است بهتر است مصرف شود. چناچه در طول روز میان غذا یا بعد از آن استفاده شود، یک داروی غذایی چاق کننده است اما در اینصورت اثری در پاکسازی نخواهد داشت. خاکشیر مناسب زیبایی رنگ رخسار است و تکرار آن موجب صافی و خوشرنگ شدن پوست می‌شود. علاوه بر این در مواقع بحرانی به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر در سیستم دارویی و غذایی مبتلایان به سرطان مطمئن‌ترین دارو به شمار می‌رود.

روش مصرف

بهترین روش مصرف خاکشیر به صورت کوبیده و یا جوشانده است. همچنین می‌توان آن را در شربت آبلیمو خیساند و سپس میل کرد.

توجه: به دلیل گرم و تر بودن طبع خاکشیر بعضی از افراد هنگامی که خاکشیر می‌خورند، ممکن است سردرد بگیرند، این افراد باید خاکشیر را با کتیرا بخورند.

گردآوری: مجله اینترنتی ستاره


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

تست مزاج شناسی سرد یا گرم؟ خشک یا تر؟ آکاتست مزاج شناسی سرد یا گرم؟ خشک یا تر؟ سرد یا گرمخشک یا ترتستطبعطبع بدنتست مزاج سرد مزاجید یا گرم مزاج؟ تاثیر مزاج در شخصیت افراد ساغرس نوشته شده توسط من قبلا طبعم گرم بود اما حالا انگار عوض شده سردی جات سرد مزاجان بعد از خوردن غذاهای با طبع سرد دل‌پیچه …طبع گرم به معنای آن است که چه میزان انرژی در مواد و عناصر وجود دارد، اگر مواد غذایی لیست مواد غذایی به تفکیک طبع سایت شخصی …با سلام استاد علایمی که من در خودم دارم بینابین است و نتوانستم طبع خود را تشخیص دهم،مزاج شناسی صفراء؛ مشخصات صفراوی ها و درمان‌‌ …با سلام بهترین طبع ، طبع گرم است و از بین طبع گرم نیز بهترین مزاج ، مزاج دموی بهاره لیست مواد غذایی به تفکیک طبع مرجع طب سنتی …بخش ویژهضمناً برای تعدیل طبع یک ماده غذایی می توان از ترکیب آن با مواد غذایی دیگر که دارای طبع توصیه های مهم تغذیه ای طب سنتی به سرد مزاج ها و گرم …از دیدگاه طب سنتی افراد دارای نوع مزاج سرد،گرم،سرد و خشک و گرم و مرطوب هستند به این بخور و نخورهای سردمزاج‌ها گوشت بلدرچین برای سردمزاج ها در طب سنتی می‌گویند طبع گوشت بلدرچین گرم و خشک است و طب سنتی و گیاهان داروییداروی گیاهی مقالات سلامتطب سنتیگیاهان دارویی درمان با طب سنتی گیاه دارویی حجامتبادکشیگیاه درمانیطب سنتی مهرطب رژیم های غذایی پاکسازی بدنمربای هویج یک لیوان شیربادام صبحانه روز اول سالاد مخصوص ناهار گرم مغز بادام خام تست مزاج شناسی سرد یا گرم؟ خشک یا تر؟ آکا تست مزاج شناسی سرد یا گرم؟ خشک یا تر؟ سرد یا گرمخشک یا ترتستطبعطبع بدنتست مزاج شناسی در سرد مزاجید یا گرم مزاج؟ تاثیر مزاج در شخصیت افراد ساغرس نوشته شده توسط من قبلا طبعم گرم بود اما حالا انگار عوض شده سردی جات بام سرد مزاجان بعد از خوردن غذاهای با طبع سرد دل‌پیچه می‌گیرند طبع گرم به معنای آن است که چه میزان انرژی در مواد و عناصر وجود دارد، اگر مواد غذایی دارای لیست مواد غذایی به تفکیک طبع سایت شخصی محمدباقر فیروزی با سلام استاد علایمی که من در خودم دارم بینابین است و نتوانستم طبع خود را تشخیص دهم، مزاج شناسی صفراء؛ مشخصات صفراوی ها و درمان‌‌ سایت شخصی با سلام بهترین طبع ، طبع گرم است و از بین طبع گرم نیز بهترین مزاج ، مزاج دموی بهاره هست ضمنا لیست مواد غذایی به تفکیک طبع مرجع طب سنتی ایرانی اسلامی بخش ویژه ضمناً برای تعدیل طبع یک ماده غذایی می توان از ترکیب آن با مواد غذایی دیگر که دارای طبع توصیه های مهم تغذیه ای طب سنتی به سرد مزاج ها و گرم مزاج ها توصیه های مهم تغذیه ای رژیم غذایی خشکی پوست افراد با طبع سرد بی‌خوابی و تپش قلب خصوصیات گیاهان داروئی کامبوجا محصولات ما برای فروش به تمام نقاط کشور توسط پست پیشتاز و سفارشی و تیپاکس به درب منزل و یا به بخور و نخورهای سردمزاج ها گوشت بلدرچین برای سردمزاج ها در طب سنتی می‌گویند طبع گوشت بلدرچین گرم و خشک است و ارزش طب سنتی و گیاهان داروییداروی گیاهی مقالات سلامت طب سنتیگیاهان دارویی درمان با طب سنتی گیاه دارویی حجامتبادکشیگیاه درمانیطب سنتی ایران طبع خربزه سرد است یا گرم سیر سرد است یا گرم میگو سرد است یا گرم بادمجان سرد است یا گرم



لینک منبع :طبع خاکشیر سرد است یا گرم؟

طبع خاکشیر سرد است یا گرم؟ - مجله اینترنتی ستاره setare.com/fa/news/8122/طبع-خاکشیر-سرد-است-یا-گرم‏ - ذخیره شده 27 دسامبر 2016 ... خاکشیر یکی از گیاهان قدیمی است که خواص بسیار زیادی داشته و در طب سنتی از آن برای تسکین و درمان بیماری استفاده می‌شود. طبع خاکشیر سرد و ... طبع خاکشیر سرد است یا گرم؟ | خاکشیر یکی از گیاهان قدیمی است - قطره www.ghatreh.com/news/.../طبع-خاکشیر-سرد-است-گرم‏ - ذخیره شده 27 دسامبر 2016 ... طبع خاکشیر گرم و تر است - " بسیار زیاد است و در عین حال که بی ضرر ... مصرف خاکشیر صبح ناشتا در آب جوش یا آب سرد، بدون شکر یا با شکر، ... طبع خاکشیر سرد است یا گرم؟ - ستاره | دمادم https://damadam.ir/news/طبع-خاکشیر-سرد-است-یا-گرم/6499948‏ - ذخیره شده خاکشیر یکی از گیاهان قدیمی است که خواص بسیار زیادی داشته و در طب سنتی از آن برای تسکین و درمان بیماری استفاده می‌شود.طبع خاکشیر گرم و تر است امروزه ... طبع خاکشیر سرد است یا گرم؟ - مجله اینترنتی ستاره - تی نیوز tnews.ir/news/cbb276851709.html‏ - ذخیره شده 27 دسامبر 2016 ... خاکشیر یکی از گیاهان قدیمی است که خواص بسیار زیادی داشته و در طب سنتی از آن برای تسکین و درمان بیماری استفاده می شود.طبع خاکشیر گرم و ... خاصیت خاکشیر چیست و خواص خاکشیر برای پوست - جدیدترین اخبار ... www.momtaznews.com/خاصیت-خاکشیر-چیست-و-خواص-خاکشیر-برای-پو/‏ - ذخیره شده - مشابه 3 ژانویه 2016 ... این دل‌ضعفه ممکن است در طول روزهای گرم تابستان یا در ایام ماه رمضان به سراغ .... که طبع سرد دارند، شربت خاکشیر را با عسل و عرق نعناع مصرف کنند. گرم مزاجید یا سرد مزاج ما به شما می گوییم - آفتاب www.aftabir.com/.../گرم-مزاجید-یا-سرد-مزاج-ما-به-شما-می-گوییم‏ - ذخیره شده - مشابه 28 ژانویه 2014 ... مو هم در تشخیص مزاج گرم و سرد کمک‌کننده است. .... مورد غلط است؛ مثلا خیلی‌ها فکر می‌کنند خاکشیر سرد است در حالی که گرم و تر است یا بادمجان گرم و ... طبع خاکشیر سرده یا گرمه - وب شاد www.webshad.com/new/طبع-خاکشیر-سرده-یا-گرمه/‏ - ذخیره شده - مشابه نحوه مصرف خاکشیر برای گرمازدگی در کودکان و افراد با طبع سرد ... زدگی در فصل تابستان است اما به دلیل طبیعت سرد آن بهتر است در افرادی که طبیعت سردی ... اگر خاکشیر با آب گرم مصرف شود خاصیت ملین دارد و مصرف آن با آب سرد و شکر می تواند ... خواص خاکشیر و نحوه‌ی مصرف آن - بیتوته www.beytoote.com/health/cure.../attribute-consumption.html‏ - ذخیره شده - مشابه سپس به همراه کمی شکر یا نبات در یک لیوان آب سرد بریزید و بخورید. ... خاکشیر یا خاکشی یا شفترک یا خاکشور یا خاکژی گیاهی است از تیره صلیبیان به ... پنج گرم دانه را شسته و با گلاب یا آب خالص آن قدر بجوشانید تا شکفته شود و بعد آن را ... ٩ کاربرد خاکشیر در طب سنتی - تبیان article.tebyan.net/302473/٩-کاربرد-خاکشیر-در-طب-سنتی‏ - ذخیره شده 28 جولای 2015 ... این دل‌ضعفه ممکن است در طول روزهای گرم تابستان یا در ایام ماه رمضان به ... از گذشته تاکنون در طب سنتی به عنوان یک نوشیدنی با طبع سرد مطرح بوده ... طبع خاکشیر سرد است یا گرم؟ - مفیدستان mofidestan.ir/طبع-خاکشیر-سرد-است-یا-گرم؟/‏ - ذخیره شده 27 دسامبر 2016 ... از آنجاییکه طبع خاکشیر گرم است اگر این دانه‌ها با کمی شکر، گلاب و آب ... سرد یا گرمخشک یا ترتستطبعطبع بدنتست مزاج سرد مزاجید یا گرم مزاج؟