مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

برقرار بودن و پایدار ماندن در عصر رقابت

[ad_1]

دکتر سالار معینی کرمانشاهی*: در بازاریابی دو مفهوم بسیار عمیقی وجود دارد به نام های ادراک و انتظار مصرف کننده، که هر کدام نقش بسیار ویژه در راستای رسیدن به ارزش های برند ایفا می کنند و موجبات برند شدن را فراهم می آورند.

 

انتظار یعنی پیش بینی حس مصرف کننده در زمان قبل از مصرف، به معنای دیگر یعنی من می خواهم که از این برند و محصولاتش این ارزش، فایده و یا حس را تجربه کنم. عواملی چون تبلیغات برند، تبلیغات دهان به دهانِ پیرامون برند، استفاده قبلی از محصولات و یا خدمات برند و حتی استفاده از یک محصول و یا خدمات از برندهای رقیب همگی عواملی هستند که بر روی سطح انتظار مشتری تأثیرگذارند.

در بازاریابی ادراک چیست؟ تجربه حاصل شده از استفاده یک کالا و یا خدمت را گویند. از دو تعریف ساده اما مهم و تأثیرگذار انتظار و ادراک می توانیم به یک رابطه عجیب پی ببریم:

 

 برقرار بودن و پایدار ماندن در عصر رقابت


•    اگر سطح انتظار مشتری از سطح ادراکش بالاتر باشد مشتری ما اصطلاحاً یک مشتری ناراضی است.


•    اگر سطح انتظار مشتری برابر با سطح ادراکش باشد مشتری ما اصطلاحاً یک مشتری راضی است.


•    اگر سطح انتظار مشتری از سطح ادراکش پایین تر باشد مشتری ما اصطلاحاً یک مشتری مشعوف است.


نکته کلیدی این ارتباط در این مهم نهفته شده است که گفتار و کردار برندها از منظر مشتری می بایستی قابل درک، ملموس و از همه مهم تر متناسب باشد و از بسط این دو مفهوم می توانیم پی ببریم که آنها چه رابطه ای می توانند با برند داشته باشند! اگر بخواهم عرض خودم را ساده بیان کنم می گویم که یک نام خوش و نیک، ارزش خود را از کجا و چگونه بدست خواهد آورد. این موضوع را با جمله ی از فلیپ کاتلر دنبال می کنیم،  یک نام تجاری، واژه، نشان، نماد و یا طرح و ترکیبی از آنها برای معرفی کالای یک فروشنده یا گروهی از تولید کنندگان است که باعث خواهد شد نسبت به رقبا متمایز گردد. از این تعریف این نکته برمی آید که اساس برندینگ بر سه اصل استوار است تمایز، انتظار و ادراک.


آن هنگام که یک کالا و یا خدمت را خریداری می کنیم با کمک گرفتن از اطلاعات خود و دیگران و با دقت به خواسته های خود نسبت به آن محصول (انتظارات) در راستای رفع یک نیاز دست به انتخاب و تحقق فعل خرید خواهیم زد. در بازاریابی، اصل، دقیقاً همین فرایند بسیار ساده است.

 

روند بسیار ساده است: شناخت نیاز مصرف کننده از جانب شرکت، ایجاد تفاوت بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب توسط شرکت برای مصرف کننده و در نهایت انتخاب محصول توسط مصرف کننده اما خواستگاه برند و برندینگ صرفاً فروش محصول نیست. ارزش برندها در برداشت ذهنی و احساسی مخاطبانشان است که در قلب و ذهن آنان نشسته باشد.

 

به عنوان مثال در گذشته اگر اتوموبیلی از جانب مصرف کنندگان انتخاب می شد شاید به دلیل کیفیت ساخت خوب و یا سرعت بالایش می بود اما مصرف کنندگان امروزی از ماشین سواری استفاده می کنند که احساس و تصور آنان در راستای انتخاب یک نام تجاری خاص(برند)، بالا بردن وجه اجتماعی شان است، یا آن ماشین سواری دارای ویژگی ظاهری خاص زنان است و یا بیان کننده یک سبک زندگی خاص باشد مثل علاقمندان به کویر.

 

 برقرار بودن و پایدار ماندن در عصر رقابت


این نوع مدل ذهنی از انتخاب، به طور معمول در اغلب انتخاب های جوامع مصرفی عصر حاضر حاکم است و همین مدل موجبات ضرورت بازاریابی رابطه ای را فراهم آورده است. بازاریابی که در آن رضایت همگان محال است و برندها در آن موظف به شناخت دقیق مشتریان خود هستند، نه هر شخصی که ممکن است از چنین محصولی استفاده نماید.


در مجموع برندها در فرایند برندینگ خود برای شرکت و سازمان یک مسئولیت ایجاد می کنند در قابل قول و وعده که خود را موظف به انجام آن می دانند. این قول با شاخص های دو طرفه ارزیابی و انتخاب می شود، هم از منظر صاحب برند و هم از منظر بازار مصرف و مخاطبان. تجربه امروز ما بیان کننده این حقیقت است که اگر از موضوع برندینگ و برند شدن غافل شویم به ناچار از دنیای رقابت حذف خواهیم شد. در حقیقت برندینگ در عصر حاضر تجلی بازاریابی در قالب پایه های احساسی است و ادامه فعالیت های بازاریابی می بایستی به توسعه نام تجاری و خلق ارزش برای شرکت منتج شود. برندینگ و بازاریابی دو مقوله ی جدا از هم نیستند بلکه این دو تکمیل کننده هم اند.


به طور قطع ما می دانیم که وظیفه شرکت ها در بازاریابی ایجاد نیاز نیست و اساس این تفکر کاملاً اشتباه است، در ذات بشر نیاز مستتر است و وظیفه پایه ای بازاریابی در شرکت ها پاسخ به نیازهای کشف شده و یا در حالت بسیار مطلوب کشف نیازهای پاسخ داده نشده است.

 

شاخصی که ما می توانیم نیازهای انسانی را بواسطه آن طبقه بندی کنیم هرم بسیار مشهور آبراهان مازلو (Abraham Maslow) است که به نام هرم سلسله مراتب نیازهای مازلو معروف است که نیازهای انسانی را در 5 تا 7 طبقه تقسیم بندی می نماید. این سلسله مراتب از نیازهای ابتدایی در طبقه پایینی شروع شده و هرچه بالاتر میرود نیازهای پیچیدهتر انسانی را معرفی میکند که به ترتیب عبارتاند از: نیازهای فیزیولوژیک، نیازهای امنیتی، نیازهای عاطفی، نیازهای اجتماعی - احترامی و نیازهای خودشکوفایی. طبق نظریه مازلو، هر «نیاز» هرچقدر پایینتر قرار داشته باشد، قویتر است و بدون ارضای نیازهای هر طبقه نمیتوان به طبقه بالاتر دست یافت.


 سئوال؛ این روزها، موفق شدن از طریق محصول (کالا/ خدمات) جدید، چرا تا این حد دشوار است؟


جواب این سئوال بسیار ساده است؛ به دلیل اینکه در دنیای امروز به اکثر نیازهای انسان و جامعه هدف به شکل های گوناگون پاسخ داده شده است. به جد می توان گفت که موفق شدن از طریق محصول جدید بسیار مشکل است و تقریباً تنها راه قابل تصور و منطقی که ارزش افزوده بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت گزینه ی نیست جز خلق تمایز و مزیت رقابتی و ابزار واقعی، مناسب و تأثیرگذار. این استراتژی برندینگ و برند شدن است. در عصر رقابت، انتخاب شدن در بازار توسط مصرف کننده، برقرار بودن و پایدار ماندن با عنایت به مفهوم و ذات برندینگ که همان توجه به انتظارات، ادراک و تجربیات مصرف کنندگان و بازار هدف است، میسر خواهد بود.

 

*مدرس و مشاور مباحث بازاریابی ـ فروش، برندینگ و توسعه کسب و کار
مشاور در حوزه های بازاریابی، تبلیغات، برندینگ، فروش ارزیابی عملکرد نیروهای فروش


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

مجتمع آموزشی امام صادق ع صبح حافظه کوتاه مدت انسان در نیمه های شب در اوج قدرت خود قرار دارد زیرا دمای بدن به گـــــــروه آمـــوزش و پــــرورشمدیریت اخلاق در سازمان مرتضی سلطانی مدیریت اخلاق، شناسایی و اولویت بندی ارزشها محسن گراوند راه های افزایش بهره وری نظامی است که در ژاپن بصورت نهادینه مورد استفاده قرار گرفت و نتایج بسیار خوبی داشت که افسردگی تشخیص و راه درمان آرشیو …انواع اضطراب ها و ترس ها ۱ اختلال اضطراب فراگیر اگر در تمام مدت روز بدون پناهندگی دات کام مشاهده مبحث خاطرات و اخبار مهاجرت و توقیف زن ایرانی در فرودگاه قاهره به دلیل گذرنامه جعلی یک زن ایرانی به همراه فرزندش به مشاوره ارشد دکتری پایان نامه چاپ مقاله انجام …مشاوره رایگان ،انجام پایان نامه، مشاوره پروپوزال، چاپ مقاله،ارشد و دکتری پله پله تا ملاقات خدا انواع تست ها و فال های جالببه سوالات زیر با دقت و صادقانه پاسخ بدهید و در پایان تعبیر پاسخ هایتان را بخوانید و میگنا بهداشت روان در مدارسبهداشت روان نوجوانان وجوانان بهداشت و سلامت روان نوجوانان وجوانان موضوعی است که به آذر راه زندگینقش ترس در شکست انسانها و اقسام آن ترس مثبت و منفی هراس، تیره بختی است، اما شهامت را الف چرا مرگ بر آمریکا ؟؛ چرا مذاکره با آمریکا؟این روز ها ایامی است که در تاریخ انقلاب اسلامی با تظاهرات ضد آمریکایی شناخته می‌شود گـــــــروه آمـــوزش و پــــرورش مدیریت اخلاق در سازمان مرتضی سلطانی مدیریت اخلاق، شناسایی و اولویت بندی ارزشها برای محسن گراوند راه های افزایش بهره وری نظامی است که در ژاپن بصورت نهادینه مورد استفاده قرار گرفت و نتایج بسیار خوبی داشت که مجتمع آموزشی امام صادق ع موفقیت دانش آموزان آرش نصرالهی و پارسا محمودی را در آزمون مدارس نمونه دولتی به عزیزانمان و پله پله تا ملاقات خدا انواع تست ها و فال های جالب به سوالات زیر با دقت و صادقانه پاسخ بدهید و در پایان تعبیر پاسخ هایتان را بخوانید و شخصیت آذر راه زندگی ترس از خدا عامل خودباوری و اعتماد به نفس امام علی علیه السلام در حکمت ترس از خدا را یکی از پناهندگی دات کام مشاهده مبحث خاطرات و اخبار مهاجرت و تجربه مهاجرت غیرقانونی به آمریکا از زبان یک ایرانی گوی آهنین در این تصویر مرز میان آمریکا و وبلاگ روانشناسی شفای درون اختلالات روانپزشکی و توصیه های درمانی اختلال روان تنی اختلالی که تحت تاثیر ذهن قرار دارد یا در شدیدترین حالت توسط ذهن ایجاد افسردگی تشخیص و راه درمان آرشیو انجمن انواع اضطراب ها و ترس ها ۱ اختلال اضطراب فراگیر اگر در تمام مدت روز بدون توجه به بدو علم علوم فضایی و هوانوردی بدو علم علوم فضایی و هوانوردی بدو علم همچنین فروند بالگرد در میانه های دهه الف چرا مرگ بر آمریکا ؟؛ چرا مذاکره با آمریکا؟ کمک به دولت و تیم مذاکره کننده این نیست که مثلا تابلوهای صداقت آمریکایی را پایین بکشد، بلکه



لینک منبع :برقرار بودن و پایدار ماندن در عصر رقابت

برقرار بودن و پایدار ماندن در عصر رقابت - برترین ها www.bartarinha.ir/fa/.../برقرار-بودن-و-پایدار-ماندن-در-عصر-رقابت‏ - ذخیره شده 9 ژانویه 2017 ... برقرار بودن و پایدار ماندن در عصر رقابت. در بازاریابی دو مفهوم بسیار عمیقی وجود دارد به نام های ادراک و انتظار مصرف کننده، که هر کدام نقش بسیار ... برقرار بودن و پایدار ماندن در عصر رقابت - مجله اینترنتی پیشامد www.pishamad.com/.../477-برقرار-بودن-و-پایدار-ماندن-در-عصر-رقابت.html‏ - ذخیره شده 9 ژانویه 2017 ... برقرار بودن و پایدار ماندن در عصر رقابت. در بازاریابی دو مفهوم بسیار عمیقی وجود دارد به نام های ادراک و انتظار مصرف کننده، که هر کدام نقش بسیار ... برقرار بودن و پایدار ماندن در عصر رقابت | Salar Moeini Kermanshahi ... https://www.linkedin.com/.../برقرار-بودن-و-پایدار-ماندن-در-عصر-رقابت-salar-moeini-kermanshahi‏ - ذخیره شده 18 دسامبر 2016 ... برقرار بودن و پایدار ماندن در عصر رقابت. دکتر سالار معینی کرمانشاهی / مدرس و مشاور مباحث بازاریابی فروش، برندینگ و توسعه کسب و کار. برقرار بودن و پایدار ماندن در عصر رقابت - 24Khabar.com www.24khabar.com/.../برقرار-بودن-و-پایدار-ماندن-در-عصر-رقابت/‏ - ذخیره شده برقرار بودن و پایدار ماندن در عصر رقابت. دکتر سالار معینی کرمانشاهی*: در بازاریابی دو مفهوم بسیار عمیقی وجود دارد به نام های ادراک و انتظار مصرف کننده، که هر کدام ... برقرار بودن و پایدار ماندن در عصر رقابت - مجله اینترنتی طوطی ... toty.ir/برقرار-بودن-و-پایدار-ماندن-در-عصر-رقابت/‏ - ذخیره شده 15 مارس 2017 ... دکتر سالار معینی کرمانشاهی*: در بازاریابی دو مفهوم بسیار عمیقی وجود دارد به نام های ادراک و انتظار مصرف کننده، که هر کدام نقش بسیار ویژه در ... برقرار بودن و پایدار ماندن در عصر مسابقه (۲ عکس) - سرزه www.serze.com/برقرار-بودن-پایدار-ماندن-مسابقه-عکس-2707079/‏ 9 ژانویه 2017 ... برقرار بودن و پایدار ماندن در عصر رقابت در بازاریابی دو مفهوم بسیار عمیقی وجود دارد بنامهای ادراک و انتظار به کار برنده، که هر کدام نقش بسیار ... موفقیت:برقرار بودن و پایدار ماندن در عصر رقابت | مجله اینترنتی های وب hiweb.gdn/index.php/news2593837‏ موفقیت:برقرار بودن و پایدار ماندن در عصر رقابت. ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ 4 بازدید. منبع : bartarinha.ir. سبک زندگی · موفقیت. نویسندگی در مجله اینترنتی های وب برای همه آزاد ... برقرار بودن پایدار ماندن در عصر رقابت | بیسترینها eghtesad95.bistarinha.xyz/.../برقرار%20بودن%20و%20پایدار%20ماندن%20در%20عصر%20رقابت-300....‏ یک طرح، یک نگاه: چشم انداز سینی چای | دانلود پروژه کارآموزی اجرای ساختمان فولادی | دانلود تحقیق کارآموزی رشته معماری(کامل و جامع)/dwg | دانلود گزارش کارآموزی ... موفقیت:برقرار بودن و پایدار ماندن در عصر رقابت | مجله اینترنتی ... kahlek.ir/index.php/news2593837‏ موفقیت:برقرار بودن و پایدار ماندن در عصر رقابت. ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ 5 بازدید. منبع : bartarinha.ir. سبک زندگی · موفقیت. نویسندگی در مجله اینترنتی کهلیک برای همه آزاد ... ایران و عربستان؛ در آستانه جنگی تمام عیار یا صلحی پایدار؟ | سیاست ... www.dw.com/fa-ir/ایران-و-عربستان...پایدار/a-18964095‏ - ذخیره شده - مشابه 6 ژانویه 2016 ... ایران و عربستان؛ در آستانه جنگی تمام عیار یا صلحی پایدار؟ ... نوری‌زاده اما معتقد است که دولتمردان جمهوری اسلامی به موقع متوجه خطیر بودن اوضاع شدند و "فتیله را پایین ... او در گفت‌وگو با دویچه‌وله می‌گوید: «رقابت​ها و جنگ​های نیابتی این دو ... صدام حسین را می​بینیم که با ملک حسین بهترین دوستی​ها را برقرار ...