مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

فرصت‌های از دست رفته

[ad_1]

امام خمینی گاه بر فرصت‌های از دست رفته‌ی گذشته افسوس می‌خوردند. ایشان در نامه‌ای به آیة‌الله سعیدی، اظهار کردند. سلف صالح ما فرصت عجیبی را در موقع رفتن سلف خبیث از دست دادند. (1) مراد امام از سلف خبیث، دوره‌ی رضاخان می‌باشد که با خروج وی از ایران در سال 1320، فرصت مناسبی برای تغییر وضعیت پدید آمد، ولی علمای آن زمان از آن بهره نبردند. بزرگان آن دوران عبارت بودند از: آیة‌الله کاشانی، آیة‌الله بروجردی و علمای ثلاث (در داخل ایران) و عالمانی، چون سید ابوالحسن اصفهانی و... (در عتبات).
به هر حال، امام معتقد بود که چون از آن فرصت‌ها به خوبی استفاده نشد، مصیبت‌های بعدی پیش آمد. (2) امام در آغاز کتاب ولایت فقیه، این گونه از حوزه‌ها گله کرده است:
ولایت فقیه از موضوعاتی است که تصور آن موجب تصدیق آن می‌شود. از اینکه امروز به ولایت فقیه چندان توجهی نمی‌شود و احتیاج به استدلال پیدا کرده، علتش اوضاع اجتماعی مسلمانان عموماً و حوزه‌های علمیه خصوصاً می‌باشد... نهضت اسلام در ابتدا گرفتار یهود شد و تبلیغات ضد اسلامی و دسایس ضد اسلامی را نخست، آنان (یهودیان) آغاز کردند. بعد از آنها به طوایفی که به یک معنا شیطان‌تر از آنها بودند. اینها به صورت استعمارگر از سیصد سال پیش یا بیشتر به کشورهای اسلامی راه پیدا کردند. اینها نه به نصرانیت اعتقادی داشتند نه به اسلام... . (3)
امام در ادامه با اشاره به جنگ‌های صلیبی و در پی آن، تحریف عقاید اسلام، می‌فرماید:
...اسلام دین افراد مجاهدی است که به دنبال حق و عدالت هستند؛ دین کسانی است که آزادی واستقلال می‌خواهند؛ دین مبارزان و مردم ضداستعمار است، اما اینها اسلام را طور دیگری معرفی می‌کردند و می‌کنند. تصور نادرستی که از اسلام در اذهان عامه به وجود آمده و شکل ناقصی که در حوزه‌های علمیه عرضه می‌شود، برای این منظور است که خاصیت انقلابی وحیاتی اسلام را از آن بگیرند... . (4)
ایشان در تبیین این نکته‌ها می‌فرماید:
... می‌گویند اسلام دین جامعی نیست؛ دین زندگی نیست؛ برای جامعه نظامات و قوانین ندارد؛ طرز حکومت و قوانین حکومتی نیاورده است [...] چه بسیاری از محصلین روحانی که اسلام را درست نفهمیده‌اند و از آن تصور خطایی دارند؛ چنان که اگر کسی بخواهد اسلام را آنطور که هست معرفی کند، مردم به این زودی‌ها باورشان نمی‌آید. برای اینکه کمی معلوم شود فرق میان اسلام و آنچه به عنوان اسلام معرفی می‌شود تا چه حدی است، شما را توجه می‌دهم به تفاوتی که میان قرآن و کتب حدیث با رساله‌های عملیه هست [...] نسبت اجتماعیات قرآن با آیات عبادی آن از نسبت صد به یک هم بیشتر است... . (5)
از آنچه آمد به این نتیجه می‌رسیم که امام خمینی در آسیب‌شناسی از وضعیت مسلمانان، بر نقش سه گروه تأکید کرده است: 1. یهودیان که از آغاز اسلام تاکنون همواره علیه اسلام دسیسه کرده‌اند؛ 2. استعمارگران که در سیصد سال گذشته به جهان اسلام حمله‌ور شده‌اند؛ 3. حوزه‌های علمیه که با معرفی ناقص اسلام باعث شده‌اند تا توطئه‌های گروه اول و دوم مؤثر واقع شود. راه نجات جهان اسلام و ایران از شرارت‌های گروه اول و دوم، ایجاد تحول در حوزه‌های علمیه، با هدف معرفی درست، جامع و کامل اسلام، و نیز عمل به آن می‌باشد.
پس از رحلت آیة‌الله بروجردی، چهار گرایش فوق وارد مرحله‌ی جدیدی از فعالیت‌های خود شدند و طبعاً همه تلاش می‌کردند تا اندیشه و تفکر خویش را از طریق مراجعی که افکارشان را می‌پسندیدند، به مثابه دیدگاه غالب بر حوزه، حاکم نمایند؛ از این رو گروه‌های مختلف، مراجعی را ترویج می‌کردند که به گرایش آنها نزدیک‌تر باشند. در این باره، در خارج از حوزه نیز نیروهای مختلفی به سهم خود به ایفای نقش می‌پرداختند. رویکرد شاه و نظام شاهنشاهی، خروج مرجعیت از ایران و انتقال آن به عتبات بود. نظام سلطنتی تلاش می‌کرد که مرجع تقلید، هم در خارج از ایران مستقر گردد و هم فردی غیرایرانی باشد. بر اساس این سیاست، پس از رحلت آیة‌الله بروجردی، شاه پیام تسلیتی به آیة‌الله حکیم در عراق فرستاد. از سوی دیگر، نیروهای سیاسی موجود در جامعه، که طیف گسترده‌ای از نیروهای مذهبی تندرو تا احزاب و گروه‌هایی، مانند نهضت آزادی و ... را در بر می‌گرفت، در انتخاب و معرفی مرجع مورد نظر خود، تلاش‌هایی انجام می‌دادند.
گروه چهارم از علمای حوزه (سیاست‌پذیران)، کسانی بودند که به برقراری حکومت اسلامی اعتقاد داشتند. در رأس این افراد، امام خمینی قرار داشت و به دنبال ایشان، اندیشورانی، چون علامه طباطبایی، استاد مطهری، آیة‌الله بهشتی و سایر شاگردان امام خمینی، قرار می‌گرفتند؛ لکن این گروه، طیف غالب حوزه را در آن زمان تشکیل نمی‌دادند.
امام خمینی از ابتدا سعی می‌کردند تا از طرح نام خویش در زمره‌ی مراجع تقلید پرهیز نماید. در جلسه‌ای که پس از رحلت آیة‌الله بروجردی در قم برگزار شد و ایشان نیز در آن حاضر بود، قرار بر این شد که شهریه‌ی حوزه بر عهده‌ی دو تن از علما (آیة‌الله گلپایگانی و آقای شریعتمداری) باشد. امام خمینی نیز در این جلسه پیشنهاد کرد که درس و بحث حوزه را بر عهده گیرد. عملکرد ایشان در حوزه دقیقاً در مقابل رسوم و برنامه‌های افرادی بود که در معرض مرجعیت قرار داشتند؛ مثلاً امام خمینی محل تدریس خویش را در مسجد سلماسی، که با حرم فاصله داشت، انتخاب کرد؛ از ارائه‌ی رساله‌ی فارسی خودداری نمود و... .

پی‌نوشت‌ها

1. صحیفه‌ی امام،ج2، ص 208.
2. همان.
3. امام خمینی، ولایت فقیه، ص 9.
4. همان، ص10.
5. همان، ص 10- 11.

منبع مقاله :
لک‌زایی، نجف، (1391)، تحولات سیاسی- اجتماعی ایران معاصر، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، چاپ دوم

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

الف فرصت‌های طلایی که در شب‌های محرم از دست می‌رودفرصت‌های طلایی که در شب‌های محرم از دست می‌رود … سربازی یا فرصت‌هایی که می‌سوزند شما می‌توانید با وارد کردن ایمیل خود از مطالب جدید ما با خبر شویدنقاشی ساختمان نقاشی ساختمان قلی پور بلکا …از طرف دیگر معماری داخلی به لحاظ معیارهای روانشناسی اهمیت بسیاری دارد میزان امنیت پول نیوز هیچ یک از ما نمی‌دانیم چاره این هوای سنگین باران نیست اما هر بار باز آرزوی یک روز دست دادن معصومه ابتکار با مرد آلمانی صحت دارد؟ …دست دادن ابتکار با خانم باربارا هندریکس وزیر محیط زیست آلمان که برخی از مخاطبان خبر همراه اول ردیابی گوشیمشترکین همراه اول می توانند گوشی مفقود شده یا به سرقت رفته خود را با ارسال شماره سریال ساخت لامبورگینی دست ساز در ایرانتصاویر عکس …آکایران آکاایران به نقل از دنیای اطلاعات شهروند مشهدی با کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان یک ایران پس از آیت الله خمینی محمد علی همایون …در سال ۱۳۷۳، آیت الله العظمی اراکی، یکی از روحانیان سنتی و معتقد به خط اسلام گرائی، در استخدام نیوز روش پرورش بلدرچین در خانه و کسب درآمد از …پرورش بلدرچین خانگی، از مشاغلی است که بهتر است به عنوان شغل دوم خود به آن بنگرید و در الف فرصت‌های طلایی که در شب‌های محرم از دست می‌رود فرصت‌های طلایی که در شب‌های محرم از دست می‌رود سربازی یا فرصت‌هایی که می‌سوزند شما می‌توانید با وارد کردن ایمیل خود از مطالب جدید ما با خبر شوید ایران پس از آیت الله خمینی محمد علی همایون کاتوزیان در سال ۱۳۷۳، آیت الله العظمی اراکی، یکی از روحانیان سنتی و معتقد به خط اسلام گرائی، در سن پول نیوز این کارشناس اقتصادی معتقد است هدفمندی یارانه ها در مدتی که اجرا شد نتوانست به اهداف تعیین از سیر تا پیاز مصاحبه دکتری پاسخ رتبه دو دکتری رشته عمران به سوال متداول درباره مصاحبه دکتری از سیر تا پیاز مصاحبه دست دادن معصومه ابتکار با مرد آلمانی صحت دارد؟ تصاویر دست دادن معصومه ابتکار با مرد آلمانی صحت ندارد رئیس سازمان محیط زیست کشورمان در آلمان با ساخت لامبورگینی دست ساز آکایران آکاایران به نقل از دنیای اطلاعات شهروند مشهدی با کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان یک همراه اول ردیابی گوشی مشترکین همراه اول می توانند گوشی مفقود شده یا به سرقت رفته خود را با ارسال شماره سریال گوشی استفاده از قدرت ذهن بخش سوم تلقین عبارت است از عمل و یا فکری که وارد ذهن کسی میشود و یک فرایند ذهنی است که طرف ان را می شعر پدر از دست رفته متن برای جوان از دست رفته معصومیت از دست رفته بازیابی ایمیل از دست رفته در سوگ مادر از دست رفته درجستجوی زمان از دست رفته عشق از دست رفته بیاد عزیز از دست رفته



لینک منبع :فرصت‌های از دست رفته

هزینه فرصت - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/هزینه_فرصت‏ - ذخیره شده - مشابه هزینه فرصت یا هزینه فرصت از دست رفته یکی از مفاهیم مهم اقتصاد است. یکی از اصول اساسی اقتصاددانان این است که منابع کمیاب می‌باشند. این بدان معناست که هرگاه ... فرصت‌های از دست رفته با کم‌رویی - باشگاه خبرنگاران www.yjc.ir/fa/news/.../فرصت‌های-از-دست-رفته-با-کم‌رویی‏ - ذخیره شده یک آسیب شناس اجتماعی گفت: احساس ترس از شکست و مسخره شدن در نوجوانان باعث می شود که نوجوانان به انزواروی‌ آمدد . داستان های کوتاه پندآموز: فرصت از دست رفته www.pandamoz.com/2004/12/post48.html‏ - ذخیره شده - مشابه فرصت از دست رفته. خانم جوانی در سالن انتظار فرودگاهی بزرگ منتظر اعلام برای سوار شدن به هواپیما بود. باید ساعات زیادی را برای سوار شدن به هواپیما سپری می کرد و ... هزینه فرصت از دست رفته (opportunity cost) - ویکونومی www.weconomy.ir/62-هزینه-فرصت-از-دست-رفته/‏ - ذخیره شده - مشابه هزینه فرصت یا هزینه فرصت از دست رفته هر تصمیم یا انتخاب برابر است با بالاترین فرصت یا فایده از دست رفته ناشی از انتخابی که می توانست بجای انتخاب ... فرصت های از دست رفته | S. Muhammad Hasan Zahraee | Pulse ... https://www.linkedin.com/.../فرصت-های-از-دست-رفته-s-muhammad-hasan-zahraee‏ - ذخیره شده 10 آوریل 2017 ... امروز تصویری همانند تصویر فوق در یکی از نوشته های همکاران یافتم که بد ندیدم به مناسبت همین تصویر تجربه ای را با دوستان خود بیان کنم. "هزینه فرصت" یا "هزینه فرصت از دست رفته" (opportunity cost) چیست؟ www.bourseiness.com/financial-and-economic.../opportunity-cost‏ - ذخیره شده 23 مه 2016 ... هزینه فرصت که به آن عباراتی چون هزینه اقتصادی، هزینه واقعی یا قیمت سایه نیز می‌گویند، همان هزینه‌ای است که برای فرصت‌های از دست رفته پرداخت، ... مسئولیت مدنی ناشی از فرصت از دست رفته - مجلس و راهبرد nashr.majles.ir/article_157_0.html‏ - ذخیره شده گاهی در اثر تقصیر دیگری، «شخص» فرصت تحصیل منفعت و یا اجتناب از ضرر آینده را از دست می‌دهد، به‌طوری‌که صرف از دست دادن فرصت، ضرر مستقل محسوب شده و عدم ... هزینه فرصت یا هزینه فرصت از دست رفته چیست؟ - سایت خبری ... www.tabnak.ir/.../هزینه-فرصت-یا-هزینه-فرصت-از-دست-رفته-چیست‏ - ذخیره شده 10 ا کتبر 2016 ... هزینه فرصت یا هزینه فرصت از دست رفته چیست؟ ... در هر کدام از این موارد، در واقع هر انتخاب فرصت انجام دادن کار دیگر را از ما می‌گیرد. اگر یک فرد و ... داستان زیبای فرصت از دست رفته ( حتما بخوانید ) - راد اس ام اس www.radsms.com/داستان-زیبای-فرصت-از-دست-رفته-حتما-بخو‏ - ذخیره شده - مشابه 23 دسامبر 2009 ... داستان زیبای فرصت از دست رفته ( حتما بخوانید ). http://radsms.com. خانم جوانی در سالن انتظار فرودگاهی بزرگ منتظر اعلام برای سوار شدن به ... SID.ir | ارزیابی هزینه فرصت از دست رفته در پروژه های شرکت ... fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?id=151208‏ - ذخیره شده - مشابه هدف از این مقاله ارزیابی هزینه فرصت از دست رفته در پروژه های شرکت پتروشیمی جم است. با استفاده از آزمون کولموکوروف- اسمیرنوف، آزمون T گروههای وابسته (زوجی) و ...