مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

کارنامه هاشمی در توسعه گردشگری

[ad_1]
تین نیوز| مهدی حجت: نگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به صنعت گردشگری مثبت بود و از رونق آن استقبال می‌کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، «بازدید از موزه ملی ایران همراه با توضیحات مفید مهندس حجت و مدیران بخش‌ها، ایمانم را به ارزش‌های والای تاریخی اسلام و ایران قوی‌تر کرد و تلاش‌‌های بنیان‌گذاران این مرکز و ادامه‌دهندگان راه را عمیقا می‌ستایم. بجاست که مردم کشورمان و به‌خصوص جوانان از این گنجینه گرانبها بهره‌گیرند.» این اظهار نظر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بازدید از موزه ایران باستان در سال 69 بود، یعنی تنها دو سال پس از به اتمام رسیدن جنگ تحمیلی و در شرایطی که کشور درگیر سامان دادن به خرابی‌های پس از جنگ بود. این صریح‌ترین گفته‌ از رئیس‌جمهوری سال‌های نخستین پس از انقلاب است که تفکر ایشان را در ارتباط با مقوله میراث فرهنگی بیان می‌‌کرد. درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آن‌چنان ناگهانی‌ بود که فضای رسانه‌ای کشور و حتی جهان، تا مدت‌ها از این اتفاق متاثر خواهد ماند. جنبه‌های مختلف زندگی و فعالیت سیاسی او در روزهای اخیر مورد بحث قرار گرفته و حالا نگاهی به دیدگاه شخصی او نسبت به میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین عملکرد دولت 8ساله سازندگی در این دو حوزه می‌تواند، جنبه‌ای دیگر از این زندگی تاریخی را روشن کند.

 
رویکرد میراثی
یکی از روسای سازمان میراث فرهنگی کشور در دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین ایده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رشد و رونق ایران بود، می‌گوید: «آقای هاشمی به صورت‌های گوناگون توجه خود را به میراث فرهنگی کشور نشان داد. نخستین وجه در دوره‌ای بود که ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشتند؛ در آن زمان ما به دنبال تشکیل مجموعه متولی میراث فرهنگی در قالب یک سازمان و در زیرمجموعه وزارت فرهنگ و آموزش عالی کشور بودیم.» مهدی حجت ادامه می‌دهد: «این اقدام نیازمند یکسری ادغامات دستگاهی و سازمانی بود که به آسانی نمی‌توانست محقق شود و در تمام این مراحل ایشان به‌عنوان رئیس مجلس وقت، حمایت خود را از این جریان ابراز داشتند. او معتقد بود که نگاه به میراث فرهنگی باید از منظر تحقیقاتی و تعلیماتی باشد و از این‌رو از قرار گرفتن این سازمان ذیل وزارت آموزش حمایت می‌کردند؛ تا آنجا که این اتفاق عملی شد.» وی همچنین به موافقت هاشمی در دورانی که ریاست دولت را بر عهده داشت، با شرکت رئیس سازمان میراث فرهنگی در جلسات هیات دولت اشاره می‌کند؛ هرچند که به گفته او این اتفاق به‌دلیل عدم موافقت وزیر ارشاد در آن زمان محقق نشد. البته رئیس سازمان میراث فرهنگی در دوره سازندگی، در کنار تاکید بر رویکرد مثبت هاشمی رفسنجانی به مقوله میراث فرهنگی، به اتفاق ناخوشایندی که در آن دوران برای این سازمان افتاد نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «الحاق سازمان میراث فرهنگی به وزارت ارشاد با رای شورای‌عالی اداری کشور از آن دست تصمیماتی بود که مسیر آینده میراث فرهنگی را تغییر داد؛ هرچند که آقای هاشمی با این موضوع همدل نبود.»
 
توجه به گردشگری در دوره سازندگی
حجت در ادامه به رویکرد هاشمی نسبت به موضوع گردشگری نیز می‌پردازد و تصریح می‌کند: «توسعه گردشگری پس از انقلاب، برای نخستین بار در دولت سازندگی مورد توجه قرار گرفت.» او اضافه می‌کند: «البته این موضوع نه در مجموعه سازمان میراث‌فرهنگی آن دوره که برای اولین بار در بنیاد مستضعفان و در قالب دستگاهی با نام آیتو شکل گرفت.» این کارشناس میراث‌فرهنگی در توضیح بیشتر فعالیت‌های آیتو اشاره می‌کند: «در آن زمان، فعالیت‌های آیتو تنها محدود به آوردن گردشگران به کشور در قالب گروهی می‌شد و ابعاد دیگری نداشت.» به گفته حجت، با توجه به رویکرد هاشمی در مذاکره با جهان و حضور ایران در عرصه‌های بین‌المللی، نگاه این سیاستمدار به صنعت گردشگری مثبت بود و برخلاف دیدگاه‌های جزم‌اندیشانه در آن سال‌ها که ورود گردشگران یا ارتباط با دنیای بیرون را مخاطره‌آمیز تلقی می‌کردند، هاشمی رفسنجانی از رونق گردشگری استقبال می‌کرد.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، آیت‌الله در هنگامه‌ای پست ریاست‌جمهوری را تحویل گرفت که ایران یکی از سخت‌ترین برهه‌های تاریخی معاصر خود را از سر می‌گذراند؛ ویرانی پس از جنگ و تحریم‌های بین‌المللی، اداره کشور را بسیار دشوار کرده بود و در این ایام، شاید پرداختن به موضوعاتی همچون گردشگری و میراث فرهنگی چندان در اولویت قرار نمی‌گرفت. با این‌همه، آن‌گونه که نزدیکان و همکارانش می‌گویند، اعتقاد او به توسعه روابط بین‌الملل در چارچوبی که شأن و منزلت ملت و نظام حفظ شود، بیانگر دیدگاه‌های مثبت او درخصوص توسعه گردشگری و حفظ و حراست از میراث کهن کشور بود.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

روزنامه دنیای اقتصاددنیای اقتصاد روند سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در مقایسه با سایر کشورها حاکی از خبرگزاری اقتصاد ایرانفناوری های که در آینده تجاری صنعت خودرو نقش اساسی دارنداکبر هاشمی رفسنجانی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاداکبرهاشمیرفسنجانیدوران مبارزه پیش از انقلاب اکبر هاشمی رفسنجانی یکی از چهره‌های تأثیر گذار در روند خبرگزاری فارس صفحه اصلی منتظری در واکنش به اظهارات رئیس جمهور انسان در سخنرانی گاهی حرفی می‌زند که تبعاتش را یک تا هشت سال زندان برای تجمع کنندگان در مقبره کوروش کبیر در پاسارگاد عکسی از تجمع ستاد اجرایی فرمان امام ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادستاداجراییفرمانستاد اجرایی فرمان امام، نهادی غیر وابسته به دولت در ایران است که به فرمان روح الله خبرگزاری جمهوری اسلامی در پیامی به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی رهبر انقلاب وسوسه خناسان نتوانست دحوالارض چه روزی است؟ پنجشنبه روز دحوالارض است در متون و روایات دینی، ‌برای این روز و شب پیش از آن آثار و چهل حدیث کوتاه از امام سجاد عالسلام علیک خواننده محترم در این حدیث حدیثی بهم علم داد از شما ممنونم من خودم عبداله خبرگزاری کار ایران ایلناآخرین خبرها در خبرگزاری ایلنا٬ بنگاه خبررسانی بخش خصوصی کار ایران خبرگزاری اقتصاد ایران فناوری های که در آینده تجاری صنعت خودرو نقش اساسی دارند روزنامه دنیای اقتصاد دنیای اقتصاد روند سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در مقایسه با سایر کشورها حاکی از ناکارآمدی اکبر هاشمی رفسنجانی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد اکبرهاشمی دوران مبارزه پیش از انقلاب اکبر هاشمی رفسنجانی یکی از چهره‌های تأثیر گذار در روند انقلاب خبرگزاری فارس صفحه اصلی منتظری در واکنش به اظهارات رئیس جمهور انسان در سخنرانی گاهی حرفی می‌زند که تبعاتش را نمی ستاد اجرایی فرمان امام ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد ستاداجرایی ستاد اجرایی فرمان امام، نهادی غیر وابسته به دولت در ایران است که به فرمان روح الله خمینی انفجار در ازمیر ترکیه؛ پلیس دو مهاجم را کشت تصویری از انفجار روز پنجشبنه در مقابل دادگستری خبرگزاری جمهوری اسلامی در پیامی به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی رهبر انقلاب وسوسه خناسان نتوانست در محبت منصف؛ سیاسی خبر یهودپژوهی نگاهی به ازدواج های فامیلی نوشته شده در چهارشنبه نوزدهم آبان ۱۳۸۹ساعت توسط سید علیرضا دحوالارض چه روزی است؟ پنجشنبه روز «دحوالارض» است در متون و روایات دینی، ‌برای این روز و شب پیش از آن آثار و فائزه هاشمی در زندان هدایت هاشمی در قرعه توهین به هاشمی در مجلس وضعیت مهدی هاشمی در زندان سید جواد هاشمی در برزیل هاشمی در رفسنجان حضور هاشمی در شبکه خبر



لینک منبع :کارنامه هاشمی در توسعه گردشگری

کارنامه هاشمی در توسعه گردشگری - دنیای سفر www.donyayesafar.com/n/9369‏ - ذخیره شده 13 ژانویه 2017 ... مهدی حجت: نگاه آیت الله هاشمی #رفسنجانی به #صنعت #گردشگری مثبت بود و از رونق آن استقبال می کرد. کارنامه هاشمی در توسعه گردشگری - دنیای اقتصاد donya-e-eqtesad.com/news/1086581‏ - ذخیره شده 12 ژانویه 2017 ... رویکرد میراثی یکی از روسای سازمان میراث فرهنگی کشور در دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، در گفت وگو با «دنیای اقتصاد»، با تاکید بر. کارنامه هاشمی در توسعه گردشگری - تین نیوز | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/31360745‏ 12 ژانویه 2017 ... کارنامه هاشمی در توسعه گردشگری. تین نیوز| مهدی حجت: نگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی به صنعت گردشگری مثبت بود و از رونق آن استقبال می کرد. کارنامه هاشمی در توسعه گردشگری - تی نیوز tnews.ir/news/6bc377903205.html‏ 12 ژانویه 2017 ... کارنامه هاشمی در توسعه گردشگری. «بازدید از موزه ملی ایران همراه با توضیحات مفید مهندس حجت و مدیران بخش ها، ایمانم را به ارزش های والای تاریخی اسلام ... کارنامه هاشمی در توسعه گردشگری - تازه‌ترین خبرها padidehnews.com/news/275996/...‏ - ذخیره شده «بازدید از موزه ملی ایران همراه با توضیحات مفید مهندس حجت و مدیران بخش‌ها، ایمانم را به ارزش‌های والای تاریخی اسلام و ایران قوی‌تر کرد و ... کارنامه هاشمی در توسعه گردشگری - cili.ir cili.ir/news/3170/کارنامه-هاشمی-در-توسعه-گردشگری‏ 13 ژانویه 2017 ... بازدید از موزه ملی ایران همراه با توضیحات مفید مهندس حجت و مدیران بخش ها، ایمانم را به ارزش های والای تاریخی اسلام و ایران قوی تر کرد و تلاش های بنیان ... کارنامه هاشمی در توسعه گردشگری - مجله اینترنتی ایرونی ها iruniha.xyz/search/?...کارنامه%20هاشمی%20در%20توسعه%20گردشگری...‏ - ذخیره شده کارنامه هاشمی در توسعه گردشگری. کاربر گرامی، شما وارد صفحه جستجو سایت شده اید و این صفحه با توجه به جستجو شما ایجاد شده و به معنای وجود مطلب درخواستی شما ... کارنامه هاشمی در توسعه گردشگری - مجله تفریحی نیوزس newzes.ir/search/?...کارنامه%20هاشمی%20در%20توسعه%20گردشگری‏ - ذخیره شده تاریخ نشر : چهارشنبه 27 بهمن 1395 مشاهده : 76 سایر اخبار اخبارگوناگون RSS لحظه تدفین آیت الله هاشمی و آیت الله امامی کاشانی که از حال رفت لحظه تدفین آیت الله ... بررسی کارنامه اقتصادی آیت الله هاشمی رفسنجانی ؛ توسعه بخش ... iauk.ac.ir/.../بررسی-کارنامه-اقتصادی-آیت-الله-هاشمی-رفسنجانی-توسعه-بخش-خصوصی-میراث-اقتصادی-سردار-سازندگی‏ - ذخیره شده 9 ژانویه 2017 ... هممانی دوران ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با دوران بازسازی اقتصاد پس از جنگ و پایه‌ریزی ارکان توسعه اقتصادی، سبب شده تا دستاوردهای ... ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/.../ریاست_جمهوری_اکبر_هاشمی_رفسنجانی‏ - ذخیره شده دوران سازندگی به دو دوره ریاست جمهوری علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی اطلاق می‌شود که ... اجرای اولین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی بعد از انقلاب در این دولت انجام گرفت.