مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

داستان مثل جواب ابلهان خاموشی است (داستانک)

[ad_1]
مفیدستان:
نقل است که شیخ الرئیس ابوعلی سینا وقتی از سفرش به جایی رسید اسب را بر درختی بست و کاه پیش او ریخت و سفره پیش خود نهاد تا چیزی بخورد . روستایی سوار سوار بر الاغ آنجا رسید .از خرش فرود آمد و خر خود را در پهلوی اسب ابوعلی سینا بست تا در خوردن کاه شریک او شود و خود را به شیخ نهاد تا بر سفره نشیند.
شیخ گفت: خر را پهلوی اسب من مبند که همین دم لگد زند و پایش بشکند. روستایی آن سخن را نشنیده گرفت، با شیخ به نان خوردن مشغول گشت. ناگاه اسب لگدی زد. روستایی گفت: اسب تو خر مرا لنگ کرد.
شیخ ساکت شد و خود را لال ظاهر نمود. روستایی  او را کشان کشان نزد قاضی برد. قااضی از حال سوال کرد. شیخ هم چنان خاموش بود. قاضی به روستایی گفت: این مرد لال است؟
روستایی گفت: این لال نیست بلکه خود را لال ظاهر ساخته تا اینکه تاوان خر مرا ندهد. پیش از این با من سخن گفته.
قاضی پرسید : با تو سخن گفت؟
او جواب داد که: گفت خر را پهلوی اسب من نبند که لگد بزند و پایش بشکند. قاضی خندید و بر دانش شیخ آفرین گفت.
شیخ پاسخی گفت که زان پس درزبان پارسی مثل گشت: جواب ابلهان خاموشی است.
منبع: امثال و حکم علی اکبر دهخدا

نقل مطالب و داستانها با ذکر منبع ، رعایت اخلاق و امانتداری است.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

داستان مثل جواب ابلهان خاموشی است داستانک داستان مثل جواب ابلهان خاموشی است داستانک



لینک منبع :داستان مثل جواب ابلهان خاموشی است (داستانک)

داستان های کوتاه پندآموز: داستان مثل جواب ابلهان خاموشی است www.pandamoz.com/2015/11/post666.html‏ - ذخیره شده - مشابه داستان مثل جواب ابلهان خاموشی است. نقل است که شیخ الرئیس ابوعلی سینا وقتی از سفرش به جایی رسید اسب را بر درختی بست و کاه پیش او ریخت و سفره پیش خود ... تصاویر برای داستان مثل جواب ابلهان خاموشی است (داستانک) قصه ای که مثل شد (جواب ابلهان خاموشی است) - داستان فا dastanfa.ir/post/.../قصه-ای-که-مثل-شد-جواب-ابلهان-خاموشی-است.html‏ - ذخیره شده 22 جولای 2016 ... قصه ای که مثل شد (جواب ابلهان خاموشی است) , ریشه ضرب المثل جواب ابلهان خاموشی است به داستانی از شیخ الرئیس ابو علی سینا برمیگردد ... ادامه در ... داستان کوتاه: جواب ابلهان خاموشی است! ابوعلی سینا در سفر بود. در ... dastanak.8tag.ir/.../داستان%20کوتاه%3A%0A%0Aجواب%20ابلهان%20خاموشی%20اس...‏ - ذخیره شده #داستانک. داستان کوتاه: جواب ابلهان خاموشی است! ابوعلی سینا در سفر بود. در هنگام ... ابوعلی سینا جوابی داد که از آن به بعد در زبان پارسی به مثل تبدیل شد: جواب ... داستان مثل جواب ابلهان خاموشی است - پونیلا ponila.com/post/125862/‏ - ذخیره شده نقل است که شیخ الرئیس ابوعلی سینا وقتی از سفرش به جایی رسید اسب را بر درختی بست و کاه پیش او ریخت و سفره پیش ... شیخ پاسخی گفت که زان پس درزبان پارسی مثل گشت: جواب ابلهان خاموشی است. ...... وبگاه داستانک داستان کوتاه و پندآموز ... داستان اسب بوعلی سینا | داستانک - خانه dastanak.20roman.com/2017/01/داستان-اسب-بوعلی-سینا/‏ - ذخیره شده 12 ژانویه 2017 ... داستان اسب بوعلی سینا ... قاضی به صاحب خر گفت: این مرد لال است… ... داد که از آن به بعد در زبان پارسی به مثل تبدیل شد: “جواب ابلهان خاموشی ست”. داستان مثل جواب ابلهان خاموشی است | جستجو در وبلاگها | آرشیو وبلاگ ... weblog724.gdn/list/داستان-مثل-جواب-ابلهان-خاموشی-است‏ - ذخیره شده عبارت داستان مثل جواب ابلهان خاموشی است در بین وبلاگهای سایتهای وبلاگی جستجو شده و نتایج با ذکر منبع به صورت ... داستان،شعر،نمایشنامه، نامه،داستانک،و. ریشه ضرب المثل "جواب ابلهان خاموشی است" | فیسبوک ایران shohadaye23tir.dj98.ir/page-486436.html‏ ریشه ضرب المثل "جواب ابلهان خاموشی است". ابوعلی سینا در سفر بود. در هنگام عبور از شهری، جلوی قهوه خانه ای اسبش را بر درختی بست و مقداری کاه و یونجه جلوی اسبش ... پونیلا - حکایت خر دردمند و گرگ ... - ورود 130.185.76.16/post/126035/‏ - ذخیره شده کسی که مانند خر درس میخواند اما چون خر است هیچ نمی فهمد خرشانس کیست؟ همان خرخوان نفهم .... داستان مثل جواب ابلهان خاموشی است ... وبگاه داستانک ثبت شده در داستان ... یکی از بستگان خدا (تلنگر) - داستان فا dastankhoone.rozblog.com/tag/یکی-از-بستگان-خدا‏ - ذخیره شده داستان تاثیر گذار «یکی از بستگان خدا» ؛ داستانی که زیبایی مهربانی کردن را به خوبی به نمایش میکشد ؛این داستان ... قصه ای که مثل شد (جواب ابلهان خاموشی است).