مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

فضیلتی که ثمره اش دوام نعمت اســت!

[ad_1]

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:«آنکه غذا می خورد و شاکر اســت اجر همان کسی را دارد که روزه (مستحبی) گرفته و بر گرسنگی صبر می کند و آنکه در رفاه اســت و برای عافیت خود شاکر اســت همان اجر کسی را دارد که گرفتاری پیدا کرده اســت اما صبر می کند و آنکه اهل بخشش اســت و (بخاطر این توفیق الهی) شاکر اســت اجر همان کسی را دارد که محروم اســت و قناعت می ورزد.» (کافی ج 2 باب شکر)

فرآوری: آمنه اسفندیاری- بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

حدیث

از مسائلی که فرهنگ اسلامی بر آن تأکید کرده و در قرآن و روایات به عنوان خصلتی ارزنده و نیک برای انسانها بیان شده شکرگزاری و سپاس از بابت نعمتهای الهی  اســت. اسلام می خواهد افراد به درجه ای از یقین برسند که در هر حالی اعم از آرامش و یا روی آوردن مصائب شکر خدا را بجای آورند. بنظر می رسد که انسانها پس از دریافت نعمت، شکر بجای آورند امّا عارفان و اهل معرفت معتقدند که حتی بلایی که انسان بدان گرفتار می شود جای سپاس دارد و شخصی که به ناراحتی مبتلا شده خداوند را حمد گوید که از میان بلاهای گوناگون به یکی از آنها گرفتار آمده اســت. علماء درجه شکر را از صبر برتر دانسته و گفته اند شکر از رضا برخیزد و ریشه صبر در ناپسندی نهفته اســت.

شکرگزاری ریشه تمام سعادت ها و سرچشمه عظیم برکات الهى برای انسان اســت، که روز به روز انسان را به خدا نزدیکتر و پیوند عشق و محبّت بندگان را با خدا محکم تر مى سازد از این رو علیرغم بی نیازی خداوند، از روى حکمت و مصلحت بر بندگان ضرورى و واجب گردیده اســت.

بنابراین حقیقت این اســت که شکرگزاری، به همین سادگی که بیان می کنیم نیست. به عبارت دیگر، شکرگزاری یک کار عبادی مهم اســت که باید اهمیت و روش درست آن را آموخت. درباره اهمیت شکرگزاری همین بس که مایه ثابت ماندن نعمتهای موجود ما و مایه زیاد شدن آنها می گردد و در مقابل، کفران نعمت یکی از شکلهای کافر بودن اســت. (بحارالانوار، جلد 68)
ارتباط شکرگزاری با افزایش نعمت به حدی زنده و سریع اســت که اولیای دین فرمود ه اند:"هیچگاه نمی شود که بنده در یاد خود شکر نعمتی را که خدا به او داده اســت به جا بیاورد مگر اینکه نعمتش افزوده می گردد قبل از اینکه شکرش به مرحله زبان هم برسد." (بحارالانوار، جلد 68)
ازامام صادق علیه السلام نقل شده اســت که کفر در کتاب خدا بر پنج وجه اســت که یکی از انواع آن کفران نعمت اســت.
چند نکته قابل توجه!!

در وجوب شکر نعمت های الهی، توجه به چند نکته ضروری اســت:

1. لزوم شکر منعم امری فطری و درونی اســت که هر انسانی با رجوع به عقل و فطرت خویش در می یابد که در ب راب ر هر ک س ى ک ه ب ه او خدمتی کرده یا ن ع متى عطا کرده باید تشکر کند و گر نه از طرف عقل خود، مورد مؤاخذه قرار خواهد گرفت. با توجه به همین روحیه، وقتى انسان متوجه مى شود ک ه قدرتی بی همتا نعمت هاى مادی و معنوی بی شماری به وی عطا نموده، لازم می بیند که این قدرت لایزال را بشناسد، و از او تشکر کند. بنا براین وجوب شکر نعمت قبل از این که یک واجب شرعی باشد، واجب عقلی اســت.

وقتی نعمتی به ما می رسد یا یاد نعمتی می افتیم سجده شکر کنیم و اگر موقعیتمان مناسب نیست، صورت را بر دست گذاشته، "الحمد لله" بگوییم

2. اگر چه خداوند از شکرگزاری بندگان بی نیاز اســت، ولى به خاطر منفعت و مصلحت بندگان خود و به خاطر نتایجی مادی و معنوی و دنیوی و اخروی که برای شأن و منزلت انسان به همراه دارد، آنان را به شکرگزاری فرا خوانده اســت. در قرآن کریم پس از نوید افزودن بر نعمت های سپاسگزاران، کفران نعمت را موجب عذاب الهی دانسته اســت.
3. شکرگزاری ریشه تمام سعادت ها و سرچشمه عظیم برکات الهى برای انسان اســت، که روز به روز انسان را به خدا نزدیکتر و پیوند عشق و محبّت بندگان را با خدا محکم تر مى سازد از این رو علیرغم بی نیازی خداوند، از روى حکمت و مصلحت بر بندگان ضرورى و واجب گردیده اســت.
4. بدون شک هیچ کس توان شکر نعمت هاى خدا را ندارد، و برترین شکر آدمى اظهار عجز و ناتوانى از شکرگزاری در برابر نعمت هاى او و عذر تقصیر به پیشگاه حق بردن اســت.

راههای شکرگزاری به توصیه امام صادق علیه السلام

1 - هنگام استفاده از هر نعمتی توجه کنیم که خدا آن را به ما داده اســت و نیز "الحمد لله" بگوییم.
2-  از کسی که به ما خوبی می کند و نعمت خدا به واسطه او به ما برسد، تشکر کنیم. 
3- وقتی شخص معلول یا مشکلداری را می بینیم، با یاد سلامتی و آسایش خود خدا را حمد کنیم (البته به شکلی که آن شخص نشنود و رنجیده خاطر نگردد). 
4- وقتی نعمتی به ما می رسد یا یاد نعمتی می افتیم سجده شکر کنیم و اگر موقعیتمان مناسب نیست، صورت را بر دست گذاشته، "الحمد لله" بگوییم. (کافی ج 2 باب شکر)


منابع:
سایت حوزه
نمناک
اسلام کوئیست

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط



کلماتی برای این موضوع

خلاصه کتاب معراج السعاده خلاصه کتاب معراج السعاده اجناس اخلاق فاضله چهاراند اول حکمت که از تهذیب قوه عاقله امام علی علیه‌السلام ویکی فقهامامعلیعلیه‌السلامدرباره چهره و اوصاف جسمانی علی علیه‌السّلام در منابع مختلف سخن بسیار رفته استدعا و شرایط دعا کردن دین و اندیشهدعا جهت رونق کسب و کار دعای ختم قرآن کریم دعای علقمه دعای شش قفل دعای عکاشه نماز حاجت دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت مقالات شهداسخن درباره شهید است شهید همان‏طور که از نامش پیداست یک واژه بسیار مقدس و با فضیلتی سیره علویبوستان نهج البلاغه امام علی عچون شاخ گلی که خم شود پیش نسیم از دوست سلامی و ز ما تسلیمی مردم دیده ما جز به رخت ناظر سیره علویبوستان نهج البلاغه قرانکسانی که معتقدند؛ سرآغاز نزول، هفدهم رمضان بوده است به این آیه تمسک کرده‌اند که می آذر راه زندگیمقدمه انسان ترکیبی ازجسم وروح است وهر یک نسخه چاپی فیش‌های بیانات در دیدار خانواده‌های شهدای …چـاپ مربوط به بیانات در دیدار خانواده‌های شهدای هفتم تیر و جمعی از خانواده امیدودوازده امیدوار به دوازدهتنها مانعی که انسان را از پیشرفت باز میدارد امید است پس امیدوار باشید



لینک منبع :فضیلتی که ثمره اش دوام نعمت اســت!

فضیلتی که ثمره اش دوام نعمت است! - تبیان article.tebyan.net/335361/فضیلتی-که-ثمره-اش-دوام-نعمت-است-‏ - ذخیره شده 18 سپتامبر 2016 ... رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:«آنکه غذا می خورد و شاکر است اجر همان کسی را دارد که روزه (مستحبی) گرفته و بر گرسنگی صبر می کند و آنکه در ... فضیلتی که ثمره اش دوام نعمت است! - قدس آنلاین - شهرخبر www.shahrekhabar.com/cultural/147427002098080‏ - ذخیره شده 19 سپتامبر 2016 ... رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:«آنکه غذا می خورد و شاکر است اجر همان کسی را دارد که روزه (مستحبی) گرفته و بر گرسنگی صبر می کند و آنکه در ... فضیلتی که ثمره اش دوام نعمت است! - پرس شیعه | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/25368472/redirect/pressshia.com‏ 19 سپتامبر 2016 ... فضیلتی که ثمره اش دوام نعمت است! رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: آنکه غذا می خورد و شاکر است اجر همان کسی را دارد که روزه (مستحبی) گرفته و ... فضیلتی که ثمره‌اش دوام نعمت است – تیتر خوان titrkhon.com/1395/06/31/فضیلتی-که-ثمره‌اش-دوام-نعمت-است/‏ 21 سپتامبر 2016 ... سرویس سبک زندگی فردا: از مسائلی که فرهنگ اسلامی بر آن تأکید کرده و در قرآن و روایات به عنوان خصلتی ارزنده و نیک برای انسان‌ها بیان شده ... روشی برای افزون شدن نعمت‌ها - فردا www.fardanews.com/fa/news/.../روشی-برای-افزون-شدن-نعمت‌ها‏ - ذخیره شده 21 سپتامبر 2016 ... فضیلتی که ثمره‌اش دوام نعمت است. بنابراین حقیقت این است که شکرگزاری، به همین سادگی که بیان می‌کنیم نیست. به عبارت دیگر، شکرگزاری ... فضیلتی که ثمره اش دوام نعمت است 95 | جستجو در وبلاگها | آرشیو ... weblog724.gdn/list/فضیلتی-که-ثمره-اش-دوام-نعمت-است-95-5‏ - ذخیره شده عبارت فضیلتی که ثمره اش دوام نعمت است 95 در بین وبلاگهای سایتهای وبلاگی جستجو شده و نتایج با ذکر منبع به صورت خودکار بازنشر شده و در این صفحه نمایش داده ... فضیلتی که ثمره اش دوام نعمت است! - پرسیار porsyar.com/8838200‏ - ذخیره شده 19 سپتامبر 2016 ... رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:«آنکه غذا می خورد و شاکر است اجر همان کسی را دارد که روزه (مستحبی) گرفته و بر گرسنگی صبر می کند و. فضیلتی که ثمره اش دوام نعمت است! - اخبار فارسی - شفقنا monitor.shafaqna.com/FA/IR/6282397‏ - ذخیره شده فضیلتی که ثمره اش دوام نعمت است! رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:«آنکه غذا می خورد و شاکر است اجر همان کسی را دارد که روزه (مستحبی) گرفته و بر گرسنگی ... کیمیای تسلیم و اطاعت!! - مجله مطالب خواندنی iranmg.blogsky.com/1396/02/20/post-17782/‏ - ذخیره شده 4 ساعت قبل ... اگر خداوند برای بنده ای، چیزی رقم بزند و بپسندد، رضا، آن اســت که بنده نیز آن را بپسندد و بپذیرد و .... فضیلتی که ثمره اش دوام نعمت است! فضیلتی که ثمره‌اش دوام نعمت است - Orq.ir orq.ir/news/post/369255‏ - ذخیره شده پیشنهادهای ضد ایرانی بولتون برای «ترامپ»; » دلفینی که شاهد عقد شد! +عکس; » محدوده تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد کجاست؟ » روند ورودی نیروی کار برای اشتغال و ...