مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

شرایط مرد برای تعدد زوجات

[ad_1]

اسلام با چه شرایطی، تعدّد زوجات را اجازه می دهد؟
ایرادات و موانع آن را چگونه می توان برطرف کرد؟

اسلام نه چند همسری را ابداع کرد و نه آن را نسخ کرد، بلکه آن را اصلاح و تعدیل کرد. شرایط چندی برای تعدد زوجات وجود دارد، مانند این که:
1-حداکثر می توان به طور دائم و هم زمان چهار زن داشت.
2- اسلام می گوید اگر از بی عدالتی می ترسید، به یک زن اکتفا کنید. (1) با تأکید بر صفت عدالت و پرهیز از حرام و ظلم، جلوی اختلافات و تبعیض های بعدی گرفته شده اسـت. به این وسیله تعدّد زوجات به جای آن که وسیله ای برای هوسرانی مرد باشد، شکل انجام وظیفه و تکلیف، به خود می گیرد. دین برای کنترل شهوت ها آمده اسـت نه برای ترویج و تأیید هوس رانی.
3- شرایط مالی و توان جسمی برای تأمین و ارضای همسران
در مورد رعایت عدالت بین همسران، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید:
هر کس دو زن داشته باشد و در میان آن ها به عدالت رفتار نکند، به یکی از آن بیش تر از دیگری اظهار تمایل کند، در روز قیامت محشور خواهد شد، در حالی که یک طرف بدن خود را به زمین می کشد تا سرانجام داخل آتش شود.
در مورد تعدّد زوجات چند ایراد و مانع ذکر شده اسـت که به طور فشرده به ذکر و پاسخگویی آن ها می پردازیم:
أ‌. از نظر روحی در پیمان ازدواج، مهم ترین چیز عشق و عاطفه اسـت و عشق، رقیب نمی پذیرد. پس تعدّد زوجات بااساس ازدواج سازگار نیست. (2)
پاسخ: این که عشق و عاطفه قابل تقسیم نیست، مغالطه و بیانی شاعرانه اسـت. یک مادر و پدر دارای چندین فرزند می شوند و همه را هم در حدّ عالی دوست می دارند و تزاحمی هم پیدا نمی شود. پس می توان چند نفر را در عرض یکدیگر دوست داشت. البته عشق پرستش وار همان گونه که از عقل و عرف نیز دور اسـت، از چندپارگی می گریزد.
ب‌. از نظر تربیتی و رفتاری چند همسری، زنان را به اقدام علیه یکدیگر و علیه شوهر می کشاند و سپس به فرزندان هم سرایت می کند. (3)
پاسخ: تعدّد زوجات می تواند زمینه ی آثار بد تربیتی باشد. امّا بسیاری از ناراحتی ها معلول طبیعت تعدّد زوجات نیست، بلکه معلول عملکرد بد یا عدم وجود شرایط چند همسری اسـت. در صورت خودسری و هوسرانی مرد و تبعیض بین زن ها و تحقیر بعضی از آن ها، پیامدهای سویی رخ می دهدکه در صورت برخورد صحیح و اسلامی طرفین، چنین مشکلاتی پیش نخواهد آمد.
ج. از نظر اخلاقی تجویز تعدّد زوجات، میدان دادن به هواپرستی اسـت، چه از نظر اخلاقی انسان باید شهوت را به حداقل برساند. (4)
پاسخ: اسلام با افراط در شهوت رانی مخالف اسـت نه با اصل شهوت ها. تعدّد زوجات یک عمل افراطی و انحرافی نیست. با قیودی که اسلام قرار داده اسـت به کلّی امکان هوسرانی از مرد سلب می شود. اسلام با محرومیت از نعمت ها و نیز با قیدی کامل مخالف اسـت.
د. از نظر حقوقی با ازدواج اوّل، منافع زناشویی هر کدام از زن و شوهر به دیگری تعلّق پیدا می کند و عقد دوم، عقد فضولی و بدون حقّ اسـت که باید مشروط به اجازه ی زن اوّل باشد. (5)
پاسخ: اوّلاً این ایراد ازدواج را از نظر حقوقی مبادله ی منافعی می داند که هر یک از زوجین، مالک منافع زناشویی طرف دیگر باشد، امّا این مطلب صحیح نیست. زن و شوهر براساس عقد ازدواج در چارچوب قوانین دینی نسبت به یکدیگر حق و تکلیفی پیدا می کنند و اسلام حق اختیار همسر دوم را طبق شرایطی تجویز می کند. ثانیاً بر فرض صحت، اگر ازدواج مجدد در پی تنوع نباشد، بلکه براساس مجوّزها و علل سابق باشد، زن اوّل نمی تواند مانع شود. ثالثاً در صورت وجود ضرورت اجتماعی مثل تعداد بیش تر زنان، تعدّد زن ها به صورت وظیفه درمی آید و حق زن اوّل نمی تواند مزاحم آن وظیفه باشد.
هـ. از نظر فلسفی، برابر اصل تساوی زن و مرد در انسانیّت، باید حقوق آن دو مساوی باشد و یا باید هر دو مجاز باشند که دارای چند همسر باشند یا هیچ کدام مجاز نباشند. (6)
پاسخ: این ایراد بسیار بی پایه اسـت. نباید پنداشت که در ازدواج مجدّد، تنها موضوع، هوسرانی مرد اسـت. با توضیح راجع به علل و مجوّزهای تعدّد زوجات، مسأله صورت دیگری پیدا می کند. ضمناً از احکام متفاوت اسلام در مسأله دیه، شهادت، ارث، ازدواج و مانند آن به خوبی معلوم می شود که اسلام در حقوق زن و مرد به مسائلی برتر و بالاتر از تشابه ظاهری توجه فرموده اسـت. (7)

پی‌نوشت‌ها:

1.شرایط اوّل و دوّم در سوره ی مبارکه نساء (4): 3 آمده اسـت: «فَانکِحُواْ مَا طَابَ لَکُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً»؛ در مورد احکام مربوط به چند همسری نگاه کنید به: روح الله موسی خمینی: تحریر الوسیله، ج 2، صص 305 – 303.
2.مرتضی مطهری: نظام حقوق زن در اسلام، صص 403 – 401.
3.همان، صص 405 – 403.
4.مرتضی مطهری: نظام حقوق زن در اسلام، صص 408 – 405.
5.همان، صص 411 – 408.
6.مرتضی مطهری: نظام حقوق زن در اسلام، صص 412 – 411.
7.در مورد تعدد زوجات، علامه طباطبایی بحث کامل و مفیدی انجام داده اند. ر. ک: سید محمد حسین طباطبایی: المیزان فی تفسیر القرآن، ج 4، صص 207 – 195.

منبع مقاله :
کریمی، حمید، (1387) حقوق زن، تهران: انتشارات کانون اندیشه جوان، چاپ چهارم.

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


قانون تعدّد زوجات، به خاطر شرايط خاص اجتماعى يا ضرورت هاى اجتماعى وضع شده است نه براى هوس رانى مردان. البته هميشه بعضى افراد وجود دارند كه از قانون سوء استفاده مى ...اسلام آن را در چارچوب ضرورت های زندگی انسان محدود ساخته و برای آن قید و شرایط ... حال با توجه این مطالب در مورد فلسفه حلیت تعدد زوجات برای مرد و حرمت آن برای زن می ...طبیعی است که چنین شرایطی برای عده کمی از مردان فراهم میشود. ... از این رو تعدد زوجات را به هیچ وجه در شرایط اسلامی نمی توان وسیله ای برای هوسرانی دانست. جامعه حق ...همۀ ادیانی که تعدد زوجات را جایز دانستهاند، آن را به شرایطی مشروط کردهاند. در آیین یهود، چندزنی به توانایی مالی مرد مشروط شده است و در میان ... به آیات و روایات، در کتب فقهی برای تعدد زوجات شرایطی مطرح کردهاند.تعدد زوجات، نوعی چند همسری که در اسلام با شرایطی پذیرفته شده است. ... محققان، قیودی که در اسلام برای جواز تعدد زوجات ذکر شده، آزادی مرد هوسران را بسیار محدود میکند.اسلام نه چند همسري را ابداع کرد و نه آن را نسخ کرد، بلکه آن را اصلاح و تعديل کرد. شرايط چندي براي تعدد زوجات وجود دارد، مانند اين که:می گویند: اسلام با تجویز تعدّد زوجات، قلوب قشر عظیمی از بانوان را جریحه دار کرده و ... با حرام کردن بیش از یک زن برای مرد، باعث تشدید محبت و انسجام خانوادگی شده است. .... حال اگر مریض داروها را طبق شرایط استفاده نکرد، نمی توان پزشک و داروساز را ...4 آوريل 2015 ... اسلام با چه شرایطی، تعدّد زوجات را اجازه می دهد؟ ایرادات و موانع آن را چگونه می توان برطرف کرد؟ اسلام نه چند همسری را ابداع کرد و نه آن را نسخ کرد، بلکه آن ...18 ژانويه 2016 ... تعدد زوجات، نوعی چند همسری که در اسلام با شرایطی پذیرفته شده است. ... در اسلام برای جواز تعدد زوجات ذکر شده، آزادی مرد هوسران را بسیار محدود می کند.27 مه 2013 ... اما در شرایطی که مردی به این سمت کشانده می شود و توصیه بر روی او اثر ندارد، ...... در واقع مرد نمیتواند برای شهوترانی تعدّد زوجات کند و هدف او باید دو ...


کلماتی برای این موضوع

اجازه تعدد زوجات در قرآن و حکمت آن پرسمان دانشجویی …اجازهتعددزوجاتدرشرط ضمن عقد یکی از مواردی است که خداوند برای زن و شوهر در نظر گرفته تا در ضمن آن برنامه آشنایی با شروط ضمن عقد ازدواجآشناییباشروطآشنایی با شروط ضمن عقد ازدواج آشنایی با شروط ضمن عقد ازدواج اکثر اوقات برای مردم این چرا یک مرد مسلمان می تواند چهار زن به همسری بگیرد؟ …عالی بود تعدد زوجات حکم خداست و در قران به صراحت آمده آیا مخالفین به قران ایمان دارند؟شروط عقد نکاح شروط عقد نکاح قانون یار محمد صادق صائم مقدمه ازدواج، در فلسفه تفاوت ارث زن و مرد در اسلامیکى از موضوعهایى که براى طبیعى مسلکان صدر اسلام و طرفداران برابرى همه جانبه زنان با تساوى حقوق زن و مرد در قرآن کریمهر چند میان مقدار ارث زن و مرد، در پاره اى از موارد تساوى وجود ندارد، ولى در اصل ارث زن، حق خروج از منزل، حق کار و اذن شوهرزن، حق خروج از منزل، حق کار و اذن شوهر محمد صادق باقری منبع ازدواج مجدد برای زنان مطلقه پارسی طببیماریهادکتر بدرالسادات بهرامی معتقد است آنچه طلاق را به معضلی اجتماعی برای زنان بدل کرده دانشکده اصول الدین موضوعات پیشنهادی برای پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته فقه و حقوق اسلامیآیا جایز بودن ازدواج موقت در قرآن بیان شده است؟ شهر …فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَریضَةً ؛نساء۲۴



لینک منبع :شرایط مرد برای تعدد زوجات

شرایط مرد برای تعدد زوجات - راسخون https://rasekhoon.net/article/.../شرایط-مرد-برای-تعدد-زوجات/‏ - ذخیره شده اسلام نه چند همسری را ابداع کرد و نه آن را نسخ کرد، بلکه آن را اصلاح و تعدیل کرد. شرایط چندی برای تعدد زوجات وجود دارد، مانند این که: اجازه تعدد زوجات در قرآن و حکمت آن | پرسمان دانشجویی - حقوق زن hoghogh.porsemani.ir/.../اجازه-تعدد-زوجات-در-قرآن-و-حکمت-آن-0‏ - ذخیره شده - مشابه آیا در قرآن آیه اى وجود دارد که به مردان اجازه ازدواج با چند زن را داده باشد؟ ... قانون تعدّد زوجات، به خاطر شرایط خاص اجتماعى یا ضرورت هاى اجتماعى وضع شده است نه براى هوس ... شرایط مرد برای تعدد زوجات – تبیان فرهنگی fa.tebyan-sm.ir/family/8464/شرایط-مرد-برای-تعدد-زوجات‏ - ذخیره شده 10 دسامبر 2015 ... به این وسیله تعدّد زوجات به جای آن که وسیله ای برای هوسرانی مرد باشد، شکل انجام وظیفه و تکلیف، به خود می گیرد. دین برای کنترل شهوت ها آمده است ... چرا تعدد زوجات (چند همسری) برای مرد جایز، ولی برای زن ... - islamquest www.islamquest.net/fa/archive/question/fa5359‏ - ذخیره شده - مشابه اسلام آن را در چارچوب ضرورت های زندگی انسان محدود ساخته و برای آن قید و شرایط ... حال با توجه این مطالب در مورد فلسفه حلیت تعدد زوجات برای مرد و حرمت آن برای زن می ... چرا تعدد زوجات (چند همسری) برای مرد جایز، ولی برای زن ... - islamquest www.islamquest.net/fa/archive/question/fa692‏ - ذخیره شده - مشابه تعدد زوجات قبل از اسلام، امر عادی بوده و محدوده و ضابطه مشخصی نداشته است. اسلام آن را در چارچوب ضرورت های زندگی انسان محدود ساخته و برای آن قید و شرایط سنگینی ... : تعدد زوجات - دانشنامه رشد daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?...تعدد+زوجات‏ - ذخیره شده - مشابه طبیعی است که چنین شرایطی برای عده کمی از مردان فراهم می‌شود. ... از این رو تعدد زوجات را به هیچ وجه در شرایط اسلامی نمی توان وسیله ای برای هوسرانی دانست. جامعه حق ... شرایط قانونی تعدد زوجات؛ وکیل پایه یک دادگستری؛ مشاور حقوقی ... www.dadgaran.com/article/330/index.htm‏ - ذخیره شده وی ادامه می‌دهد: به موجب ماده ۱۷ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۷، شرایط لازم برای زناشویی مجدد عبارتند از: تسلیم تقاضانامه، توانایی مالی مرد، اجرای عدالت، اجازه دادگاه و ... پیامبر (ص) و تعدّد زوجات در اسلام www.hawzah.net/fa/.../پیامبر-(ص)-و-تعدّد-زوجات-در-اسلام-‏ - ذخیره شده - مشابه می گویند: اسلام با تجویز تعدّد زوجات، قلوب قشر عظیمی از بانوان را جریحه دار کرده و ... با حرام کردن بیش از یک زن برای مرد، باعث تشدید محبت و انسجام خانوادگی شده است. .... حال اگر مریض داروها را طبق شرایط استفاده نکرد، نمی توان پزشک و داروساز را ... تعدد زوجات - ویکی شیعه fa.wikishia.net/view/تعدد_زوجات‏ - ذخیره شده - مشابه همۀ ادیانی که تعدد زوجات را جایز دانسته‌اند، آن را به شرایطی مشروط کرده‌اند. در آیین یهود ، چندزنی به توانایی مالی مرد مشروط شده است و در میان ... توجه به آیات و روایات، در کتب فقهی برای تعدد زوجات شرایطی مطرح کرده‌اند. دلایل تعدد زوجات و چند همسری مردان: : خانواده خوشبخت : : ازدواج : : چند همسری tebyan-zn.ir/News-Article/blest_family/marriage/.../53009.html‏ - ذخیره شده 22 فوریه 2012 ... افزون بر این نباید چنین پنداشت که موافقان چند همسری، مدعی اند اسلام چند همسری را در همه شرایط و برای تمامی مردان مورد تأکید و توصیه قرار داده و آن را ...