مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

نسبت شرایط تربیتی و پرخاشگری

[ad_1]

چه نوع شرایط تربیتی موجب پرخاشگری در کودکان می‌شود؟

با توجه به این که ویژگی مشخص مرتکب قلدری، براساس وجود الگوی واکنشی پرخاشگری که به صورت بروز رفتار پرخاشگرانه در بسیاری از موقعیتهای متفاوت می‌باشد، بررسی این سؤال را بسیار مهم می‌سازد: که چه نوع شیوه‌های تربیتی یا دیگر شرایط دوران کودکی موجب رشد الگوی واکنشی پرخاشگرانه در کودک می‌گردد؟
به طور خلاصه، چهار عامل یافت شده اســت که می‌تواند بسیار مهم باشد به خصوص که این عوامل براساس تحقیقاتی اســت که بر روی پسران انجام شده اســت: (ببینید: الویوس 1980، لئوبر و استاوتامر، لئومر، 1986). اول، نگرش عاطفی اساسی والدین در مراقبتهای اولیه (بیش از همه مادر) در رابطه با پسران بسیار مهم اســت، به خصوص نگرش عاطفی مربوط به سالهای اولیه زدگی کودک. نگرش منفی عاطفی اولیه، موجب کاهش محبت اولیه و ایجاد چالش در رابطه مادر و کودک می‌شود و احتمال این که در آینده این کودک پرخاشگر شده و با دیگران مخالفت و خصومت‌ورزی نماید، به طور روشن افزایش می‌یابد.
دومین عامل مهم مربوط به میزان آسان‌گیری و تقویت رفتار پرخاشگرانه در مراقبتهای اولیه کودک از سوی مراقبت کننده اســت. اگر به طور کلی مراقبت کودک با شیوه آسان‌گیری بدون صبر و تحمل انجام گرفته و هیچ‌گونه محدودیتی در رابطه با رفتار پرخاشگرانه وی نسبت به همسالان، بزرگسالان، خواهران و برادرانش ایجاد نشود، میزان پرخاشگری کودک احتمالاً افزایش خواهد یافت. می‌توانیم این نتایج را بدین صورت بیان کنیم که عشق و مراقبت پایین همراه با آزادی بیشتر در دوران کودکی شرایطی هستند که به شدت در رشد الگوهای رفتاری پرخاشگرانه دخیل‌اند.
سومین عامل به دست آمده در پرورش کودک، استفاده والدین از میزان بالای الگوهای پرخاشگرانه «ابراز قدرت» (1) از قبیل تنبیه جسمانی، برون‌ریزی عواطف خشونت‌آمیز می‌باشد. این یافته این نکته را مورد حمایت قرار می‌دهد که خشونت موجب خشونت می‌شود. بسیار مهم اســت که باید محدودیتهای روشن و قواعد معینی بر رفتار کودک اعمال شود. البته این امر نباید همراه با تنبیه جسمانی و امثال آن باشد و بالاخره این که خلق و مزاج (2) کودک نقش مهمی را در رشد الگوهای پرخاشگرانه ایفا می‌کند. در یک کودک پرجنب‌وجوش همراه با خلق زود رنج در مقایسه با یک کودک با خلق معمولی یا کاملاً آرام، با احتمال بسیار بالایی پرخاشگری رشد خواهد کرد. تأثیر این عامل، کمتر از عامل اول و دومی اســت که در بالا مورد اشاره قرار گرفته اســت.
اینها یک روند محوری هستند. در موارد خاص عوامل دیگری ممکن اســت عمده و سبب‌ساز باشد و الگوی سبب‌ساز ممکن اســت به صورتی متفاوت ظاهر شود. با ترکیب این نتایج با دیگر یافته‌های مربوط به مطالعات شرایط رشدی دوران کودکی، این نتیجه‌گیری مهم را به دنبال دارد که عشق و درگیری کسانی که مراقب کودک هستند باید با تعریف روشن محدودیتهای رفتاری و بدون تنبیه جسمانی همراه باشد به طوری که بتوان با استفاده از روش تربیتی غیرفیزیکی در مراقبت کودک، سازگاری و استقلال را در وی ایجاد کرد.
این نتیجه هم در مورد پسران و هم دختران صدق نموده و عواملی که توضیح داده شد برای کودکان کم‌سن‌تر و جوان‌تر مهم اســت. همچنین این امر بسیار اهمیت دارد که کودک وقتی وارد دوره نوجوانی می‌شود، والدین باید تلاش نمایند فعالیتهای خارج از مدرسه فرزندانشان را با دلایل منطقی مورد نظارت قرار داده و آنچه را که او با دوستانش انجام می‌دهد نظارت نمایند (پاترسون 1982، پاترسون و اسناوتامر، لئوبر 1984). زمینه رخداد بیشتر رفتارهای نامطلوب و غیرقابل پذیرش قلدری، رفتارهای ضداجتماعی یا بزهکارانه، موقعی فراهم می‌شود که والدین ندانند که فرزندانشان زمانی که دور از چشم بزرگسالانشان هستند، چه کار می‌کنند.
عوامل پرورشی که در رشد الگوهای واکنشی پرخاشگرانه مهم اســت از روابط میان بزرگسالان در خانواده مستقل نیستند، اغلب تعارضات، ناسازگاریها یا جرّ و بحثهای آشکار میان والدین اعم از این که منجر به طلاق بشود یا نه روابط ناامنی را برای کودکان ایجاد خواهد کرد، که مربوط می‌شوند به استفاده از روشهای نامناسب فرزند‌پروری (3) که در بالا بحث شد. به هر حال برای جلوگیری از آسیب احتمالی، والدین باید کودک را در تعارضات میان خودشان درگیر نسازند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد موقعی که والدین تعارض خود را در مقابل کودک آشکار نمی‌کنند کمتر تأثیر منفی بر روی فرزندشان می‌گذارند تا این که تعارضات خود را در مقابل کودک آشکار کنند (امری (4)، 1982).
همچنین ذکر این نکته جالب اســت عواملی که در مطالعات پیش گفته شد، با میزان پرخاشگری پسران مرتبط نبوده اســت. شرایط اقتصادی اجتماعی خانوادگی، شامل میزان درآمد، سطح تحصیلات والدین و خانه مناسب از این قبیل عوامل هستند. بنابراین دانش‌آموزان پرخاشگر (و غیرپرخاشگر) با یک نسبت مشابه در همه طبقات اجتماعی وجود دارند و این واقعیت در مورد همه دانش‌آموزان قربانی نیز صدق می‌کند (الویوس 1978، 1981).
بنابراین نمی‌توان این را به عنوان واقعیت پذیرفت که دانش‌آموزان به سبب فقر شرایط اقتصادی اجتماعی خانوادگی مرتکب قلدری شده و یا قربانی قلدری می‌شوند.
مطالعه‌ای دیگر نیز رابطه میان شرایط اقتصادی اجتماعی خانوادگی و چهار عامل تربیتی ذکر شده در بالا را نشان نداد (الویوس، 1980). والدین خوب (و نسبتاً خوب) تقریباً در تمام سطوح اقتصادی اجتماعی مشابه اســت. آن بایستی مورد توجه قرار بگیرد که این روابط ضعیف با شرایط اقتصادی اجتماعی ممکن اســت ناشی از تجانس نسبی کشورهای اسکاندیناوی در این جنبه‌ها باشد. برهمین اساس احتمال زیادی وجود دارد که مطالعات مربوط به کشورهای دیگر میل آمریکا یا انگلیس همبستگی بالاتری را میان شرایط اقتصادی اجتماعی خانوادگی و مسائل قلدری / قربانی در کودکان را نشان دهد.
هنوز در رابطه با تأثیر شیوه‌های فرزندپروری در گسترش مسائل قلدری، جزئیات زیادی مورد تحلیل قرار نگرفته و چیز زیادی نشان داده نشده اســت با این وجود قربانیان منفعل تیپیک، ضعف عشق و مراقبت در دوران کودکی را داشته‌اند برای مثال در نتایج ذکر شده در بالا آشکار شد که به طور کلی روابط قربانیان با والدینشان (مادرشان) نسبت به دیگر دانش‌آموزان وابسته‌تر اســت که این امر احتمالاً موجب افزایش اضطراب و ناایمنی در کودک می‌گردد و زمینه را برای قربانی شدنش در مقابل قلدری افزایش می‌دهد، مهم این اســت که والدین کودک خود را در جهت رشد استقلال، اعتماد به نفس بالا و توانایی ابراز خود در میان همسالانش، کمک کنند.

پی‌نوشت‌ها:

1. Power – assertive
2. Temperament
3. Child – rearng
4. Emery

منبع مقاله :
الویوس، دان؛ (1392)، شناخت دنیای کودکان، ترجمه‌ی نادر باقری؛ مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، شرکت به‌نشر، چاپ دوم

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


با توجه به این که ویژگی مشخص مرتکب قلدری، براساس وجود الگوی واکنشی پرخاشگری که به صورت بروز رفتار پرخاشگرانه در بسیاری از موقعیتهای متفاوت ...تا زماني كه محرم نشده ايد از نظر شرعي نسبت به يكديگر نامحرم هستيد و نمي توانيد مثل .... نحوه رفتار با نوجوان 17 ساله اي كه خيلي مغرور و پرخاشگر است و تك پسر خانواده مي ..... قرار نمي گيرد و شرايطي را كه لازمه بلوغ روحي، رواني است، تجربه نمي كند.شما هم قبل از هر چيزي بايد با دقت بررسي كنيد كه آيا نسبت به رفتار فرزند خود ... اگر كودك پرخاشگري ميكند، بررسي شيوه تربيتي پدر و مادر نيز ضرورت دارد. .... در انتخاب فيلم و كارتون نيز دقت نموده و شرايطي فراهم آوريد فيلمي كه مناسب سن وي ...مطالبی در مورد علل پرخاشگری کودکان ، ناسزاگویی و بدهنی فرزندان و دانش آموزان ..... باشد كه در اين صورت لازم است شرايط زندگي كودك تمام و كمال مورد بررسي قرار گيرد. ۶. .... گستاخ ، بي تربيت و بي رحم نسبت به اطرافيان و همسالان ، شناخته مي شوند .متخصصان معتقدند والدین باید در مقابل رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه کودکان خود با ... همچنین در این شرایط والدین باید از عصبانی شدن و فشار روحی کودک جلوگیری کرده و ... زمان تماشا کردن تلویزیون برای کودکان · وقتی کودکم نسبت به من ابراز تنفر می ... فرزندانتان را با عمل خود تربیت کنید نه با زبان · بچههای خجالتی و روشهای حل ...تعاریف پرخاشگری روان شناسانی که اعتقادات نظری متفاوتی دارند در مورد ... ای از افسردگی باشد که در این صورت لازم است شرایط زندگی کودک تمام و کمال مورد بررسی قرار .... گستاخ ، بی تربیت و بی رحم نسبت به اطرافیان و همسالان ، شناخته می شوند .... 10 آبان 1395. کودکان و والدینتعلیم و تربیت۱۰ نکته برای بهترین برخورد با کودکان ... این احساسات باعث می شود که کودک افسرده و پرخاشگر شود. به کودکان ... فقط به او می آموزد که احساس بدی نسبت به خود داشته باشد و عزت نفس او پایین بیاید.طبق این دیدگاه، شرایط خارجی متفاوت، انگیزه های نیرومند برای انجام رفتار ... اکثر روان شناسان و متخصصان تعلیم و تربیت پرخاشگری ها را بر اساس نسبت، قصد و ... در پرخاشگری فردی نوجوان یا جوان نسبت به هم سن و سال های خود پرخاشگری نشان می ...19 جولای 2014 ... بنابراین اگر متولیان تعلیم و تربیت، والدین و همه کسانى که به نحوى با جوانان ... اما اینکه علت پرخاشگری و رفتارهای تند نوجوانان چیست، به طور کلى .... او در گذشته نظر بهتری نسبت به پدر و مادر و خانواده خود داشته، امّا اکنون متوجه ...گروهی از صاحب نظران علوم رفتاری نظیر فروید و لورنز معتقدند که پرخاشگری رفتاری است ... گرچه پاسخ افراد نسبت به ناکامی بسیار متفاوت است زیرا عوامل ناکام کننده و ... عوامل خانوادگی به عنوان یکسری از عوامل محیطی در بررسی عوامل تربیتی افراد ... پذیری افراد از برنامههای تلویزیون به شرایط اجتماعی- اقتصادی بسیاری از عوامل ...


کلماتی برای این موضوع

بزرگترین سایت دانلود پایان نامه و پروزه پایان …پایان نامه پیرامون بررسی تفاوت بلوغ عاطفی در بین دانشجویان خانم مجرد و متأهل تا سبک های اصلی تربیتی دانشنامه فرزندنوزادمعمولا سبک تربیتی شما در یکی از این سه گروه جا می گیرد آسان گیر، مستبد و مقتدر البته دانلودرایگانپایان نامهپروژهمقالهمقالات تحقیق … روش تحقیق بررسی رابطه بین رشته تحصیلی دانشجویان و میزان بهره مندی آنان از اخبار اقدام پژوهی محتوای آموزشیشماره ی تماس شرایط انجام اقدام پژوهی اقدام پژوهی چیست ؟ اقدام پژوهی در مقطع اصول تربیتی کودک زیر سال مرکز ملی …با توجه به عدم امکان پاسخگویی در بخش نظرات لطفا سوالات خود را در سامانه ارسال پرسش سایت فروش عطر و عطر فروشی یار ،مطالب جالب و عکس …عطر فروشی ، پخش و فروش عطر در ایران ، سایت فروش عطر ، آدرس عطر یار ، آدرس نمایندگی عطر چرا خواستگار ندارم پرسمان دانشجویی تربیتی و …چراخواستگارندارممشورت ادراک و هشیاری دهد عقل ها مر عقل را یاری دهد گفت پیغمبر، بکن ای رای‌زن مشورت موسسه روانشناسی دانشگاه تهراننام آزمون به فارسی نام آزمون به انگلیسی زبان گروه سنی هدف اعتبار و روایی کد شیوه‎های مدیریت کلاس و مهارت‎های ارتباط با دانش‎آموز معلم محور اصلی تعلیم و تربیت است که دلسوزانه فعالیت می‏کند تا مطلبی را به نحو احسن و میگنا ویژگی های کودکان تیزهوشکودکان تیز هوش از جمله نعمت هایی هستند که در جامعه ما متولد می شوند، رشد می کنند و نقش



لینک منبع :نسبت شرایط تربیتی و پرخاشگری

نسبت شرایط تربیتی و پرخاشگری - راسخون rasekhoon.net/article/.../نسبت-شرایط-تربیتی-و-پرخاشگری/‏ - ذخیره شده با توجه به این که ویژگی مشخص مرتکب قلدری، براساس وجود الگوی واکنشی پرخاشگری که به صورت بروز رفتار پرخاشگرانه در بسیاری از موقعیتهای متفاوت ... مسائل نوجوانان و جوانان: - یافته‌های کتاب‌های Google https://books.google.com/books?isbn=6006395061 Dr. Afsaneh Naraghizadeh, Mehdi Sojodimoghadam, افسانه نراقی زاده - ‏ - Education حال به این سؤال پرداخته می شود که چرا و چگونه خشونت در مدارس اعمال میشود؟ ... رفتار مکرر پرخاشگرانه عمدی از طرف شخصی نسبت به شخص یا اشخاصی دیگر است. ... اولویوس درزمینهٔ شرایط تربیتی دوران کودکی، که موجب رشد الگوی پرخاشگری می شود، ...قبلی علل پرخاشگری ، بد دهنی و عصبانیت در کودکان و راه های کنترل آن www.pezeshk.us/?p=5381‏ - ذخیره شده - مشابه کودکان در 12 ماهگی وقتی با هم هستند شروع به ابراز رفتار پرخاشگرانه وسیله ای می .... باشد که‌ در این‌ صورت‌ لازم‌ است‌ شرایط‌ زندگی‌ کودک‌ تمام‌ و کمال‌ مورد بررسی‌ قرار گیرد. .... گستاخ ، بی تربیت و بی رحم نسبت به اطرافیان و همسالان ، شناخته می شوند . علل پرخاشگری کودکان،فوش و ناسزاگویی کودکان،علل عصبانیت و ... www.zibaweb.com/daneshamoz.htm‏ - ذخیره شده - مشابه مطالبی در مورد علل پرخاشگری کودکان ، ناسزاگویی و بدهنی فرزندان و دانش آموزان ..... باشد که‌ در این‌ صورت‌ لازم‌ است‌ شرایط‌ زندگی‌ کودک‌ تمام‌ و کمال‌ مورد بررسی‌ قرار گیرد. ۶. .... گستاخ ، بی تربیت و بی رحم نسبت به اطرافیان و همسالان ، شناخته می شوند . پرخاشگری و درمان آن - عصر ایران www.asriran.com/fa/news/291960/پرخاشگری-و-درمان-آن‏ - ذخیره شده - مشابه طبق این دیدگاه، ‌شرایط خارجی متفاوت، انگیزه های نیرومند برای انجام رفتار ... اکثر روان شناسان و متخصصان تعلیم و تربیت پرخاشگری ها را بر اساس نسبت، ‌قصد و ... در پرخاشگری فردی نوجوان یا جوان نسبت به هم سن و سال های خود پرخاشگری نشان می ... پرخاشگری - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/پرخاشگری‏ - ذخیره شده - مشابه گروهی از صاحب نظران علوم رفتاری نظیر فروید و لورنز معتقدند که پرخاشگری رفتاری ... گرچه پاسخ افراد نسبت به ناکامی بسیار متفاوت است زیرا عوامل ناکام کننده و ... عوامل خانوادگی به عنوان یکسری از عوامل محیطی در بررسی عوامل تربیتی افراد ... تأثیرپذیری افراد از برنامه‌های تلویزیون به شرایط اجتماعی- اقتصادی بسیاری از ... علل پرخاشگری، بددهنی و عصبانیت در کودکان و راه های کنترل آن - ویستا vista.ir/.../علل-پرخاشگری،-بددهنی-و-عصبانیت-در-کودکان-و-راه-های-کنترل-آن‏ - ذخیره شده - مشابه 15 مه 2008 ... تعاریف پرخاشگری روان شناسانی که اعتقادات نظری متفاوتی دارند در مورد ... ‌تواند نشانه ‌ای‌ از افسردگی‌ باشد که‌ در این‌ صورت‌ لازم‌ است‌ شرایط‌ زندگی‌ کودک‌ تمام‌ و .... بی تربیت و بی رحم نسبت به اطرافیان و همسالان ، شناخته می شوند . دلایل پرخاشگری کودکان و روش‌های مقابله با آن | چطور - Chetor chetor.com/15282-دلایل-پرخاشگری-کودکان-روش‌های-مقابله/‏ - ذخیره شده رتبه: ۹۶% - ۴۵ رأی سبک تربیتی نقش مهمی در آموزش در زمان پرخاشگری ایفا می‌کند. ... سعی کنید در حضور فرزندتان نسبت به شرایط ناخوشایند رفتار پرخاشگرانه نداشته باشید. وقتی دختر نوجوان‌مان زودرنج و پرخاشگر می‌شود - مهرخانه mehrkhane.com/.../وقتی-دختر-نوجوان‌مان-زودرنج-و-پرخاشگر-می‌شود‏ - ذخیره شده - مشابه 24 دسامبر 2014 ... بلوغ نوجوانان با توجه به شرایط امروزی زودتر اتفاق می‌افتد ... این کارشناس‌ارشد روانشناسی تربیتی ادامه داد: دخترانی که بلوغ زودرس دارند و از نظر .... شناخت کافی نسبت به دوران بلوغ نوجوان خود داشته باشند و در رفتار با فرزند خود از ... Www.IR6.co.cc - پرخاشگری، پدال ترمز دارد - تست ناتوانی جنسی ir6.blogfa.com/post-19.aspx‏ - ذخیره شده پرخاشگری عبارت است از عدم تطابق رفتار و عکس‌العمل‌های شخصی نسبت به معیارها و ... از سویی دیگر همه شرایطی که موجب ناکامی انسان شود، موجب ایجاد احساس خشم و در ... شخصیت والدین و نحوه تربیت آنها نقش به سزایی در شکل‌گیری نحوه ابراز خشم و ...