مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

ایرانیان بیش از اندازه انرژی دریافت می کنند

[ad_1]

 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت مطرح کرد:

ایرانیان بیش از اندازه انرژی دریافت می کنند

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۷

 

غذا

 

غذا

 

امروزه صدای زنگ خطر در حوزه سلامت از سفره غذایی مردم به گوش می‌رسد؛ به طور کلی از 10 سال گذشته مصرف مواد پروتئینی گوشتی کاهش یافته اما همان گوشت‌های دام و طیوری هم که مصرف می‌شوند به علت تزریق آنتی‌بیوتیک و یا حتی مصرف کودهای شیمیایی منجر به مقاومت دارویی در بدن انسان و حتی در برخی موارد سرطان‌ می‌شود.

به گزارش ستاره ها؛ زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در این رابطه خبر می‌دهد که «سفره غذایی هر روز سبک‌تر و کوچک شده‌اسـت.» او سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمان و هرمزگان را دارای محروم‌ترین سفره‌های غذایی می‌داند و بیان می‌کند:« هم‌زمان با آغاز هدفمندی یارانه‌ها سفره غذایی مردم هم کوچک‌تر شد.»

در حال حاضر مشکل عمده سفره غذایی ایرانیان چیست؟
الان در حال حاضر مشکلی که به‌صورت عمده با آن مواجه هستیم اضافه دریافت انرژی اسـت. مشکلی که به دلیل مصرف زیاد مواد قندی چربی و نوشیدنی‌های گازدار رخ می‌دهد. تقریبا حدود 49 تا 50 درصد از مردم بیشتر از نیازشان انرژی دریافت می‌کنند و در مقابل تحرک بدنی کم آنها منجر به اضافه وزن و چاقی شده‌اسـت. اضافه وزن و چاقی هم بیماری‌های قندی، عروقی، سرطان، دیابت و به‌طورکلی بیماری‌های غیرواگیر را به‌دنبال می‌آورند که امروزه مهم‌ترین علت مرگ در کشور اسـت. مهم‌ترین علت ابتلا به این بیماری‌ها هم به عادات غذایی مردم بر‌می‌گردد. مردم بیش از مقدار توصیه‌شده قند و نمک و چربی می‌خورند و در مقابل مصرف سبزی آنها که حالت پیشگیری‌کننده از چاقی و بیماری‌های دیگر دارد بسیار کم بوده‌اسـت. یکی از اقدامات ما در سال 91 تدوین سند ملی تغذیه و امنیت غذایی بوده که با مشارکت کارشناسان و متخصصان بخش‌های بزرگی مانند سازمان غذا و دارو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت معدن تجارت، آموزش پروش و ... تصویب و با امضای وزیر بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ و این دانشگاه‌ها ملزم به اجرای آن شدند. در این مدت کمیته‌های تخصصی بین بخشی در استان‌ها با محوریت استانداران تشکیل شده و برای بحث بهبود تغذیه در سطح استان برنامه‌هایی نوشته و پیگیری می‌کنند.
سال گذشته برنامه‌ای با عنوان سالم‌سازی غذاهای بیمارستان اجرا شد. این برنامه چه بود و تا کجا پیش رفت؟
یکی از اقدامات انجام‌شده در دفتر بازنگری آیین‌نامه بیمارستانی وزارت بهداشت بازنگری در ساختار و تشکیلات خدمات غذایی بود. از اصول تعیین شده این دفتر می‌توان به ساماندهی خدمات غذایی در بیمارستان‌ها با تاسیس مدیریت خدمات غذایی و همچنین بخش رژیم‌درمانی در بیمارستان‌ها اشاره کرد. بر این اساس بیمارستان‌ها مکلف شدند که به ازای هر 50 تا 100 تخت یک کارشناس تغذیه داشته‌باشند. از سوی دیگر ما نیز در سطح ستادی کارشناس تغذیه داریم که کار آن پایش غذایی بیمارستان‌ها اسـت. در بیمارستان‌ها هم کارشناسان تغذیه به‌عنوان یک عامل ارزیابی اعتبارسنجی مشخص شده‌اند. با همکاری مشترک دفتر مدیریت بیمارستانی در دفتر معاونت درمان وزارت بهداشت می‌شود بحث تغذیه در بیمارستان‌ها را سامان داد.
یک بحث رایج امروزه به مصرف آنتی‌بیوتیک در مرغ‌ها برمی‌گردد. استفاده از این مرغ‌ها مضرات خود را دارد اما جدا از بقیه مصارف، در بیمارستان‌‌ها فرایند درمان را طولانی‌تر نیز می‌کند. چراکه بدن به آنتی‌بیوتیک‌های مرغ و طیور عادت کرده و نسبت به دارو مقاومت می‌کند. برای جلوگیری از توزیع دام و طیور دارای آنتی‌بیوتیک در بیمارستان‌ها وزارت بهداشت چه کاری می‌تواند انجام دهد؟
یکی از استانداردهای ما در خدمات مدیریت غذایی این اسـت که از مواد اولیه‌ای استفاده شود که سالم هستند اما مشکل این اسـت که تعداد این مرغ‌ها امروزه برای کل کشور کافی نیست. سلامت مرغ یا گوشت در دامپزشکی کنترل می‌شود اگر تائید شده این سازمان باشد مشکلی ندارند.
اما این دام و طیور علی‌رغم اینکه تاییدیه دامپزشکی را هم دارند، آغشته به آنتی‌بیوتیک هستند که منجر به مقاومت دارویی می‌شود.
بله. هر چیزی که حاوی آنتی‌بیوتیک مازاد بر حد استاندارد باشد بد اسـت و سیستم ایمنی را تضعیف و مقاومت آنتی بیوتیکی ایجاد می‌کند.
بررسی‌شده که امروزه محروم‌ترین سفره غذایی در چه استان‌هایی هستند؟
در سطح کشور ما می‌دانیم که استان‌های شمالی به دلیل شرایط آب و هوایی کشاورزی و در دسترس بودن مواد غذایی وضعیت بهتری در تغذیه دارند. اما در مناطق جنوبی و به‌خصوص جنوب شرقی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و کرمان به دلیل خشک‌سالی و کمبود آب، تنوع محصولات غذایی کمتر و به‌عنوان استان‌های کم برخوردارتر مشکلات تغذیه‌ای بیشتری دارند. مناطق مرکزی کشور هم به نسبت شرایط خوبی دارند اما در جنوب و جنوب شرق مشکلات تغذیه‌ای پررنگ‌تر اسـت.
خشک‌سالی بر کوچک شدن این سفره چه تاثیری داشته؟
پژوهشی که مستقیما اثر این دو بر یکدیگر را بسنجد وجود ندارد. ما تنها می‌دانیم که در سال‌های گذشته سفره غذایی مردم کوچک‌تر و وزن سبد غذایی مردم سبک‌تر شده‌اسـت. میزان مصرف مواد نشاسته‌ای مانند ماکارونی، نان و برنج به علت ارزان‌تر بودن آنها بیشتر شده و موارد پروتئینی حیوانی مانند شیر، مرغ، گوشت و ... که گران‌تر هستند کم‌تر مصرف‌شده‌اند.
از چه سالی این تغییرات در سفره غذایی مردم ایجاد شده‌اسـت؟
از 10 سال گذشته مصرف منابع پروتئینی حیوانی بسیار کاهش‌یافته‌اسـت. از سال 88 همزمان با افزایش قیمت شیر مصرف شیر و دیگر مواد مفید کاهش یافت. می‌توانیم ادعا کنیم که هم‌زمان با آغاز هدفمندی یارانه‌ها سفره غذایی مردم هم کوچک‌تر شد.
یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت برای بهبود کمبود آهن در دختران برنامه مکمل‌یاری آهن بود. این برنامه تا امروز چه نتیجه‌ای داشته‌اسـت؟
بعد از مطالعات پایلوت کشوری قرار شد دختران دبیرستانی در 4 ماه تحصیلی‌شان هفته‌ای یک روز قرص آهن دریافت ‌کنند. با این روش کمبود آهن حدود 30 درصد در این گروه کاهش پیدا کرد.
در حال حاضر چند درصد از زنان کم‌خونی دارند؟
بعد از اجرای برنامه مکمل یاری شیوع کم‌خونی به‌طورکلی الان به حدود 10 درصد کاهش یافته‌اسـت.


 

مرجع : روزنامه ابتکار

 

 

 

 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

عصر ایران خطرناک ترین فرودگاه های دنیا عکس نهری که افراد را به کام خود می کشد عکس فروش گزارش فارس از جزئیات پیش‌نویس برنامه ششم …گزارش فارس از جزئیات پیش‌نویس برنامه ششم افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی تشکیل وزارت خانه داری پزشکان ایران پارکت به کفپوش هایی اطلاق می شود که جنس آن ها از چوب است سطوح چوبی یا همان پارکت ها به فشار دستگاه‌ها برای عبور از نظام هماهنگ پرداخت‌ها بیش از سید احمد طباطبایی گفت برخی دستگاه‌‌ها برای عمل به قانون فشار می‌آورند و بیش از ۵۰۰ کلینیک پوست و مو ، لیزر ، زیبایی و لاغری ایرانیان …به نام خالق زیبایـی ها در کنار شما و نزدیک به شما در منطقه تهران برایتان مکانی آرامش انرژی باد انجمن بهینه سازی مصرف انرژی ایرانانرژی باد مطالب کاربردی و مقالات انجمن بهینه سازی مصرف انرژی ایرانبهداشت و سلامت در ایران ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادبهداشتوسلامتدرایران در خدمات درمانی قانونی را معین کرده‌است که بر طبق آن به داروهای نسخه شده و انرژی زمین‌گرمایی ژئوترمال انجمن بهینه سازی …انرژی زمین گرمایی چیست ؟ توجه به انواع انرژی غیر وارداتی و متفاوت از سوخت فسیلی نکته آجر ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادآجرآجر به خشت‌هایی گفته می‌شود که احکام یا فرامین دولتی بر روی آن نوشته می‌شد حک می راه کارهای موثر در درمان اختلال کم توجهی و بیش فعالیراه کارهای موثر در درمان اختلال کم توجهی و بیش فعالی مدیریت رفتار دانش



لینک منبع :ایرانیان بیش از اندازه انرژی دریافت می کنند

روزنامه ابتکار - ایرانیان بیش از اندازه انرژی دریافت می کنند www.ebtekarnews.com/?newsid=55520‏ تقریبا حدود 49 تا 50 درصد از مردم بیشتر از نیازشان انرژی دریافت می‌کنند و در مقابل تحرک بدنی کم آنها منجر به اضافه وزن و چاقی شده‌است. اضافه وزن و چاقی هم ... ایرانیان بیش از اندازه انرژی دریافت می کنند - kodoom.com - Kodoom news.kodoom.com/iran.../ایرانیان-بیش-از-اندازه-انرژی-دریافت/.../5974923/‏ ایرانیان بیش از اندازه انرژی دریافت می کنند. عصر ایران – کمتر از یک دقیقه قبل ... امروزه صدای زنگ خطر در حوزه سلامت از سفره غذایی مردم به گوش می رسد؛ به طور کلی ... ایرانیان بیش از اندازه انرژی دریافت می کنند - سرخط www.sarkhat.com/.../ایرانیان-بیش-از-اندازه-انرژی-دریافت-می-کنند-gkztpx/‏ سایت «سرخط»، قدیمی ترین و سریع ترین خبرگزاری اتوماتیک فارسی است که توسط گروهی پژوهشگران و محققان ایرانی مقیم آمریکا ساخته شده است. این سایت با بهره ... ایرانیان بیش از اندازه انرژی دریافت می کنند - عصر ایران - شهرخبر www.shahrekhabar.com/medical/147452094021224‏ از 10 سال گذشته مصرف منابع پروتئینی حیوانی بسیار کاهش‌یافته‌است. از سال 88 همزمان با افزایش قیمت شیر مصرف شیر و دیگر مواد مفید کاهش یافت. - عصر ایران. ایرانیان بیش از اندازه انرژی دریافت می کنند | از 10 سال گذشته - قطره www.ghatreh.com/news/.../ایرانیان-بیش-اندازه-انرژی-دریافت-کنند‏ 22 سپتامبر 2016 ... از 10 سال گذشته مصرف منابع پروتیینی حیوانی بسیار کاهش یافته است. از سال 88 همزمان با افزایش قیمت شیر مصرف شیر و دی. ایرانیان بیش از اندازه انرژی دریافت می کنند | از 10 سال گذشته - قطره www.ghatreh.com/news/.../ایرانیان-بیش-اندازه-انرژی-دریافت-کنند‏ 22 سپتامبر 2016 ... از 10 سال گذشته مصرف منابع پروتیینی حیوانی بسیار کاهش یافته است. از سال 88 همزمان با افزایش قیمت شیر مصرف شیر و دی. ایرانیان بیش از اندازه انرژی دریافت می کنند - دانلود فیلم www.vavo.ir/ch/ایرانیان_بیش_از_اندازه_انرژی_دریافت_می_کنند‏ - ذخیره شده ایرانیان بیش از اندازه انرژی دریافت می کنند. دانلود از انرژی رایگان آهنربا(انرژی آزاد ترمودینامیکی) · دانلود یک روش طبیعی برای دستیابی به آگاهی و آرامش · دانلود برای ... ایرانیان بیش از اندازه انرژی دریافت می کنند | فرا پرس farapress.ir/fa/news/.../ایرانیان-بیش-از-اندازه-انرژی-دریافت-می-کنند/‏ اطلاعات خبر کد : ۹۱۹۳۱۸. ایرانیان بیش از اندازه انرژی دریافت می کنند. منبع خبر : عصر ایران _ سلامت. پنج شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵. موضوع : سلامت. از ۱۰ سال گذشته ... باتری - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/باتری‏ - ذخیره شده - مشابه انرژی قابل دریافت در قطب‌های باتری به ازای واحد بار الکتریکی را نیروی محرکه الکتریکی (Electromotive force یا emf) باتری می‌گویند و آن را با یکای ولت اندازه‌گیری می‌کنند. .... راه اندازه موتور خودرو، میزان توان‌های تأمین شده در فواصل زمانی کوتاه به بیش از ۱۰۰۰ وات می‌رسد. ... پیل الکتریکی در ایران باستان در فاصله سالهای ۲۵۰ ق. چاقی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/چاقی‏ - ذخیره شده مرض چاقی بیشتر به وسیله ترکیب بیش از اندازه انرژی غذایی ورودی، تحرکات بدنی کم، و ...... بنا بر این پژوهش، در ایران، به طور متوسط پنجاه و چهار درصد جمعیت بالای بیست سال، .... زنان چاق به طور میانگین ۶٪ و مردان چاق ۳٪ کمتر دریافت می‌کنند.