مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

بی‌اشتهایی عصبی در نوجوانان

[ad_1]

اگرچه بیشتر افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی را زنان تشکیل می‌دهند، اما گروه زیادی از مردان نیز به این اختلال مبتلا می‌باشند. به علاوه ممکن اســت شیوع این اختلال در میان مردان خیلی بیشتر باشد، اما از آنجا که بیشتر متخصصانی که مبتلایان به این اختلال را درمان می‌کنند، انتظار دارند که مبتلایان به این اختلال زنان باشند، از این‌رو ممکن اســت میزان شیوع در مردان کمتر گزارش شده باشد.
انجمن روان‌پزشکان آمریکا، ملاک‌هایی را برای تشخیص اختلال بی‌اشتهایی عصبی مشخص کرده اســت (جدول 1).

جدول 1- ملاک‌های تشخیصی برای بی‌اشتهایی عصبی

1. ناتوانی در حفظ وزن بهنجار بدن. وزن بدنی کمتر از 85 درصد وزنی اســت که برای سن و وزن مورد انتظار اســت.

2. ترس و وحشت شدید از چاقی و به دست‌آوردن اضافه وزن.

3. اختلال در ادراکات و تصورات شکل بدنی و وزن بدنی. تصور بدنی مرتبط با عزت‌نفس اســت.

4. فقدان حداقل سه چرخه‌ی قاعدگی متواتر بهنجار بدون استفاده از دارو.

منبع: انجمن روان‌پزشکان آمریکا (2000)

همانند اختلال پرخوری، افرادی که از بی‌اشتهایی عصبی رنج می‌برند نیز تصور بدنی نادرستی از خود دارند و اندازه‌ی بدن خود را بیشتر از آنچه واقعیت دارد، ادراک می‌کنند. این افراد از اضافه وزن خود بشدت می‌ترسند و نمی‌توانند وزن خود را در دامنه‌ی بهنجاری حفظ کنند. در واقع، حتی وقتی که وزن آنان کاهش می‌یابد، بازهم ترس از اضافه‌وزن همچنان ادامه دارد.
عزت‌نفس با تصور بدنی و ناتوانی در از دست‌دادن وزن ارتباط دارد. این ناتوانی در از دست‌دادن وزن همراه با لاغری نشانه‌ای از فقدان کنترل بر خود اســت.
افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی، پیوسته نگران شکل و اندازه‌ی بدن خود هستند و این نگرانی ذهن آنها را بشدت مشغول می‌سازد، به طوری‌که پیوسته به فکر رعایت رژیم غذایی برای حفظ تناسب اندام خود هستند. برخی از این افراد برای از دست‌دادن وزن به ورزش‌های سخت می‌پردازند، اما همین که وزنشان کاهش یافت، ضعیف، نحیف و خسته می‌شوند. به طور معمول، بی‌اشتهایی عصبی منجر به بروز پیچیدگی‌های دارویی زیادی می‌شوند.
به نظر می‌رسد بی‌اشتهایی عصبی در 14 تا 18 سالگی رخ می‌دهد و در حدود نیم تا 1 درصد افراد جامعه به آن مبتلا می‌شوند. بیش از 90 درصد افراد مبتلا به این اختلال را زنان تشکیل می‌دهند. این اختلال بندرت در میانسالی یا قبل از بلوغ در دختران رخ می‌دهد. در بیشتر موارد، اختلال ناشی از زندگی سرشار از تنیدگی و وقایع تنش‌زاست و احتمال دارد مستلزم بستری‌شدن در بیمارستان به دلیل از دست‌دادن زیاد وزن یا بی‌نظمی و اختلال در ترکیبات مورد نیاز بدن باشد. برآوردشده که میزان مرگ و میر ناشی از این اختلال در حدود 10 درصد اســت و بیشتر افرادی که مرده‌اند، علت مرگشان خودکشی یا عدم تعادل در ترکیبات بدن و گرسنگی بوده اســت (انجمن روان‌پزشکان آمریکا، 2000). افراد مبتلا به بی‌اشتهایی، به طور کلی به افکار وسواسی درباره‌ی غذا و اینکه وزن بدنشان تحت کنترل باشد، دچارند. افراد مبتلا به این اختلال حتی 1 تا 2 کیلوگرم افزایش وزن را، از دست‌دادن کنترل بر وزن بدن خود تفسیر می‌کنند. این افراد به شکل بدن خود اعتماد ندارند و ممکن اســت در واقع از بدشکل‌شدن بدن خود بترسند و در هراس باشند.
افرادی که از این اختلال رنج می‌برند، بیشتر به انجام کارها، تکالیف و امور روزانه‌ی خود مانند تکالیف تحصیلی ادامه می‌دهند و ممکن اســت حتی پیشرفت تحصیلی زیادی داشته باشند، اما یکی از نشانه‌های این بیماری، عدم ارتباط و تماس با دوستان اســت. رژیم غذایی موجب می‌شود تا فرد احساس بهتری درباره‌ی خود داشته باشد و بیشتر با دیگران ارتباط برقرار کند، اما این کار نه تنها منجر به اصلاح و بهبود روابط نمی‌شود، بلکه سبب انزوا و تنهایی او می‌شود (گارفینکل و گارنر، 1982).
اوبسیتی، فیتنس و ولنس ویک (1) (2004)، توصیه‌هایی را برای پیشگیری و درمان اختلالات خوردن در نوجوانان مطرح کرده‌اند که عبارتند از:
1) ارزیابی دقیق و مؤثر افراد مبتلا به اختلالات خوردن. این کار مستلزم همکاری مراکز بهداشتی و درمانی، فعالیت و درگیری خود بیمار یا اطرافیان او، فراهم‌کردن اطلاعات مفید درباره‌ی این اختلال، حمایت اخلاقی و کمک‌‍رسانی اولیه اســت؛
2) همکاری اعضای خانواده از جمله خواهرها و برادرهای فرد بیمار در فرایند درمان کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات خوردن؛
3) استفاده از مداخله‌های درمانی مانند رفتاردرمانی همراه با تسهیل برقراری ارتباط با دیگران، شناخت‌درمانی و شناخت- رفتاردرمانی، استفاده از برنامه‌های خودیاری و دارودرمانی از جمله به کارگیری داروهای ضدافسردگی. آنچه باید در نظر داشت، این اســت که مداخله‌های شناختی- رفتاری باید مطابق و متناسب با سطح تحول و جوّ خانوادگی نوجوانان باشد.

پی‌نوشت‌:

1. obesity, Fitness & wellness week

منبع مقاله :
خدایاری‌فرد، محمد، عابدینی، یاسمین؛ (1391)، مشکلات سلامتی نوجوانان و جوانان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

بیماریهای غیر واگیر شایع سایت پزشکان بدون مرزبی‌اشتهایی عصبی، یک اختلال تغذیه‌ای است که باعث می‌شود افراد در مورد وزن خود و بهداشت روان سایت پزشکان بدون مرزدرگیری های خانوادگی و مشاجره‌های پدر و مادر در حضور فرزندان، تاثیرات روحی شدیدی بر بهبود لاغری صورت زیباشو دات کامجهت عضویت در خبرنامه ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنیدحمله خواب ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادحملهخوابحمله‌های خواب در ساعات بیداری را حمله خواب یا خواب‌تازش یا نارکولپسی به انگلیسی اختلال اضطراب اجتماعی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاداختلالاضطراباجتماعیاضطراب اجتماعی به انگلیسی یا هراس اجتماعی نوعی اضطراب است که با ترس و افسردگی تشخیص و راه درمان آرشیو …افسردگی ها در بیماری افسردگی که مخفف است فرد همواره در حالت دلسردی، غم گیاهان آپارتمانی و تأثیر آن ها در کاهش آلودگی هوابا بررسی ساختمان های مدرن که به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی و صرفه جویی در مصرف آن تغییر و تحولات صورت گرفته در یک‌فراکاواختلالات روانشناسی این راهنما واژهنامهای داشت که طبقات تشخیصی در آن توصیف شده و نخستین راهنمای پورتال جامع کنگره ها سمینارها و همایشهای دانشگاه …بررسی اضطراب و افسردگی بین دختران دانش آموز دبیرستان شهرستان اندیمشک ، سال پرکاری تیروئید چه علائمی دارد و چطور درمان میشود؟…بیماری‌هااز سوی دیگر، این علائم در یک خانم نوجوان ممکن است بصورت افزایش انرژی خودش را نشان بدهد



لینک منبع :بی‌اشتهایی عصبی در نوجوانان

بی اشتهایی عصبی در نوجوانان شایع تر است - پارسی طب fa.parsiteb.com/بی-اشتهایی-عصبی-در-نوجوانان-شایع-تر-است/‏ - ذخیره شده - مشابه بی اشتهایی عصبی یک اختلال غذا خوردن است که در نوجوانان شیوع بیشتری دارد. سعیده معانی کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ... بی اشتهایی عصبی چیست؟ - عصر ایران www.asriran.com/fa/news/386363/بی-اشتهایی-عصبی-چیست‏ - ذخیره شده - مشابه بی‌اشتهایی عصبی، مشکلی عمده در خصوص غذا نیست، بلکه روشی ناسالم جهت تلاش و ... نوجوانان به علت تمام تغییراتی که بدنشان در طول دوران بلوغ طی می‌کند، بیشتر ... دکتر محمدرضا شمس انصاری - روانپزشک - بی اشتهایی عصبی doctorshamsansari.blogfa.com/tag/بی-اشتهایی-عصبی‏ - ذخیره شده - مشابه ممکن است به طور زیادی در بین سنین 13تا 19 سالگی شایع باشد چون اغلب وقتی بی اشتهایی شروع می شود ، خیلی از نوجوانان تجربه هایی با غذا ها دارند. پسرها و مردان ... میگنا - آنورکسیا یا بی اشتهایی عصبی چیست؟ www.migna.ir/vdcbfzb5.rhbfzpiuur.html‏ - ذخیره شده - مشابه بی ‌اشتهایی یا کم خوری عصبی در واقع یک اختلال روانی است که طی آن بیمار به رغم گرسنگی، از خوردن غذا به حد ... مغز نوجوانان زمان شنیدن انتقادات مادرانه تعطیل می‌شود! راه های درمان بی اشتهایی عصبی (درمان خانگی بی اشتهایی) setare.com/.../راه-های-درمان-بی-اشتهایی-عصبی-درمان-خانگی-بی-اشتهایی‏ - ذخیره شده 31 جولای 2016 ... بی اشتهایی عصبی نوعی اختلال عصبی است که به کاهش وزن شدید منجر می ... مطابق با اتحادیه ملی بیماری‌های روانی، بی اشتهایی عمدتا در زنان نوجوان ... بی اشتهایی عصبی - روانپزشک-روان درمانگر-روانکاو doctorshamsansari.persianblog.ir/tag/بی_اشتهایی_عصبی‏ - ذخیره شده - مشابه 9 جولای 2012 ... بی اشتهایی عصبی به طور عمده در دختران نوجوان یا زنان جوان مجرد روی می دهد. بیشتر این بیماران هوش بالایی دارند و ازنظر شخصیتی درونگرا، لجباز، ... بی اشتهایی عصبی یک بیماری است - تبیان article.tebyan.net/275833/بی-اشتهایی-عصبی-یک-بیماری-است‏ - ذخیره شده 8 آوریل 2014 ... بی اشتهایی عصبی اختلالی بسیار جدی است که می تواند زنان و مردان تمام گروه های سنی را تحت تاثیر قرار دهد. این وضعیت می تواند سلامت شما را به ... دلیل و درمان بی‌اشتهایی عصبی در نوجوانان - سلامانه www.salamaneh.com/.../دلیل-و-درمان-بی‌اشتهایی-عصبی-در-نوجوانان‏ - ذخیره شده 12 ژوئن 2015 ... سلامانه : یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه شروع بیماری بی‌اشتهایی عصبی معمولا در نوجوانان در سنین 15 تا 19 سالگی است، گفت: ... علل و درمان بی اشتهایی و پرخوری عصبی - بیماری - مراقبت - سلامت نیوز www.salamatnews.com/.../علل-و-درمان-بی-اشتهایی-و-پرخوری-عصبی‏ - ذخیره شده - مشابه 21 ژانویه 2015 ... سلامت نیوز:بی اشتهایی عصبی معمولا در سالیان نوجوانی شروع می شود اما می تواند در هر سنی نیز شروع شود. شایع ترین سن شروع بین 14 تا 18 ... اختلال بی اشتهایی عصبی در نوجوانی - روانشناسی کودک-مشاوره نوجوان kodakonojavan.com/اختلال-بی-اشتهایی-عصبی/‏ - ذخیره شده افرادی که عمدا خود را گرسنه نگه می‌دارند از یک اختلال در تغذیه به نام بی اشتهایی عصبی رنج می‌برند. این اختلال، که معمولا در نوجوانان و در سن بلوغ شروع می‌شود شامل ...