مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

وضعیت نامناسب حیوانات در باغ وحش

[ad_1]

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، باغ وحش محلی اســت که در آن حیوانات و گونه های متعدد جانوری به نمایش گذاشته می شود،نمایشی که اهداف دیگری نیز در عقبه آن وجود دارد، اهدافی تحقیقاتی، پژوهشی،آموزشی و حفاظتی تا در سایه آن گامی رو به جلو برای در انداختن طرحی نو برداشته شود،طرحی که حافظ منافع و حیات جانوران و حیات وحش محسوب شود.

 

اما گاه در ایران، این مجموعه ها ((باغ وحش)) به اسارتگاه یا قربانگاهی برای حیوانات تبدیل می شود،در واقع امر مراکز نگهداری از حیوانات یکی از مناطق و محدوده های فراموش شده ای اســت که هر از چند گاهی اخبار ناگوار آن در میان دیگر رخدادها و اخبار رسانه ها،سر بر می آورد و بعد از مدتی مجددا به فراموشی سپرده می شود. یکی از حلقه های مفقوده در چنین اماکنی،حقوق حیوانات و اهمیت حفظ،معرفی و آموزش صحیح آن به شهروندان اســت.

 

* رسیدگی به وضعیت باغ وحش ها در هیچکدام از دولت ها موردتوجه نبوده اســت

 

وضعیت نامساعد و غیر استاندارد باغ وحش ها،معطوف به دوره و مقطع خاصی نیست و در واقع در هیچکدام از دولت ها آنچنان که شایسته اســت ،مورد توجه واقع نشده و به واقع یکی از حلقه های مفقوده به شمار می رود که باید نگاه و توجهی ویژه نسبت به آن لحاظ شود.

 

نقش آموزشی باغ وحش ها به عنوان محلی برای فرهنگ سازی صحیح و اصولی در میان کودکان و دانش آموزان، و همچنین کاربردهای تفریحی که از آن برخوردار اســت از ظرفیت های قابل توجهی محسوب می شود که باید با برنامه ریزی مدون و اصولی مورد استفاده قرار گیرد.

 

*الزامات نگهداری از باغ وحش

 

یکی از نیازهای اولیه نگهداری مناسب از باغ وحش ها،به اعتبارات و بودجه مناسب باز می گردد،در این میان عدم وجود و تخصیص اعتبارات کافی و مناسب بر باغ وحش ها و از سوی دیگر سود آور و درآمدزا نبودن آن،به عاملی مهم برای رضایت بخش نبودن سطح کمی وکیفی خدمات در چنین مجموعه هایی مبدل شده اســت.

 

عدم برخورداری از نقدینگی کافی برای اداره باغ وحش نیز خود حدیث مفصلی اســت که تبعات و عوارض خاص به خود را در پی دارد.

 

از عدم رسیدگی کافی به حیوانات دربند،تا جذب افراد غیر متخصص به عنوان نیروهای کمکی تنها بخشی از پیامدهای کمبود بودجه و اعتبارات در باغ وحش ها محسوب می شود،باغ وحش هایی که به دلیل شرایط نامناسب آن بعضا به اسارتگاه هایی برای حیوانات تعبیر می شوند.

 

* نظارت بر باغ وحش ها،مناسب یا نامناسب؟

 

گر چه ارائه خدمات در باغ وحش ها با استانداردهای روز جهانی فاصله ای بسیار دارد،اما نگاه منصفانه نیز ایجاب می کند تا به بهبود وضعیت در سالهای اخیر با آنچه در سالهای نه چندان دور وجود داشت نیز اشاره شود.

 

امیرحسین داداشی،رئیس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط زیست در گفتگویی با رسانه ها از صدور مجوز برای 70 درصد از مراکز نگهداری حیوانات خبر می دهد،امری که به گفته وی با لحاظ کردن استادارد ها و امکانات اولیه ای همچون نحوه طراحی مرکز،فضای سبز،راه های ارتباطی،میزان آلودگی آب،خاک و... محقق می شود.

 

آنچنان که داداشی اظهار داشته در صورت عدم رعایت موارد فوق و استانداردهای لازم،مجوزی برای راه اندازی مجموعه ای تحت عنوان باغ وحش صادر نخواهد شد.

 

با همه این اوصاف برخی از کارشناسان نیز معتقدند نظارت کافی و اصولی از باغ وحش ها انجام نمی پذیرد که اگر اینچنین بود بسیاری از وقایع و حوادث تلخ گذشته تاکنون در چنین مجموعه هایی محقق نمی شد.

 

 *بازرسی از باغ وحش ها بصورت هفتگی

 

آنچنان که داداشی در گفتگو با رسانه ها عنوان کرده،سازمان حفاظت از محیط زیست  تلاش می کند تا برای استاندارد سازی مراکز نگهداری از حیوانات در چارچوب دستورالعمل ها،موارد ضروری را رصد و لحاظ کند.

 

وی می افزاید:در صورت عدم تامین استانداردهای تعریف شده،مجوز باغ وحش ابطال و گونه های نگهداری شده در آن به مرکزی دیگر منتقل می شوند.

 

بر اساس اخبار منتشر شده،در تهران قریب به 15 مرکز نگهداری از حیوانات وجود دارد و اظهارات برخی از مسئولان محیط زیست استان تهران همچون محمد کرمی،رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت از محیط زیست این استان، موید اعمال نظارت و بازرسی مستمر هفتگی از مراکز مذکور اســت.

 

در این میان آنچه که ضرورت ان احساس می شود به تامین درآمد مناسب برای ارتقای خدمات معطوف می شود، امری که مستلزم حمایت و پشتیبانی هر چه بیشتر مسئولان و برنامه ریزی مدون و اصولی برای جذب و مشارکت سرمایه های عمومی و بخش خصوصی اســت.

 

بدون تردید با جذب هرچه بیشتر اعتبارات خصوصی و دولتی، وضعیت باغ وحش ها و مراکز نگهداری از حیوانات در تهران و دیگر استان های کشور در مسیر بهبود وضعیت پیش خواهد رفت،امری که قابل حصول به نظر می رسد و تحقق آن مستلزم عزمی جدی و همتی عالی و البته کار جمعی اســت.

 

2023


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


25 ژوئن 2016 ... شیراز- حیوانات باغ وحش شیراز این روزها آنقدر وضعیت نامناسبی از نظر بهداشت و غذا دارند که محیط زیست فارس را وا داشته به مسئولان باغ وحش تذکر ...2 ژوئن 2016 ... به گزارش سرویس علمی جام نیـوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، باغ وحش محلی است که در آن حیوانات و گونه های متعدد جانوری به نمایش گذاشته می ...25 ژوئن 2016 ... حیوانات باغ وحش شیراز این روزها آنقدر وضعیت نامناسبی از نظر بهداشت و غذا دارند که محیط زیست فارس را وا داشته به.تعداد بازدید: ۲۸۱. تاریخ انتشار: 06 August 2014 - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۴. وضعیت نامناسب نگهداری حیوانات در باغ وحش بابلسر (عکس). برچسب ها: باغ وحش بابلسر ، ...16 ا کتبر 2016 ... شبکه اطلاع رسانی راه دانا-وضعیت نامناسب نگهداری حیوانات در باغ وحش سمنان! : وضعیت نگهداری حیوانات به دلیل شرایط بدنگهداری از حیوانات از نظر ...تابناک : با نگاهی سطحی در باغوحش بابلسر متوجه میشویم شرایط نگهداری حیوانات این مجموعه بسیار نامناسب است به طوری که در یک گشت روزانه در این باغوحش، ...13 آگوست 2016 ... تصاویری از وضعیت بد و نامناسب محل نگهداری حیوانات در باغوحش شاهد شیراز را مشاهده خواهید کرد.26 آگوست 2015 ... وی ضمن اظهار نگرانی از وضعیت جسمی نامناسب حیوانات این باغ وحش خصوصا میمونها که از بیماری شدید پوستی رنج میبردند، گفت: اکثر حیوانات ...16 ا کتبر 2016 ... باغ وحش پارك سوكان سمنان وضعيت نامناسبي پيدا كرده است و بوي تعفن به دليل شرایط بد نگهداری حیوانات از نظر جایگاه، بهداشت و تغذیه، عدم ...


کلماتی برای این موضوع

جنگل و محیط زیستبه گزارش بی بی سی، تغییر در مدار گردش زمین به دور خورشید باعث شد قطب شمال چندین قرن افطاری مختلط در دانشگاه امیرکبیرتصاویردردانشگاهامیرکبیرتصاویردانشگاه‌ امیرکبیر یکی از دانشگاه‌هایی است که چندین بار اخباری در رابطه با برگزاری هیچ درخت سوزنی برگی در جهان وجود ندارد که آلودگی …هیچ درخت سوزنی برگی در جهان وجود ندارد که آلودگی تولید کندماجرای درخواست دکتر سیدحسین نصر از رهبرانقلابآقای دکتر نصر از چی نگرانه که دنبال ضمانت می گرده؟ آیا ایشان نظرات ضد دینی داشته یا جالب انگیز، جالب انگیزترین ها، مطالب جالب، عکسهای …جالب انگیز عکس،جالب انگیز ترین ها،جالب انگیز نیوز،جالب انگیز ها،جالب انگیز های دنیا پول نیوز شاید تا همین چند سال پیش، حتی فکر کردن به تکنولوژی های مدرنی که به طور روزمره در حال خدمات Œ ˆ Œ Œ Œ Œ…† Œ Œ ˆ Œ آیین نامه اجرایی قانون اصلاح ماده قانون مواد خوردنی آیین نامه اجرایی قانون اصلاح ماده قانون مواد خوردنی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی و گیاهپزشک جوانمیزان سمیت گروه سمیت گوارشی برای موش جامد مایع فوق العاده سمی ≤ ≤ خیلی



لینک منبع :وضعیت نامناسب حیوانات در باغ وحش

تصاویر برای وضعیت نامناسب حیوانات در باغ وحش وضعیت اسفناک حیوانات در باغ وحش شاهد + فیلم - باشگاه خبرنگاران www.yjc.ir/fa/.../وضعیت-اسفناک-حیوانات-در-باغ-وحش-شاهد-فیلم‏ - ذخیره شده 13 آگوست 2016 ... تصاویری از وضعیت بد و نامناسب محل نگهداری حیوانات در باغ‌وحش شاهد شیراز را مشاهده خواهید کرد. وضعیت نامناسب حیوانات در باغ وحش شیراز /محیط‌زیست ضرب الاجل داد www.iscanews.ir/.../وضعیت-نامناسب-حیوانات-در-باغ-وحش-شیراز-_محیط-زیست-ضرب-الاجل-داد-...‏ - ذخیره شده 25 ژوئن 2016 ... حیوانات باغ وحش شیراز این روزها آنقدر وضعیت نامناسبی از نظر بهداشت و غذا دارند که محیط زیست فارس را وا داشته به مسئولان باغ وحش تذکر بدهند و ... وضعیت نامناسب نگهداری حیوانات در باغ وحش سمنان! - راه دانا www.dana.ir/.../وضعیت-نامناسب-نگهداری-حیوانات-در-باغ-وحش-سمنان-‏ - ذخیره شده 16 ا کتبر 2016 ... وضعیت نامناسب نگهداری حیوانات در باغ وحش سمنان! : وضعیت نگهداری حیوانات به دلیل شرایط بدنگهداری از حیوانات از نظر جایگاه،‌بهداشت و تغذیه در ... وضعیت نامناسب نگهداری حیوانات در باغ وحش سمنان! | مرآت : آخرین اخبار ... meraatnews.com/.../وضعیت-نامناسب-نگهداری-حیوانات-در-باغ-وحش-سمنان‏ - ذخیره شده 16 ا کتبر 2016 ... باغ وحش پارک سوکان سمنان وضعیت نامناسبی پیدا کرده است و بوی تعفن به دلیل شرایط بد نگهداری حیوانات از نظر جایگاه، بهداشت و تغذیه، عدم ... وضعیت نامناسب نگهداری حیوانات در باغ وحش بابلسر - سه نشانه www.3neshaneh.com/.../وضعیت+نامناسب+نگهداری+حیوانات+در+باغ+وحش+بابلسر‏ جامعه > محیط زیست - وضعیت نامناسب نگهداری حیوانات در باغ وحش بابلسر و وجود این مجموعه در منطقه مسکونی باعث ایجاد مشکلاتی شده است. جام نیوز :: JamNews - وضعیت نامناسب حیوانات در باغ وحش jamnews.ir/detail/News/677427‏ - ذخیره شده 2 ژوئن 2016 ... به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، باغ وحش محلی است که در آن حیوانات و گونه های متعدد جانوری به نمایش گذاشته می ... مصائب حیوانات باغ وحش شیراز/ محیط‌زیست ضرب الاجل داد - خبرگزاری ... www.mehrnews.com/.../مصائب-حیوانات-باغ-وحش-شیراز-محیط-زیست-ضرب-الاجل-داد‏ - ذخیره شده 25 ژوئن 2016 ... شیراز- حیوانات باغ وحش شیراز این روزها آنقدر وضعیت نامناسبی از نظر بهداشت و غذا دارند که محیط زیست فارس را وا داشته به مسئولان باغ وحش تذکر ... وضعیت نامناسب نگهداری حیوانات در باغ وحش بابلسر (عکس) - عصر ایران www.asriran.com/.../وضعیت-نامناسب-نگهداری-حیوانات-در-باغ-وحش-بابلسر-عکس‏ - ذخیره شده - مشابه 6 آگوست 2014 ... وضعیت نامناسب نگهداری حیوانات در باغ وحش بابلسر (عکس). وضعیت نامناسب نگهداری حیوانات در باغ وحش بابلسر (عکس) ... وضعیت نامناسب نگهداری حیوانات در باغ وحش بابلسر «شیرهای ... www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930515000779‏ - ذخیره شده - مشابه 6 آگوست 2014 ... شرایط نگهداری حیوانات در باغ‌وحش بابلسر بسیار نامناسب است به طوری که در یک گشت روزانه از این باغ وحش شیرهایی را می‌بینید که علف می‌خورند و ...