مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

عارف حقیقی کیست؟

[ad_1]

«همانا خداوند متعال یاد خود را مایه صفا و جلای دلها قرار داده اســت. بدین وسیله پس از سنگینی، شنوا و پس ازکوری، بینا و پس از سرکشی مطیع می گردند. همواره در هر زمان و در دوره فترتها خدا را مردانی بوده اســت که در اندیشه های آنها را با آنها راز می گفته اســت و در خردشان با آنها سخن می گفته اســت.»

فرآوری: حامد رفیعی - بخش نهج البلاغه تبیان

عارف حقیقی

عرفان نظری و عرفان عملی عرفان در لغت به معنی شناختن، آگاه شدن و بازشناسی اســت و بیشتر به معنای شناخت و معرفت خداوند استعمال می شود. و در اصطلاح، علم و ادراک خاصی اســت که از راه تزکیة نفس و تصفیة جان به دست می آید؛ یعنی از طریق سیر و سلوک، مکاشفاتی نصیب سالک می شود که از وقایع و حقایق هستی حکایت می کند و نیازمند تفسیر اســت.

علم عرفان به دو بخش «عرفان نظری» و «عرفان عملی» تقسیم می شود. عرفان نظری عبارت اســت از تفسیر مشاهدات عارف و یافته های حضوری و بی واسطة او از حقایق هستی که در قالب الفاظ و مفاهیم بیان می شود و گاهی به صورت استدلال های فلسفی به شکل بحث های علمی مطرح می گردد. گاهی به ضوابط و روابط کشف و شهود نیز عرفان نظری گویند. عرفان عملی همان مراحل سیر و سلوک اســت که نتیجة شهود قلبی حقایق هستی اســت.

ویژگیهای عارف حقیقی

امیرالمومنین علی علیه السلام که اهل عرفان و تصوّف سلسله های خود را به ایشان می رسانند، کلماتش الهام بخش معنویت و عرفان اســت. اما آیا او که امام العارفین اســت تنها به عبادت و ریاضت می پرداخت و در اجتماع حضور فعّالی نداشت؟ یا اینکه او علم و حلم، جنگ و زهد، آخرت و دنیا، تعقل و عزت نفس، فقر و غنا و... را با هم یک جا جمع کرده بود و فردی با کامل ترین ظرفیت انسانی اش بود؟ امام علی علیه السلام عرفان حقیقی را در به فعلیت رساندن تمامی استعدادهای بالقوه عینیت بخشیده بود.ایشان در نهج البلاغه می فرماید:

او کسی اســت که در میدان جنگ وقتی با دشمن روبرو می شود چهره اش باز می شود و می خندد، و در محراب عبادت با خدای خودش راز و نیاز می کند و می گرید.

«همانا خداوند متعال یاد خود را مایه صفا و جلای دلها قرار داده اســت. بدین وسیله پس از سنگینی، شنوا و پس ازکوری، بینا و پس از سرکشی مطیع می گردند. همواره در هر زمان و در دوره فترتها خدا را مردانی بوده اســت که در اندیشه های آنها را با آنها راز می گفته اســت و در خردشان با آنها سخن می گفته اســت.»

همچنین در معرفی اهل عرفان می فرماید:

«قَدْ أَحْیَا عَقْلَهُ وَ أَمَاتَ نَفْسَهُ حَتَّى دَقَّ جَلِیلُهُ وَ لَطُفَ غَلِیظُهُ وَ بَرَقَ لَهُ لَامِعٌ کَثِیرُ الْبَرْقِ فَأَبَانَ لَهُ الطَّرِیقَ وَ سَلَکَ بِهِ السَّبِیلَ وَ تَدَافَعَتْهُ الْأَبْوَابُ إِلَى بَابِ السَّلَامَةِ وَ دَارِ الْإِقَامَةِ وَ ثَبَتَتْ رِجْلَاهُ بِطُمَأْنِینَةِ بَدَنِهِ فِی قَرَارِ الْأَمْنِ وَ الرَّاحَةِ بِمَا اسْتَعْمَلَ قَلْبَهُ وَ أَرْضَى رَبَّه»

«خرد خویش را زنده ساخته و نفس خویش را میرانده اســت، تا در وجودش درشتها نازک، و غلیظها لطیف گشته اســت و نوری درخشان در قلبش مانند برق جهیده اســت. آن نور راهش را آشکار و او را سالک راه ساخته اســت و درها یکی پس از دیگری او را به پیش رانده اســت تا آخرین در که آنجا سلامت اســت و آخرین منزل که بار اندازه اقامت اســت. آنجا قرارگاه امن و راحت اســت. پاهایش همراه با آرامش بدنش استوار اســت. همه اینها به موجب این اســت که قلب خود را به کار گرفته و پروردگار خویش را راضی ساخته اســت.»

امام عارفان همان مرد میدان جنگ!

در طول هزار و سیصد سال تربیت عرفای بزرگ در مکتب اسلام، هیچ عارفی نتوانسته جملاتی نظیر این سطرهای نهج البلاغه بیاورد.

«(عارف) خرد خویش را زنده ساخته و نفس خویش را میرانده اســت، تا در وجودش درشتها نازک، و غلیظها لطیف گشته اســت و نوری درخشان در قلبش مانند برق جهیده اســت.»

باور اینکه امام عارفان همان مرد میدان جنگ اســت، همان که از شمشیرش در میدان جنگ خون می چکد، همان که شب ها بیدار اســت و به در خانه یتیمان و بیوه زنان می رود، همان که وقتی چشمش به یک یتیم می افتد تاب ندارد، همان که در همان زمان درباره اش گفته اند هم گریان گریان اســت و هم خندان خندان! برای انسان سخت اســت! اما او کسی اســت که در میدان جنگ وقتی با دشمن روبرو می شود چهره اش باز می شود و می خندد، و در محراب عبادت با خدای خودش راز و نیاز می کند و می گرید.

حرف پایانی

امروزه ده ها فرقه وگروه عرفانی در دنیا ودر سطح کشور ما! در حال فعالیت اند که برخی از آنان به صورت مخفی و برخی در سطح تبلیغات مکتوب به فعالیت می پردازند و با نام عرفان و معنویت در رسانه های ارتباطی نفوذکرده و بهره های اقتصادی، سیاسی وفرهنگی می برند. در صورتیکه عالی ترین و دقیق ترین و ظریف ترین نکات پیرامون حقیقت عرفان و عرفان حقیقی در قرآن و روایات خصوصا کتاب گرانسنگ نهج البلاغه آمده اســت، و جوانان باید بدانند بهترین راه برای مقابله با عرفان های کاذب، شناخت عرفان حقیقی و اصیل و شناساندن آن به صورت روشمند در جامعه اســت.


منابع:
- آموزه های عرفانی از منظر امام علی علیه السلام، محمدامین صادقی ارزگانی، ص 21 و 22
- نهج البلاغه؛ خطبه 220،218
- مرتضی مطهری، مسأله شناخت، صص 76-74


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


11 نوامبر 2013 ... و عارف حقيقى كسى است كه قواعد عرفان را از مقرّبان درگاه حق و صدّيقان و صالحان و اولياى واقعى گرفته باشد و خود را محقّق به آن حقايق نموده و جان را منوّر ...31 آگوست 2016 ... همانا خداوند متعال یاد خود را مایه صفا و جلای دلها قرار داده است. بدین وسیله پس از سنگینی، شنوا و پس ازکوری، بینا و پس از سرکشی مطیع می گردند.14 مه 2013 ... عارف حقیقی کسی است که به شناخت شهودی خداوند رسیده باشد. شناخت شهودی و عرفانی نیز امری باطنی و درونی و شخصی است. لذا غیر از خود فرد هیچ ...عرفان چيست عارف کيست؟ عرفان چيست و عارف حقيقي کيست؟ عرفای اولیه در تعریف عرفان جنبه های مختلفی را در نظر داشتند، برخی درتعریف عرفان به مسائل آن از ...عرفان چیست و عارف حقیقی کیست؟ شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۰ ب.ظ. برای نمایش مطلب باید رمز عبور را وارد کنید. ۹۵/۰۳/۲۹. محمدرضا فرضی ...عرفان اسلامی چیست و عارف حقیقی کیست ؟ شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۵ ب.ظ. برای نمایش مطلب باید رمز عبور را وارد کنید. ۹۵/۰۳/۲۹. محمدرضا فرضی ...عارف حقیقی کیست؟ اين سئوالي است كه در ذهن هر فردي كه به دنبال معارف اصيل ديني است خطور مي كند. مثلا در كتب متعدد مي خواند كه عرفاء چنين مي گويند يا چنين كردند ...عارف حقیقی کیست؟ شنبه 17 مرداد 1394 ساعت 13:01. این سئوالی است که در ذهن هر فردی که به دنبال معارف اصیل دینی است خطور می کند. مثلا در کتب متعدد می خواند که ...عرفان حقیقی در اسلام - عارف کیست ؟ - جدا سازی عرفان واقعی از عرفانهای کاذب و شاخصه های عرفان حقیقی.


کلماتی برای این موضوع

عارف کیست؟ صوفی کیست؟ عارف کسی است که خدا با قلب و روح درک کرده و یافته باشد مرتبه عرفان فرد نیز به شدت و ضعف نصوح کیست و توبه نصوح چیست؟ دعای آن عارف به اجابت رسید و اسباب توبه‌ی نصوح بدین صورت فراهم شد روزی نصوح طبق روال جمع بندی چهارمی در زیارت عاشورا کیست؟چهارمی در زیارت عاشورا کیست؟ شیخ مفیدکسی که با سند صحیح از بحار و احتجاج امام عصر کافر از نگاه قران کیست ؟ پرسمان قرآنکافر از نگاه قران کیست ؟ در قران به چه کسی کافر میگویند؟ بارها در قران آمده عقل چیست ؟ اقسام آن کدامست ؟ عاقل کیست ؟ …عقل چیست ؟ اقسام آن کدامست ؟ عاقل کیست ؟ مباحث عقل شناسی رقبای احتمالی حسن روحانی در سال روزنامه دنیای اقتصاد، پرمخاطب ترین روزنامه اقتصادی کشورواژیک ادبیات فارسی سال چهارمواژیک ادبیات فارسی سال چهارم ادبیات بگفتا دوری از مه نیست درخور بگفت سوالات فلسفه ی پیش دانشگاهی با جواب درس دین …سوالات و پاسخنامه تشر یحی فلسفه پیش دانشگاهی تالیف وتنظیم حسن زرین کلاه آموزش گزارش روزنامه اعتماد از ششمین همایش مهر مولانا با …مهرمولاناگزارش روزنامه اعتماد محسن آزموده عاطفه شمس از ششمین همایش مهر مولانا با حضور وقتی حس عبادت نداریم چه کنیم؟ آکااگر دیدید حال عبادت نداریدخیلی شلوغ نکنید و صابر باشید چون خدا که صانع و پرورنده ماست



لینک منبع :عارف حقیقی کیست؟

تصاویر برای عارف حقیقی کیست؟ عارف حقیقی کیست؟ - تبیان article.tebyan.net/333012/عارف-حقیقی-کیست-‏ - ذخیره شده 31 آگوست 2016 ... همانا خداوند متعال یاد خود را مایه صفا و جلای دلها قرار داده است. بدین وسیله پس از سنگینی، شنوا و پس ازکوری، بینا و پس از سرکشی مطیع می گردند. عارف کیست؟ صوفی کیست؟ - تبیان article.tebyan.net/245000/عارف-کیست-صوفی-کیست-‏ - ذخیره شده عارف حقیقی کسی است که به شناخت شهودی خداوند رسیده باشد. شناخت شهودی و عرفانی نیز امری باطنی و درونی و شخصی است. لذا غیر از خود فرد هیچ کس نمی تواند عارف ... حوزه نیوز :عارف حقیقی کیست؟ - خبرگزاری حوزه hawzahnews.com/detail/NEWS/411945‏ - ذخیره شده 28 مارس 2017 ... حوزه/ امام کاظم علیه السلام عارف حقیقی را معرفی فرمودند. عرفان اسلامی چیست و عارف حقیقی کیست ؟ - آیه های انتظار www.ayehayeentezar.com/thread31822.html‏ - ذخیره شده تحلیلى پیرامون عارف و عرفان اگر عرفان را حالتى ملکوتى و حقیقتى روحانى و الهى بدانیم، چنان که بسیارى از بینایان و آگاهان و سالکان مسلک محبّت و ... عارف حقیقی کیست؟ - افکارنیوز www.afkarnews.ir/بخش-مذهبی-14/141065-عارف-حقیقی-کیست‏ - ذخیره شده 2 سپتامبر 2012 ... سرویس مذهبی افکار نیوز- عارف حقیقی هیچ کاری را برای دست یابی به کارهای شگفت انگیز انجام نمی دهد، او فقط برای رضایت الهی کار می کند، اما ... :: پرسش و پاسخ :: عرفان اسلامی چیست و عارف حقیقی کیست ؟ www.erfan.ir/farsi/50074.html‏ - ذخیره شده - مشابه 11 نوامبر 2013 ... و عارف حقیقى کسى است که قواعد عرفان را از مقرّبان درگاه حق و صدّیقان و صالحان و .... به حقیقت که لازم است از عرفان و حال عرفانى به عنوان یک واقعیت ... عرفان حقیقی در اسلام - عارف کیست ؟ www.erfan-eslami.blogfa.com/cat-50.aspx‏ - ذخیره شده - مشابه عرفان حقیقی در اسلام - عارف کیست ؟ - جدا سازی عرفان واقعی از عرفانهای کاذب و شاخصه های عرفان حقیقی. بسوی کمال - "عرفان چیست و عارف کیست ؟" agamoallem.blogfa.com/post-21.aspx‏ - ذخیره شده - مشابه عرفان الهی در دل می نشیند و آثار عبادت و بندگی در سیمای عارف نمایان می شود . عارف حقیقی می تواند در هر لباسی چون : کارگر ، کارمند ، روحانی ، کسبه ، تاجر ، مدیر و معلّم ... عارف حقیقی کیست؟ - عرفان aliaref.blogsky.com/1394/05/17/post-16/عارف-حقیقی-کیست؟‏ - ذخیره شده عارف حقیقی کیست؟ شنبه 17 مرداد 1394 ساعت 13:01. این سئوالی است که در ذهن هر فردی که به دنبال معارف اصیل دینی است خطور می کند. مثلا در کتب متعدد می خواند که ...