مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

تغذیه مناسب برای افرادی که شب کار هستند!

[ad_1]

افرادی که شب کار هستند، مشکل های تغذیه ای دارند و از آن گله میکنند.یکی از این مشکلات چاقی میباشد و شب کارها از این ناراضی اند که کنترل وزن شان از دست شان در میرود.اگر نگاهی به افراد شب کار بیندازیم متوجه خواهیم شد که اغلب خسته هستند.سردرد هم یکی از عواملی اســت که به سراغ شب کارها می آید.

تغذیه مناسب شب کارها

افراد بسیاری در مشاغل گوناگون فعالیت می کنند که به دلایلی شب کارند و به شکل چرخشی در ساعت هایی از شب فعالیت می کنند و احتمال اینکه در هفته چند روزی را شیفت باشند، زیاد اســت. پرستاران و پزشکان از شاخص های شب کاری در میان مشاغل مختلف هستند که غالباً از مشکلات تغذیه ای متعددی شکایت دارند؛ مشکلاتی که شایع ترینشان چاقی اســت و اینکه نمی توانند وزنشان را کنترل کنند. بسیاری از آن ها اغلب احساس خستگی می کنند و زود دچار سردرد می شوند. در این مطلب دکتر حسین ایمانی، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، درباره تغذیه در شب کارها نکاتی را آورده اند که رعایتشان می تواند احتمال بروز این قبیل مشکلات را کاهش دهد.


آقای دکتر! به نظر شما افرادی که به دلایل شغلی شب کار هستند، به مرور زمان با چه مشکلات تغذیه ای روبرو می شوند؟
قبل از هر چیز باید بگویم، از آنجا که شیفت کاری روزانه معمولاً از ساعت 7 صبح شروع و تا ساعت 6 عصر ادامه دارد، اگر فرد بعد از این محدوده زمانی فعالیت کند، یعنی اینکه شب کار اســت. این افراد بیش از کسانی که روزکار هستند، دچار مشکلاتی مانند اضافه وزن و چاقی، خستگی، سردرد، چربی خون بالا، مشکلات گوارشی و کبد چرب می شوند که با کمی توجه به برنامه غذایی، می توان از بروز آن ها پیشگیری کرد یا شدتشان را به حداقل رساند.


این افراد معمولاً مشکل خواب آلودگی دارند و بیش از دیگران احساس خستگی و سردرد می کنند. به نظر شما چطور می توان این مشکلات را برطرف کرد؟


متأسفانه در اغلب بیمارستان ها و کارخانه ها قبل از شروع شیفت کاری برای افراد به عنوان وعده شام حجم زیادی غذای پرچرب سرو می شود که با نان یا برنج فراوان میل می کنند در حالی که خوردن یک وعده سنگین زمینه ساز خواب آلودگی در فرد اســت و همین موضوع باعث می شود فرد راندمان کاری پایینی در ادامه شیفت داشته باشد، بنابراین افراد خودشان باید مراقب باشند وعده های غذایی ای که میل می کنند به خصوص حین کار، کم حجم و کم چرب باشد.


متأسفانه از هر 100 نفری که ما برای آزمایش می فرستیم، 80 نفر به درجاتی از کبد چرب مبتلا هستند و علت این موضوع، به ویژه در میان شب کاران، مصرف فراوان خوراکی های مملو از قندهای ساده مانند انواع سوهان، گز و آبمیوه های صنعتی اســت


نکته دیگر در مورد افرادی اســت که بیش از دیگران احساس خستگی می کنند. این افراد اغلب عادت به خوردن نوشیدنی های کافیین داری مانند قهوه و چای دارند. با اینکه مصرف این نوشیدنی ها در کوتاه مدت سطح هوشیاری را افزایش می دهد اما از آنجایی که در طولانی مدت بدن به مقدار زیاد کافئین دریافتی عادت می کند زمینه خستگی در فرد به وجود می آید. به علاوه، مصرف زیاد این قبیل نوشیدنی ها تپش قلب و پوکی استخوان را به همراه دارد بنابراین توصیه می کنم افراد شب کار در صورت تمایل مقدار کمی از این نوشیدنی ها را ابتدای شیفت همراه یک وعده کوچک غذایی شامل نان و منبع پروتئینی مانند پنیر میل کنند. اما در مورد سردردهای احتمالی باید بگویم از آنجایی که افراد شب کار در مقایسه با شاغلان روزکار، مایعات کمتری می نوشند این کمبود آب، موجب بروز خستگی مفرط و سردردهای مکرر می شود. به همین دلیل به این افراد توصیه می کنم حین کار مصرف آب، آبمیوه تازه یا میوه های آبدار تازه را از یاد نبرند.


همان طور که گفتید، در این افراد چاقی شیوع فراوانی دارد. علت چیست و برای پیشگیری از آن چه باید کرد؟
از آنجایی که در شب، بدن سوخت وساز خود را پایین می آورد و این افراد در مقایسه با افرادی که روزکار هستند فعالیت کمتری دارند و تنقلات بیشتری برای رهایی از خواب آلودگی مصرف می کنند، بیشتر دچار اضافه وزن و چاقی می شوند. از این رو، به آن ها توصیه می کنم مصرف میان وعده ها به خصوص 1 تا 2 عدد میوه را فراموش نکنند، میزان مصرف چربی را در برنامه غذایی شان پایین بیاورند و از خوردن انواع شیرینی در مقادیر زیاد اجتناب کنند. جالب اســت بدانید نتایج تحقیقات نشان داده در این افراد افزایش سطح کلسترول و تری گلیسرید با احتمال بیشتری دیده می شود و بروزشان نیز به دلیل عادت به مصرف انواع خوراکی ها با قندهای ساده و پرچرب اســت.


برای پیشگیری از بروز مشکلات گوارشی چه توصیه ای برای این افراد دارید؟
این افراد نباید به هر دلیلی مصرف کربوهیدرات های پیچیده و فیبردار را از برنامه غذایی خود حذف کنند زیرا اولاً مصرفشان باعث افزایش سطح سروتونین یا هورمون نشاط آور در بدن می شود و ثانیاً به دلیل فیبر فراوان موجب عملکرد بهتر سیستم گوارشی می شوند. البته در صورتی که مواد غذایی یادشده با مایعات فراوان همراه شوند احتمال مشکلات گوارشی که در رأس آن ها یبوست قرار دارد، به حداقل ممکن می رسد.


گفتید در این افراد کبد چرب هم بیشتر دیده می شود. داشتن چه عادت های غذایی ای زمینه ساز بروز این مشکل می شود؟
متأسفانه از هر 100 نفری که ما برای آزمایش می فرستیم، 80 نفر به درجاتی از کبد چرب مبتلا هستند و علت این موضوع، به ویژه در میان شب کاران، مصرف فراوان خوراکی های مملو از قندهای ساده مانند انواع سوهان، گز و آبمیوه های صنعتی اســت بنابراین به این افراد توصیه می کنم مصرف خوراکی های یادشده را به حداقل برسانند و میان وعده هایی متشکل از انواع مغزهای خام و میوه های خشک که امکان حمل راحت تری دارند را در برنامه غذایی شان بگنجانند.


حرف آخر؟
چاقی یکی از شایع ترین مشکلات شب کاران اســت که در صورت بی توجهی به آن، فرد همواره خواب آلود اســت و به دلیل فشار بیشتری که به قلبش وارد می شود، بیشتر احساس خستگی می کند و توان کاری پایین تری دارد بنابراین بهتر اســت در اسرع وقت زیر نظر یک متخصص تغذیه برای کاهش وزن خود اقدام کنند و کنار رژیم غذایی در هر فرصتی حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند تا از طریق تحرک بیشتر، سطح سوخت و ساز بدن افزایش پیدا کند.


یک نمونه وعده غذایی سالم برای شب کاران
از آنجایی که در شب، بدن سوخت وساز خود را پایین می آورد و این افراد در مقایسه با افرادی که روزکار هستند فعالیت کمتری دارند و تنقلات بیشتری برای رهایی از خواب آلودگی مصرف می کنند، بیشتر دچار اضافه وزن و چاقی می شوند


پیشنهاد می کنم افراد شب کار در وعده غذایی اصلی شان مقداری گوشت (به صورت کباب شده یا پخته)، البته از نوع کم چرب، داشته باشند. مصرف انواع گوشت سفید و به خصوص گوشت بوقلمون را به دلیل طبع گرمی که دارد توصیه می کنم. بهتر اســت سبزی ها نیز به صورت خام یا پخته در وعده غذایی این افراد به مصرف برسند. کمی ماست کم چرب نیز در این وعده غذایی می تواند هوشیاری فرد را افزایش دهد. البته از آنجایی که خوردن حجم زیاد ماست و دوغ سطح سروتونین را بیش از اندازه بالا می برد و می تواند خواب آلودگی در فرد ایجاد کند بهتر اســت مصرف ماست با سبزی های معطری مانند نعناع یا زنیان همراه شود. حتی اگر افراد می خواهند شیر مصرف کنند بهتر اســت آن را با یک قاشق عسل یا یک عدد خرما میل کنند تا از بروز خواب آلودگی پس از مصرف پیشگیری شود.

همچنین نان و غلاتی که در این وعده غذایی به مصرف می رسد، بهتر اســت سبوس دار باشد و در صورتی که افراد نمی خواهند گوشت بخورند، می توانند تخم مرغ آب پز یا حبوبات را جایگزین کنند. لازم اســت تأکید کنم مصرف انواع کنسرو حبوبات و ماهی به هیچ وجه به این افراد توصیه نمی شود زیرا کنسروها نه تنها چربی زیادی دارند بلکه مملو از نمک هستند و مصرف مکررشان می تواند مشکلات دیگری را برایشان به وجود آورد.

تبیان

اخبار مرتبط :

غذاهای مناسب برای کاهش درد زایمان

تغذیه مناسب درمورد غلظت خون

درمان مشکلات هورمونی با تغذیه مناسب

تغذیه برای شفافیت و روشن شدن پوست

درمان عفونت ادراری با تغذیه مناسب


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


24 سپتامبر 2016 ... افرادی که شب کار هستند، مشکل های تغذیه ای دارند و از آن گله میکنند.یکی از این مشکلات چاقی میباشد و شب کارها از این ناراضی اند که کنترل وزن شان ...15 نوامبر 2014 ... برهمین اساس به گفته این متخصص تغذیه، افرادی که شب کار هستند ... قهوه و نسکافه رو میآورند که به گفته این متخصص تغذیه، این روش هم مناسب ...4 سپتامبر 2012 ... این افراد در معرض اختلالات گوارشی مثل اختلال در اشتها ،یبوست ،سوء هاضمه ،سوزش سر دل و شکم درد هستند . افراد شب کار در هنگام شب که دستگاه ...16 نوامبر 2014 ... در صورتی که متخصصان تغذیه می گویند افراد شب کار برای حفظ ... می آورند که به گفته این متخصص تغذیه، این روش هم مناسب نیست، چون کافئین ...28 ژوئن 2015 ... کار کردن در شب مغایر با ساعت بیولوپیک بدن است که این مسأله میتواند بر جنبههای مختلف زندگی از جمله تغذیه تاثیر ... شاغلین در شب چگونه تغذیه مناسب داشته باشند؟ ... معمولا ریزه خوری و مصرف تنقلات جزو عادتهای این افراد است.داشتن برنامه غذایی مناسب برای افرادی که شب کار هستند بسیار حائز اهمیت است و ... خدیجه رحمانی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: به ...نتایج مطالعات متعدد در کشورهای اروپایی نشان می دهد که افراد شب کار دست کم ... این در حالی است که متخصصان تغذیه و گوارش همواره نسبت به اثرات منفی غذاهای آماده ... نیمه شب، عملیات سم زدایی در کیسه صفرا ، طی یک خواب عمیق بطور مناسب انجام می شود.پژوهشگران می گویند رژیم غذایی مناسب و کم کالری بهترین راهکار برای افرادی است ..... و کار مصرف چای سیاه در پیشگیری از سکته های مغزی دریافتند که نوشیدن دست ..... همین بازار پر رونق آجیل شب عید، به هر حال وسوسه کننده است که احتمالا به تقلب ...17 فوریه 2013 ... ضربان قلب و میزان گردش خون به اندازه ای مناسب است كه ممكن است در معاینات قلبی ... افرادی كه عادت به خواب نیمروزی دارند حدوداً تا سی درصد خطر سكته قلبی در آنها كمتر از دیگران است. ... در این ساعت حتی كسانی كه شب كار هستند و عادت به شب كاری دارند، خوابشان می گیرد. ... كلينيك تغذيه ورژيم درمانى وتناسب اندام.۲) تنظیمی : وقتی مرکز کنترل اشتها بطور مناسب انجام وظیفه نمیکند . ... همیشه به خاطر داشته باشیم که:افرادی که رژیمهای متناوب می گیرند (افرادی که بطور عادتی ... رژیم می تواند منجر به وسواس فکری نسبت به غذا شود که تمرکز به روی کار را کم می کند. ..... تصاویر - گروهی از جوانان منطقه حاره در شهر صور لبنان در شب عاشورای حسینی با ...


کلماتی برای این موضوع

تغذیه مناسب برای افرادی که شب کار هستندتغذیه مناسب شب کارها افراد بسیاری در مشاغل گوناگون فعالیت می کنند که به دلایلی شب تغذیه در شیفت شب برای آنهایی که شب کار هستند … که شب کار هستندو تغذیه ی مناسب برای افرادی که شب کار هستند ممکن بخور نخورهای تغذیه کارمندان شب کارتغذیهکارمندانشبکارتغذیه مناسب برای افرادی که عادت به نشستن زیاد دارند افراد شب کار چگونه بخوابند و توصیه هایی برای افرادی که شب کار هستند ایران نازتوصیه هایی برای افرادی که شب کار هستند برای افرادی که در شیفت شب های مناسب خورد و خوراک افرادی که در شب کار می کنند شب‌کار برای افرادی که شب کار هستند متخصص تغذیه، این روش هم مناسب توصیه هایی برای افرادی که شب کار هستند پرتال …برایافرادیکهشبکارهستندبرای افرادی که در شیفت شب ، کار می توصیه هایی برای افرادی که شب کار هستند تغذیه در شیفت شب تغذیهآنهایی که شب‌کار هستند و برای ازدواج مناسب تغذیه، افرادی که شب کار تغذیه در شب کاری آکا آنهایی که شب‌کار هستند و در افراد شب‌کار برای تغذیه، افرادی که شب کار تغذیه در بیماران کلیوی درباره تغذیه مناسب برای افرادی که هستند؟ ما معمولاً برای بهترین رژیم غذایی برای مبتلایان به پرکاری یا کم …تغذیه ی مناسب برای برای مثال، افرادی که نیز هستند جالب است بدانید که



لینک منبع :تغذیه مناسب برای افرادی که شب کار هستند!

بخور نخورهای تغذیه کارمندان شب کار - نمناک namnak.com/تغذیه-کارمندان-شب-کار.p19945‏ - ذخیره شده رتبه: ۴٫۲ - ۶ نقد توصیه های تغذیه ای مناسب کارمندان شب کار. افراد بسیاری در مشاغل گوناگون فعالیت می کنند که به دلایلی شب کارند و به شکل چرخشی در ساعت هایی از شب فعالیت می ... تغذیه در شیفت شب - جام جم jamejamonline.ir/sara/.../تغذیه-در-شیفت-شب‏ - ذخیره شده 15 نوامبر 2014 ... برهمین اساس به گفته این متخصص تغذیه، افرادی که شب کار هستند ... قهوه و نسکافه رو می‌آورند که به گفته این متخصص تغذیه، این روش هم مناسب ... تغذیه در شیفت شب برای آنهایی که شب کار هستند-پرشین پرشیا www.persianpersia.com/health/hdetails.php?articleid...‏ - ذخیره شده - مشابه 16 نوامبر 2014 ... در صورتی که متخصصان تغذیه می گویند افراد شب کار برای حفظ ... قهوه و نسکافه رو می آورند که به گفته این متخصص تغذیه، این روش هم مناسب ... تغذیه مناسب برای کارگران شب کار - آشپزی بهکام www.behkamclinic.com/index.php?option=com...id...‏ - ذخیره شده - مشابه 4 سپتامبر 2012 ... تغذیه مناسب برای کارگران شب کار ... افراد شب کار در هنگام شب که دستگاه گوارش در حال استراحت است ،غذا مصرف می کنند ، به خصوص وعده های غذایی ... شاغلین در شب چگونه تغذیه مناسب داشته باشند؟ کار کردن در ... - الو دکتر www.alodoctor.ir/.../شاغلین-در-شب-چگونه-تغذیه-مناسب-داشته-باشند؟‏ - ذخیره شده - مشابه 28 ژوئن 2015 ... کار کردن در شب مغایر با ساعت بیولوپیک بدن است که این مسأله می‌تواند بر جنبه‌های مختلف زندگی از جمله تغذیه تاثیر ... شاغلین در شب چگونه تغذیه مناسب داشته باشند ؟ ... معمولا ریزه خوری و مصرف تنقلات جزو عادتهای این افراد است. شیفت کاری شب و این توصیه های سلامتی | هفت صبح 7sobh.com/.../شیفت-کاری-شب-و-این-توصیه-های-سلامتی/‏ - ذخیره شده افرادی که در شیفت شب مشغول به کارهستند باید بیشتر مراقب سلامتی شان باشند و حتی ... داشتن برنامه غذایی مناسب برای افرادی که شب کار هستند بسیار حائز اهمیت است و ... این متخصص تغذیه تصریح کرد: توجه داشته باشید اگر برای خستگی از ... خوراکی های مفید برای کم کاری تیروئید 1 - زیتون zatun.blogsky.com/.../خوراکی-های-مفید-برای-کم-کاری-تیروئید-1‏ - ذخیره شده - مشابه دوم ، کم کاری تیروئید یک اختلال روان – تنی است که 53%تنیدگی(بالارفتن علائم ... لیموترش بخور (اب لیمومضره )شب هم کاهو بزن درشربت عسل غلیظ با لیموترش که برش داده و ... افراد با تیروئید کم کار بهتراست سبزی ها را بپزند بخورند مثل بورانی ..... خوراکی های مناسب خانم های باردار ، و ازماه چهارم به بعد، و ایام نامناسب باردارشدن ... توصیه های تغذیه ای به بیمارانی که شیمی درمانی می شوند - پژوهشکده ... ibcrc.ir/find.php?item=1.113.435.fa‏ - ذخیره شده 27 ژانویه 2015 ... تغذیه و رژیم غذایی مناسب به کاهش عوارض شیمی درمانی کمک می کند ... ترکیباتی که در زردچوبه وجود دارد می تواند به این افراد بسیار کمک کند، چرا که .... ماکارونی بهترین وعده غذایی است که شب قبل از شیمی درمانی به بیمار توصیه می ... رژیم غذایی مناسب بعد از عمل بینی - دکتر حسنانی drhosnani.com/foods-after-rhinoplasty.php‏ - ذخیره شده - مشابه بسیاری از این سایت ها توسط افراد نا آگاه نوشته شده و ممکن است چیزهایی که .... بعد از چند شب تکرار این کار، در آخرین مرتبه یک قسمت از حس بویای ام را از دست دادم. بهترین غذایی که باید شب قبل از شیمی درمانی مصرف شود - رژیم غذایی ... www.salamatnews.com/.../بهترین-غذایی-که-باید-شب-قبل-از-شیمی-درمانی-مصرف-شود‏ - ذخیره شده - مشابه 27 ژانویه 2015 ... یک متخصص تغذیه به تشریح رژیم غذایی در بیماران سرطانی پرداخت و گفت: ... باور داشت که تغذیه و رژیم غذایی مناسب می‌تواند به کاهش عوارض شیمی درمانی کمک کند. .... وی گفت: افرادی که شیمی درمانی می‌کنند عوارض مختلفی مانند تهوع، ..... مردم در جستجو ، دریافت و به کار گیری اطلاعات سلامت است، سلامت نیوز شریک ...