مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

منظور از بهداشت خواب چیست؟

خواب,بهبود کیفیت خواب,درمان بی خوابی

 منظور از بهداشت خواب چیست؟

اگر اصول بهداشت خواب را رعایت کنید، میزان خوابتان مناسب خواهد شد. بهـداشـت خواب مجموعه کارهایی است که به فرد کمک می کنند تا خواب راحتی را تجربه کند. این کارها بسیار ساده هستند و اکثر افراد از آن آگاهی دارند اما در موقع خواب به آن عمل نمی‌کنند. شمامی تـوانیـد با چند اصـلاح و تـعـدیـل در شیـوه زنـدگی خـود بطور چشمگیری کیفیت خـواب خـود را بـهبـود ببـخشـید.

1) بهترین زمان خواب، هنگام شب بخصوص قبل از نیمه شب (ساعت 21-4 صبح) است.

2) ا از خوابیدن در روز و بخصوص ساعات عصر به شدت خودداری کنید.

3) خواب نه با شکم کاملا سیر و نه با شکم خالی مناسب نیست. شام را میبایست حداقل 3-2 ساعت پیش از خواب صرف کرد.

4) بهترین حالت خواب بر پهلو خوابیدن است. به پشت و و به شکم اصلا نخوابید.

5) محل خواب باید پاکیزه، نرم، ملایم، به دور از رایحه بد و یا مواد محرک مثل عطرهای تند باشد.

 

6) بپیش از خواب از کار و اعمال مهیج و درگیری‌های ذهنی خودداری کرد. داشتن آرامش روحی یکی از ارکان خواب آرام به حساب می آید.

7) برای استراحت کامل مغز در خواب باید خون را به سمت پاها سوق داد و برای ‌این کار دو راه توصیه می‌شود: 1) آن که پاها را گرمتر از سر نگه داریم. 2) رختخواب را به نحوی سرازیر قرار دهیم که طرف سر رخت‌خواب 10 تا 15 سانتی متر بالاتر از پا باشد. بدین ترتیب خون از سر و سینه به سمت پاها حرکت می‌کند و باعث خواب راحت می‌شود.

 

8) برای درمان بی خوابی تغییر سبک زندگی و رعایت اصول بهداشت خواب بسیار کمک کننده است. در بحث تغذیه طب سنتی به مصرف غذاهای سرد و تر و طب جدید به مصرف غذاهای حاوی تریپتوفان و سروتونین توصیه می کند. مصرف ماست، شیر، کاهو، بادام و همچنین ماساژ با روغن گیاهانی همچون بنفشه، اسطخودوس و بادام در هردو طب برای درمان بی خوابی توصیه شده است. قبل از خواب مصرف سیگار، چای، قهوه، (الکل!!)، و داروی خواب آور توصیه نمی شود.

9) در صورت احساس خواب آلودگی در طول روز روزی نیم ساعت پیاده روی سریع در آفتاب بسیار کمک کننده خواهد بود.

منبع : tebyan.net



لینک منبع :منظور از بهداشت خواب چیست؟

منظور از بهداشت خواب چیست؟ - بیتوته www.beytoote.com/health/.../purpose3-sleep2-hygiene.html‏ - ذخیره شده - مشابه بهبود کیفیت خواب درمان بی خوابی علت کمبود خواب چگونه خوابی راحت داشته باشیم خواب پیشگیری از بیماریها,بیخوابی,نکات بهداشتی,توصیه های بهداشتی. بهداشت خواب چیست و چگونه خواب راحتی داشته باشیم – سایت پزشکان ... www.pezeshk.us/?p=11487‏ - ذخیره شده - مشابه بهداشت خواب مجموعه اقداماتی است که به افراد کمک می‌کند، خواب راحت و آرامی داشته باشند به بیان دیگر بهداشت خواب عادت سالم خوابیدن است.این عادت‌ها بسیار ساده هستند و ... منظور از بهداشت خواب چیست؟ - خانه padsha.com/منظور-از-بهداشت-خواب-چیست؟‏ - ذخیره شده 13 مارس 2017 ... منظور از بهداشت خواب چیست؟ اگر اصول بهداشت خواب را رعایت کنید، میزان خوابتان مناسب خواهد شد. بهـداشـت خواب مجموعه کارهایی است که به فرد کمک ... منظور از بهداشت خواب چیست؟ - کلوب www.cloob.com/c/irdr/.../منظور_از_بهداشت_خواب_چیست؟‏ - ذخیره شده 30 ا کتبر 2014 ... شمامی تـوانیـد با چند اصـلاح و تـعـدیـل در شیـوه زنـدگی خـود بطور چشمگیری کیفیت خـواب خـود را بـهبـود ببـخشـید. 1) بهترین زمان خواب، هنگام شب ... منظور از بهداشت خواب چیست؟ - پایگاه خبری صبحانه آنلاین - تی نیوز tnews.ir/news/D41F32550468.html‏ - ذخیره شده اگر اصول بهداشت خواب را رعایت کنید، میزان خوابتان مناسب خواهد شد. بهـداشـت خواب مجموعه کارهایی است که به فرد کمک می کنند تا خواب راحتی را تجربه کند. منظور از بهداشت خواب چیست؟ - ایران آموزش ir-amoozesh.com/old/post.php?...منظور-از-بهداشت-خواب-چیست؟‏ - ذخیره شده اگر اصول بهداشت خواب را رعایت کنید، میزان خوابتان مناسب خواهد شد. بهـداشـت خواب مجموعه کارهایی است که به فرد کمک می کنند تا خواب راحتی را تجربه کند. اصول بهداشت خواب - سایت فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان - آلومینا gyrusclinic.com/اصول-بهداشت-خواب/‏ - ذخیره شده - مشابه 24 نوامبر 2013 ... بیدار ماندن های شبانه،داروها،مواد شیمیایی،کار،تلویزیون نگاه کردن و… باعث می شوند که سیکل خواب و بیداری ما بهم بریزد. چرا بهداشت خواب برای همه ما ... انجمن راسخون - منظور از بهداشت خواب چیست؟ https://rasekhoon.net/forum/thread/1161975/page1/‏ پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله: کسی که دسته ای از مسلمانان را از خطر سیل یا آتش سوزی نجات دهد، بهشت بر او واجب می شود.الکافی، ج۵، ص۵۵. مسیر جاری : صفحه اصلی ... (داراى اتاق خواب مستر مى باشد)منظور از مستر چیه ؟ | تبادل نظر نی نی ... www.ninisite.com/.../داراى-اتاق-خواب-مستر-مى-باشدمنظور-از-مستر-چیه‏ - ذخیره شده 13 ا کتبر 2016 ... اتاق خوابی که داخلش سرویس بهداشتی و حمام باشه معمولا اتاق زن و شوهره. 1393/03/06. |. 22:02. خداوند همیشه بهترینها را برایم فراهم می کند. من هر لحظه ... چند نکته درباره بهداشت خواب - سایت علمی و آموزشی ایران تحقیق www.irantahgig.ir/?p=4415‏ - ذخیره شده 19 ا کتبر 2014 ... بهداشت خواب چیست؟ ... برای این منظور باید عوامل مربوط به بهداشت خواب را بررسی نمایید و ببینید که خواب شما تا چه حد با این استاندارد منطبق است.