X
تبلیغات
رایتل

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....
یکشنبه 14 خرداد 1396

برهان اسدّ و اخصر

[ad_1]

برای تمام بودن برهان امکان و وجوب باید اثبات بشود که دور و تسلسل باطل است البته ابطال دور و تسلسل فایده دیگر هم دارد و آن اثبات واجب الوجود و علت العلل است. در عین حال که تسلسل باطل می شود و برهان امکان و وجوب تمام می شود خود این ابطال تسلسل ، نتیجه دیگر هم دارد و آن اثبات علت العلل است. 

فراوری: دکتر جعفری – بخش اعتقادات شیعه تبیان

برهان

در مورد بطلان تسلسل برهان های فراوانی از قدیم الایام مطرح شده که دو برهان از بقیه  معروفتر است، یکی برهان اسدّ و اخصراست که فارابی مطرح کرده و یکی هم برهانی است که ابوعلی سینا مطرح کرده است. هر دو برهان کامل و بدون خدشه هستند و اثبات می کنند که تسلسل علل بالفعل محال است. 
برهان اسدّ و اخصر، چون هم کوتاه است و هم محکم به آن برهان اسدّ و اخصر گفته اند. این برهان می گوید موجوداتی که در عالم می بینیم وجودشان همه مشروط و متوقف بریک شرط است مثلاً فرض کنید وقتی به یک گیاه نگاه می کنیم می بینیم وجود این گیاه متوقف و مشروط بر وجود خاک ، خورشید و نور خورشید است. دقت می کنیم می بینیم وجود خاک متوقف بر وجود زمین یا وجود حرارت و نور متوقف بر وجود خورشید است. همین طور به خورشید نگاه می کنیم ، می بینیم وجودش متوقف بر منظومه شمسی است. 

 یک وجود غیرمشروط، یک وجود قائم بالذات یک واجب الوجود من جمیع الجهات باید پشت عالم باشد تا عالم به وجود بیاید و عالم الان به وجود آمده پس باید واجب الوجودی داشته باشد.

همین طور همه موجودات را مشروط می بینیم که اگر آن شرط ها نباشد اینها هم نیستند. حال اگر بخواهد این سلسله مشروط بودن ها ادامه پیدا بکند ما نیز باید بینهایت موجود مشروط و نیازمند داشته باشیم که همه نیازمندند و معلوم نیست که چه کسی باید نیازشان را بر طرف بکند؟ در چنین شرایطی هیچ موجودی نباید وجود داشته باشد. 
فرض کنید برای اولین بار می خواهند به عده ای چتر بازی آموزش بدهند به نفر اول که می گویند بپر می گوید تا نفر کناری من نپرد من نمی پرم. به دومی می گویند او هم همین جواب را می دهد تا کناری من نپرد من نمی پرم یعنی هر کدام پریدن را مشروط می کنند به شخص کناری خود. اگر این سلسله شرط ها بینهایت ادامه داشته باشد هیچ پروازی واقع نخواهد شد مگر اینکه یکی از آن سربازها بگوید من با دیگران کار ندارم پریدن من مشروط به هیچ شرطی نیست. من از خودم پریدن را دارم. اگر او پرید بقیه هم می پرند. اما اگر یک چترباز غیرمشروط نداشته باشیم هرگز پروازی رخ نخواهد داد. 
 به عالم که نگاه می کنیم می بینیم همه عالم زبان حالشان همین است. به گیاه می گوییم می گوید تا زمین نباشد من نیستم ،زمین هم همین طور و ... . پس باید یک بدون شرط باشد ، یک علت باشد که وجودش متوقف بر شرطی نباشد و بگوید من با دیگران کار ندارم می خواهند باشند می خواهند نباشند من هستم و روی پای خودم ایستاده ام. 
فرض کنید عده ای فقیر هستند و شما 100 نفر فقیر را  در نظر بگیرید. فقیر اول را نگاه می کنیم می بینیم پول دارد. از او می پرسیم پول از کجا آوردی؟ می گوید از فقیر کناری گرفتم. از کناری می پرسیم پول  از کجا آوردی؟ می گوید از کناری گرفتم. همین طور از هر کدام از این فقرا که سوال بکنیم پول شما از کجا آمده می گوید از فقیر بعدی گرفتم. اگر به یک بی نیاز برسیم و از اوبپرسیم پول از کجا آوردی؟ نگوید از خودم هرگز پولی نباید در دست فقرا دیده بشود. 
در عالم که دقت می کنیم موجودات عالم به لحاظ ذاتی همه فقیر محض هستند اما همه وجود دارند و همه پول دارند. اگر یک بی نیاز و یک غنی بالذات نبود نباید این پول ها دست این فقرا باشد. بنابراین باید یک وجود غیرمشروط ، یک غنی با لذات که روی پای خودش ایستاده وجود داشته باشد که وقتی از او می پرسیم پول از کجا آوردی؟ می گوید از خودم. اگر او نباشد اصلاً نباید دست فقرا پولی باشد در حالی که واقعاً هست. 
مثال های دیگری هم می شود زد اما به همین چند مورد اکتفا می کنیم  چراکه همین چند مثال برای روشن کردن مطلب کافی است.
حاصل سخن این است که موجودات عالم همه وجودشان مشروط به شرایطی است که تا آن شرایط نباشد اینها موجود نخواهند شد. اگر این مشروطیت تا بینهایت ادامه داشته باشد ما باید بینهایت فقیر داشته باشیم که ثروتمند باشند در حالی که این تناقض و محال است. 

برهان اسدّ و اخصر، چون هم کوتاه است وهم محکم به آن برهان اسدّ و اخصر گفته اند. این برهان می گوید موجوداتی که در عالم می بینیم وجودشان همه مشروط و متوقف بریک شرط است

بینهایت فقیر، فقیر هستند. بینهایت صفر، صفر است. تا یک عددی پشت این صفرها قرار نگیرد معنا پیدا نمی کند. آن عدد که علت العلل است باید پشت همه صفرها بیاید تا صفرها معنا پیدا بکند و عدد بشوند. آن غنی هم باید باشد که تکیه گاه همه فقرا است. 
آن وجود غیرمشروط باید باشد تا امکان هستی در عالم باشد و گرنه نباید در عالم موجودی وجود می داشت. در حالی که واقعاً وجود دارد. این برهان دو نتیجه دارد:
1- تسلسل علل امکان ندارد و محال است. به جایی باید برسیم که این علت ها قطع بشوند که همان علت العلل یا واجب الوجود است.
2- یک وجود غیرمشروط، یک وجود قائم بالذات یک واجب الوجود من جمیع الجهات باید پشت عالم باشد تا عالم به وجود بیاید و عالم الان به وجود آمده پس باید واجب الوجودی داشته باشد. 
در بحث های عقلی چاره ای نداریم جز اینکه با همین زبان صحبت کنیم. اینها بحث های فنی و دقیق فلسفی است. البته ما خیلی ساده اش می کنیم در عین حال بیشتر از این نمی شود سطح بحث را پایین آورد. 


منبع: پاسخ به سوالات اعتقادی استاد محمدی موجود در سایت رادیو معارف
علت الف چیست ؟

علت الف چیست ؟

خدا و بی نظمی های جهان!!

خدا و بی نظمی های جهان!!

یک قدم به سوی ماوراء

یک قدم به سوی ماوراء

اصناف سه گانه مردم در اعتقاد وجود خداوند

اصناف سه گانه مردم در اعتقاد وجود خداوند


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط



کلماتی برای این موضوع

قائمة کتب حدیثه منتدیات … قائمة کتب حدیثه عروض الکتب والإصدارات المتخصصة فی مجال المکتبات والمعلومات



لینک منبع :برهان اسدّ و اخصر

برهان اسد و اخصر (فلسفه) - ویکی فقه wikifeqh.ir/برهان_اسد_و_اخصر_(فلسفه)‏ - ذخیره شده فهرست مندرجات. ۱ - تسلسل در علل ۲ - برهانِ اَسَدّ و اَخْصَر ۳ - معنی اسد و اخصر ۴ - مدعای استدلال ۵ - اصل برهان ۶ - تقریر برهان ۷ - پانویس ۸ - منبع ... ‏۱ - تسلسل در علل - ‏۲ - برهانِ اَسَدّ و اَخْصَر - ‏۳ - معنی اسد و اخصر - ‏۴ - مدعای استدلالتصاویر برای برهان اسدّ و اخصر برهان اسدّ و اخصر - قدس آنلاین | پایگاه خبری - تحلیلی qudsonline.ir/news/464918/برهان-اسد-و-اخصر‏ - ذخیره شده 16 ا کتبر 2016 ... برهان اسدّ و اخصر، چون هم کوتاه است و هم محکم به آن برهان اسدّ و اخصر گفته اند. این برهان می گوید موجوداتی که در عالم می بینیم وجودشان همه مشروط و ... برهان اسدّ و اخصر - تبیان article.tebyan.net/338121/برهان-اسدّ-و-اخصر‏ - ذخیره شده 15 ا کتبر 2016 ... هر دو برهان کامل و بدون خدشه هستند و اثبات می کنند که تسلسل علل بالفعل محال است. برهان اسدّ و اخصر، چون هم کوتاه است و هم محکم به آن برهان اسدّ و ... برهان اسد و اخصر رجوع کنید به تسلسل - دانشنامه جهان اسلام rch.ac.ir/article/Details/6485‏ - ذخیره شده برهان اسد و اخصر رجوع کنید به تسلسل. متن مقاله جزئیات مقاله تصاویر مقاله. معرف. برهان‌ اسدّ و اخصر رجوع کنید به تسلسل‌#. متن. برهان‌ اسدّ و اخصر رجوع کنید به ... کلیدواژه:برهان اسد اخصر - ویکی مطهر wikimotahar.islamicdoc.org/index.php/کلیدواژه:برهان_اسد_اخصر‏ 26 ژوئن 2012 ... واژه برهان اسد اخصر بجای واژه‌های زیر بکار می‌رود: برهان اسدواخصر، دلیل اسد اخصر. صفحات شامل کلیدواژهٔ "برهان اسد اخصر". نمایش نتایج:3 صفحه. پرتال جامع علوم انسانی - برهان طرف و وسط www.ensani.ir/fa/content/68401/default.aspx‏ - ذخیره شده ابطال مطلق تسلسل؛ مثل برهان تطبیق. ب. ابطال تسلسل در علل که علاوه بر آن منتهى به اثبات واجب‌الوجود هم مى‌شود؛ مثل برهان اسد و اخصر فارابى و برهان طرف و وسط. برهان اسد و اخصر - دست نوشته هایی در زمینه های عرفانی، فلسفی،کلامی ... rostamiani.ir/tag/برهان-اسد-و-اخصر/‏ - ذخیره شده 27 ژانویه 2015 ... برهان اسد و اخصر - دست نوشته هایی در زمینه های عرفانی، فلسفی،کلامی،تفسیری، فقهی و اصولی - علی رستمیانی. برهان اسد و اخصر – برهان سینوی - وکنکور سرآغاز زندگی بود...! دانشجویم! www.bachehkonkoori.blogfa.com/post/17‏ - ذخیره شده - مشابه 9 فوریه 2012 ... برهان اسد و اخصر ( برهان تسلسلِ عللِ فارابی ). 1. برهان اسد و اخصر : این برهان ، برهان فارابی هستش درمورد نفی تسلسل علل که به صورت خیلی خلاصه ... برهان طرف و وسط www.hawzah.net/fa/Article/View/89687/‏ - ذخیره شده - مشابه ابطال مطلق تسلسل؛ مثل برهان تطبیق. ب. ابطال تسلسل در علل که علاوه بر آن منتهی به اثبات واجب الوجود هم می شود؛ مثل برهان اسد و اخصر فارابی و برهان طرف و وسط.
برچسب‌ها: برهان، اسدّ، اخصر