مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

پتک چوبی بسازید و در کارگاه نجاری از آن استفاده کنید

[ad_1]

در این ساختنی طرز ساخت یکی از ساده ترین و مفیدترین ابزارهای نجاری را یاد می‌گیرید. پتک چوبی که علیرغم روش ساخت ساده و قیمت پایین کارایی زیادی دارد. با ساخت پتک چوبی نه تنها صاحب یک ابزار جدید می‌شوید بلکه مهارت نجاری تان هم پیشرفت می‌کند.با ساختنی همراه باشید.

پتک چوبی بسازید
پتک چوبی بسازید

اگر به تازگی نجاری را شروع کرده اید، ساخت پتک چوبی به تقویت مهارت‌هایتان کمک می‌کند. برای ساخت پتک چوبی نیاز به ابزار نجاری پیشرفته ندارید و تقریباً تمام ابزاری که استفاده می‌کنید، دستی هستند.

گام اول: وسایل مورد نیاز

ابزار مورد نیاز

  • انواع رنده رنده دستی
  • گونیا
  • تیغه T تاشوی مخصوص نجاری
  • جعبه تنظیم برش چوب
  • اره دستی
  • پوست گیر دستی
  • گیره نجاری

وسایل مورد نیاز

  • چوب بلوط خشک
  • رزین به همراه سفت کننده
  • روغن بذر کتان جوشانده
  • واکس چوب

گام دوم: یک طرف چوب را صاف کنید

یک طرف چوب را صاف کنید
یک طرف چوب را صاف کنید

یک تکه چوب که فکر می‌کنید بشود سر یک پتک چوبی را از آن ساخت، پیدا کنید. لزوماً نباید از چوب بلوط استفاده کنید. اگر از چوب‌های گره دار استفاده کنید، پتک زیباتر می‌شود اما شکل دادن آن کمی‌سخت می‌شود. بعد از انتخاب چوب، طرفی که صاف تر است را پیدا کنید و سپس با رنده سنگین آن را کاملاً صاف کنید. بعداً می‌توانید آرم یا طرح دلخواه تان را روی این طرف چوب بیاندازید.

گام سوم: سه طرف دیگر را ببرید

ابتدا اندازه سری پتک چوبی را مشخص کنید و سپس چوب را متناسب با اندازه مورد نظرتان علامت بگذارید. اندازه سری پتک هم به کارکردهایی که برای پتک در نظر دارید، بستگی دارد. ابتدا دو طرف چوب را با زاویه ۹۰ درجه به طرفی که صاف کرده اید، ببرید. به این ترتیب می‌توانید از خطوط صاف این طرف برای بریدن طرف آخر استفاده کنید.

همانطور که در تصویر می‌بینید ما از جعبه تنظیم برش و اره دستی برای بریدن اره استفاده کردیم. شما می‌توانید همین کار را با انواع دیگر اره انجام بدهید. اگر می‌خواهید این جعبه را برایتان خودتان بسازید، ویدیوی زیر را ببینید:

گام چهارم: چوب را در طول مناسب ببرید

چوب را اندازه کنید
چوب را اندازه کنید

وقتی هر چهار طرف چوب را صاف کردید و عرضش را به اندازه دلخواه درآوردید، باید دو سرش را ببرید تا به طول دلخواه تان برسد. بهتر است این دو برش را با زاویه ۵ درجه بزنید تا ظاهر پتک بهتر بشود اما برش صاف هم مناسب است. برای برش هم می‌توانید از هر نوع اره ای که دارید، استفاده کنید.

گام پنجم: دسته را ببرید

دسته را ببرید
دسته را ببرید

برای بریدن دسته هم به همان روشی عمل کنید که سری پتک را بریدید. ضخامت چوبی که برای بریدن دسته انتخاب می‌کنید، به ابعاد انتخابی برای سری پتک بستگی دارد. دسته باید شکل مخروطی داشته باشد و نوکش از انتهایش کوچک تر باشد. سر کوچک تر دسته داخل پتک قرار می‌گیرد و به این ترتیب اتصال دو قطعه پتک چوبی محکم تر می‌شود. برای بریدن دسته می‌توانید چوب را به سطح کارتان گیره کنید و برش را با اره دستی انجام بدهید.

گام ششم: جای دسته را روی سری پتک علامت بزنید

با چاقوی نوک تیز وسط دسته و وسط سری پتک را علامت گذاری کنید. سپس سری را طوری بالای دسته بگذارید که خطوط وسطی روی هم بیفتند و ۳٫۵ تا ۵ سانتیمتر دسته از سری پتک بیرون زده باشد. حالا روی محل تماس دسته با پایین و بالای پتک، یک دندانه کوچک ایجاد کنید. این دندانه‌ها مشخص می‌کنند عرض دهانه ای که برای باز کردن دسته ایجاد می‌کنید، باید چقدر باشد. حالا با گونیا خطوط این دندانه‌ها را تا بالا و پایین سری پتک ادامه بدهید. حالا با حرکت دادن سری پتک، می‌توانید ابعاد دیگر دهانه را هم علامت بگذارید. برای جزییات بیشتر درباره این مرحله ویدیوی آموزشی ساخت پتک چوبی را ببینید.

گام هفتم: دهانه را ببرید

بریدن دهانه روی سری پتک چوبی را با دریل کردن یک سوراخ بزرگ شروع کنید. برای دریل کردن این سوراخ مته ای انتخاب کنید که ۱٫۵ میلیمتر از اندازه اصلی دهانه کوچک تر باشد. دقت کنید که این سوراخ باید درست وسط محل ایجاد دهانه دریل بشود. سپس کارتان با اسکنه شروع می‌شود و باید اندازه دهانه را دقیق کنید. بعد از کمی‌کار کردن روی دهانه، دسته را داخلش تست کنید. اگر دسته هنوز داخل دهانه فیت نبود، آنقدر کار با اسکنه را ادامه بدهید تا دهانه درست به اندازه سر دسته بشود. دقت کنید که وقتی دسته طوری داخل سری پتک قرار می‌گیرد که حدود ۳٫۷ سانتیمتر از آن بیرون زده باشد. رد کردن دسته از دهانه ای که ایجاد کرده اید، کمی‌سخت است.

گام هشتم: سری پتک را شکل بدهید

شکل سر پتک چوبی به خودتان بستگی دارد و می‌توانید آن را هر طور که خواستید، شکل بدهید. برای شکل دادن پتک از رنده و پوست گیر استفاده کنید. کارتان را با رنده‌های بزرگ شروع کنید و وقتی پتک به شکل دلخواه تان نزدیک شد، سراغ رنده‌های کوچک تر بروید و چوب را صاف کنید. اگر بخواهید می‌توانید لبه‌های پتک را پخ کنید. برای اینکار باید از رنده صاف یا پوست گیر استفاده کنید.

گام نهم: دسته را شکل بدهید

شکلی که دسته می‌دهید، کاملاً سلیقه ای است. موقع شکل دادن دسته راحتی آن را هم در نظر داشته باشید. می‌توانید از شکل دسته ابزارهای آماده ای که دارید، الهام بگیرید. توصیه ما این است که جای دست روی دسته را مشخص کنید و هر چهار گوشه آن را قسمت را پخ کنید. همچنین می‌توانید لبه‌های بالایی و پایینی را هم پخ کنید تا دسته زیباتر بشود.

گام نهم: پتک چوبی را مونتاژ و پرداخت کنید

ابتدا دسته و سری پتک چوبی را به صورت جداگانه با روغنی که انتخاب کرده اید بپوشانید (ما از واکس چوب و روغن بذر کتان استفاده کردیم). سپس بیست دقیقه صبر کنید تا روغن به خورد چوب برود.بعد از خشک شدن روغن هم می‌توانید دسته و سری پتک را بهم وصل کنید. پتک چوبی آماده است و می‌توانید از این به بعد از پتکی که خودتان ساخته اید برای نجاری استفاده کنید.

منبع

خلاصه مطلب

عنوان مطلب

پتک چوبی بسازید و مهارت نجاری تان را تقویت کنید

توضیح کوتاه

با ساخت این پتک چوبی صاحب یک ابزار کارآمد می‌شود و مهارت نجاری تان هم پیشرفت می‌کند.

نویسنده

عاطفه اسدزاده

در ساختنی بخوانید :


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

پتک چوبی بسازید و در کارگاه نجاری از آن استفاده کنید پتک چوبی بسازید و در کارگاه نجاری از آن استفاده کنید



لینک منبع :پتک چوبی بسازید و در کارگاه نجاری از آن استفاده کنید

Images for پتک چوبی بسازید و در کارگاه نجاری از آن استفاده کنید پتک چوبی بسازید و در کارگاه نجاری از آن استفاده کنید | ساختنی saakhtani.ir/archive/1395/10/51303‎Cached1 ژانویه 2017 ... در این ساختنی طرز ساخت یکی از ساده ترین و مفیدترین ابزارهای نجاری را یاد می‌گیرید. پتک چوبی که علیرغم روش ساخت ساده و قیمت پایین کارایی ... پرگار نجاری بسیار بزرگ و مخصوص کارگاه بسازید iroplus.ir/news/86737‎Cachedعکاسی یا پنل نورپردازی LED پرتابل بسازید · ۲۶ اردیبهشت … ادامه مطلب. پتک چوبی بسازید و در کارگاه نجاری از آن استفاده کنید – مجله مطالب … ۵ مه ۲۰۱۷ … پتک چوبی بسازید و در کارگاه نجاری از آن استفاده کنید - جستجو ... wesria.com/.../پتک+چوبی+بسازید+و+در+کارگاه+نجاری+از+آن+استفاده+کنید This site may harm your computer. پتک چوبی بسازید و در کارگاه نجاری از آن استفاده کنید از بین کلیه محتوا، اطلاعات و اخبار سایتها و وبلاگهای مرجع جستجو و نتایج آن به صورت خلاصه و با درج لینک ... اموزش ساخت پل چوبی در بلندر | جستجو wesria.net/search/اموزش-ساخت-پل-چوبی-در-بلندر This site may harm your computer. آموزش کامل ساخت یک پل زیبای چوبی در بلندر به همراه ت.تچر دهی برای بازی سازی ..... پتک چوبی بسازید و در کارگاه نجاری از آن استفاده کنید. [ad_1] در این ساختنی ... پرگار نجاری بسیار بزرگ و مخصوص کارگاه بسازید - آناناس دانلود ananasdl.com/news/11443‎Cachedپتک چوبی بسازید و در کارگاه نجاری از آن استفاده کنید – مجله مطالب … ۵ مه ۲۰۱۷ … انواع رنده رنده دستی; گونیا; تیغه T تاشوی مخصوص نجاری; جعبه تنظیم برش چوب; ... راه اندازی کارگاه نجاری ( خانگی ) + ابزار نجاری - آی چوب www.ichoob.ir/kargah-e-najari-509/comment-page-3/‎Cachedبسازید ، چوب مورد نظر را در یک کارگاه نجاری مجهز، برشکاری کنید و سپس برای ... اره فارسی بر : از این اره برای برش جوب در اندازه ها و زوایای مختلف استفاده می شود که ... سنباده نواری بسازید و در هزینه های کارگاه خود صرفه جویی کنید ... enginik.com/2017/05/19/diy-your-own-belt-sander/‎Cached19 مه 2017 ... استاد نجاری ماتیاس واندل در کارگاه اش بدون هیچ عجله‌ای وسایل خانگی دست‌سازی با ... همچنین او به جای پولی از یک دیسک گرد چوبی استفاده می‌کند. چقدر پتک مدل است www.hindicellsvnit.in/35739/چقدر-پتک-مدل-است/‎Cachedدر حراجی سال ۲۰۰۹ نیویورک، ساعت مدل ۳۹۷۴ پتک فیلیپ به . .... پتک چوبی بسازید و در کارگاه نجاری از آن استفاده . ... هستید کم کنید در یک روز/ماه/سال چقدر است . تختخواب چوبی بسازید - مرحله آخر - آپارات ► 7:58www.aparat.com/v/MufFW/تختخواب_چوبی_بسازید_-_مرحله_آخر Dec 4, 2016 - 8 min ساختنی آموزش ساخت تختخواب چوبی شیک و بزرگ به صورت کامل تختخواب چوبی بسازید - مرحله آخر آموزش ساخت,آموزش نجاری,ساخت تختخواب ...