مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

نحوه کاشت آلوئه ورا (تکثیر آلوئه ورا)

[ad_1]

کاشت آلوئه ورا به عنوان گیاه زینتی و استفاده در صنایع غذایی و دارویی امروزه گسترش یافته است. با نحوه تکثیر و کاشت آلوئه ورا آشنا شوید.

آلوئه ورا بومی آفریقای شمالی و مناطق مدیترانهای است و بیش از 300 گونه مختلف از آن وجود دارد. آلوئه ورا گیاهی رایج و آپارتمانی است و به طور سنتی در منازل به عنوان زینت و نیز برای خواص دارویی عالی آن پرورش داده میشود. گیاه آلوئه ورا به واسطه برگ های کلفت آبدار و کوزه مانند خود مشخص می شود. مراقبت از گیاه آلوئه ورا شبیه مراقبت های گیاه کاکتوس است. آلوئه‌ ورا در چند سال اخیر به سبد مصرف خانواده‌های ایرانی راه پیدا کرده است. امروزه دیگر دیدن برگ‌های باریک و بلند این گیاه خانواده کاکتوس در فروشگاه‌ها و دارروخانه‌ها، نه‌تنها برای بسیاری از مردم عادی شده که بازار ایران شاهد انواع و اقسام محصولات فرآوری شده آلوئه ‌ورا یا همان صبر زرد به زبان بومی خودمان است. خواص آلوئه ورا گسترده بوده و فراورده‌های جانبی آن شامل انواع محصولات آرایشی و بهداشتی، ماسک آلوئه ورا، ژله، نوشیدنی و کمپوت آلوئه‌ورا است.

تکثیر آلوئه ورا از طریق بذر و پاجوشهای آن صورت میگیرد، البته اخیرا از طریق روشهای کشت بافت به صورت تجاری نیز تکثیر میشود. همچنین کاشت آلوئه ورا در گلخانه طرفداران زیادی داشته و امروزه در دنیا با نام تجارت طلای سبز از آن یاد میشود.

عکس آلوئه ورا، کاشت آلوئه ورا، پرورش آلوئه ورا، گیاه آلوئه ورا

کاشت آلوئه ورا (تجارت طلای سبز)

آلوئه ورا گیاهی بسیار مقاوم به شرایط سخت خاک و شرایط اقلیمی بوده و با وجود هزینه ناچیز کشت، دارای ارزش تجاری قابل توجهی است، به‌طوری که در کشور ما، هر ‌هزار متر زمین زیر کشت این گیاه، سالانه تنها ٤ تا ٦‌میلیون تومان هزینه دارد و در مقابل حدود ٣٠ تا ٤٠‌ میلیون تومان درآمدزایی می‌کند. نیاز ناچیز به آبیاری، بی‌نیازی گیاه به کود و آفت‌کش‌ها و همین‌طور تجهیزات و ادوات گران قیمت کشاورزی، هزینه کاشت و تکثیر این محصول را به‌طور قابل توجهی کاهش داده است.

برداشت ٢٠ساله آلوئه ‌ورا ویژگی اقتصادی دیگر این گیاه است که کشت آن را توجیهپذیر می‌کند. آلوئه ‌ورا به‌ویژه نژاد بومی آن‌که به گیاه «صبر زرد» نیز مشهور است عاری از هرگونه قارچ و آفت است و همین موضوع گیاه را بی‌نیاز از تمام آفت‌کش‌ها و سمپاشی می‌کند و همان‌طور که می‌دانید یکی از پرهزینه‌ترین فاکتورهای کشت و کار تهیه سموم و آفت‌کش‌هاست. غیر از این، گیاه نیاز به هیچ‌گونه کود شیمیایی و اصولا تغذیه با کود ندارد که این دو آیتم هزینه کاشت آلوئه ‌ورا را مجددا کاهش می‌دهد و به دلیل ارگانیک بودن محصول مزایای تجاری آن را افزایش می‌دهد.

شرایط محیطی مورد نیاز کاشت آلوئه ورا

  • گیاه آلوئه ورا در هر نوع خاکی قابل کشت است، ولی خاکهای با حاصلخیزی متوسط و زهکش مناسب بهترین خاک برای پروش و کشت آلوئه ور ا است.
  • گیاه آلوئه ورا نور زیاد خورشید را ترجیح میدهد.
  • این گیاه به شدت در برابر سرما حساس و آسیب پذیر است.
  • دمای ایدهآل برای نگهداری و کاشت آلوئه ورا 15 تا 25 درجه سانتیگراد است.
  • گیاه آلوئه ورا مانند کاکتوس و دیگر گیاهان آبدار، به آبیاری زیاد نیاز ندارد و معمولا هر 10 تا 14 روز باید گیاه را آبیاری کرد.
  • آبیاری گیاه را زمانی انجام دهید که خاک کاملا خشک است.
  • در ماههای فصل زمستان، گیاه آلوئه ورا در شرایط خواب است، بنابراین نیاز آبی کمی دارد لذا میتوان در فصل زمستان فاصله آبیاریها را به 3 تا 4 هفته افزایش داد.
  • مقدار نیاز کودی برای کاشت آلوئه ورا کم بوده و فقط لازم است یک بار و در فصل بهار به آن کود داده شود.

زمان و نحوه برداشت آلوئه ورا

برگ بوتههای دارویی گیاه آلوئه ورا معمولا بعد از گذشت دو سال از زمان کاشت و هنگامی که بوتهها به اندازه کافی رشد کردند برداشت میشود. هر سه ماه یکبار میتوان از هر بوته 3 تا 4 برگ کناری را برداشت و مستقیما به بازار عرضه نمود و یا برای استخراج محصول و کاربرد در فراورده های جانبی مورد مصرف قرار داد.

گردآوری: مجله اینترنتی ستاره


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

پرورش گیاه آلوئه ورا پرورش گیاه آلوئه ورا آلوئه ورا یک گیاه رایج آپارتمانی است و بطور سنتی در منازل برای آلوئه ورا روش نگهداری و پرورش گیاه آلوئه ورا آکاآلوئهوراالووراپرورشنگهداریکاشتآلوئه وراآلووراابیاری آلوئه وراپرورش گل و گیاه کاکتوس روش تکثیر کاکتوس نحوه پیوند …موفقیت در پرورش کاکتوس‌ها شاید تا حدود زیادی وابسته به ترکیب مناسب و نیز آبیاری باشدکشت زعفران کاشت زعفران آموزش کشت زعفران آموزش کاشت جامع ترین آموزش کشت زعفران، فیلم های آموزشی کاشت زعفران، این مجموعه بی نظیر که در ۱ خواص آلوورا چیست آکا آلوئه ورا یا صبر زردخواص آلووراخواص دارویی آلوورافواید آلووراخاصیت آلوورا گیاه …گیاه درمانیزیرهزعفرانزرشکالوگوجهسیرپیازسبزیکلمکدوغلاتلوبیاشلغمعناب گیاهان ،حیوانات ،حشرات ،آکواریومخرگوشگیاهان آپارتمانیگلهای آپارتمانی کاج مطبقگلدان ماهی اسکارماهیآکواریوم محیط پیرامون ما تکثیر گیاهان با قلمه باغبانی …تکثیر گیاهان با استفاده از قلمه یکی از مهمترین شیوه های تکثیر و ازدیاد گیاهان است که فروشگاه کشاورزی حضور شرکت مهندسی آتی نگرمهر در پنجمین بازدید عمومی از کهن ترین مرکز آموزش عالی معرفی گیاه عناب باغبانی سبزعناب به جنس و خانواده تعلق دارد و بومی مناطق مختلفی در نواحی پرورش گیاه آلوئه ورا پرورش گیاه آلوئه ورا آلوئه ورا گیاه آلوئه وراشرایط نگهداری از گیاه آلوئه وراخواص آلوئه آلوئه ورا روش نگهداری و پرورش گیاه آلوئه ورا آکا آلوئهوراالووراپرورشنگهداریکاشتآلوئه وراآلووراابیاری آلوئه وراپرورش گل و گیاه کاکتوس روش تکثیر کاکتوس نحوه پیوند کاکتوس انواع زیر موفقیت در پرورش کاکتوس‌ها شاید تا حدود زیادی وابسته به ترکیب مناسب و نیز آبیاری باشد کشت زعفران کاشت زعفران آموزش کشت زعفران آموزش کاشت زعفران جامع ترین آموزش کشت زعفران، فیلم های آموزشی کاشت زعفران، این مجموعه بی نظیر که در ۱ عدد دی خواص آلوورا چیست آکا آلوئه ورا گیاهی را که مشاهده می کنید آلوئه ورا یا صبر زرد نام دارد که علاوه بر اینکه گیاه درمانیزیرهزعفرانزرشکالوگوجهسیرپیازسبزیکلمکدو گیاه درمانیزیرهزعفرانزرشکالوگوجهسیرپیازسبزیکلمکدوغلاتلوبیاشلغمعنابرازیانه گیاهان ،حیوانات ،حشرات ،آکواریوم خرگوشگیاهان آپارتمانیگلهای آپارتمانی کاج مطبقگلدان ماهی اسکارماهیآکواریومحیوانات محیط پیرامون ما تکثیر گیاهان با قلمه باغبانی سبز تکثیر گیاهان با استفاده از قلمه یکی از مهمترین شیوه های تکثیر و ازدیاد گیاهان است که برای فروشگاه کشاورزی حضور شرکت مهندسی آتی نگرمهر در پنجمین بازدید عمومی از کهن ترین مرکز آموزش عالی کشاورزی و معرفی گیاه عناب باغبانی سبز عناب به جنس و خانواده تعلق دارد و بومی مناطق مختلفی در نواحی مختلفی در



لینک منبع :نحوه کاشت آلوئه ورا (تکثیر آلوئه ورا)

نحوه کاشت آلوئه ورا (تکثیر آلوئه ورا) | ستاره setare.com/fa/news/.../نحوه-کاشت-آلوئه-ورا-تکثیر-آلوئه-ورا‎Cached2 ژانویه 2017 ... کاشت آلوئه ورا به عنوان گیاه زینتی و استفاده در صنایع غذایی و دارویی امروزه گسترش یافته است. با نحوه تکثیر و کاشت آلوئه ورا آشنا شوید. نحوه تکثیر گیاه آلوئه ورا | جینوورا www.ginovera.com/fa/aloevera-proliferation‎Cachedتکثیر گیاه آلوئه ورا به روش پاجوش. ... جهت تولید تجاری آلوئه، کشت آن فقط از طریق پاجوش قابل توصیه است. پاجوش های با طول عمر حدود ۴-۳ ماه و دارای ۵-۴ برگ و به ... کاشت، داشت و برداشت آلوئه ورا | جینوورا www.ginovera.com/fa/aloevera-farm‎Cached Similarکاشت گیاه آلوئه ورا کشت گیاه آلوئه ورا نیازمند خاک با هوموس کم، زهکشی مناسب، PH ... در روش کاشت سنتی این گیاه می بایست، در اواخر تابستان و اوایل پاییز پاجوش ها را ... آلوئه ورا · تاریخچه گیاه آلوئه ورا · مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا · نحوه تکثیر .... هنگام تکثیر گیاه باید مراقب باشید ریشه‌های پاجوش‌ها در معرض هوا قرار نگیرند. پرورش گیاه آلوئه ورا - بیتوته www.beytoote.com/scientific/nature/grow-aloe-vera.html‎Cached Similarاگر که آلوئه ورا بعنوان گیاه آپارتمانی کاشته شود،شکوفه نخواهد داد تکثیر : به سه روش تکثیر می‌شود که به شرح ذیل می‌باشد: ۱- تکثیر به روش پا جوش (تقسیم بوته ): Images for نحوه کاشت آلوئه ورا (تکثیر آلوئه ورا) روش های تکثیر آلوئه ورا - معرفی گیاه هزاردرمان آلوئه ورا aloe.blogsky.com/1390/08/09/post-3/‎Cached Similarدر صورت عدم جداسازی پاجوشها از گیاه مادری، آنها به تکثیر و تولید پاجوشهای ... اما معمولا پاجوشها از اطراف گیاه مادری جدا شده و در گلدان یا در خاک مزرعه کشت می گردند. نحوه نگهداری و تکثیر آلوئه ورا - آپارات ► 4:45www.aparat.com/v/t6NAF/نحوه_نگهداری_و_تکثیر_آلوئه_ورا May 28, 2016 - 5 min پایش(پاکی،ایمان،یاری،شادی) مشخصات،نگهداری،پرورش،تکثیر نحوه نگهداری و تکثیر آلوئه ورا شرایط نگهداری آلوئه ورا,تکثیر آلوئه ورا,پرورش ... آموزش کاشت مزرعه جدید آلوئه ورا خرید و فروش الوورا - آپارات ► 0:38www.aparat.com/v/yWKLb/آموزش_کاشت_مزرعه_جدید_آلوئه_ورا_خرید_و_فروش_الوورا Jan 16, 2017 - 38 sec طب جویان آموزش کاشت مزرعه جدید آلوئه وراشرکت طب جویان طبیعت 09173056193تولید کننده عمده آلوئه ورا از کشاورزان و گلخانه داران محترم جهت ... بهترین روش نگهداری و تکثیر آلوئه ورا - نمناک namnak.com/نگهداری-آلوئه-ورا.p20269‎Cachedنگهداری آلوئه ورا و شرایط نگهداری از آلوئه ورا در آپارتمان و روش نگهداری آلوئه ورا در ... بهترین آلوئه ورا در سرزمین های گرمسیری و خشک کشت می شود پس اگر می خواهید در ... کشت گیاه آلوئه‌ورا » دکتر آلوئه‌ورا بزرگترین مرجع تخصصی آلوئه‌ورا ... www.dr-aloevera.ir/aloe-vera-cultivation-of.html‎Cachedمعمولا تکثیر گیاه از طریق بذر، قلمه، پیوندو کشت مجدد پاجوشهای گیاه صورت می ... در زمان جابه جایی نهال ها بایستی نهایت دقت جهت خودداری از صدمه رسیدن به ریشه ها ...