مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

حرم حضرت معصومه (س) در گذر تاریخ

[ad_1]

حرم حضرت معصومه برای اولین بار توسط دختر امام جواد (ع) ساخته شد. حرم حضرت معصومه در طول تاریخ تغییرات فراوانی پیدا کرده است و بزرگتر شده است

زیارت حرم معصومه (س) بارقه امیدی در فضای غبارآلود زمانه، فریاد روح مهجور در هنگامه غفلت و بی خبری و نسیمی فرحناک و برخاسته از باغستان های بهشت است.

حرم حضرت معصومه (س)

وفات حضرت معصومه (س)

حضرت معصومه (س) در روز دهم ربیع الثانى و بنا بر قولى دوازدهم ربیع الثانى سال ٢٠١ هجرى پیش از آن که دیدگان مبارکش به دیدار برادرش امام رضا (ع) روشن شود، در شهر قم دیده از جهان فرو بست و شیعیان را در ماتم خود به سوگ نشاند.

حرم حضرت معصومه (س)

مراسم تدفین حضرت معصومه (س)

مردم قم بعد از وفات حضرت معصومه (س) با تجلیل فراوان پیکر پاکش را به سوى محل فعلى که در آن روز بیرون شهر و به نام «باغ بابلان» معروف بود تشییع نمودند.

پس از دفن حضرت معصومه (س) موسى بن خزرج سایبانى از بوریا بر فراز قبر شریفش قرار داد.

پس از آن حضرت زینب فرزند امام جواد (ع) به سال ٢٥٦ هجرى قمرى اولین گنبد را بر فراز قبر شریف عمه بزرگوارش بنا کرد.

به مرور زمان دو گنبد دیگر در کنار گنبد اول ساخته شد که سومین آنها مدفن حضرت زینب دختر امام جواد (ع) شد.

این سه گنبد تا سال ۴۵۷ هجری قمری برقرار بودند، تا اینکه در همان سال میرابوالفضل عراقی (وزیر طغرل کبیر) به تشویق شیخ طوسی به جای آن سه گنبد، یک گنبد مرتفعی ساخت. از آن زمان تا ظهور خاندان صوفی، بارگاه به همان وضع بود؛

حرم حضرت معصومه . اتاق عقد حرم حضرت معصومه
حرم حضرت معصومه در زمان صفویه

حرم حضرت معصومه (س)

تعمیرات حرم حضرت معصومه (س)

تعمیرات مهم حرم حضرت معصومه از زمان سلطنت خاندان صفوی شروع شد.

در سال ۹۲۵ قمری شاه اسماعیل اول، ایوان قسمت شمالی (ایوان طلا) را ساخت و شالوده صحن کهنه (کوچک) را ریخت. پس از او شاه طهماسب اول برای مرقد ضریحی از کاشی درست کرد و نیز بنای تاریخی ایوان جنوب مدرسه فیضیه را که به صحن کهنه چسبیده است، ساخت.

در سال ۱۰۷۷ هجری قمری شاه صفی صحن زنانه را که اکنون به صورت محوطه سر پوشیده به نام مسجد طباطبائی است و سابقاً سقف و گنبد نداشته است ساخت که در سمت جنوبی آستانه است. این صحن برای مقبره شاه عباس و شاه سلیمان و شاه سلطان حسین راه مخصوصی شد.

سپس شاه عباس ضریحی از فولاد سفید ترتیب داد و ضریح فعلی همان ضریح فولادی است که صفحه هایی از نقره را بر آن افزوده اند.

پس از پایان حکومت صفویان، دیگر تعمیرهای قابل توجهی در بارگاه و اطراف آن نشد تا وقتی که سلطنت ایران به دست قاجاریه رسید. در سال ۱۲۱۸ قمری فتحعلی شاه با دوازده هزار خشت با پوشش طلا، گنبد را طلا نمود و در سال ۱۲۳۶ مسجد بالا سر بنا شد.

در سال ۱۲۷۶ ایوان شاه اسماعیل صفوی را طلا کردند.

در سال ۱۳۷۵ ضریح فولادین شاه عباس را نقره نمودند. در آخر قرن ۱۳ هجری قمری، شالوده صحن جدید (بزرگ) به وسیله آقا ابراهیم امین السلطان ریخته شد و ساختمان آن را پسرش میرزا علی اصغر خان اتابک صدر اعظم ایران در اواخر سلطنت ناصر الدین شاه، در سال ۱۳۰۳ قمری به پایان رسانید

حرم حضرت معصومه . حرم حضرت معصومه عکس
حرم حضرت معصومه در زمان قاجار

پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسجد اعظم قم به آستانه ملحق شد.

در حال حاضر حرم حضرت معصومه دارای ۴ رواق (محدوده هاى نزدیک تر به ضریح مطهر را رواق می گویند) به نام های زیر می باشد:

  • رواق دارالحفاظ
  • رواق آینه (شهید بهشتى)

همچنین حرم حضرت معصومه دارای سه صحن است:

  • صحن نو (اتابکى)
  • صحن عتیق (قدیم)
  • صحن صاحب الزمان

حرم حضرت معصومه دارای ۳ گلدسته می باشد:

  • گلدسته های ایوان طلا
  • گلدسته هاى ایوان آینه
  • گلدسته های صحن بزرگ

این اثر مذهبی در ۱۵ دی ۱۳۱۰ به شماره ۱۲۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حرم حضرت معصومه . حرم حضرت معصومه زنده

حرم حضرت معصومه (س)

احادیثی پیرامون زیارت حرم حضرت معصومه (س)

در مورد پاداش زیارت حرم حضرت معصومه (س) روایات متعددی از امام معصوم (ع) نقل شده که نظر شما را به هشت روایت زیر، که هر کدام پیام ویژه ای از عظمت مقام حضرت معصومه (س) می دهد، جلب می کنیم:

امام صادق (ع) فرمود: «خداوند حرمى دارد که مکه است، پیامبر حرمى دارد و آن مدینه است و حضرت على (ع) حرمى دارد و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است که از 8 درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود. زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى رود که اسمش فاطمه دختر موسى (ع) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى شوند.»


  • امام صادق (ع) فرمود: کسى که آن حضرت را زیارت کند در حالى که آگاه و متوجه شأن و منزلت او باشد بهشت پاداش اوست.
  • امام صادق (ع): آگاه باشید که حرم و حرم فرزندان بعد از من قم است.
  • امام رضا (ع) فرمود: کسى که حضرت فاطمه معصومه (س) را زیارت کند پاداش او بهشت است.
  • امام رضا (ع) فرمود: هرکس معصومه را در قم زیارت کند،مانند کسى است که مرا زیارت کرده است.
  • امام رضا (ع) در روایتى دیگر مى فرماید: هرکس نتواند به زیارت من بیاید، برادرم را در رى یا خواهرم را در «قم» زیارت کند که ثواب زیارت مرا در مى یابد.
  • امام جواد (ع) فرمود: کسى که عمه ام را در قم زیارت کند پاداش او بهشت است.
  • یکی از شیعیان به زیارت مرقد منور حضرت رضا (ع) رفت و پس از زیارت، عازم کربلا شد و از مسیر همدان به سوی کربلا رفت، در بین راه در عالم خواب، حضرت رضا (ع) را دید، آن حضرت به او فرمود: «چه می شد که اگر از قم عبور می کردی و قبر خواهرم را زیارت می کردی؟»


گردآوری: مجله اینترنتی ستاره


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

نرگس آبیار و همسرش در حرم حضرت معصومهس عکسنرگس آبیار و همسرش نرگس آبیار با انتشار این عکس در اینستاگرامش نوشت من و حسین آقا حضور حسن روحانی با خودرو در داخل حرم حضرت معصومه…در پی اخباری مبنی بر حضور حسن روحانی با خودرو در صحن حرم حضرت معصومه س محمد رضا زائری ولادت حضرت معصومه، ولادت حضرت معصومهسو روز …ولادت حضرت معصومهروز ولادت حضرت معصومهولادت حضرت فاطمه معصومهتولد حضرت معصومه حضرت فاطمه زهراس در آینه شعر فارسیاگرچه سخن گفتن از شخصیت جامع و بی نظیر ودیعه رسول اعظمص حضرت فاطمه زهراس آن گاه که حسینیه نوحه، پایگاه تخصصی نوحه، سرود و سبک …نوحه به سبک در غریبی نهم سر یازده شب در غریبی نهم سر به دیوار گرید از حال من چوبه ی دارتصاویر چشمه‌ای که دور قبر اصلی حضرت عباس …تصاویری از چشمه آب زلالی که صدها سال است گرداگرد قبر اصلی حضرت ابوالفضل العباس علیه راسخون یار همیشه همراه محمود کریمیعلم روز در پیشرفته‌ترین بیمارستان اسرائیل دانلود درس هایی از قرآن دی با آیه یک ابزار مرجع ابزار وبلاگ و سایتبا درج این ابزار در سایت و وبلاگ خود ، می توانید صفحاتی که بیشترین بازدید را در بازه امام زاده مقدس محمد ابن حسن علیه سلام در شهرستان …سلام آقاجان ان شاالله از فردا کار و فعالیتم در مدرسه شروع می شود دعا کنید با توکل بر کتابخانه عمومی الزهراسنشست کتابخوان آبانماه در تاریخ در کتابخانه الزهرا برگزار شد نرگس آبیار و همسرش در حرم حضرت معصومهس عکس نرگس آبیار و همسرش نرگس آبیار با انتشار این عکس در اینستاگرامش نوشت «من و حسین آقا، حرم حضور حسن روحانی با خودرو در داخل حرم حضرت معصومهعکس در پی اخباری مبنی بر حضور حسن روحانی با خودرو در صحن حرم حضرت معصومه س محمد رضا زائری به این ولادت حضرت معصومه، ولادت حضرت معصومهسو روز دختر آکا ولادت حضرت معصومهروز ولادت حضرت معصومهولادت حضرت فاطمه معصومهتولد حضرت معصومهولادت حضرت فاطمه زهراس در آینه شعر فارسی اگرچه سخن گفتن از شخصیت جامع و بی نظیر ودیعه رسول اعظمص حضرت فاطمه زهراس آن گاه که خداوند تصاویر چشمه‌ای که دور قبر اصلی حضرت عباس علیه‌السلام طواف می تصاویری از چشمه آب زلالی که صدها سال است گرداگرد قبر اصلی حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام حسینیه نوحه، پایگاه تخصصی نوحه، سرود و سبک های مداحی مطالب نوحه به سبک در غریبی نهم سر یازده شب در غریبی نهم سر به دیوار گرید از حال من چوبه ی دار راسخون یار همیشه همراه محمود کریمی علم روز در پیشرفته‌ترین بیمارستان اسرائیل دانلود درس هایی از قرآن دی با آیه الکرسی یک ابزار مرجع ابزار وبلاگ و سایت با درج این ابزار در سایت و وبلاگ خود ، می توانید صفحاتی که بیشترین بازدید را در بازه زمانی امام زاده مقدس محمد ابن حسن علیه سلام در شهرستان الیگودرز امام زاده مقدس محمد ابن حسن علیه سلام در شهرستان الیگودرز کتابخانه عمومی الزهراس نشست کتابخوان آبانماه در تاریخ در کتابخانه الزهرا برگزار شد



لینک منبع :حرم حضرت معصومه (س) در گذر تاریخ

حرم حضرت معصومه (س) در گذر تاریخ | ستاره setare.com/fa/news/8371/حرم-حضرت-معصومه-س-در-گذر-تاریخ‎Cached4 ژانویه 2017 ... حرم حضرت معصومه برای اولین بار توسط دختر امام جواد (ع) ساخته شد. حرم حضرت معصومه در طول تاریخ تغییرات فراوانی پیدا کرده است و بزرگتر شده ... تاریخچه حرم حضرت معصومه (س) از چه زمانی است؟ - گنجینه پاسخ‌ها - اسلام ... www.islamquest.net/fa/archive/question/fa6564‎Cached Similarپس از دفن حضرت معصومه (س) موسى بن خزرج سایبانى از بوریا بر فراز قبر شریفش قرار داد تا این که حضرت زینب فرزند امام جواد (ع) به سال ٢٥٦ هجرى قمرى اولین گنبد ... سیر تاریخی حرم حضرت معصومه(س)/ علت سفر فاطمه معصومه(س) به قم ... www.mehrnews.com/.../سیر-تاریخی-حرم-حضرت-معصومه-س-علت-سفر-فاطمه-معصومه-س-به-قم‎Cached Similar21 ژانویه 2016 ... سیر تاریخی حرم حضرت معصومه(س)/ علت سفر فاطمه معصومه(س) به قم ... ق و یک سال پس از سفر تبعید گونه حضرت رضا (ع) به شهر «مرو» حضرت فاطمه ... حرم حضرت معصومه (س) در گذر تاریخ - قطره www.ghatreh.com/news/nn35406481/حرم-حضرت-معصومه-گذر-تاریخ 4 ژانویه 2017 ... حرم حضرت معصومه برای اولین بار توسط دختر امام جواد (ع) ساخته شد. حرم حضرت معصومه در طول تاریخ تغییرات فراواÙ. حرم حضرت معصومه (س) در گذر تاریخ - ستاره | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/30942868 4 ژانویه 2017 ... به حرم حضرت معصومه (س) قدم گذاشت و در همین زمان، و به تدریج، خانواده های اشراف و نظامیان و پس از آن، کارکنان دولت به همراهی نخبگان وابسته، تشویق ... حرم حضرت معصومه (س) در گذر تاریخ - تبیان irtebyan.ir/حرم-حضرت-معصومه-س-در-گذر-تاریخ.html‎Cachedحضرت معصومه (س) dar روز دهم ربیع الثانى va بنا بر قولى دوازدهم ربیع الثانى سال ٢٠١ هجرى پیش از آن که دیدگان مبارکش be دیدار برادرش امام رضا (ع) روشن شود، dar ... بارگاه حرم حضرت معصومه (س) - کارناوال www.karnaval.ir/بارگاه-حرم-حضرت-معصومه-س‎Cached Rating: 5 - 36 reviews حرم حضرت فاطمه معصومه در گذرگاه تاریخ. همان طور که گفته شد، اولین گنبد را فرزند امام جواد (ع) در سال 256هجر قمری بر فراز محل به خاکسپاری این بانوی بزرگوار بنا ... حرم فاطمه معصومه - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/حرم_فاطمه_معصومه‎Cached Similarسیر تاریخی مرقد فاطمه معصومه در طول دوره‌های مختلف دستخوش تغییراتی بوده است. در سال ۶۰۵ هجری «امیر .... (س) از چه زمانی است؟ سیر تاریخی حرم حضرت معصومه(س) ... قم - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/قم‎Cached Similarاز قم با عناوینی چون: حرم اهل بیت، شهر علم، شهر سوهان، شهر شیرینی، قنبید (کلم محلی که در ... اهمیت زیارتی این شهر در درجهٔ نخست مربوط به مرقد فاطمه معصومه بوده و سپس به دلیل وجود ... در کتاب تاریخ قم، تألیف «حسن بن محمد بن حسن قمی» در بیان علت نام‌گذاری شهر چنین آمده است: ...... کتابخانه دیجیتال آستانه مقدسه حضرت معصومه ( س). بازار شام در قم+تصاویر - راه دانا www.dana.ir/news/666499.html/بازار-شام-در-قم-تصاویر‎Cached2 مارس 2016 ... بازار شام در قم+تصاویر : گذرخان یکی از قدیمی ترین بازارهای قم است که تا حرم مطهر حضرت معصومه(س) فاصله چند قدمی دارد، این گذر که گذرتاریخ ...