مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

داستان مثل جواب ابلهان خاموشی است (داستانک)

[ad_1]
مفیدستان:
نقل است که شیخ الرئیس ابوعلی سینا وقتی از سفرش به جایی رسید اسب را بر درختی بست و کاه پیش او ریخت و سفره پیش خود نهاد تا چیزی بخورد . روستایی سوار سوار بر الاغ آنجا رسید .از خرش فرود آمد و خر خود را در پهلوی اسب ابوعلی سینا بست تا در خوردن کاه شریک او شود و خود را به شیخ نهاد تا بر سفره نشیند.
شیخ گفت: خر را پهلوی اسب من مبند که همین دم لگد زند و پایش بشکند. روستایی آن سخن را نشنیده گرفت، با شیخ به نان خوردن مشغول گشت. ناگاه اسب لگدی زد. روستایی گفت: اسب تو خر مرا لنگ کرد.
شیخ ساکت شد و خود را لال ظاهر نمود. روستایی  او را کشان کشان نزد قاضی برد. قااضی از حال سوال کرد. شیخ هم چنان خاموش بود. قاضی به روستایی گفت: این مرد لال است؟
روستایی گفت: این لال نیست بلکه خود را لال ظاهر ساخته تا اینکه تاوان خر مرا ندهد. پیش از این با من سخن گفته.
قاضی پرسید : با تو سخن گفت؟
او جواب داد که: گفت خر را پهلوی اسب من نبند که لگد بزند و پایش بشکند. قاضی خندید و بر دانش شیخ آفرین گفت.
شیخ پاسخی گفت که زان پس درزبان پارسی مثل گشت: جواب ابلهان خاموشی است.
منبع: امثال و حکم علی اکبر دهخدا

نقل مطالب و داستانها با ذکر منبع ، رعایت اخلاق و امانتداری است.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

داستان مثل جواب ابلهان خاموشی است داستانک داستان مثل جواب ابلهان خاموشی است داستانک



لینک منبع :داستان مثل جواب ابلهان خاموشی است (داستانک)

داستان های کوتاه پندآموز: داستان مثل جواب ابلهان خاموشی است www.pandamoz.com/2015/11/post666.html‎Cached Similarداستان مثل جواب ابلهان خاموشی است. نقل است که شیخ الرئیس ابوعلی سینا وقتی از سفرش به جایی رسید اسب را بر درختی بست و کاه پیش او ریخت و سفره پیش خود ... داستان کوتاه: جواب ابلهان خاموشی است! ابوعلی سینا در سفر بود. در ... dastanak.8tag.ir/.../داستان%20کوتاه%3A%0A%0Aجواب%20ابلهان%20خاموشی%20است...‎Cached#داستانک. داستان کوتاه: جواب ابلهان خاموشی است! ابوعلی سینا در سفر بود. در هنگام ... ابوعلی سینا جوابی داد که از آن به بعد در زبان پارسی به مثل تبدیل شد: جواب ... داستان اسب بوعلی سینا | داستانک dastanak.20roman.com/2017/01/داستان-اسب-بوعلی-سینا/‎Cached12 ژانویه 2017 ... داستان اسب بوعلی سینا ... قاضی به صاحب خر گفت: این مرد لال است… ... داد که از آن به بعد در زبان پارسی به مثل تبدیل شد: “جواب ابلهان خاموشی ست”. قصه ای که مثل شد (جواب ابلهان خاموشی است) - داستان فا dastanfa.ir/post/32/قصه-ای-که-مثل-شد-جواب-ابلهان-خاموشی-است.html‎Cached22 جولای 2016 ... قصه ای که مثل شد (جواب ابلهان خاموشی است) , ریشه ضرب المثل جواب ابلهان خاموشی است به داستانی از شیخ الرئیس ابو علی سینا برمیگردد ... ادامه در ... داستان مثل جواب ابلهان خاموشی است | جستجو در وبلاگها | آرشیو وبلاگ ... weblog724.gdn/list/داستان-مثل-جواب-ابلهان-خاموشی-است‎Cachedعبارت داستان مثل جواب ابلهان خاموشی است در بین وبلاگهای سایتهای وبلاگی جستجو شده و نتایج با ذکر منبع به صورت خ ر ... داستان،شعر،نمایشنامه، نامه،داستانک،و. سوسن حسنی دخت - : داستان این ضرب المثل جواب ابلهان، خاموشی است ... pelan.tv/image/276640/soosanhosnidokht/سوسن-حسنی-دخت‎Cachedداستان این ضرب المثل جواب ابلهان، خاموشی است.. ابوعلی سینا در سفر بود. در هنگام عبور از شهری ،جلوی قهوه خانه ای اسبش را بر درختی بست و مقداری کاه و ... داستانک - پلاشان www.plashan.com/category/6/62/‎Cachedدسته بندی : داستانک ... *جواب ابلهان خاموشی ست…! *جواب ابلهان ... گاندی_مغز_ششم تصور کنید، مردی که همسرش به شدت بیمار است و چیزی به مرگش نمانده. تنها راه نجات ... للبیت | ویدا داستان آرتا جواب اینکه میشه ادامه داستان قانع کننده جواب ... lalebit.ir/.../ویدا%20,داستان%20,آرتا%20,جواب%20,اینکه%20,میشه%20,ادامه%20داستان%20,قانع%20کننده%20,جواب%20قانع%20,... داستان های من(آرتا) و دخترداییم(ویدا) داستان از اونجا شروع میشه که در یک روز زیبا در دوران ..... داستان مثل جواب ابلهان خاموشی است .... داستانک تامل برانگیز جواب آزمایش. پونیلا - جوک شماره 14138 - ورود 130.185.76.16/post/182220/ like. ۰ نظر. cmt. ۰ گردآوری. rpt. ادامه مطلب. None. وبگاه جوک ...} گردآوری توسط وبگاه جوک و .... وبگاه داستانک ثبت شده در داستان ... داستان مثل جواب ابلهان خاموشی است. Instagram Photo By داستانهای کوتاه (@dastanak7) At Monday 19th ... www.gramtoken.com/p/1408825174715678302 19 دسامبر 2016 ... #داستان_کوتاه #حکایت #داستان #مطالعه #کتاب #مختصر #داستانک #نکته ... با غرور جواب داد: «اسم من دنی است و با مادرم خرید می کنم. .... ابوعلی سینا جوابی داد که از آن به بعد در زبان پارسی به مثل تبدیل شد: "جواب ابلهان خاموشی ست" ...