مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

اگر خدا دو تا بود چی می شد؟

[ad_1]
مفیدستان:

از آیه کریمه قرآن: " لوکان فیهما آلهة إلّا الله لفسدتا " برهان تمانع اتخاذ شده با این تقریر که اگر خدایی غیراز الله بود بین موجودات عالم هماهنگی و انسجام از بین می رفت که در واقع یک تقریر سطحی است. فرض بفرمایید برای اینکه یک گل به وجود بیاید خاک ، بذر ، نور ، حرارت و آب می خواهد. از طرفی اینها هم باید هم زمان و هماهنگ با هم عمل کنند. اگر بذر باشد اما آب را یک هفته یا یک ماه دیگر به آن آب داد فایده ندارد چرا که از بین می رود و گلی به وجود نمی آید. 

فرآوری: دکتر جعفری – بخش اعتقادات شیعه تبیان

خدا، الله، خدای یگانه

عدم تزاحم و عدم ناهماهنگی بین اینها یک هماهنگ کننده می خواهد که خداست. اگر خدا نبود اینها نابود می شدند و از بین می رفتند.

 این برهان با این فرض مطرح می شود که عالم موجود است و اگر الهی جز الله بود از بین می رفت و فساد به معنای از بین رفتن است ، از بین رفتن بعد از بودن . ممکن است کسی بگوید که چه اشکال دارد که آن واجب الوجودها که هر دو حکیم و هر دو عاقل هستند با هم تقسیم کار بکنند، مثلا بگویند که شما آب را بفرست من هم بذر را می فرستم. 

اگر این فرض را بپذیریم با توجه به اینکه آنها هر کدام مستقل هستند باید یک هماهنگ کننده ای بین این دو واجب الوجود را هماهنگ بکند و گرنه باز تزاحم و تمانع پیش می آید.

تقریر فلسفی برهان

 اما تقریر دوم همین برهان ، در واقع تقریر عمیق و فلسفی برهان است که با چند مقدمه این تقریر حاصل می شود: 

مقدمه اول این که واجب الوجود با لذات واجب است من جمیع الجهات و الحیثیات ، یعنی واجب الوجود باید هم فیاض مطلق هم خلاق مطلق ، هم رحمان و هم رحیم باشد و همه کمال ها را باید بالذات داشته باشد. این فرض واجب الوجود بود و اگر چنین نباشد واجب الوجود نیست. پس مقدمه اول این شد که واجب الوجود باید از هر جهت از جمله خلاقیت، فاعلیت، فیاضیت واجب باشد و نقصی نداشته باشد. 

واجب الوجود باید از هر جهت از جمله خلاقیت، فاعلیت، فیاضیت واجب باشد و نقصی نداشته باشد

مقدمه دوم این است که حیثیت معلول فقط انتصابش به علّت است. به عبارت دیگر معلول چیزی جز ربط به علت ندارد و این جوری نیست که ما دو چیز داشته باشیم. یکی معلول، یکی هم ارتباطش با علت ، بلکه فقط همان ربط به علت است. هویت و هستی معلول فقط مساوی است با ارتباط او با علت. به تعبیر دقیق تر هویت معلول تعلقی است یعنی جز تعلق، جز ربط و جز وابستگی به علت هیچ هویت دیگری ندارد. این بحث دقیق است و نیاز به مثال هایی دارد تا مشخص شود معنای هویت تعلقی چیست؟ چطور ممکن است یک معلول همه هستیش فقط ربط به علت باشد و چیز دیگری نباشد؟ 

 به عنوان یک اصل مسلم عرض می کنیم که حیثیت معلول فقط یکی است و آن حیثیت هم تعلق به علت هست و دو حیثیت ندارد که یک حیثیت وجود داشته باشد و یک حیثیت هم ربط به علت داشته باشد. 

مقدمه سوم این است که ترجیح بلا مرجّح عقلاً محال است چنانکه ترجّح هم محال است.

 براساس این سه مقدمه اگر بنا باشد واجب الوجودها دو تا باشند. اگر چیزی مثل خورشید بخواهد به وجود بیاید وجود این خورشید باید از طرف هر دو واجب الوجود افاضه وجود بشود. چون واجب الوجود بالذات از هر جهت واجب است. از جهت خلاقیت واجب است یعنی هر دو واجب الوجود باید خورشید را به وجود بیاورند. 

از طرفی هم خورشید یک حیثیت بیشتر ندارد و آن هم حیثیت ربط به علت است. پس دو چیز نیست که بگوییم از یک حیثیت واجب الوجود «الف» فاعلیت را اعمال بکند و از یک حیثیت واجب الوجود «ب». 

از طرفی هم هیچ یک از این دو واجب الوجود ترجیحی بر دیگری ندارند. قبلاً ( در مقاله برهان هماهنگی و وحدت بر اثبات خدا ) هم اشاره شد توارد علتین بر معلول واحد محال است. نتیجه این می شود که این خورشید اصلاً به وجود نمی آید. 

هویت و هستی معلول فقط مساوی است با ارتباط او با علت. به تعبیر دقیق تر هویت معلول تعلقی است یعنی جز تعلق، جز ربط و جز وابستگی به علت هیچ هویت دیگری ندارد

در اینجا دیگر فساد به معنای پیدایش و بعد نابود شدن نیست بلکه اصلاً عدم الوجود هست یعنی خورشیدی به وجود نمی آید چرا؟ چون تمانع این دو علت و دو واجب الوجود است، توارد این دو علت بر معلول واحد که ترجیحی هم بین آنها نیست. هر دو واجب الوجود بالذات هستند و معلول هم یک حیثیت بیشتر ندارد و محال است که در یک جا جمع بشود. 

خلاصه سخن

این تقریر، تقریر فلسفی و دقیق و عمیق برهان تمانع است که براساس این تقریر دیگر نمی گوییم که جهانی که هست نابود می شود بلکه اصلاً جهانی پیدا نمی شود زیرا اگر جز الله خدای دیگری بود اصلاً جهانی به وجود نمی آمد. حال که این جهان به وجود آمده است پس باید خدای دیگری نباشد و این در شکل قیاس استثنائی بیان می شود. 

اگر در قرآن این گونه آمد ه که " لوکان فیهما آلهة إلّا الله " اگر در آسمان و زمین الهی جز الله بود لفسدتا حتماً اینها نابود می شدند یا به وجود نمی آمدند ولی اگر به وجود آمده و نابود هم نشده اند پس خدائی جز الله نیست. این هم تقریری از برهان تمانع  است که البته این تقریر نیاز به تفصیل و بحث مفصل تری دارد ولی به همین مقدار بسنده می کنیم.


 منبع: پاسخ به سوالات اعتقادی استاد محمدی  موجود در سایت رادیو معارف

 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می …با سلام اگر ماشین دارین این تاپیک رو با دقت و حوصله دنبال کنین و کلی پول به جیب بزنید پله پله تا ملاقات خدا داستان های کوتاه آموزنده و جالبپله پله تا ملاقات خدا داستان های کوتاه آموزنده و جالب همه عمر برندارم سر از این خمار دانلود سریال ı ş – تا قسمت زبان …تا قسمت زبان اصلی اضافه شد زیرنویس فارسی اختصاصی تا قسمت اضافه شد تا قسمت سری اگر فرزند زیبا می خواهید سلامت و پزشکیخوردن انار شیرین آب منی مرد را زیاد می کند و فرزند او را زیبا میکنداز جنس خدا من یه زمانی دو تا بچه هم جنس را خیلی دوست داشتم ته تهش رو که در اوردم دیدم توش خودخواهی الف آقا فرمودند مصلحت نیست، گفتم باشد، یک …آقا فرمودند مصلحت نیست، گفتم باشد، یک ثانیه هم نکشید خیال همه راحت شد بخدا اگر یک در اگه هیچ کس نیست، خدا که هستچیزهایی هستند که آدم را از درون آزار می‌دهند و سوهانِ روح و جسمش می‌شوند و این مثلِ دل نوشته ها سمت خداسلام علیکم خدا دل هممون رو به ایمان شاد کنه، هرجا با هر شرایطی،ان شاءالله عمر مفید و پس از خیانت به شوهرم آیا خدا مرا می‌بخشد؟ شهر سوالسلام دوست عزیز حمید آقا شما بر چه اساسی از جایگاه خدا سخن می گویید ؟ شما دلیل و سندی معروف ترین عکس شهید معروف ترین عکس شهید همه ما با این عکس خیلی خوب آشنائیم هر جا نامی از شهید و شهادت باشد پله پله تا ملاقات خدا داستان های کوتاه آموزنده و جالب پله پله تا ملاقات خدا داستان های کوتاه آموزنده و جالب همه عمر برندارم سر از این خمار مستی – اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریزد با سلام اگر ماشین دارین این تاپیک رو با دقت و حوصله دنبال کنین و کلی پول به جیب بزنید تا سقف دانلود سریال « ı ş » – تا قسمت زبان اصلیزیرنویس تا تا قسمت زبان اصلی اضافه شد زیرنویس فارسی اختصاصی تا قسمت اضافه شد تا قسمت سری زیرنویس از جنس خدا من یه زمانی دو تا بچه هم جنس را خیلی دوست داشتم ته تهش رو که در اوردم دیدم توش خودخواهی های الف آقا فرمودند مصلحت نیست، گفتم باشد، یک ثانیه هم نکشید آقا فرمودند مصلحت نیست، گفتم باشد، یک ثانیه هم نکشید خیال همه راحت شد بخدا اگر یک در ده اگه هیچ کس نیست، خدا که هست چیزهایی هستند که آدم را از درون آزار می‌دهند و سوهانِ روح و جسمش می‌شوند و این مثلِ روز دل نوشته ها سمت خدا سلام علیکم خدا دل هممون رو به ایمان شاد کنه، هرجا با هر شرایطی،ان شاءالله عمر مفید و با عزت اگر فرزند زیبا می خواهید « سلامت و پزشکی خوردن انار شیرین آب منی مرد را زیاد می کند و فرزند او را زیبا میکند پس از خیانت به شوهرم آیا خدا مرا می‌بخشد؟ شهر سوال سلام دوست عزیز حمید آقا شما بر چه اساسی از جایگاه خدا سخن می گویید ؟ شما دلیل و سندی دارید تا هست علی باشد و تا بود



لینک منبع :اگر خدا دو تا بود چی می شد؟

اگر خدا دو تا بود چی می شد؟ - تبیان article.tebyan.net/347545/اگر-خدا-دو-تا-بود-چی-می-شد-‎Cached18 ژانویه 2017 ... از آیه کریمه قرآن: لوکان فیهما آلهة إلّا الله لفسدتا برهان تمانع اتخاذ شده با این تقریر که اگر خدایی غیراز الله بود بین موجودات عالم هماهنگی و انسجام از ... Images for اگر خدا دو تا بود چی می شد؟ اگر دو یا چند خدا بر عالم حاکم بود، چه اتفاقی می افتاد به طور کامل پاسخ ... www.porseman.org/q/show.aspx?id=172606‎Cached Similarپرسش و پاسخ ، اگر دو یا چند خدا بر عالم حاکم بود، چه اتفاقی می افتاد به طور کامل ... از آنها باید چیزى داشته باشد که دیگرى فاقد آن باشد تا به این وسیله دو گانگى حاصل شود . و اگر چنین شد در آن صورت از وجود محض بودن خارج شده هر دو وجود مقیّد خواهند شد . آنچه باید بدانیم - دو خدا در قرآن ؟؟!!! daneshdust.blogfa.com/post-5.aspx‎Cached Similarچرا در قرآن می فرماید اگر دو خدا وجود داشت، عالم به فساد کشیده می شد؟ دلایل عقلی و ... آن دو تا خدا وند، یا واجب الوجود بودن ، تمام ذاتشان است ، ویا بعض ذات . در صورت اول ... فرمود: اگر در آسمان و زمین غیر خدا إله دیگرى بود، این است که الوهیت غیر. خدا متعلق ... اگر 2 خدا می داشتیم.... تفسیر (لفسدتا) - به یاد استاد hazratostad.blogsky.com/.../اگر-2-خدا-می-داشتیم-تفسیر-لفسدتا-‎Cached Similar25 فوریه 2014 ... اگر «اله» معاذ الله در عالم دوتا باشد آنها دیگر جزء نیستند و در تمام امور نظر ... این مقطع هم کارگر بود و اگر دو نفر بخواهند این عالم را اداره کنند، این‌طور نیست که ... است که هر دو برابر آن کار می‌کنند، اما وقتی دو خدا شد بقیه عدم محض است. قرآن صراحتاً اعلام می‌دارد که وجود دو خدا در یک جهان موجب فساد است. حال آیا ... www.islamquest.net/fa/archive/question/fa46484‎Cached Similarپس لازمه دوتا بودن واجب الوجود این است که واجب الوجود، دیگر واجب الوجود نباشد و این ... که کل این جهان هستی دارای یک خدا باشد که با برهان‌های مختلف اثبات شده است. ... که موجودی که صرف الوجود[5] است و حدّی ندارد، وجود دارد؛ -زیرا اگر محدود باشد مرکب می ... 10- چرا وجود دو خدا محال است - حـــــکــــمــــت آ بــــــــاد hekmatabad.parsiblog.com/Archive/10-+چرا+وجود+دو+خدا+محال+است/‎Cached Similarاگر اینطور نیست پس چرا انسان ها و خداوند می توانند با هم در یک جا حضور داشته باشند ؟ ... دو تا نخواهند بود ؛ چون دو موجود از هر جهت عین هم ، معنی ندارد؛ لازمه ی دو بودن این است ... در آن صورت آنکه یک کمال بیشتر دارد او خدا خواهد بود و آن دیگری مخلوق خواهد شد . اگه دو تا خدا بود فساد میشد | یار آشنا www.yareashena.com/content/6076‎Cached Similar3 ا کتبر 2014 ... اگه دو تا خدا بود فساد میشد ... اینکه فرمود: اگر در آسمان و زمین غیر خدا إله دیگرى بود، این است که الوهیت غیر خدا متعلق به آسمان و زمین باشد، نه اینکه در ... اثبات یگانگی خدا | پرسمان دانشجویی - معارف اسلامی maaref.porsemani.ir/node/4672‎Cached Similarما در مطالبی در صدد آنیم تا دلایلی را بر یگانگی خداوند اقامه نماییم تا پس از آن ... در باب اثبات یگانگى خداوند، بحث برسر این است که اصلاً وجود دو خدا ذاتا ممکن است یا ..... اگر خدای دومی در نظام طبیعت بود دو گونه تدبیر و نظم بر طبیعت حاکم می شد در ... محال بودن حاکمیت دو اراده بر جهان هستی [بایگانی] - گفتگوی دینی www.askdin.com/archive/index.php/t-26106.html‎Cachedگذشته از اینها اگر دو خدا و یا بیشتر می بود، الزاما دو اراده و دو مشیت و یا ... دو مومن خوب می توانند با هم بسازند دو تا خدای خیلی خیلی خوب نمی توانند با هم بسازند ؟ ... اگر خدایان متعددی وجود داشت حتما نظم عالم هستی نیز متفاوت می شد و نظم ...