مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجموعه آثار باستانی تخت سلیمان

[ad_1]
مفیدستان:
مجموعه آثار باستانی تخت سلیمان

در 42 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد.

 

آثار باستانی این مجموعه و دریاچه جوشان آن، روی صفحه‌ای سنگی و طبیعی قرار گرفته که از رسوبات آب دریاچه به وجود آمده است.

 

 

قدمت این منطقه از لحاظ سکونت‌گاه انسانی به 3 هزار سال پیش باز می گردد؛ و یکی از مهمترین آثار تاریخی کشور است که به عنوان چهارمین اثر ایران در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

 

مجموعه آثار باستانی تخت سلیمان

این مجموعه چه به لحاظ وجود آثار باستان شناختی و چه به لحاظ ارتباط با مدارک مکتوب تاریخی و اسطوره‌ای در شمال و غرب ایران کاملا منحصر به فرد است.

 

 

هم اینک در این مجموعه آثاری از اوایل دوره ساسانی تا دوره ایلخانان مغول شناسایی شده، ولی از آنجایی که تاریخ نظری این مجموعه به دوره هخامنشی و اشکانی می‌رسد، بی‌تردید در صورت ادامه حفاری، آثار مهمی از دوره‌های پیش از ساسانی در این محل کشف خواهد شد.

 

بخش طبیعی مجموعه تخت سلیمان متشکل از یک کوه آهکی است که در قله آن، چشمه بسیار بزرگی (با دریاچه‌ای به قطر حدود 100 متر) وجود دارد.

 

بخش طبیعی مجموعه تخت سلیمان متشکل از یک کوه آهکی است که در قله آن، چشمه بسیار بزرگی (با دریاچه‌ای به قطر حدود 100 متر) وجود دارد.

 

مجموعه آثار باستانی تخت سلیمان

 

کوه بلند زندان سلیمان نیز یکی از همین کوه‌های رسوبی است که در پنج کیلومتری تخت سلیمان هزاران سال پیش شکل گرفته است (البته در حال حاضر چشمه به وجود آورنده این کوه و دریاچه آن خشک شده).

 

این کوه در طول هزاران سال در اثر رسوبات آهکی موجود در آب چشمه فوق شکل گرفته است. هم اینک در اطراف کوه تخت سلیمان چندین تپه کوچک از این نوع، در اطراف چشمه های آهکی در حال شکل گیری است.

 

روند شکل گیری کوه‌های رسوبی در منطقه تخت سلیمان امری طبیعی و مربوط به شکل خاص زمین و نوع املاح موجود در آب چشمه های منطقه است.

 

 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

تکاب تخت سلیمان تخت سلیمانبخش طبیعی مجموعه تخت سلیمان متشکل از یک کوه آهکی است که در قله آن، چشمه بسیار بزرگی با آثار باستانی ایران ،مکان های تاریخی ایراناماکن تارخیبنای تارخی آثار تاریخی ایرانآثار باستانی ایرانبناهای تاریخیمکانهای سمنان، سرزمینی با آثار باستانی چند هزار سالهآتشگاه‌ سمنان‌ عمارت ابراهیم خان سمنان سمنانآثار باستانیآثار تاریخی قرآنبرج فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران ویکی‌پدیا، …فهرستمیراثجهانیچغازنبیل پاسارگاد تخت جمشید تخت سلیمان سازه‌های آبی شوشتر سنگ‌نبشته بیستون گنبد قصر ابونصر ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادقصرابونصراین محل با نام تخت سلیمان در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ در فهرست آثار تاریخی ایران ثبت شده کوهی در ایران که سلیمان جن ها را در آن زندانی می کردمجموعه تخت سلیمان در سال به عنوان چهارمین اثر باستانی ایران در یونسکو ثبت شداولدوز توریسم، تور باکو ، تور سرعین ، ستاره صنعت …تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به وب سایت اولدوز توریسم می باشدآشنایی با محوطه تاریخی چغازنبیل خوزستاناین محوطه در جنوب‌غربی ایران، در کیلومتری جنوب شرقی شهر باستانی شوش قرار گرفته استنقــــــش نگـــــــار بزرگترین بانک اطلاعاتی معماری و نقــــــش نگـــــــار بزرگترین بانک اطلاعاتی معماری و عمران بزرگترین بانک اطلاعاتی نقش جهان آشنایی کامل با تخت فولاد اصفهاننقش جهان،اصفهان،تاریخ ایران،ایران اسامی تکایای تخت فولاد و برخی از مدفونین در تکاب تخت سلیمان تخت سلیمان بخش طبیعی مجموعه تخت سلیمان متشکل از یک کوه آهکی است که در قله آن، چشمه بسیار بزرگی با آثار باستانی ایران ،مکان های تاریخی ایران اماکن تارخیبنای تارخی آثار تاریخی ایرانآثار باستانی ایرانبناهای تاریخیمکانهای تاریخی سمنان، سرزمینی با آثار باستانی چند هزار ساله آتشگاه‌ سمنان‌ عمارت ابراهیم خان سمنان سمنانآثار باستانیآثار تاریخی قرآنبرج‌ چهل فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد فهرستمیراث چغازنبیل پاسارگاد تخت جمشید تخت سلیمان سازه‌های آبی شوشتر سنگ‌نبشته بیستون گنبد سلطانیه قصر ابونصر ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد قصرابونصر این محل با نام «تخت سلیمان» در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ در فهرست آثار تاریخی ایران ثبت شده‌است کوهی در ایران که سلیمان جن ها را در آن زندانی می کرد مجموعه تخت سلیمان در سال به عنوان چهارمین اثر باستانی ایران در یونسکو ثبت شد و پس از ثبت اولدوز توریسم، تور باکو ، تور سرعین ، ستاره صنعت گردشگری تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به وب سایت اولدوز توریسم می باشد آشنایی با محوطه تاریخی چغازنبیل خوزستان این محوطه در جنوب‌غربی ایران، در کیلومتری جنوب شرقی شهر باستانی شوش قرار گرفته است نقــــــش نگـــــــار بزرگترین بانک اطلاعاتی معماری و عمران نقــــــش نگـــــــار بزرگترین بانک اطلاعاتی معماری و عمران بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تلویزیونى ایرانی به گزارش خبرنگار ما، سیروس گرجستانی در نقش اشترخانی ، شخصیت اصلی این مجموعه را به عهده دارد آثار باستانی تخت جمشید در مورد آثار باستانی تخت جمشید عکس آثار باستانی تخت جمشید



لینک منبع :مجموعه آثار باستانی تخت سلیمان

تخت سلیمان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/تخت_سلیمان‎Cached Similarآثار باستانی در تخت سلیمان[ویرایش]. مجموعه بناهای تاریخی در تخت سلیمان در اطراف چشمه رسوبی ساخته ... ‎۱ تاریخچه - ‎۱.۱ شیز زادگاه زرتشت - ‎۲ آتشکده آذرگشنسپImages for مجموعه آثار باستانی تخت سلیمان تخت سلیمان اثری کم نظیر از اثر تاریخ تمدن ایران/ پایگاه پنج دوره ... www.mehrnews.com/.../تخت-سلیمان-اثری-کم-نظیر-از-اثر-تاریخ-تمدن-ایران-پایگاه-پنج-دوره‎Cached Similar24 مارس 2013 ... ارومیه - خبرگزاری مهر: مجموعه فرهنگی تاریخی تخت سلیمان تکاب به عنوان یکی از ... مجموعه آثار باستانی تخت سلیمان در 42 کیلومتری شمال شرقی ... تصاویر دیدنی از تخت سلیمان - بیتوته www.beytoote.com/iran/bastani/takhtsoleiman.html‎Cached Similarتخت سلیمان,عکسهای تخت سلیمان,تصاویر دیدنی از تخت سلیمان,مجموعه آثار باستانی تخت سلیمان در 42 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در استان آذربایجان ... آشنایی با تخت سلیمان - آذربایجان‌غربی - همشهری آنلاین www.hamshahrionline.ir/details/47309‎Cached Similar30 مارس 2008 ... نمایی از دریاچه و مجموعه باستانی تخت سلیمان - تکاب - آذربایجان‌غربی ... تمام آثار آن درون یک حصار و دیوار بیضی شکل بنیان گرفته که دور تا دور آن ... مجموعه آثار باستانی تخت سلیمان - تالاب www.talab.org/tourism/.../مجموعه-آثار-باستانی-تخت-سلیمان.html‎Cachedدر 42 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد آثار باستانی این مجموعه و دریاچه جوشان آن، روی صفحه‌ای سنگی و طبیعی قر. مجموعه آثار باستانی تخت سلیمان -آکا www.akairan.com/iranshenasi.../news20177132452591060.html‎Cached12 جولای 2017 ... در 42 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد آثار باستانی این مجموعه و دریاچه جوشان آن، روی صفحه ای سنگی و ... مجموعه آثار باستانی تخت سلیمان kouhyaran.com/2012-04-08-07-47.../2012-10-09-08-38-53‎Cachedصرف صبحانه در طبیعت، دیدار از مجموعه بقایای پایتخت ساسانیان با استخر طبیعی در وسط کاخ و آثار بجامانده از ایران باستان، آب تنی در آبگرم تخت سلیمان، دیدار از ... درباره محوطه تاریخی تخت سلیمان چه می دانید؟ - تبیان article.tebyan.net/.../درباره-محوطه-تاریخی-تخت-سلیمان-چه-می-دانید-‎Cachedتخت سلیمان و مجموعه آثار باستانی و تاریخی آن یکی از مهم ترین و مشهورترین مراکز تاریخ و تمدن ایران و جهان محسوب می شود و این اهمیت تا حدی است که این اثر در فهرست ... تخت سلیمان تکاب مجموعه ای پررمز و راز - ویستا vista.ir/article/264427/تخت-سلیمان-تکاب-مجموعه-ای-پررمز-و-راز‎Cached Similar28 ژوئن 2007 ... تخت سلیمان و مجموعه آثار باستانی آن یکی از مهم ترین و مشهورترین مراکز تاریخ و تمدن کشور ایران است. مجموعه آثار تاریخی تخت سلیمان که در کوهستان ...